خواص باورنکردنی گیاه آلترنانترا در طب سنتی

  سه شنبه، 10 خرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص باورنکردنی گیاه آلترنانترا در طب سنتی
گیاه آلترنانترا گیاهی از خانواده‌ی تاج خروسیان، چند ساله و علفی که ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۸۰ سانتی متر است. این گیاه بیشتر در فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا دارای برگ‌هایی در محدوده‌ی طیف رنگی قرمز تا سبز (قرمز، نارنجی، زرد و سبز زیتونی) است.در این مطلب خواص گیاه آلترنانترا را برای شما به اشتراک می گذاریم.

گیاه آلترنانترا

برای ایجاد رنگ های مطلوب و متنوع در برگ های این گیاه ،نور کامل آفتاب مورد نیاز است. دمبرگ ها بسیار کوتاه حدودا بین ۱ تا ۴ میلیمتر و برگهای جوان کمی مو دار هستند. گیاه الترنانترا به شکل نیمه درختچه و گونه هایی از آن آبزی ،در آب رشد میکنند و اصطلاحاً به آن آکواریومی می گویند .اما بیشتر زمینی هستند. بعضی بر روی زمین رشد می کنند و بعضی راست هستند. میوه آن به شکل توبره (کیسه کوچک )و حاوی یک دانه است .

گلهای آلترنانترا عموماً سفید و به صورت ریشک هستند روی سنبله جانبی در گروه های ۳ تا ۴ تایی و بدون دمگل است.اما ممکن است شما هرگز متوجه گل های کوچک آن که مثل دکمه رنگ پریده در بغل برگ ،جایی که آنها نزدیک به شاخ و برگ هستند ،نشوید، مگر اینکه از نزدیک دقیق به آن نگاه کنید .ساقه این گیاه در قسمت نزدیک به زمین ابتدا به شکل خوابیده و حالت ریشه ایدارد، ولی به شکل عمودی و دارای انشعاب زیاد می شود ،به طوری که گستردگی آن ۳۰تا ۵۰ سانتی متر می رسد.

گیاه آلترنانترا
شاخساره گیاه آلترنانترا به صورت عمودی رشد می کند. میوه آن کمی دراز است. این گیاه از جمله گلهای آن حساس به سرما محسوب می شود ولی گرما را به خوبی تحمل می کند. برای رشد مناسب به رطوبت تقریباً بالای خاک نیازمند است و باید رطوبت خاک نیز حفظ شود .خاک بستر آن باید دارای زهکشی خوب ،حاصلخیز و دارای مواد معدنی و آلی فراوان باشد. از برگ های نوع وحشی این گیاه برای مصرف خوراکی استفاده می شود .همچنین این گیاه به عنوان گیاهی پوششی است که کشت و کار آن در حاشیه های گلکاری ها به طور گسترده در مناطق گرم و شمال ایران انجام می گیرد.
این گیاه برای تزیین تپه ها، کناره ها و حاشیه ها استفاده می شود و این امر به دلیل ارتفاع به نسبت کم و برگ های رنگارنگ و متنوع آن است. این گیاه بومی جنوب آمریکا است و در ایران در بهار در مزارع برنج رشت ،دامنه های البرز ،بندر گز ،لاهیجان و گودال های مرطوب رشت .در سایر نقاط جهان تقریباً در اکثر مناطق حاره می روید .در هند به صورت یک علف هرز عملاً در تمام قسمت های گرم انتشار دارد.
  • نام فارسی: آلترنانترا
  • تیره: تاج خروسیان Amaranthaceae
  • نام انگلیسی : Alternantera
  • نام علمی : Alternantera bettzichiana
گیاه آلترنانترا

قسمت های مورد استفاده گیاه آلترنانترا

رگ و شاخه های جوان این گیاه.در بخش هایی از آسیا از برگ و سرشاخه های جوان به عنوان سبزیجات استفاده می شود. برخی نیز به عنوان گیاهان زینتی برای پوشش زمین استفاده می کنند. یک بوته ی آن، یک تپه در حدود ۸ اینچ ارتفاع و ۱۴ اینچ عرض را می پوشاند.در سرشاخه های جوان آن پروتیین و آهک وجود دارد.

نحوه کاشت و تکثیر

آلترنانترا با برگ های رنگی زرد، قرمز و سبز تکثیر گیاه آلترنانترا به دو روش انجام میشود.

  1. کاشت بذر در فصل بهار.
  2. ریشه دار کردن قلمه ها.

تمام انواع آلترنانترا به طور معمول توسط قلمه افزایش می یابند. قلمه ها باید از ساقه های نرم و سبز باشد و در اواخر تابستان قابلیت افزایش دارد. همچنین، ریشه ی قدیمی آن را برای به دست آوردن ساقه ی جوان برای قلمه، در گلدان می کارند و پشت شیشه ی گلخانه می گذارند تا شاخساره های جدید بروید.در دوران رشد روی آن خاک برگ ریخته تا پایین شاخساره ها ریشه دار شوند و سپس آنها را جدا و در مکان اصلی می کارند.

این گیاه از جمله گل های حساس به سرما محسوب می شود ولی گرما را به خوبی تحمل می کند. برای رشد مناسب به رطوبت تقریبا بالایی از خاک نیاز دارد. خاک بستر آلترنانترا باید دارای زهکشی خوب، حاصلخیز و دارای مواد معدنی و آلی فراوانی باشد.برای ایجاد رنگ های مطلوب و متنوع در برگهای این گیاه، نور کامل آفتاب مورد نیاز است.

گیاه آلترنانترا

خواص درمانی و طبیعت آلترنانترا

گیاه آلترنانترا برخی خواصی دارد که مورد استفاده قرار می گیرد.این خواص دارویی گیاه آلترنانترا به طور خلاصه عبارتند از: افزایش شیر مادران، زخم های داخلی، التهابات روده و اسهال، دستگاه تنفسی (ریه، حنجره و ششها)، ناراحتی کلیه، کاهش تب، صفراآور، التيام زخم و درد و کم خونی کودکان. ضماد آن برای درمان جراحت ها و تسکین قسمت های دردناک بدن مفید است.

زخم کف پا
  • به صورت سبزیجات پخته شده، کم خونی در کودکان را بهبود می بخشد.
  • ضماد آن برای درمان جراحت ها و تسکین دهنده درد در بدن است.
  • صفرا آور است اگر آب دم کرده ی برگ و ساقه های جوان آن را بنوشید.
  • آب دم کرده ی آن تب را کاهش و ترشح شیر را افزایش میدهد.
  • برای رفع ناراحتی کلیه و بیماری هیپوکوندريا (شخص احساس می کند که دارای بیماری الاعلاج است) بسیار مفید است.
  • پاک کننده اخلاط خونی از ریه ها، حنجره، نای یا برونش ها.
  • آشی که با برگ های جوان این گیاه و گوشت پخته شود، برای درمان زخم های داخلی مفید است.
  • برای درمان اسهال ساده، اسهال خونی و التهاب روده مفید است.
    دستگاه گوارش

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (655 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان