دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / بازار بورس /

تحلیل زمانی در بورس 

یکشنبه، 02 شهریور 1399
ساعد نیوز:تحلیل های زمانی بسیار مشابه تحلیل های قیمتی هستند با این تفاوت که ما واحدهای زمان را بجای واحدهای قیمت بکار میبریم. آنچه در تحلیل زمانی یک چارت انجام می دهیم این است که مدت زمان روندهایی که قبلاً در چارت اتفاق افتاده را اندازه می گیریم و به کمک نسبت های فیبوناچی، زمان های حمایت و مقاومت آتی چارت را با احتمال بالا معین میکنیم

تحلیل های زمانی بسیار مشابه تحلیل های قیمتی هستند با این تفاوت که ما واحدهای زمان را بجای واحدهای قیمت بکار میبریم. آنچه در تحلیل زمانی یک چارت انجام می دهیم این است که مدت زمان روندهایی که قبلاً در چارت اتفاق افتاده را اندازه می گیریم و به کمک نسبت های فیبوناچی، زمان های حمایت و مقاومت آتی چارت را با احتمال بالا معین میکنیم نسبت های فیبوناچی شامل ۳۸٫۲ ، ۵۰ ، ۶۱٫۸ ، ۱۰۰ ، ۱۶۱٫۸ ، ۲۶۱٫۸ که در تحلیل های قیمتی از آنها استفاده میکردیم در تحلیل زمانی نیز کاربرد دارند.

ابزارهای تحلیل زمان عبارتند از :

  1. ریتریس زمانی داخلی یا ret) Retracement)
  2. ریتریس زمانی خارجی یا (Extension (EXT
  3. نسبت سیکل زمانی یا (Time Cycle Ratio (TCR
  4. تصویرسازی تناوب های زمان یا (Alternate Time Projection (ATP

ریتریسمنت زمانی داخلی

در تحلیل قیمتی برای مشخص کردن حمایت و مقاومت از نسبت های فیبوناچی استفاده می کنیم. در تحلیل زمانی نیز می توان این کار را انجام داد و زمانی که احتمال اتمام اصلاح در آن ها بالاست را مشخص می کنیم. برای اینکار از دو نقطه زمانی مناسب استفاده کرده از نسبت های فیبوناچی همچون 38.2، 61.8 و 50 درصد بهره می بریم.برای مثال در تصویر زیر نمودار نماد ولیز مربوط به شرکت لیزیگ ایران را می بینید که وارد دوره اصلاح شده و با توجه به سیکل های قبلی انتظار می رود، 5 مرداد این اصلاح به پایان برسد.

اما با استفاده از نسبت های فیبوناچی می توانیم این نتیجه را نیز بگیریم، در صورتی که نمودار به سطح 61.8 درصد واکنش نشان دهد اصلاح روز چهارشنبه 24 تیر به پایان خواهد رسید.البته در تحلیل زمانی هیچگاه نمی توان با قطعیت به یک تاریخ خاص رسید اما می توان محدوده ای مناسب را برای آن تعیین کرد.

نمودار بعدی مربوط به نماد وبملت از بانک ملت است و همانطور که می بینید حرکت صعودی اولیه بعد از 18 کندل و 28 روز به پایان رسیده است.

حال با بررسی نسبت 0.618 فیبوناچی که یکی از قوی ترین هاست، برای پایان حرکت صعودی بعدی به عدد 29 کندل می رسیم و انتظار داریم که به زودی اصلاح بعدی خودش را در همین هفته شروع کند.

ریتریس زمانی خارجی (EXT)

این شکل نشان دهنده این است که سهم فاصله زمانی که از B تا C طی می کند با فاصله زمانی که از A تا B طی می کند برابر است اما BC مسافت قیمتی کمتری نسبت به AB پیموده است. این بدین معنی است که در فاصله زمانی یکسان ریزش قیمتی کمتری داریم پس فشار فروش در بازار کم است و فروشندگان قدرت زیادی ندارند. در این حالت باید بعد از عبور از زمان ۱۰۰ % به دنبال فرصت های خرید گشت. در این موارد احتمال تشکیل الگوی AB=CD بسیار زیاد است و حرکت BC صرفا یک اصلاح است. در این حالت نسبت ۱۰۰% جزء گروه اول یعنی RET می باشد.اما شکل زیر:

بیانگر این است که در فاصله زمانی یکسان ریزش قیمتی بیشتری داریم یعنی قدرت فروشندگان زیاد است و این دیگر یک اصلاح نیست بلکه یک حرکت نزولی در بازار است. در این مواقع صبر می کنیم سهم تا نسبت ۱۰۰% حرکت کند اما این ۱۰۰% دیگر RET نیست و بلکه EXT است. در مواقعی که کف جدید یا سقف جدید ساخته می شود عملاً EXT خواهیم داشت. در این ابزار که از دو زمان A و B استفاده می شود نسبت های ۱۰۰ و ۱۶۱٫۸ و ۲۶۱٫۸ درصد برای ما دارای اهمیت بیشتری هستند کاربردهای ابزار EXT را در نمودارهای زیر مشاهده می کنید :

نسبت های زمانی (TCR:time cycle ratio)

این ابزار هم مانند دو فیبوناچی ریتریسمنت و اکستنشن است یعنی از دونقطه برای رسم استفاده می شود با این تفاوت که از دو کف یا دو سقف برای پیدا کردن نقطه اکسترمم بعدی استفاده می کنند. برای مثال از دو سقف برای به دست آوردن زمان کف ها و سقف های بعدی استفاده شده است.

پروجکشن زمان متناوب

یکی از اصلی ترین پایه های تحلیل تکنیکال و چیزی که اساس تئوریهای مربوط به آن را ساخته است، عبارت ” تاریخ خود را تکرار می کند” است.نمودار سهم خود را تکرار می کند. در پروجکشن زمان متناوب از همین تکنیک و تئوری استفاده می کنیم و می گوییم که روندی که در گذشته اتفاق افتاده است در آینده تصویر می شود.این ابزار نیازمند سه نقطه زمانی است و مهم ترین نسبت های فیبوناچی آن 61.8، 100 و 161.8 درصد است.

تصویر تناوب های زمانی ATP

یکی از فرضیات اساسی تحلیل تکنیکال این است که نمودار گذشته خود را تکرار می کند.ابزار ATP زمان یک روند در گذشته را به آینده تصویر می کند و زمان هایی را مشخص.میکند که روند مورد نظر می تواند طی آن زمان ها کامل شودATP برخلاف 2 ابزار قبلی R ET و TCR از 8 پیووت تشکیل می شود و ابزاری 8 نقطه ای استو مهمترین نسبت های فیبوناچی آن 1 /3 6 ، 655 و 6 /3 16درصد می باشند

کاربردهای آنالیز زمان

همپوشانی زمان :

برای بدست آوردن ناحیه زمانی دقیق و مطمئن میتوانیم همزمان از چند ابزار زمانی باهم استفاده کنیم. ناحیه ای که بیشترین تراکم نسبت های فیبوناچی را داشته باشد محتمل ترین زمان مورد نظر ماست.

در این چارت برای پیدا کردن سقف سوم ابتدا از ابزار TCR بین دو سقف قبلی ۱ و ۲ استفاده می کنیم که نسبت های ۱۰۰ و ۱۶۱٫۸ درصد برای ما از بقیه نسبت ها مهمتر هستند. سپس از ابزار ATP بین نقاط B ، A و C استفاده می کنیم تا روند صعودی A تا B را به نقطه C تصویر کنیم.در این ابزار نیز نسبت های ۶۱٫۸، ۱۰۰، ۱۶۱٫۸ درصد برای ما اهمیت بیشتری دارند. سپس بار دیگر از ابزار TCR استفاده می کنیم اما اینبار از سقف B به کف C تا زمان برگشت قیمت از این روند را پیدا کنیم. نسبت های ۱۰۰ و ۱۶۱٫۸ درصد اهمیت بیشتری دارند. حال مشاهده می شود که نسبت های مهم این ابزارها در ناحیه خاصی متمرکز هستند و به عبارت دیگر شاهد همپوشانی زمانی هستیم و به احتمال بسیار زیاد این ناحیه تارگت زمانی روند مورد نظر ما می باشد.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
حسین
3 سال پیش

از تصویر پنجم به بعد نمایش داده نمیشوند
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک