ویژگی های خبرنگاران موفق چیست؟

  شنبه، 04 مرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
ویژگی های خبرنگاران موفق چیست؟
ساعد نیوز: مطالعات انجام شده در رابطه با خبرنگاران موفق حاکی از آن است که مهم ترین عوامل موفقیت در این حرفه عبارتند از صداقت، امانت داری، اعتدال، عملکرد حرفه ای، بی طرفی، مطالبه گری و شجاعت می باشد که بسیار مهم و قابل توجه می باشند طبق نظر متخصصین امر یک خبرنگار حرفه ای علاوه بر تهیه خبر باید بر روی تهیه گزارش های تاثیر گذار عمل کند

مطالعات انجام شده در رابطه با خبرنگاران موفق حاکی از آن است که مهم ترین عوامل موفقیت در این حرفه عبارتند از صداقت، امانت داری، اعتدال، عملکرد حرفه ای، بی طرفی، مطالبه گری و شجاعت می باشد که بسیار مهم و قابل توجه می باشند طبق نظر متخصصین امر یک خبرنگار حرفه ای علاوه بر تهیه خبر باید بر روی تهیه گزارش های تاثیر گذار عمل کند و در راستای تعیین مشکلات و آسیب شناسی مشکلات جامعه گام بردارد و با استفاده از نظرات کارشناسان مرتبط به ریشه یابی بپردازد و د نهایت با مطالبه گری سعی در رفع مشکلات نماید.

صداقت

صداقت به بهبود روابط شما میان منبع خبر، خبرنگار و مخاطب مو جب می شود. صداقت موجبات توسعه جامعه، رسانه ویا مطبوعات شما را فراهم می کند، داشتن صداقت یکی از عوامل موثر در موفقیت خبرنگاران می باشد چرا که اعتماد مخاطب را جلب می کند و باعث نفوذ کلام خبرنگار در مخاطب می شود. صداقت بالاترین استاندار اخلاقی برای قابل قبول شدن وتاثیر گذار بوددن در میان عموم مردم می باشد. صداقت خبرنگاران باعث کاهش فساد در جامعه خواهد شد چرا که آنان با مخابره خبرهای صحیح مردم را درتصمصیم گیری های آگاهانه یاری خواهند نمود.

امانت داری

امانت داری مهم ترین اصل رسالت خبرنگاری می باشد بدین گونه که خبرنگاران حق دخل وتصرف وتحریف خبر را ندارند کار خبرنگاران بسیار مهم و مسئولیت پخش خبر سنگین می باشدوهمچنین آنان به زبان واضح به بیان مسائل و مشکلات مردم می پردازند ومطالبه گر حقوق مردم وجامعه از مسئولین ذیربط می باشند و در مطالبه گری حق تخریب مسئولین را ندارند این مهم ترین امانت داری خبرنگاران می باشد.

اعتدال

خبرنگاران همواره باید اعتدال وانصاف را در کار خود رعایت نمایند چرا که تند روی ویا سکوت در کار باعث آسیب رساندن به جامعه در سطح وسیعی خواهد شد. چرا که پیشرفت هر جامعه مرهون داشتن اندیشه های شایسته است که از طریق سردمداران رسانه و قلم زنان آن به بدنه جامعه تزریق می شود. خبرنگاران به زعم موقعیت خود از قدرتی بسیار برخوردارند ولی این قدرت نباید آنان را از اعتدال وانصاف دور نماید.

عملکرد حرفه ای

عملکرد حرفه ای در خبرنگاری ناشی از اخلاق حرفه ای و اشراف کامل داشتن به مهارت ها لازم برای خبرنگاری می باشد اخلاق حرفه ای از 4 اصل جستجوی و گزارش حقیقت، به حداقل رساندن ضرر، استقلال خبرنگار، مسئولیت پذیری. یک خبرنگار موفق علاوه بر داشتن مهارت های بالا در نویسندگی و مهارت های ارتباطی و تسلط بر سبک های خبرنویسی، سرمقاله نویسی، نوشتن انواع مقاله مطبوعاتی و... باید دارای 4 اصل اخلاقی ذکر شده نیز باشد مثلا در ارائه خبر باید خبر جامع، شفاف و صحیح باشد ودر امر به حداقل رساندن آسیب ها باید آشنایی کامل به قوانین مطبوعاتی داشته باشدو در استقلا باید خبرنگار آزاده باشد طوری که نتوان وی را با پول و... خرید و علاوه بر آنه خبرنگار باید مسئولیت پذیر باشد و مسئولیت اشتباهات و خبرهایی را که پخش می کند بپذیرد.

شجاعت

شجاعت به معنی این است که در مصائب وسختی ها خود را نبازیم و صبور باشیم و زود زبان به شکوه وشکایت باز نکنیم. کار خبرنگاری به علت حضور در مناطق جنگی ویا مکان هایی که دچار بلیای طبیعی شده ویا در صحنه تصادفات که خبرنگاران معمولا در پس زمینه با سرو صدای زیاد به تهیه گزارش می پردازند و به دلیل اینکه خبرنگاران مطالبه گر حقوق مردم می باشند بیشتر مورد آزار و اذیت وتنبیه قرار می گیرند، این شغل نیازمند صبر واستقامت وپایداری بیشتری می باشد وهمچنین در مطالبه گری نیاز به شجاعت می باشد. شجاعت انواع متفاوتی دارد مانند داشتن شجاعت در مقابل دشمن ، داشتن شجاعت در مقابله با مشکلات و داشتن شجاعت در رابطه با نفس اماره که هوای نفس است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (226 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW