توده های سفت زیر پوست + نکات مهم

  دوشنبه، 09 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
 توده های سفت زیر پوست + نکات مهم
وقتی یک توده سفت زیر پوست تان مشاهده می‌کنید، مثل شمار زیادی از آدم‌‌ها، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که به سرطان دچار شده‌اید. رعایت نهایت احتیاط درباره‌ی سلامتی‌تان بسیار مهم است، ولی بهتر است بدانید بسیاری از توده‌های کوچک زیر پوست خوش‌خیم هستند و به آسانی درمان می‌شوند.

کیست ها و غده های چربی که زیر پوست ایجاد می شوند، دارای بافت پیچیده ای از چربی می باشند. این دسته توده سفت زیر پوست، معمولا با مسدود شدن غدد چربی، تولید بیش از اندازه هورمون تستوسترون و متورم شدن فولیکول مو به وجود می آیند. اگر به این دسته از توده ها و غده های چربی روبه رو شدید، بهتر است به دنبال روشی برای درمان سریع آنها باشید.اصولا کیست ها و توده های چربی زیر پوست، تنها در صورتی برای بدن ایجاد مشکل می کنند، که یا خیلی بزرگ شده باشند، و یا حالت عفونی پیدا کرده باشند. در این حالت باید به دنبال درمان قطعی این نوع توده سفت زیر پوست بود. علاوه بر آن اگر توده های چربی بر روی عملکرد یکی از اندام های بدن تاثیر گذاشتند، یا این که در محل حساسی از بدن رشد نمودند، باید حتما به فکر درمان سریع توده افتاد.

برای این که توده های سفت زیر پوست را به راحتی مورد شناسایی قرار دهیم، لازم است مهمترین علائم بیماری لیپوم و کیست مویی را بدانیم. از جمله مهمترین این علائم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

این دسته از توده های سفت زیر پوست، همانطور که از نامشان مشخص است، در زیر پوست قرار دارند. حالت خمیری و نرم دارند و به راحتی می توان با اندکی فشار انگشت، انها را جابجا نمود. توده سفت زیر پوست کوچک بوده و قطر آنها معمولا کمتر از 5 سانتی متر می باشد.اما لازم به ذکر است که این دسته از توده ها قابلیت رشد دارند، و در برخی موارد نیز دردناک هستند. البته این حالت زمانی در بدن رخ می دهد که توده سفت زیر پوست دارای عروق خونی زیادی بوده، یا این که در کنار رگ های اعصاب رشد کند. همچنین کیست های مویی که عفونی می شوند درد زیادی را ایجاد می کنند.

کیست اپیدرموئید

کیست های اپیدرموئید، توده های گرد کوچک در زیر پوست هستند. این کیست ها زمانی ایجاد می شوند که سلول های مرده پوست به جای ریختن، به پوست منتقل شوند. همچنین کیست اپیدرموئید ممکن است بعد از آسیب یا آزردگی فولیکول های مو به علت افزایش کراتین ایجاد شود.

کیست های اپیدرموئید:

  • رشد آهسته دارند
  • ممکن است تا چندین سال باقی بمانند
  • ممکن است در مرکز توده، سیاهی کوچکی وجود داشته باشد
  • ممکن است ترشحات زرد و بد بو داشته باشند (ترشح کراتین)
  • معمولاً بدون درد هستند اما می توانند در صورت عفونت، سرخ و حساس شوند

همچنین این کیست ها در مردان دوبرابر شایع تر از زنان بوده و معمولاً قبل از بلوغ ایجاد نمی شوند. ممکن است این کیست ها در هرکجای بدنتان ایجاد شوند اما معمولاً در صورت، گردن یا نیم تنه دیده می شوند.

لیپوم

زمانی که بافت چربی زیر پوست رشد کرده و توده ایجاد کند، لیپوم نام خواهد داشت. این توده ها معمول بوده و اغلب بی ضرر هستند. هیچکس درمورد علت دقیق لیپوم اطمینان ندارد اما ممکن است در اثر آسیب (تروما) در منطقه خاص ایجاد شود.

به علاوه، لیپوم های متعدد گاهی اوقات می توانند علامتی از یک بیماری ژنتیکی زمینه ای مانند سندرم گاردنر باشد. با این وجود، غیرمعمول نیست که بدون وجود هیچ علت زمینه ای، بیش از یک لیپوم وجود داشته باشد.

  • معمولاً بیش از ۵ سانتی متر طول ندارند
  • در بزرگسالان معمولاً بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی ایجاد می شوند اما می توانند در تمام سنین حتی در نوزادان دیده شوند
  • به ندرت دردناک هستند
  • رشد آهسته دارند
  • حالت لاستیکی دارند
  • با لمس به نظر می رسد جابجا می شوند

لیپوم می تواند در هر ناحیه ای ایجاد شود اما بیشتر در شانه ها، گردن، نیم تنه و یا حتی زیربغل ها ظاهر می شوند.معمول لیپوم ها درمان دارویی نیاز ندارند. اما اگر با شکل آن مشکل دارید و یا دردناک شده یا بسیار بزرگ شده است، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با جراحی لیپوم را خارج کند.

درماتوفیبروم

درماتوفیبروم توده ای کوچک و سفت است که در زیر پوست رشد می کند. این توده سفت زیر پوست بی ضرر است اما ممکن است برخی اوقات اذیت کند یا خارش داشته باشد.با این که علت ایجاد این توده ها مشخص نیست، برخی از مردم در محل ایجاد درماتوفیبروم فرورفتن چوب، گزش حشرات یا آسیب های خفیف نقطه ای را گزارش کرده اند.

درماتوفیبروم ها:

  • رنگ متغیر از صورتی تا قهوه ای دارند؛ اگرچه این رنگ ممکن است در طول زمان تغییر کند
  • احساس سفتی و لاستیکی
  • در زنان شایع تر هستند
  • رشد آهسته
  • تمایل به رشد عرضی کمتر از ۱ سانتی متر

درماتوفیبروم می تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود اما بیشتر در قسمت های تحتانی پاها و فوقانی دست ها ایجاد می شود.

کراتوآکانتوما

کراتوآکانتوما نوعی توده سفت پوستی گرد و کوچک می باشد که ناشی از رشد سلول های پوست می باشد. این نوع توده تقریباً متداول است. متخصصین درباره علت ایجاد آن اطمینان ندارند اما با توجه به این که کراتوآکانتوما در نواحی در معرض نور خورشید (مانند دست وصورت) بیشتر دیده می شود، ممکن است نور خورشید در ایجاد آن نقش داشته باشد.کراتوآکانتوما ممکن است در ابتدا شبیه جوش دیده شود اما درطول چند هفته بزرگ تر خواهد شد. ممکن است وسط توده سر باز کرده و منظره ای شبیه دهانه آتشفشان ایجاد کند.

این توده ها:

  • ممکن است خارش یا درد داشته باشند
  • می توانند در چند هفته تا ۳ سانتی متر رشد کنند
  • می توانند هسته ای کراتینه داشته باشند که در مرکز توده به شکل شاخ یا فلس دیده شود
  • در افرادی که کمتر در معرض نور خورشید هستند یا افراد پیر شایع تر هستند
  • معمولاً گرد، سفت و صورتی رنگ (یا به رنگ گوشت) هستند
  • معمولاً در محل هایی تمایل به ایجاد شدن دارند که در معرض نور خورشید قرار دارد؛ مانند صورت، دست ها و بازوها

آبسه پوستی

آبسه پوستی نوعی توده سفت گرد پر از چرک می باشد که با ورود باکتری به زیر پوست ایجاد می شود. این اتفاق می تواند در فولیکول موها یا بریدگی های سرباز یا زخم ها رخ دهد.بدن شما با ارسال گلبول های سفید به محل آلودگی به باکتری واکنش نشان می دهد. با مردن بافت های اطراف زخم، حفره ایجاد می شود. چرک شامل گلبول های سفید، باکتری ها و پوست و بافت مرده می باشد که حفره را پر کرده و باعث ایجاد آبسه می شوند.

مراقبت های خانگی برای توده سفت زیر پوست

در بسیاری موارد برای درمان توده ی زیر پوست تان نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد و آن را می توان در خانه درمان نمود. می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید؛ این راه کار تا حدودی به درمان آن کمک می کند. می توانید کمپرس گرم را روی آبسه ها یا کیست ها قرار دهید؛ به ویژه هنگامی که این موارد با تورم همراه باشند و می خواهید تورم پوست تان را کاهش دهید.

پینه ها یا کبره ها را نیز می توانید با کاهش فشار وارد بر روی پوست مدیریت کنید. مثلا در انجام کارهای سنگین می توانید از پوشش های محافظ استفاده کنید؛ از جمله دستکش، جوراب های نخی با چکمه های ایمنی، یا یک لایی نرم در کفش. قرار دادن پینه ها در آب گرم و استفاده از سنگ پا و کشیدن آن روی پینه ها ممکن است به بر طرف شدن شان کمک کند. هم چنین می توانید با خرید باندهای مخصوص از داروخانه به فرایند درمان پینه ها سرعت ببخشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز