ترک سیگار با گیاهان دارویی در طب سنتی

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
ترک سیگار با گیاهان دارویی در طب سنتی
مصرف گیاهان علاوه بر درمان بیماری ها در ترک سیگار نیز موثر است.در این مطلب به چند گیاه اشاره می شود که مصرف آن برای افرادی که درصدد ترک سیگار هستند، مفید است.با ما همراه باشید.

در این مطلب قصد نداریم که از مشکلات و عوارضی که سیگار برای انسان دارد صحبت کنیم. خیلی سریع و بدون هیچ نکتۀ اضافی مهم ترین نکات و پیشنهاد های متخصصان طب سنتی برای رهایی هرچه سریعتر از مصرف سیگار را خواهیم گفت.

گیاهان دارویی برای ترک سیگار

شاید روش های زیادی برای ترک سیگار به گوش شما خورده باشد؛ اما باید بررسی کرد که چه روشی می تواند مطمئن ترین شیوه برای ترک سیگار باشد.در این قسمت ما به شما کمک خواهیم کرد که بهترین روش را انتخاب کنید؛ اما به شما توصیه می کنیم که بدون کمک گرفتن از متخصص طب سنتی از هیچ داروی گیاهی ترک سیگار، درمان گیاهی، گیاهان دارویی و دم نوش برای ترک سیگار استفاده نکنید!

عکس مربوط به سیگار
  • شیرین بیان: اگر به دنبال چیزی هستید که اشتیاق شمارا به سیگار کشیدن کم کند باید بگویم که شیرین بیان و ریشه آن گزینۀ خوبی است. همچنین ریشه شیرین بیان می تواند انرژی خوبی در طول روز به شما بدهد. به دو صورت می توانید از ریشه شیرین بیان برای ترک سیگار کمک بگیرید.مقدار کمی از ریشه شیرین بیان را در دستان خود بگذارید و سپس آن را بجوید. شیرین بیان طعم بسیار شیرینی هم دارد. اگر چای می نوشید می توانید از این به بعد شیرین بیان را به جای آن استفاده کنید و روزی بین 2 تا 3 بار میل کنید.
  • زوفا، گیاه خوشبوی مصری: اگر قصد ترک سیگار دارید و می خواهید که آن را ترک کنید و همچنین برای رفع مشکلات هیستری می توانید از زوفا کمک بگیرید.
  • فلفل قرمز: اگر دسترسی به شیرین بیان ندارید و می خواهید هوس سیگار کشیدن را از خود دور کنید پیشنهاد می کنیم از فلفل قرمز هم استفاده کنید. از تأثیرات تنباکوی سیگار در بدن که اطلاع دارید؟ فلفل قرمز راهی خوب برای کاهش تأثیر این ماده در بدن هست.اگر دوست دارید که به صورت چای استفاده کنید می توانید کمی فلفل قرمز را درون آب جوشیده بریزید و بنوشید. فلفل قرمز برای غشای ریه هم بسیار مناسب هست و از مضرات سیگار کشیدن و آسیب زدن به ریه ها جلوگیری می کند.
فلفل قرمز
  • گل ساعتی: اگر در هنگام ترک سیگار دچار بی خوابی مفرط هستید و نمی توانید خواب راحتی داشته باشید پیشنهاد می کنیم که حتماً از گیاه گل ساعتی برای حفظ آرامش و خواب مفید کمک بگیرید.
  • گیاه استویا: مهم ترین مورد برای مصرف استویا برای کنترل و تنظیم قند خون هست. اما طی آزمایش هایی، مشخص شد که برگ های این گیاه دارای خواصی هست که باعث کنترل اشتها و کاهش علاقه فرد به مصرف هر ماده ای می شود. هر زمان به مصرف سیگار نزدیک شدید می توانید مقدار کمی از عصاره استویا را روی زبان خود بریزید تا میل به سیگار در شما کم شود.
  • علف چای: درمان گیاهی ترک سیگار بدون کمک گرفتن از علف چای کمی سخت است. اکثر افراد برای رفع استرس سیگار می کشند. اما یکی از دلایلی که از ترک سیگار می ترسند احساس می کنند که دوباره استرس به سراغ آن ها بیاید. خاصیت علف چای برای تسکین دردها و کاهش استرس در هنگام ترک سیگار بسیار مناسب است. سعی کنید حدود 15 روز قبل از ترک سیگار استفاده از علف چای را شروع کنید تا سیستم بدن شما به مرورزمان بتواند از نیکوتین دست بکشد.
گیاه علف چای
  • برگ توتون هندی: بهتر است در هنگام ترک سیگار از توتون هندی کمک بگیرید. زیرا توتون هندی مانند خود سیگار دارای ماده ای به نام لوبیلین هست که می تواند جایگزین نیکوتین باشد. این گیاه کمی خطرناک است و اگر در مصرف آن زیاده روی کنید ممکن است که به بدن شما آسیب وارد کند.
  • جو دوسر: هر چیزی که بتواند اشتیاق و علاقه فرد به سیگار را کم کند کمک خوبی برای ترک سیگار هست. علاوه بر اینکه بتواند در هنگام ترک سیگار مضرات آن را هم از بدن پاک کند. جو دوسر گزینه خوبی برای مواردی است که مطرح کردیم. جو دوسر برای رفع استرس، افزایش آرامش و همچنین تقویت سیستم اعصاب هم پیشنهاد می شود. در صورت نیاز حتماً از متخصص طب سنتی برای مصرف جو دوسر کمک بگیرید.
  • چای کوهی: چای کوهی برای سلامتی بسیار مفید است و ازجمله گیاهانی است که در طب سنتی بسیار پیشنهاد می شود. ما هم به شما پیشنهاد می کنیم برای اینکه سیستم عصبی مغز بهبود یابد از این گیاه استفاده کنید.
  • گل مخمل: مانند برخی از داروهای گیاهی دیگر گل مخمل هم می تواند جایگزین خوبی برای نیکوتین در مواقعی که قصد ترک سیگار را دارید باشد. بهتر هست که جوشانده و دمنوش گیاه گل مخمل را بنوشید.
  • جنسینگ: استرس را از بین می برد و در ترک کردن دخانیات و سیگار موثر است.
گیاه جنسینگ
  • آب قاشقی: مصرف این گیاه، آسیب ایجاد شده بر اثر استعمال دخانیات و سیگار را تا حدی برطرف می کند.این گیاه گردش خون را بهبود می بخشد و حافظه را نیز تقویت می کند.
  • درخت گل ابریشم: مصرف دمنوش این گیاه، علایم ناشی از ترک دخانیات و سیگار مانند اضطراب و سردرد را به طور موثر کنترل می کند.
  • سنبل الطیب: علاوه بر کنترل اضطراب، استرس و بی خوابی، به عنوان شل کننده عضله نیز عمل می کند.در نتیجه برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند موثر است
  • مصرف گیاه خار مریم: این گیاه در درجه اول برای افسردگی استفاده می شود محققان در یافتند ممکنه برای ترک سیگار با گیاهان دارویی نیز موثر باشد اما نتایج متفاوت بود. اگرچه به نظر می رسد گیاه خار مریم در صورت مصرف ایمن باشد ، اما ممکنه در اثر خوردن با داروهای تجویزی دکتر و داروهای بدون نسخه تداخل ایجاد کند.

  • مصرف پودر زنجبیل: مخلوط چای یا آب گرم و ساده با زنجبیل میل به سیگار کشیدن را در شما از بین می برد و احساسی رضایت بخش در کام ایجاد می کند که باعث پاک شدن ذهن از سیگار شود. این یکی دیگر از روش های ترک سیگار با گیاهان دارویی می باشد.
زنجبیل
  • ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​مصرف دمنوش گل شور: گل شور گیاه دارویی عالی و آرامش بخش برای از بین بردن عادت سیگار کشیدن است. توجه داشته باشید از گلبرگها و میوه های آن به صورت خشک باید استفاده شود برای استفاده برگها را درآب جوش 10 دقیقه بجوشانید و قبل از خواب این دمنوش را مصرف کنید. گل شور یکی دیگر از روش های ترک سیگار با گیاهان دارویی می باشد.
  • مصرف ادویه زردچوبه: زردچوبه یک سم زدایی عالی برای ریه های افراد سیگاری است و سمیت نیکوتین را در ریه ها کاهش می دهد. برای بهبودی بهتر مخلوط یک برش کوچک زنجبیل ، 400 گرم پیاز خرد شده ، 2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ، 1 لیتر آب جوشانده و با مقداری عسل مخلوط کنید. زردچوبه یکی از بهترین و مناسب ترین روش های معمول در ترک سیگار با گیاهان دارویی می باشد.

  • گیاه برگ چنار: گیاه چنار خلط آور است و به دفع مخاط از ریه ها کمک می کند. این یک گیاه ضد التهاب و تخریب کننده غشای مخاطی از بافت های ریه ها را نیز تسکین می دهد و در مصرف بلع یا اسپری در مجرای بینی در فرد بیزاری از سیگار ایجاد کرده و روشی مناسب برای ترک سیگار با گیاهان دارویی می باشد.
  • مصرف گیاه لوبلیا: این گیاه جنجالی که به عنوان تنباکو هندی ( lobelia inflata ) نیز شناخته می شود و اثرات مشابه نیکوتین را دارد ، اما به اندازه نیکوتین برای بدن سمی نیست و اعتیاد آور نیست و قرنهاست که به عنوان پاک کننده طبیعی ریه و برای درمان علائم حملات آسم مانند خس خس سینه ، سرفه غیرقابل کنترل و گرفتگی قفسه سینه استفاده می شود.
گیاه لوبلیا

ترک سیگار با گیاهان دارویی و طب سوزنی

عادت سیگار کشیدن یکی از سخت ترین اعتیادها برای ترک می باشد، بسیاری از افراد سیگاری برای کمک به ترک به دنبال درمان ها و موارد طبیعی هستند اما همه آنها این روش ها موثر و بی خطر نیستند. ترک سیگار را میتوان به همراه گیاهان دارویی نیز بکار برده و استفاده نمود که در ازای آن شما صاحب یک زندگی بدون وابستگی خواهید شد. زنجبیل یکی از گیاهی است که برای ترک سیگار مناسب و عالی می باشد. این نکته را توجه داشته باشید گزینه های طبیعی ترک سیگار هیچ تضمینی ندارند و در کنار آنها از جمله مشاوره مهم است. البته طب سوزنی روشی درمانی رایج برای کمک به افراد ترک سیگار است.

سوزن های طب سوزنی حدود 20 دقیقه در نقاط مختلف گوش قرار می گیرند و هوس سیگار کشیدن را در فرد کاهش می دهد به این ترتیب طب سوزنی روشی موثر و ایمن برای کمک به ترک سیگاری ها است.

طب سوزنی و سیگار

استفاده از عرقیات گیاهی برای ترک سیگار

اگر فکر می کنید که با عرقیات گیاهی برای ترک کردن سیگار می توانید اقدام کنید گزینه خوبی است. یکی از بهترین عرقیات گیاهی که تأثیر بسیار خوبی دارد عرق شاتره (شاه تره) است. عرق شاه تره بهترین گزینه برای پاک کردن خون از اخلاط می باشد. همچنین اگر مصرف سیگار باعث لاغری در شما شده است می توانید با مصرف عرق گیاهی شاه تره دوباره اشتهای شما به غذا بیشتر می شود.

عرقیجات گیاهی

کلام آخر

امیدواریم اگر به دنبال راه های سریع ترک سیگار بودید و یا می خواستید بدانید برای ترک سیگار باید چه بخورید؟، به جوابتان رسیده باشید؛ همان طور که مشاهده کردید اکثر گیاهان دارویی بیشتر، مواقعی استفاده می شوند که شما در حال ترک سیگار هستید و نیاز دارید که به مرور زمان از علاقه و اشتیاق بدن به سیگار بکاهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان