ساعدنیوز
ساعدنیوز

تخم مرغ بومی و فواید بی نظیر آن!

  چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه

تخم مرغ بومی یا تخم مرغ محلی به تخم مرغ هایی گفته می شود که توسط مرغ های خانگی یا مرغ هایی که در مزارع و فضای باز به صورت طبیعی و بدون مصرف هورمون و آنتی بیوتیک زندگی می کنند ، تولید می شود. منظور از تخم مرغ بومی یا تخم مرغ محلی ، تخم مرغی است که مرغ محلی یا مرغ خانگی می گذارد. مرغ محلی در فضای روستایی یا خانگی زندگی می کند و از هوای آزاد ، نور آفتاب و تغذیه بسیار متنوع برخوردار است و با تاریک شدن هوا به خواب می روند و با روشن شدن هوا بیدار می شود.

تخم مرغ های صنعتی یا ماشینی ، تخم مرغ های پرورشی هستند که در فضای سوله های مرغداری بدور از نور آفتاب زندگی می کنند و با دان مخصوص تغذیه می شوند که کمک می کند مرغ ها هر روز تخم بگذارند. مرغداری ها همیشه نور سوله ها را روشن می گذارند تا مرغ ها به صورت مداوم بیدار بمانند. بیداری مداوم اگر بیشتر از 45 روز شود باعث تولید اسید لاکتیک در بدن مرغ ها می شود که برای سلامت حیوان و انسان مضر است.

نکات مهم درباره مصرف تخم مرغ

  1. تخم مرغ نیم برشت یا عسلی بسیار سهل الهضم است و برای افرادی که در دوران نقاهت از بیماری به سر می‌برند یا کودکان و افراد مسن غذای مناسبی محسوب می‌شود.

  2. در سفیده تخم مرغ لسیتین وجود دارد که غذای سلول‌های مغزی به شمار می‌رود.

  3. تخم مرغ خصوصا زرده آن از آهن, فسفر, کلسیم, و ویتامین‌های B1 و B2 تشکیل شده اند. تخم مرغ در تولید خون و تقویت قوای جنسی بسیار اهمیت دارد.

  4. زرده تخم مرغ خواص بیشتری دارد و هضم آن سبک تر بوده و سفیده تخم مرغ دیرهضم و سنگین است.

  5. تخم مرغ متداول ترین ماده مصرفی مردم دنیاست و منبع بسیار مهم پروتئین برای کودکان و زنان باردار محسوب می‌شود.

  6. تخم مرغ تازه خواص بیشتر دارد و شکسته شدن پوست تخم مرغ خواص آن را کاهش می‌دهد.

  7. تخم مرغ محلی در رفع کم خونی بسیار موثرتر است چرا که مرغ‌های خانگی تغذیه بهتری دارند ولی مرغ‌های صنعتی اغلب با آنتی بیوتیک تغذیه می‌شوند.

  8. البته می‌توان در طول هفته چند بار زرده تخم مرغ را در شیر حل کرده و با عسل شیرین کرده و مصرف کنند.

خواص تخم مرغ محلی یا بومی

مرغ های محلی به دلیل آن که تغذیه طبیعی دارند، تخم آن ها طعم بهتر و غنی تری دارد؛ اما از نظر ارزش غذایی با تخم مرغ سفید صنعتی تفاوت چندانی ندارد. البته آلودگی احتمالی تخم مرغ روستا به برخی داروهای آنتی بیوتیکی و هورمونی کمتر بوده و قابل اطمینان تر است، اما در مقابل به دلیل آن که تخم های محلی اغلب آلوده به فضولات مرغ است؛ احتمال انتقال میکروب های سالمونلایی از آنها بالاست. به همین دلیل هم هست که متخصصان مصرف تخم مرغ صنعتی تاریخ دار و آنهایی را که درون یخچال نگهداری می شوند، توصیه می کنند. این را هم بدانید عرضه تخم مرغ بدون نشان در بازار تخلف بهداشتی محسوب شده و بازرسان دامپزشکی با واحد متخلف برخورد خواهند کرد.

تخم مرغ بومی

1 – کلسترول خوب از خواص تخم مرغ محلی

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است، HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است که به آن کلسترول خوب می گویند. و افرادی که دارای سطح بالاتری از HDL هستند معمولا خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات مختلف بهداشتی را کمتر تجربه می کنند. با خوردن روزانه 2 عدد تخم مرغ تا 6 هفته سطح HDL در بدن تا 10 درصد افزایش می یابد. در نتیجه یکی از خواص تخم مرغ افزایش HDL یا کلسترول خوب است که خطر ابتلا به بیماری ها را در افراد کم می کند.تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما این مقدار ضرری ایجاد نمی کند. در کبد هر روز مقادیر زیادی کلسترول تولید می شود که در خون باقی نمانده و دفع می شوند.

وقتی ما تخم مرغ می خوریم تنها این تولید کلسترول در کبد کاهش پیدا می کند. تقریبا در هفتاد درصد از انسانها تخم مرغ اصلا تفاوتی در میزان کلسترول خونشان ایجاد نمی کند و در سی درصد از انسانها که به پاسخ دهندگان بیش از حد معروفند تخم مرغ تنها می تواند یک تغییر جزئی در کلسترول ایجاد کند.

2- خواص تخم مرغ محلی و مقادیر بالای ویتامین در آن

در تخم مرغ مقادیر بالایی از ویتامین هایی همچون، ویتامین A، ویتامینهای B6 ،B5 ،B12 ،B2، فولات، فسفر و سلنیوم، ویتامین E، ویتامین K ویتامین D، کلسیم و روی است. یک تخم مرغ محلی غنی شده از اُمگا 3 و ویتامین A و E بیشتری برخوردار است.

3- خواص تخم مرغ محلی و کولین ماده حیاتی برای بدن

کولین یک ماده بسیار مهم غذایی است اما در بدن اکثر مردم به میزان کافی وجود ندارد، این ماده مهم با ویتامین های گروه B دسته بندی می شود. کولین برای تولید مولکول در مغز و ساخت غشا سلولی بسیار اهمیت دارد. و یکی از خواص و فواید تخم مرغ مقادیر بالای کولین آن است که حدودا تا 100 میلی گرم از این ماده را داراست.

4 – خواص تخم مرغ محلی و کاهش خطر بیماری قلبی

این ماده غذایی معروف می تواند کلسترول LDL پراکنده را به LDL متراکم تبدیل کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در انسان کم کند. به عبارتی LDL به صورت پراکنده خطر بیشتری برای شخص داشته و احتمال بیماری را افزایش می دهد در حالی که اگر به صورت متمرکز باشد فرد کمتر در معرض بیماری قلبی عروقی است.

6 – حفظ سلامت چشم

زرده ی تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و زیگزانتین است، که این مواد سبب حفظ سلامت چشم می شوند. و این دو ماده آنتی اکسیدان هایی هستند که در شبکیه ی چشم ساخته می شوند، و به مقدار قابل ملاحظه ای در زرده تخم هستند و همچنین در بروز بیماری آب مروارید چشم جلوگیری می کنند.

7 – خواص تخم مرغ محلی و اُمگا3

تخم مرغ بومی از مقدار قابل ملاحظه ای امگا 3 تشکیل شده است و اسیدهای چرب که در امگا 3 هستند، می توانند به کاهش میزان تری گلیسرید خون کمک کنند. حتی با آزمایشهایی که صورت گرفته نشان داده شده است که 3 تا 5 عدد تخم مرغ محلی می تواند ظرف مدت 16 تا 18 هفته تری گلیسرید خون را پایین بیاورد.

8 – خواص و فواید تخم مرغ محلی و کاهش وزن

تخم مرغ مقادیر بالایی پروتئین دارد و که می تواند بسیاری از نیازهای بدن را رفع کرده و باعث سیری می شود. و سبب می شود که اشتهای کاذب از بین برود چون مواد معدنی و ویتامین های غنی سبب سیری واقعی شما می شوند. بهتر است به جای نانهای شیرین صبحگاهی یا حتی استفاده از شیرینی جات از تخم مرغهای محلی استفاده کرد تا احساس سیری را افزایش پیدا کند.

9 – پروتئین و اسیدآمینه های ضروری در تخم مرغ

پروتئین از مهمترین مواد در بدن است، پروتئین در مولکول ها و بافت ها برای بهبود ساختار و عملکرد بدن فعالیت می کنند. و یک تخم مرغ دارای 6 گرم پروتئین است، پروتئین کافی حتی می تواند سبب کاهش وزن شده و می تواند توده عضلانی را افزایش دهد. و بدنی سالم و ورزیده ایچاد کند.

10 – خواص تخم مرغ محلی و ویتامین A در آن

یکی از علتهای نابینایی در سنین بالا کمبود ویتامین A می باشد اما کسانی که به صورت مرتب تخم مرغ به خصوص تخم مرغ محلی در رژیم غذاییشان است از نابینای چشم در سنین بالا کاملا در امان هستند.

11 – جلوگیری از آسیب استخوان ها

منابع زیادی از ویتامین d و c موجود در تخم مرغ باعث محافظت از استخوان ها و جلوگیری از استئوآرتریت می شوند و همچنین این منابع سبب می شوند سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند.

12 – خواص تخم مرغ محلی و تقویت متابولیسم بدن

تخم مرغ دارای مقادیر بالایی ویتامین B از جمله B12 می باشد که این ویتامین باعث تقویت متابولیسم بدن شده و کالری را به انرژی تبدیل می کند، همچنین باعث تشکیل گلبول های قرمز می شوند و مانع بروز کم خونی می شود.

13 – کاهش پیری با استفاده از تخم مرغ

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مؤثر است که در تخم مرغ به میزان قابل توجهی وجود دارد و به مقابله با رادیکال های آزاد کمک می کند که به بدن و اندام های حیاتی بدن آسیب می رسانند. ویتامین E نیز روند پیری را کاهش می دهد.

14 – درمان کم خونی با خواص تخم مرغ محلی

همان طور که گفتیم تخم مرغ منبعی سرشار از ویتامین ها و مواد معدی است که از کم خونی جلوگیری می کند و حتی کم خونی را درمان نیز می کند و چون تخم مرغ محلی تغذیه ای مناسب تر دارد و همان طور که گفتیم در نور طبیعی آفتاب قرار دارد پس از نظر غذایی سالمتر و مناسب تر است.

تخم مرغ

تخم مرغ محلی مصرف کنیم یا شهری ؟

خم مرغ محلی ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم مرغ شهری دارد. اما هر کسی به راحتی به این تخم ها دسترسی ندارد و از طرف دیگر، در صورت وجود نمی توان به محلی و ارگانیک بودن آن پی برد و حتما باید از خود پرورش دهنده های روستایی خریداری شود. پرورش دهنده های قابل اعتمادی که مرغ و خروس های خود را در مراتع و چمنزار ها می چرانند.

تخم مرغ صنعتی سطح بهداشتی بالاتری دارند و از آلوده نبودن آنها به ویروس های احتمالی مطمئن هستیم، چرا که تحت نظارت وزارت بهداشت و شرایط کنترل شده بهداشتی تولید می شوند. بنابراین توصیه ما مصرف هر دو تخم است، اما قبل از مصرف تخم مرغ محلی، از تمیز و سالم بودن پوسته و تازه بودن تخم مطمئن شوید.

تخم مرغ محلی

کلام آخر

تخم مرغ غذایی کامل با هزینه پایین است شما می توانید روزانه از تخم مرغ محلی برای تغذیه خود استفاده کنید و هیچ ضرری را این ماده غذایی ایجاد نمی کند.حتی برای کودکان نیز توصیه شده است که در وعده ها و رژیم غذایشان تخم مرغ را بیاورید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (694 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (281 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (266 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (203 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (77 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (61 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (60 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (34 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (27 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (26 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (25 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس پذیرایی از زائران حرم امام رضا(ع) با چای توسط آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی+ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن شرافت مثال زدنی شاطر ایرانی برای افراد بی بضاعت/ انسانم آرزوست +عکس میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس دستگرمی خلاقانه دانش آموزان ایرانی در ساخت موشک بالستیک قاره پیما با چندتا تیکه حلبی/ نتانیاهو از پسِ بچه های دهه نودی بر میای؟😎 ابتکار خلاقانه و هوشمندانه یک کارگر با چفیه در گرفتن انگشتر از مقام معظم رهبری+ویدیو پانته آ بهرام بعد از 11 سال پسرش را دید+ فیلم ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس خرید کردن بامزه همراه با غش و ضعف هایِ فراوان نعیمه نظام دوست در هایپرمارکت+ویدیو/ خوش به حال مهموناش چیا که نخرید
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!! سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس