توصیه هایی مفید برای کاهش مشکلات معده

  شنبه، 02 بهمن 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
توصیه هایی مفید برای کاهش مشکلات معده
علائم درد معده را می شناسید؟آیا درد معده نشان دهنده ی بیماری می باشد؟برای درد معده چه باید خورد؟با ما همراه باشید.

درد معده یکی از ناراحتی های متداول است که تقریبا تمام افراد آن را تجربه کرده اند. آزاردهندگی درد معده به حدی است که اغلب افراد درگیر با بروز درد از داروهای گیاهی یا درمان خانگی معده درد استفاده کنند. این شیوه ها جایگزین مناسبی برای استفاده از داروهای شیمیایی هستند و می توانند درد را به خوبی کنترل کنند.

یکی از راه های کنترل معده درد اصلاح شیوه ی خوابیدن است. وقتی بعد از غذا خوردن بدن در حالت افقی قرار می گیرد، اسید معده به سمت دهان برمی گردد و موجب سوزش سر دل می شود. برای جلوگیری از معده درد باید چند ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن اجتناب شود. در صورت اجبار برای خوابیدن یا دراز کشیدن وضعیت بدن باید به گونه ای باشد که سر و گردن بالاتر از بدن با زاویه ی ۳۰ درجه قرار بگیرد. با ۱۲ ماده ی غذایی برای بهبود هضم آشنا کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ماست برای بهبود هضم

ماست از شیر تخمیر شده به دست می آید. این ماده ی غذایی حاوی باکتری هایی به نام پروبیوتیک است. این باکتری های خوب در دستگاه گوارش زندگی می کنند و می توانند به بهبود هضم کمک کنند و روده را سالم نگه دارند.پروبیوتیک ها به طور طبیعی در روده وجود دارند؛ با این حال مصرف مواد غذایی پروبیوتیک دار مثل ماست می تواند هضم غذا را آسان تر کند. پروبیوتیک ها می توانند به بهبود مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال کمک کنند. نشان داده شده که این باکتری ها هضم لاکتوز یا قند شیر را بهبود می بخشند.با این حال همه ی ماست ها حاوی پروبیوتیک نیستند. هنگام خرید ماست، محصولی را بخرید که روی بسته بندی آن عبارت «حاوی باکتری زنده و فعال» نوشته شده باشد.

سیب برای بهبود هضم

پکتین موجود در سیب می تواند در افزایش حجم مدفوع، همچنین درمان یبوست و اسهال اثرگذار باشد.سیب غنی از فیبر محلول به نام «پکتین» است. پکتین توسط باکتری های موجود در روده ی بزرگ تجزیه می شود. این فیبر محلول حجم مدفوع را افزایش می دهد و به همین دلیل، معمولا آن را برای برطرف کردن یبوست و اسهال مصرف می کنند. همچنین نشان داده شده که پکتین خطر عفونت های روده، همچنین التهاب روده ی بزرگ را کاهش می دهد.

رازیانه برای بهبود هضم

رازیانه یک گیاه مفید برای هضم بهتر محسوب می شود. می توانید برای طعم دار کردن غذا به آن رازیانه اضافه کنید. فیبر موجود در رازیانه به جلوگیری از یبوست کمک می کند. این گیاه حاوی ترکیباتی است که عضلات دستگاه گوارش را ریلکس می کنند. این موضوع در کاهش مشکلات گوارشی مثل نفخ مفید است.

کفیر برای بهبود هضم

کفیر یک محصول لبنی است که به هضم بهتر و سریع تر کمک می کند. کفیر مانند پروبیوتیک های موجود در ماست بعضی عارضه های جانبی مرتبط با ناتوانی در تحمل لاکتوز مثل نفخ و گاز را کاهش می دهد.در چندین مطالعه نشان داده شد که کفیر منجر به بهبود باکتری های مفید روده و کاهش باکتری های مضر شد. مصرف کفیر همچنین با کاهش التهاب روده و بهبود فرآیند هضم در ارتباط است.

دانه ی چیا برای بهبود هضم

دانه ی چیا منبع عالی فیبر به شمار می رود. با خوردن دانه ی چیا یک ترکیب ژلاتین مانند در معده شکل می گیرد. این ترکیب مثل پروبیوتیک عمل کرده و به رشد باکتری های مفید در روده و در نتیجه بهبود هضم کمک می کند.

کمبوچا برای بهبود هضم

کمبوچا چای تخمیر شده است . این چای از طریق اضافه کردن بعضی ترکیبات به چای سبز یا چای سیاه تهیه می شود. چند مطالعه روی موش ها به این نتیجه رسیدند که کمبوچا ممکن است علاوه بر کمک به هضم بهتر، در بهبود زخم معده هم مفید باشد.

لبو برای بهبود هضم

لبو منبع خوبی از فیبر به شمار می رود. یک فنجان (۱۳۶ گرم) لبو حاوی ۳٫۴ گرم فیبر است. فیبر به هضم کمک کرده و باکتری های مفید را تغذیه می کند. همچنین حجم مدفوع را افزایش می دهد. می توانید لبو را به روش های مختلف مثل رست شده مصرف کرده یا آن را به سالاد و اسموتی اضافه کنید.

لبو به غیر از بهبود هضم، فواید دیگری هم برای سلامتی بدن دارد. این ماده ی غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی از جمله فولات، ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی و ترکیبات گیاهی مثل بتالائین و نیترات است.

با خوردن لبو می توانید از خواص آن مانند بهبود فشار خون، کاهش التهاب، جلوگیری از کم خونی (آنمی) و بهبود عملکرد ورزشی بهره مند شوید. ویتامین A، آهن و ویتامین B6 موجود در لبو به محافظت از کبد در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می کنند و توانایی این عضو حیاتی را برای از بین بردن سموم موجود در بدن افزایش می دهند.یک مطالعه ی حیوانی روی موش های صحرایی مبتلا به جراحت کبد به این نتیجه رسید که موش هایی که عصاره ی لبو مصرف کردند، کمترین میزان آسیب کبدی را در مقایسه با موش های صحرایی گروه کنترل داشتند.

زنجبیل برای بهبود هضم

زنجبیل گیاهی با طعم تند است که خواص حیرت آوری برای سلامتی بدن دارد. این گیاه به هضم بهتر و جلوگیری از حالت تهوع کمک می کند. بسیاری از خانم های باردار از این گیاه برای درمان حالت تهوع صبحگاهی استفاده می کنند. نشان داده شده که این گیاه به خالی شدن معده سرعت می بخشد.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره برای بهبود هضم

سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، منبع عالی فیبر نامحلول به شمار می روند. این نوع فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد. این سبزیجات همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند. این ماده ی معدنی می تواند به تسکین یبوست کمک کند. بعضی از رایج ترین سبزیجات دارای برگ سبز تیره شامل اسفناج، کلم بروکسل و سایر سبزیجات برگ دار می شوند.یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسید که نوعی قند نامعمول در سبزیجات دارای برگ سبز تیره وجود دارد که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند. باور بر این است که این نوع قند به هضم بهتر کمک می کند و بعضی باکتری های بد روده را که می توانند منجر به بیماری شوند، کاهش می دهد.

ماهی سالمون برای بهبود هضم

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند.ماهی سالمون از جمله مواد غذایی مفید برای هضم بهتر است . این ماهی که جزء ماهی های چرب به شمار می رود، منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند.افراد مبتلا به سندرم التهابی روده، عدم تحمل مواد غذایی و سایر اختلالات گوارشی معمولا دچار التهاب روده هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش التهاب و در نتیجه بهبود هضم کمک کنند.سعی کنید دست کم هفته ای یک بار ماهی بخورید. با خوردن ماهی سالمون نه تنها هضم بهتر و سریع تری خواهید داشت، بلکه از سایر خواص این ماهی مثل کاهش خطر بعضی سرطان ها، محافظت از سلامت مغز، کاهش التهاب، کاهش وزن، محافظت از سلامت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی برخوردار می شوید.

نعناع برای بهبود هضم

روغن نعناع از روغن های اسانسی موجود در برگ های نعناع به دست می آید و نشان داده شده که مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد. این روغن حاوی ترکیبی به نام «منتول» است که ممکن است علائم سندرم التهابی روده از جمله نفخ، ناراحتی معده و مشکلات مربوط به حرکات روده را بهبود ببخشد.

به نظر می رسد روغن نعناع تأثیرات آرام بخشی روی عضلات دستگاه گوارش دارد که این موضوع ممکن است در هضم بهتر مؤثر باشد. این روغن همچنین می تواند از طریق افزایش سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش به بهبود سوءهاضمه کمک کند.

موز و پرتقال برای بهبود هضم

بسیاری از میوه ها سرشار از فیبر هستند و ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی مثل ویتامین C و پتاسیم دارند که به هضم کمک می کنند. موز و پرتقال از جمله ی این میوه ها هستند.این میوه ها علاوه بر اینکه به هضم بهتر کمک می کنند، مواد مغذی مختلفی از جمله منیزیم، پروتئین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، فولات و کولین در اختیار بدن قرار می دهند. می توانید زمانی که بین وعده های غذایی گرسنه می شوید، موز و پرتقال بخورید و از این طریق به بهبود هضم غذا کمک کنید .

برخی نکات تغذیه ای برای کاهش مشکلات معده

درد معده، سوءهاضمه ، ترش کردن ، حالت تهوع صبحگاهی ، تلخی دهان ، احساس سنگینی معده ، بوی بد دهان ، هضم ناقص غذاها از رایج ترین مشکلات گوارشی هستند.

  • برای جلوگیری از بروز این مشکلات گوارشی ، پرخوری نکنید.
  • بین غذا صحبت نکنید.
  • با عجله غذا نخورید.
  • فست فود و غذا های ساندویچی، سرخ شده نخورید.
  • بین غذا مایعات زیاد مانند دوغ، نوشابه و دلستر ننوشید.
  • از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.
  • گوشت قرمز مثل گوشت گاومصرف نکنید.
  • از مصرف بیش از حد قهوه، نوشابه، چای، نسکافه خودداری کنید.
  • شکلات مصرف نکنید.
  • زمان خوردن وعده های غذایی را رعایت کنید.
  • بعد از وعده غذایی توصیه می شود سیب میل کنید.
  • میوه به را به 4 قسمت تقسیم کنید و روی حرارت قرار دهید تا به صورت کبابی شود؛ بعد از اینکه غذای تان را میل کردید یک تکه از این میوه را هم بخورید.
  • میوه زالزالک هم برای افرادی که مشکل هضم دارند، بسیار مفید است.
  • کسانی که از مشکل معدوی رنج می برند باید از خوردن غذاهای آبکی مثل سوپ، آش اجتناب کنند.

آیا شیر برای معده ضرر دارد؟

این یکی از سوال های پرتکرار افرادی است که مشکلات معده دارند. نوشیدن یک لیوان شیر به هنگام ترش کردن و افزایش اسید معده ممکن است باعث رقیق شدن معده و درمان موقت شود. با این حال، در طولانی مدت چربی های شیر باعث تشدید زخم می شوند.

درباره کسانی که معده حساس دارند، هم باید گفت که شیر ممکن است اسید معده را در مدت طولانی زیاد کند، انقباض دریچه انتهایی مری را مختل کند و رفلاکس معده را افزایش دهد. این افراد بهتر است از شیر کم چرب استفاده کنند.

حساسیت به لاکتوز موجود در شیر هم یکی از مشکلات شایع است. لاکتوز ممکن است التهاب روده و معده را تشدید کند، به همین دلیل نوشیدن شیر گاو به این افراد توصیه نمی شود. انواع شیر گیاهی مثل شیر سویا و شیر بادام می تواند جایگزین خوبی برای این افراد باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان