وکیل معاضدتی و اتفاقی به چه کسی گفته میشود؟

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
وکیل معاضدتی و اتفاقی به چه کسی گفته میشود؟
وکیل معاضدتی ، وکیلی است که برای کسانی که توانایی و قدرت پرداخت حق الوکاله را ندارند تعیین شده است و افراد می توانند از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی کنند.

تعریف وکالت

در قوانین موضوعه تعریفی از وکالت دادگستری به دست نمی آید ولی وکالت در قوانین ایران و در معنای عرفی آن، دو مفهوم را به ذهن متبادر می کند، وکالت به معنی اعم و وکالت به معنی اخص.

وکالت در معنای اعم، برابر با تعریف ماده ۶۵۶ قانون مدنی ایران عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای امری نایب خود می نماید.

وکالت به معنای اخص عبارت است از نمایندگی امور قضایی و دعاوی و اختلافات اشخاص (حقیقی – حقوقی) در محاکم دادگستری، به نحوی که شخص وکیل با استفاده از اطلاعات و تجربیات حقوقی و به کارگیر اصول و قواعد آیین دادرسی (شکلی) و قوانین موجد حق (ماهوی)، تلاش خود را در جهت اجرا و تحقق عدالت، قانون و همچنین اعاده یا محافظت و تثبیت حقوق موکل به کار گیرد. با این وصف، گرچه در قوانین موضوعه ایران تعریفی از وکالت دادگستری به دست نمی آید، اما به مساعدت تعریف ماده مذکور و معنای عرفی وکالت و با رعایت سایر مقررات مربوطه می توان وکالت دادگستری را چنین تعریف نمود: وکالت در دعاوی به معنای استنابه و قائم مقام ساختن و مأذون نمودن غیر و اعتبار دادن به وی در اقامه دعوی و دفاع از آن است و به عبارتی می توان وکیل دادگستری را اینگونه تعریف نمود: وکیل دادگستری به کسی اطلاق می شود که با داشتن پروانه معتبر نسبت به استعفای حقوق موکلش اقدام می کند یا از اتهامات منتسبه اش دفاع می نماید.

تصویر

اقسام وکالت

۱. وکالت تسخیری (انتخابی)

وکالت تسخیری وکالتی است که در امور کیفری از طرف دادگاه برای دفاع از متهم به وکلا ارجاع می شود. مقصود از وکالت انتخابی وکالتی است که از طرف محکمه در موارد جزایی به وکلا ارجاع می شود. به عبارت دیگر می توان گفت: چنانچه متهم استطاعت مالی ندارد یا در مواردی که قانوناً مداخله ی وکیل در دادرسی ضرورت دارد و او حاضر به معرفی وکیل نیست؛ در این صورت از جانب دادگاه ها وکیل انتخاب می شود. وکیل مزبور عنوان وکیل تسخیری دارد.

۲. وکالت معاضدتی

وکالت معاضدتی وکالتی است که از طرف کانون وکلا در امور حقوقی، طبق قانون و با رعایت مقررات فصل دوم آیین نامه قانون وکالت ۱۹ خرداد ۱۳۱۶ به وکلا ارجاع می شود و همچنین تبصره ماده ۳۱ قانون وکالت در تعریف وکالت معاضدتی (انتخابی) تعریف مذکور را آورده است.

۳. وکالت تعیینی (قراردادی)

وکالت تعیینی که به آن وکالت قراردادی نیز گفته می شود، به وکالتی اطلاق می شود که هر یک از اصحاب دعوا برای دفاع و اقامه دعوا و تعقیب آن به وکیل دادگستری اعطا می کنند.

۴. وکالت اتفاقی

ازجمله اصحاب وکالت، وکالت اتفاقی یا موقت است. در ماده ۲ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ بیان می دارد: اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند ولی شغل آنها وکالت در عدلیه نباشد؛ اگر بخواهند برای اقربای سببی یا نسبی خود (تا درجه دوم از طبقه سوم) وکالت بنمایند، ممکن است که به آنها سه نوبت در سال جواز وکالت اتفاقی داده شود. قابل ذکر است که جواز وکالت اتفاقی با رعایت شرایط و مقررات مربوطه توسط کانون وکلای دادگستری صادر می شود. این شرایط و مقررات در آیین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی که عیناً نقل می گردد، پیش بینی شده است.

وکیل اتفاقی در یک نگاه

به طور یقین همه افراد نمی توانند از وکلای کارکشته دادگستری جهت طرح دعاوی خود استفاده کنند بخاطر این که وکلای دادگستری مبالغ خیلی زیادی را جهت طرح دعوی یا دفاع از شما درخواست خواهند کرد به همین دلیل شما می توانید به سراغ وکلای معاضدتی بروید. کانون وکلا در شرایطی که موکل قدرت مالی خیلی زیادی نداشته باشد، وکیل معاضدتی را برای طرح دعوی یا دفاع از او معرفی می کنند. با این حال در روش دیگری افراد دوست دارند از نزدیکان خود که به قوانین حقوقی آشنا بوده و کاملا در جریان مشکلات حقوقی آن ها هستند نفری را به عنوان وکیل در دادگاه انتخاب کنند. براساس قانون مصوبه ۱۳۱۵، کسانی که به قوانین حقوقی تسلط کافی داشته باشند و تمایل به دفاع از نزدیکان نسبی یا سببی درجه دوم تا درجه سوم خود داشته باشند می توانند سه بار در سال جواز وکالت اتفاقی را دریافت کرده و از نزدیکان خود در دادگاه دفاع کنند. بدین ترتیب شخص متقاضی وکالت اتفاقی اولا باید اطلاعات حقوقی کافی را داشته باشد، ثانیا جزء وکلای دادگستری نباشد و مجوز وکالت هم نداشته باشد، ثالثا، فقط تمایل به دفاع از بستگان نسبی (کسانی که با آن ها پیوند خونی دارد) و سببی (کسانی که به سبب ازدواج با آن ها آشنا شده) و بستگان درجه دوم و درجه سوم مانند (فرزندان خاله، دایی، عمو و …) را داشته باشد و چهارماه تمایل داشته باشد که به طور اتفاقی سه بار در سال کار وکالت را انجام دهد. البته وکیل اتفاقی باید در دادگاه حضور داشته باشد و از موکل خود نیز دفاع کند.

نحوه گرفتن وکالت اتفاقی، مضاعدتی

به نوشته چطور مطابق ماده ۱ آیین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی، شخص متقاضی باید درخواست اخذ جواز وکالت اتفاقی را بدهد و ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات و سایر جهات و دلایل احتمالی مؤثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین موردنظر و درجه قرابت آنان و نیز مشخصات موضوعی را که متقاضی قرار است آن را طرح کند و یا عهده دار دفاع از آن شود اعلام کند. همچنین مدارک مورداستناد را پیوست کند و پس از امضا زیر درخواست خود، آن را در دفتر کانون وکلا ثبت نماید.

شخص فوق باید به همراه درخواست صدور جواز وکالت اتفاقی ، فتوکپی مدارک زیر را نیز به کانون وکلا بدهد:

  1. فتوکپی شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی و دو قطعه عکس
  2. فتوکپی شناسنامه ی موکل یا موکلان و مدارک اثبات کننده ی قرابت
  3. اصل درخواست موکل به عنوان کانون وکلا (به شرح فرم تهیه شده ) که امضای موکل توسط کانون و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد
  4. اخطاریه یا گواهی مرجع قضایی در مورد مشخصات پرونده و وقت رسیدگی آن نسبت به دعاوی طرح شده
  5. فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای متقاضیانی که مشمول خدمت نظام وظیفه هستند.

نکته مهم درمورد وکالت اتفاقی این است که شخص متقاضی وکالتِ اتفاقی باید برای هر مورد وکالت اتفاقی خود، درخواست جداگانه ای همراه با ضمایم کامل تهیه و تسلیم کانون وکلا کند. این قاعده درمورد پرونده هایی که از دو یا چند دعوای مرتبط به هم تشکیل شده باشد نیز صدق می کند؛ مگر اینکه به تشخیص کانون وکلای دادگستری تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری نباشد. در ضمن، کانون وکلای دادگستری می تواند از متقاضیان جواز وکالت اتفاقی پس از احراز شرایط ، به منظور بررسی توان عملی و تجربی دفاع از دعوای اعلام شده آزمونی بگیرد که صدور جواز وکالت منوط به موفقیت متقاضی در آزمون به تشخیص کانون وکلاست . در نهایت تشکیل پرونده به منظور بررسی درخواست متقاضی و اخذ جواز وکالت اتفاقی، منوط به واریز مبلغی است که توسط هیئت مدیره کانون وکلا در هر سال، تعیین و اعلام خواهد شد.

نکته مهم وکیل اتفاقی

این است که شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید برای هر موردی که در آن تمایل به دفاع از موکل خود را داشته باشد، کلیه مدارک و پیوست های آن ها را تهیه کرده و به کانون وکلا تسلیم کند. حتی اگر در دعوایی یک یا چند موردی برای وکالت اتفاقی وجود داشته باشد و شخص متقاضی تقاضای وکالت اتفاقی آن ها را بنماید باید برای هرکدام مدارک و مستندات خود را آماده کند، مگر این که کانون وکلا بنا به تشخیص خود درخواست تکرار کلیه مدارک و مستندات را نکند و در اولین مورد کلیه مدارک و مستندات را قبول داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان