ساعدنیوز
ساعدنیوز

ترس از دفع مدفوع در کودکان و راهکارهایی برای رفع آن

  چهارشنبه، 29 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
ترس از دفع مدفوع در کودکان و راهکارهایی برای رفع آن
ترس از دفع مدفوع در کودکان یا کوپروفوبیا به معنای ترس یا بیزاری از مدفوع یا اجابت مزاج است که مشکلی شایع در کودکان زیر چهار سال می باشد. این مشکل به دلایلی مختلفی بروز می نماید. در این مطلب به توضیح درباره این مشکل می پردازیم.

خودداری از دفع مدفوع در کودکان مشکلی بسیار شایع است. در واقع آموزش دفع مدفوع در کودکان و رفتن به دستشویی هم برای والدین و هم برای کودک گامی بزرگ است. خودداری از دفع مدفوع در کودکان به معنای نرفتن به دستشویی برای اجابت مزاج است. ترس از دفع مدفوع در کودکان برای والدین نگران کننده است و همچنین برای کودکان می تواند از نظر جسمی دردناک باشد. ترس از دفع مدفوع در کودکان ۲ تا ۴ ساله شایع تر است و در پسران شایع تر از دختران است. این مشکل می تواند دلایل جسمی و یا روانشناختی داشته باشد. اما بیشتر به دلیل داشتن یبوست در کودکان این اتفاق می افتد. برخی دیگر از کودکان ممکن است رفتن به دستشویی را به دلیل بازی کردن و یا انجام یک فعالیت سرگرم کننده به تعویق بیاندازند که همین امر موجب ایجاد یبوست و بی تمایلی به دفع مدفوع می شود.

تقریبا در سه سالگی، احساسات پیچیده تر در کودکان شکل می گیرد. آن ها انتظارات والدین از خودشان پیرامون نحوه درست اجابت مزاج درک می کنند. مهم نیست که چقدر در یاددهی این آموزش به کودک خود با او ملایم و مهربان باشید، آن ها احساس خجالت، اضطراب و حتی ترس از مدفوع را تجربه می کنند. در بیشتر مواقع کودکان نمی توانند این احساسات را به ما توضیح دهند. در نتیجه ممکن است این موضوع را از شما پنهان کنند و در نهایت خود را خیس کنند. حتی اگر کودک به دلیل داشتن درد گریه کند و یا از درد آن شکایت کند ممکن است دوباره از رفتن به دستشویی امتناع کند.

از دیگر علائم جلوگیری از مدفوع کردن در کودکان می توان به راه رفتن روی نوک پا، فشردن پاها، قرمزی صورت و منقبض کردن باسن اشاره کرد.

دل درد کودک

علت ترس کودک از دفع مدفوع

دلیل نگه داشتن مدفوع در کودکان می تواند به خاطر عوامل مختلفی باشد. در اینجا به بررسی اصلی ترین عوامل عدم دفع مدفوع در کودکان می پردازیم:

  • داشتن یبوست: اگر کودک یبوست داشته باشد و دفع مدفوع برای او دردآور باشد ممکن است کودک از اجابت مزاج و دفع مدفوع جلوگیری کند.
  • ترس کودک: اگر کودک تجربه ناخوشایندی از دفع مدفوع داشته باشد (به عنوان مثال اجابت مزاج دردناکی داشته باشد.) و یا از دستشویی بزرگسالان استفاده کرده باشد می تواند این طرز فکر را در خود پرورش دهد که تمام اجابت مزاج ها دردناک و یا ترسناک هستند. یکی از بالقوه ترین علت نگفتن مدفوع در کودکان این قضیه می باشد.
  • آموزش نامناسب: اکثر کودکان بعد از اینکه از پوشک گرفته می شوند مشکلی با توالت فرنگی بچه گانه ندارند، اما دفع مدفوع و اجابت مزاج مسئله دیگری است. برخی از کودکان ممکن است به درستی آموزش اجابت مزاج روی توالت را یاد نگیرند.
  • بازی کردن و سرگرم بودن: بسیاری از کودکان نمی خواهند که وقتشان را صرف گذراندن وقت در توالت کنند و می خواهند بازی شان را ادامه دهند. این قضیه به خصوص در کودکانی که فعالیت زیادی دارند دیده می شود. به دلیل طولانی بودن زمان مدفوع کودک ممکن است بازی کردن را به آن ترجیح دهد.
  • مشکلات عاطفی و اضطرابی: برخی از کودکان ممکن است از حسی که هنگام اجابت مزاج دارند خوششان نیاید. این مشکل در کودکانی که به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند بیشتر دیده می شود. بو یا ظاهر مدفوع نیز ممکن است برای برخی از کودکان حساس آزاردهنده باشد.
  • جلب توجه: ممکن است کودک برای جلب توجه بیشتر از مدفوع کردن خودداری کند.

در موارد نادر، خودداری از دفع مدفوع در کودکان می تواند به علت وجود یک بیماری باشد. دلایل ترس از مدفوع در کودکان بیشتر ممکن است روانشناختی باشد اما ممکن است دلایل جسمی نیز داشته باشد. در زیر به برخی از بیماری ها و مشکلات که باعث عدم دفع مدفوع در کودکان می شود اشاره می کنیم:

  • یبوست مزمن به علت مشکلات گوارشی: بیماری سلیاک، بیماری هیرشپرونگ، سندروم روده تحریک پذیر و یا حتی نارسایی لاکتوز (عدم تعادل لاکتوز) می تواند سبب مشکلات گوارشی و یبوست مزمن در کودکان شود.
  • سفت شدگی مدفوع: اگر کودک شما به طور مداوم یبوست دارد، ممکن است دلیل آن سفت شدگی مدفوع در روده بزرگ یا راست روده باشد که عبور مدفوع را دشوار می کند.
  • سکوم کلون: به سکوم کلون تنبلی روده بزرگ نیز گفته می شود. سکوم کلون بیماری است که در آن دستگاه گوارش به طور مناسب مدفوع را از مسیری که باید عبور نمی دهد و در نتیجه موجب ناتوانی در دفع مدفوع می شود.
  • مشکلات تیروئید: یبوست یک علامت شایع کم کاری تیروئید است، بیماری که در آن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی کنید.
  • کمبود فیبر و مایعات در رژیم غذایی: استفاده از یک رژیم غذایی کم فیبر یا حاوی مقدار زیادی شیر یا محصولات شیر می تواند در بروز یبوست نقش داشته باشد.

نتایج خودداری از مدفوع کردن

نگه داشتن مدفوع یک مشکل مهم است و نیاز به درمان جدی دارد. اگر نگه داشتن مدفوع ادامه یابد، مشکلات دیگری ایجاد می شود و شرایط را سخت میکند.

  • نگه داشتن مدفوع می تواند منجر به یبوست، مدفوع دردناک و حتی انسداد کامل (انقباض مدفوع) شود.
  • کودکانی که دچار انسداد مدفوع هستند، در مقادیر اندک مدفوع می کنند و همیشه احساس یبوست دارند.
  • اگر انقباض خیلی طولانی بماند، روده بزرگ و رکتوم کشیده شده و دیگر قادر به خارج کردن مدفوع نخواهند بود.
  • یک مدفوع بزرگ و سفت ممکن است باعث ایجاد شکاف، پارگی مقعد یا خونریزی روده و درد زیاد شود.
  • وقتی کودک مدفوع خود را نگه دارد، مدفوع جمع و سفت می شود. قسمت نرم یا مایعات مدفوع در روده، می توانند از اطراف آن نشت کنند و لباس زیر کودک را کثیف و لکه دار کند. متأسفانه، بسیاری از بچه ها نمی توانند از بروز این آلودگی جلوگیری کنند زیرا در نهایت کنترل عضلات کنترل کننده روده را از دست می دهند.
  • کودکانی که از مدفوع کردن خودداری می کنند، در صورت ادامه این مشکل می توانند در هنگام خواب، نشت ادرار یا حتی عفونت ادراری داشته باشند.

درمان ترس کودک از دفع مدفوع

ترس از مدفوع در کودکان امری شایع است و در بیشتر موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با انجام یک سری راهکارها می توانید این مشکل را حل کنید. رفع این مشکل شامل یک سری استراتژی های جسمی (مانند رفع یبوست در کودکان و جلوگیری از سفت شدگی مدفوع) و همچنین استراتژی های روانشناختی (برای اینکه نشان دهید که اجابت مزاج یک مسئله طبیعی است) می باشد.

عدم اجبار به توالت رفتن

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، عدم اجبار به توالت رفتن است. به هنگام آموزش درباره نحوه دستشویی رفتن، به هیچ عنوان آنها را مجبور به استفاده از توالت نکنید. عدم آمادگی حتی در زمان آموزش نیز وجود دارد. در صورتی که آمادگی لازم وجود نداشته باشد، ترس از مدفوع کودکان نیز شکل می گیرد.

آرام و صبور باشید.

سعی کنید آرام باشید و این آرامش را به کودک تان منتقل کنید. هرچه بیشتر در این باره به آن ها فشار بیاورید، فشار روحی و استرس آن ها بیشتر می شود و دفع مدفوع برایشان سخت تر می شود. علت ترس کودک از دفع مدفوع هرچه که باشد یک شبه حل نخواهد شد. بسیار مهم است که صبور باشید و این آرامش را به کودک خود انتقال دهید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

برخی از والدین برای اینکه کودک شان بتواند راحت تر مدفوع کند از قبل، آن ها را به یک حمام گرم می برند و یا هنگامی که کودک بر روی توالت نشسته است از تاکتیک های پرت کردن حواس مانند خواندن کتاب برای کودک یا تماشای کارتون در گوشی استفاده می کنند.

کودک کتاب به دست در توالت

توالت کودک را بررسی کنید.

صندلی توالت مخصوص کودک نباید بسیار کوچک و یا بزرگ باشد. پای کودک هنگام نشستن بر روی صندلی باید پلکان توالت را لمس کند یا اگر صندلی او شل است ممکن است به اندازه کافی برای او راحت و پایدار نباشد و به او حس اطمینان را ندهد. در نتیجه کودک نتواند اجابت مزاج کند.

نحوه صحیح اجابت مزاج را به آن ها آموزش دهید.

به کودک خود نگویید که همه اجابت مزاج می کنند توهم باید اینکار را بکنی. این برای کودک جوابگو نیست چرا که اصلا این مسئله برای او اهمیتی ندارد. به کودک خود بگویید که چرا همه این کار را انجام می دهند و در حقیقت اینکار برای آن ها مفید است. برای کودک تان کتاب های بررسی آناتومی کودکان را تهیه کنید و به آن ها آموزش دهید که چگونه غذایی را که می خورند به صورت مدفوع دفع می کنند.

آموزش به کودک می تواند روند اجابت مزاج را برای او واضح تر کند. همچنین برای او این کار کمتر ترسناک به نظر برسد. این کار حتی به کودک یاد می دهد که از بدن خود مراقبت کند و برای سلامت آن تلاش کند.

تغییر رژیم غذایی

مصرف برخی از غذاها مانند ناگت مرغ و ماکارونی و پنیر بیشتر باعث ایجاد یبوست در کودکان می شود و بدبختانه تقریبا بیشتر کودکان به این غذاها علاقه دارند. استفاده از فیبر بیشتر می تواند به آن ها در دفع مدفوع آسان تر کمک کند. مصرف سبزیجات سبز برگ، میوه ها (اما نه همه میوه ها مثلا موز بیشتر باعث یبوست می شود.) و مصرف برخی از غلات کامل می تواند به گوارش کودک شما کمک کند.

همچنین می توانید مصرف یکسری لبنیات ناسالم و کربوهیدارت هایی مانند نان سفید را کاهش دهید.

مواد غذایی حاوی فیبر بالا

کودکان خود را هیدراته نگه دارید.

کودک شما می تواند تمام غذاهای حاوی فیبر را که به او می دهید بخورد. اما اگر به اندازه کافی آب نخورند مصرف فیبر به تنهایی چندان کمکی نمی کند و حتی می تواند وضعیت را بدتر کند. در طی روز سعی کنید مقدار زیادی آب به کودکان بدهید و اگر می بینید کودکتان آب خوردن را دوست ندارد سعی کنید منبع هیدراته شدن را تغییر دهید. به عنوان مثال مصرف نوشیدنی های اسموتی سالم، سوپ و آبگوشت می تواند منابع خوبی برای هیدراته نگه داشتن کودکان باشند.

میو هایی که محتوای آب بالایی دارند مانند خیار و هندوانه نیز می توانند مفید باشند. اگر هیچ کدام از این کارها موفقیت آمیز نبود سعی کنید یک یا دوبار در روز آبمیوه مورد علاقه شان را با آب رقیق کنید.

مطلع شدن از نگرانی های کودک

به محض اینکه از ترس کودکتان مطلع شدید، در یک موقعیت امن و در زمان مناسب درباره نگرانی ها و ترس هایشان سوال کنید. از سرزنش بپرهیزید. سعی کنید به مسئله از دید آنها نگاه کنید. تنها در این صورت میتوانید پاسخ مناسب بدهید. اگر از دستشویی های عمومی نیز هراس داشتند، درباره آن نیز به همین شیوه صحبت کنید.

سخن پایانی

اگر تمام این راهکارها را امتحان کردید و هیچکدام کارآمد نبود به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک متخصص اطفال با بررسی و انجام معاینات و آزمایشات لازم تمام علل بالقوه پزشکی را که باعث عدم دفع مدفوع در کودکان می شود بررسی می کند. پزشک ممکن است ملین هایی را برای درمان این مشکل تجویز کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی کودک را راحت کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1279 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (376 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (121 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (73 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (61 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (61 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (40 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (34 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (32 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چیدمان خوراکی های خوشمزه ساره بیات روی میز ناهارخوری خوشگلش / چه ضیافتی به پا کرده+عکس خاطرات دردناک و تکان دهنده رهبر انقلاب از بازداشتشان در دوران پهلوی +فیلم بیوگرافی و زندگینامۀ محسن آزمایش مدیر کارخانۀ لوازم خانگی آزمایش سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس دلبری عاشقانه ستاره سادات قطبی برای همسرش با پختن یک غذای خوشمزه و پرطرفدار+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه خونه زندگی لوکس و هوش پران مازیار لرستانی با دکوراسیون ماکسیمال/ خونه نگو کاخ بگو بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار و تکرار نشدنی راننده خاور در افشای دلیل جواب منفیِ دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازداریِ جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس تعطیلات آخر هفته دلچسب نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش به همراه شوهر و خواهرش+عکس خلاقیت خنده دار جوان بی پول ایرانی برای زیاد شدن پول هایش/ مغز اینو باید طلا گرفت😂+عکس خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری در ایجاد پیاده‌رو مخصوص افراد معتاد به موبایل+عکس/ واقعا دست مریزاد👌 رونمایی از حیاط دلباز و باصفای خانه لوکس سام درخشانی برای اولین بار/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز امیر محمد یزدانی ستاره و مدال آور کشتی/حیاط نگو باغ بگو بهشت بگو +عکس خلاقیت خنده دار تزریقاتی برای کشاندن مریض به درمانگاه حماسه آفرید/ شبیه مربی های مهدکودکه😂
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! تنها عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که بدون بیهوشی ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود!