دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / رشته های ورزشی /

فواید ورزش ترامپولین، خطرات و نکات تمرینی 

یکشنبه، 07 شهریور 1400
ورزش ترامپولین یا جست ورزی به عنوان یک رشته ورزشی مستقل شناخته و به صورت تک نفره یا دونفره در المپیک شرکت داده می‌شود. این ورزش در ابتدا از ابزار‌های ژیمناستیک بود، اما امروزه به تنهایی یک رشته‌ی ورزشی به حساب می‌آید.

ترامپولین چیست ؟

ترامپولین(TRAMPOLINE) در لغت به معنی بلند و محکم پریدن است و در عام با نام تشک پرش درجا و یا جامپینگ شناخته میشود. این وسیله از دیرباز در جهت تقویت انعطاف و چالاکی ورزشکاران فعال در زمینه ژیمناستیک مورد استفاده قرار میگرفته است.مخترع این وسیله Georg Nissen در سال ۱۹۷۱ با اختراع ترامپولین به عنوان یک وسیله تخصصی در ورزش ژیمناستیک و تشکیل انجمن ترامپولین امریکا USTA رشته ای جدید در تاریخ ورزش های نوین و سلامتی ایجاد نمود.

فواید ورزش ترامپولین

  • افزایش قدرت بدنی با ترامپولین

فاکتور قدرت بدنی در همه ورزش ها ضروری است اما در ژیمناستیک شکل دیگری دارد.

تحمل وزن بدن در زوایای مختلف و اجرای حرکات سخت، آن هم به زیباترین و تمیزترین شکل ممکن و بدون کوچکترین لرزشی و حتی احساس فشار و چروکیدگی، قدرت مطلق را چند برابر کرده و می طلبد که ژیمناست در ادامه به فاکتوری به نام استقامت در قدرت دست پیدا کند.

  • مفید برای قلب

بله درست است، استفاده از ترامپولین به عنوان یک ابزار تمرینی به تقویت سلامت قلب کمک می نماید. حرکات پرشی و جهشی، ضربان قلب و در نتیجه ریتم تنفس را بالا می برند. این تمرین، باعث پمپاژ خون شده و می توانید مطمئن شوید که سلول ها تمام اکسیژن مورد نیازشان را برای رسیدن به بهترین میزان سلامت دریافت می کنند.

پریدن روی ترامپولین یکی از راه های تقویت عضلات جهت حفظ تعادل و هماهنگی بهتر بدن است. گزارشی از کالج امریکایی اسپورت مدیسن می گوید، انجام ورزش هایی با شدت متوسط به مدت 150 دقیقه در هفته، برای سلامت سیستم قلب و عروق خوب است. استفاده از ترامپولین، تمرین بسیار عالی برای آنهایی است که مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. استفاده از ترامپولین به عنوان یک ابزار تمرینی به تقویت سلامت قلب کمک می نماید

  • پاکسازی تمام بدن

سیستم لنفاوی -مسئول تخلیه سموم از بدن است - نیاز به حرکت برای هدایت از طریق یک سری از لوله های یک طرفه دارد. بدون حرکت، عملکرد لنف به خطرمی افتد و مولکول های زائد ،مواد شیمیایی سمی … و فلزات سنگین در بدن جمع می شوند. مطالعات نشان می دهند که ریباند چگونه این لوله ها را تحریک می کند و می تواند به طور قابل توجهی جریان مایع را افزایش دهد.

  • تقویت استخوان ها و مفاصل

دلیل دیگر که ناسا آن را دوست دارد این است که ترامپولین به بازسازی استخوان ها کمک می کند. استخوان سازی و چگالی صحیح برای اجتناب از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و دیگر شرایط هستند.

ترامپولین بر سلولها و ماهیچه در بدن تاثیر می گذارد و فشار برابر و مفیدی را روی استخوان های وارد می کند.

  • کاهش وزن

ترکیبی از ورزش قلبی عروقی و تقویت عضلات به کاهش وزن کمک می کند. همانطور که عضلات تقویت می شوند در افزایش متابولیسم که به سوزاندن چربی منجر می شود کمک می کند. تمرین قلبی عروقی کالری می سوزاند. با پریدن بر روی ترامپولین برای ۲۰-۳۰ دقیقه، ۳-۴ بار در هفته، شاهد کاهش وزن خواهیم بود.

  • توسعه تعادل و هماهنگی

تعادل در ترامپولین، بر خلاف تعادل بر روی هر چیز دیگری است. ترامپولین به طور مداوم در حال حرکت است و پرنده ها (ورزشکاران) باید آگاه باشند از مرکز ثقل نسبت به گرانش در همه زمان ها تعادل خود را حفظ کنند.

خطرات مربوط به استفاده از ترامپولین

آسيب های متداول مرتبط با بازتوليد شامل اختلالات ارتوپدی و عصبی مانند اسپري، پلايندهاي ساق پا، شکستگی و جابجايی می باشد. در نتیجه فرود بر روی لبه های غیر الاستیک از ترامپلاین ممکن است آسیب های نرم بافتی، از جمله کبودی و زخم ها ایجاد شود.با این حال برای اغلب افراد، مزایای بالقوه خطر بیشتری را به خطر می اندازد – خطراتی که می تواند توسط برخی نکات ایمنی ساده کاهش یابد.

نکاتی برای تمرین تارامپولین ایمن

  • ترامپولین ها را بر روی یک سطح صاف و غیر لغزنده نصب کنید

به خوبی از دیوارها و مبلمان استفاده کنید،ارتعاشات ناشی از تندرستی می تواند منجر به حرکت جانبی تریپولین شود.

  • اطمینان حاصل کنید که پد های جذب کننده شوک به طور کامل همه نقاط را پوشش دهند

بسیاری از آسیب های ناشی از استفاده از ترامپولین نتیجه مستقیم فرود در یک قاب فلزی محافظت نشده است.

  • کفش با پشتیبانی مچ پا خوب بپوشید

اگرچه ژیمناست ها پرش به پابرهنه را انجام می دهند، اکثر کاربران تریپولین تازه کار از حمایت مچ پا از کفش مناسب استفاده می کنند.

  • ارتفاع عمودی جهش های خود را کم کنید

پرش کنترل شده کم، نه تنها شدت تمرین شما را افزایش می دهد، بلکه همچنین اطمینان حاصل کنید که پای خود را در مکان درست روی تارپولین قرار دهید.

آیا ورزش ترامپولین برای شما مناسب است؟

اگر در حال حاضر از لحاظ جسمی فعال هستید، می توانید با ورزش ترامپولین را به روال تناسب اندام خود به عنوان جایگزین برای تمرینات منظم اضافه کنید . در حالی که ممکن است سود بیشتری از فعالیت های قلبی عروقی نسبت به دیگر فعالیت های هوازی ارائه ندهد، تمرینات متقابل شناخته شده است که باعث افزایش تناسب اندام و جلوگیری از آسیب های استرس تکراری می شوند.

سخن آخر

ورزش ترامپولین چندسالیست که به عنوان یک رشته ی ورزشی مستقل در رقابت های المپیک شرکت می کند؛ بنابراین کودکان شما علاوه بر اینکه می توانند این ورزش را به عنوان تفریح یا بهبود سلامتی انجام دهند، آینده ی درخشانی نیز در این زمینه خواهند داشت. خود شما نیز می توانید با انجام این ورزش سطح انرژی جسمانی و خلق خود را بالا ببرید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی