وقتی کسی پرحرفی می کند چه کنیم؟

  سه شنبه، 25 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
وقتی کسی پرحرفی می کند چه کنیم؟
افرادی که زیاد صحبت می‌کنند روی اعصاب همه تأثیر می‌گذارند، اما کنار آمدن با آن‌ها روش‌های خاص خود را دارد.

افراد پر حرف، آدم هایی هستند که بیش از اندازه سخن می گویند و به این رفتارشان آگاهی ندارند. اگر روش برخورد با افراد پر حرف را ندانیم، مدت ها با کلافگی گیرشان میوفتیم و وقت زیادی از ما تلف خواهد شد.

در این مقاله یاد می گیریم چگونه با روشی محترمانه، بدون اینکه افراد پر حرف را ناراحت کنیم، با آن ها برخورد کرده و از این موقعیت دشوار، رها شویم.

افراد پُرحرف یا وراج

این افراد بسیار پرحرف، خودخواه، آزاردهنده، خودشیفته، بی ادب، و ملال آور هستند. آنها معتاد به حرف زدن هستند به طوری که خاموش کردنشان بسیار سخت است. گاه افراد این گروه در برخورد با دیگران یک مشت حرف های بی سروته و بی ارزش می زنند.

آنها به سراغ شما می آیند و بی وقفه شروع به حرف زدن می کنند، انگار با خودشان حرف می زنند و گویی شما اصلاً وجود ندارید. این افراد درباره ی هر چیز و هر کس حرف می زنند، در حالی که چه بسا حرف هایشان ربطی به یکدیگر نداشته باشد. در اصطلاح گویی به اسهال دهانی مبتلا هستند. اینها پیوسته وراجی می کنند و موضوع صحبت هایشان می تواند زندگی خودشان یا اقوام یا غریبه ها یا حتی افرادی باشد که به درستی آنها را نمی شناسند.

داستان ها و گفته هایشان اصولاً برای دیگران شنیدنی نیست. این افراد ممکن است پانزده دقیقه از وقت شما را بگیرند تا برای تان بگویند از خواربارفروشی محل چه خریده اند. افراد این گروه به دلیل نداشتن حس درک اجتماعی چنان درگیر وراجی های خودشان می شوند که حتی متوجه چهره ی شما که گویای بی توجهی و بی علاقگی به حرف های آنان است، یا حتی آزردگی شما نمی شوند. این افراد به قدری بی فکر و خودخواه هستند که به رعایت حق دیگران در صحبت اهمیت نمی دهند.

آنها با ندادن اجازه ی حرف زدن به شما، در اصل شما را به بازی می گیرند تا به آنچه خودشان می خواهند عمل کنید، و خواسته شان چیزی نیست جز گوش دادن به آنها.

پرحرفی

چرا افراد حرّاف زیاد صحبت می کنند؟

برخی روانشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که افرادی که زیاد صحبت می کنند، خودشان از عملکردشان آگاهی ندارند و دلایل زیادی وجود دارد که آن ها این کار را انجام می دهند که چهار مورد از اصلی ترین موارد آن به شرح زیر است:

۱ - آن ها این کار را به عنوان واکنش به یک موقعیت استرس زا انجام می دهند و صحبت کردن به آن ها آرامش می بخشد و به آن ها اجازه می دهد افکار و احساسات خود را پردازش کنند.

۲ - آن ها این کار را می کنند، زیرا به شخصی احتیاج دارند که به آن ها گوش دهد یا به آن ها توجه کند و نمی توانند این نیاز را در جاهای دیگر برآورده کنند.

۳ – آن ها این کار را به عنوان راهی برای کنترل مکالمه و تسلط بر افراد حاضر در آن فضا انجام می دهند.

۴ – آن ها مطالب زیادی برای به اشتراک گذاشتن دارند و از به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با دیگران هیجان زده هستند.

صرف نظر از اینکه چرا آن ها این کار را انجام می دهند، تأثیراتی که می تواند در آن فضا، روی شما و دیگران بگذارد شامل عصبانیت تا اضطراب است. زیرا وقتی شخص مقابل در آن جمع، بر گفت و گو مسلط می شود، اعضای آن جمع احساس ناامیدی و عدم تأیید می کنند.

گاهی اوقات، گروه هایی که با هم کار می کنند، می توانند پیوندی علیه سخنران ایجاد کنند که این کار، اعتماد و رابطه موجود در گروه را از بین می برد.

چگونه متوجه شویم کسی پر حرف است:

برای این که تشخیص دهید چه کسانی حراف هستند ما چند مورد از نشانه ها را برای شما بیان می کنیم. اگر این چند مورد را در میان صحبت های طرف مقابل تان مشاهده کردید بدانید که با فردی پرحرف روبه رو هستید.

۱. شایعه درست می کنند:

از نشانه هایی که به سرعت افراد حراف را لو می دهد ، سرک کشیدن در زندگی شخصی دیگران و درست کردن شایعه در مورد چیزهایی که نمی دانند و انتقال دادن آنها به دیگران است. این گروه از افراد برای اینکه همیشه موضوعی را برای صحبت داشته باشند، در همه امور و زندگی ها کنجکاوی می کند و سعی دارند از همه چیز سر در بیاورند. کنجکاوی در زندگی دیگران از تفریحات مورد علاقه آنها می باشد. بعد از اینکه خوب کنجکاوی کردند شروع به ساختن شایعات نادرست می کنند.

۲. تکرار می کنند:

افراد پرحرف معمولا اطلاعاتی را که دارند چندین بار برای مخاطبان خود تکرار می کند و احساس ناخوشایندی را در آنها به وجود می آورند. این که آنها صحبت هایشان را مرتباً تکرار می کنند دلایل زیادی دارد که یکی از آنها می تواند تصوراتشان باشد. آنها احساس می کنند که حرف هایشان شنیده نشده و دوباره و چندباره آنها را تکرار میکنند.

3. فاش کردن اسرار دیگران

از آنجا که افراد پرحرف ، اغلب بدون تفکر حرف می زنند ؛ این خصلت آنها، برای خودشان یا دیگران دردسرساز می شود.

فرد پرحرف، گاهی آنقدر بدون فکر عمل می کند که برخی از ناگفته ها یا به اصطلاح “اسرار مگوی” زندگی خود یا دیگران را تنها در عرض چند ثانیه، روی دایره می ریزد و بعد تا سال ها بابت این رفتار خود احساس حسرت و پشیمانی می کند .

4. خشم های انفجاری و ناگهانی

یکی از عواقب دیگر ، حرف زدن بدون تأمل و تفکر، هنگام بحث های طولانی و مشاجرات اتفاق می افتد. چیزی که بسیاری از افراد پّرحرف نیز به آن مبتلا هستند؛ یعنی بر زبان آوردن سخنانی که در لحظه عصبانیت بدون هیچ دلیل یا هدف خاصی می گویند و در این میان قلبی را می شکنند که شاید نتوانند هرگز آن را التیام ببخشند. این افراد در هنگام مشاجره یا عصبانیت به عالم و آدم بد و بیراه می گویند و پس از خاموش شدن خشم خود تا مدتها از کرده ی خود پشیمان می شوند.

5. بازگویی مطالب بی فایده و کسل کننده

وقتی فرد، خود را ملزم به سخن گفتن در هر شرایطی کند، ممکن است بجای دریافت واکنشی مثبت و سازنده از جانب دیگران، سخنانش تنها برای مخاطب، کسالت بار و خسته کننده تلقی شود. حتی از این بدتر، گاهی افراد پرحرف آنقدر در همه زمینه ها کارشناسانه سخنرانی می کنند که مخاطب از این همه دُرفشانی های متکبرانه ی فرد پرحرف منزجر می شود. در این شرایط بهتر است، تنها درباره ی آنچه حقیقتاً تجربه کرده اید، صحبت کنید تا نظرات شما مقبول دیگران قرار بگیرد.

مطمئن باشید، اگر بخواهید در هر موضوعی اظهار نظر کنید تا خودی نشان بدهید یا در حرف زدن به اصطلاح کم نیاورید، تلاش شما نتیجه ی معکوس خواهد داد!!! و تنها از شأن و احترام شما کاسته خواهد شد.

پر حرف ها چگونه می توانند به شما، گروه شما و تجارت شما آسیب برسانند؟

این افراد انرژی شما را تلف می کنند. زیرا هنگامی که تمام وقت خود را صرف گوش دادن به صحبت کردن یک شخص می کنید، نمی توانید از تمرکز خود در جای دیگری استفاده کنید و اگر با گروهی کار می کنید، این بسیار سخت است، زیرا باید به طور یکسان، به همه توجه کنید.

افراد حرّاف، وقت شما را تلف می کنند و حتی این افراد می توانند با بیش از حد صحبت کردن خود ، برنامه زمانی جلسه ای را هم به هم بزنند.

با افراد پُرحرف چگونه برخورد کنیم ؟

افراد پر حرف، آدم هایی هستند که بیش از اندازه سخن می گویند و به این رفتارشان آگاهی ندارند. اگر روش برخورد با افراد پر حرف را ندانیم، مدت ها با کلافگی گیرشان میوفتیم و وقت زیادی از ما تلف خواهد شد.

امّا شاید شما جزء کسانی باشید که به دنبال راه حلی برای مقابله با افراد پرحرف هستند. راهکارهای مختلفی برای مواجه با افراد پُرحرف وجود دارد که برخی از آنها به قرار زیر است:

1- قبل از آن که شروع به پُرگویی کنند ، آنها را متوقف کنید

اگر شما مخاطب خود را به عنوان فردی پُرگو می شناسید، پیش از اتفاق افتادن یک مونولوگ طولانی از وقوع آن پیشگیری کنید. در صورت امکان به طور خلاصه مطلب خود را توضیح دهید و گفتگو را به سمتی هدایت کنید که او نیز احساس یا نظر خود را در خصوص مطلب مورد نظر خلاصه بیان کند. جان کلام را بگویید و جان کلام را طلب کنید تا نیازی به صحبت در خصوص اطلاعات تکمیلی و حواشی بحث نباشد.

پرسش ها نقش مهمی در مکالمه دارند و به شما این امکان را می دهند که گفتگو را در مسیر دلخواه تان نگهدارید. هنگامی که مخاطب شما از موضوع مورد بحث فاصله گرفت، با پرسیدن سؤال مناسب ، می توانید مجدداً قطار را به ریل بازگردانید. درنهایت ، اگر به اندازه کافی باهم راحت هستید به او یادآوری کنید که پُرگویی می کند و شاید خودش متوجه این موضوع نباشد. با رعایت ادب به او بگویید که نیازی به توضیح بیشتر نیست و منظور او را درک کرده اید.

پر حرفی

2- به سخنان آنها با تمام وجود گوش دهید

اگر نتوانستید از ابتدا پُرحرفی فرد مقابل تان را متوقف کنید یا در آن حد با او راحت نیستید تا در میان بحث، تلاش کنید که روال را تغییر دهید، گوش دادن به سخنرانی او می تواند مفید واقع شود؛ البته گوش دادن کامل و مؤثر. گاهی در برخورد با افراد حرّاف ما کم کم از محیط جدا می شویم و در ساحل رؤیایی خود قدم می زنیم!!!

پس وانمود نکنید ، بلکه واقعاً شنونده باشید. نادیده گرفتن این افراد، موجب می شود که احساس کنند که باید بیشتر توضیح دهند تا شما منظورشان را درک کنید. با ارائه ی نشانه های کلامی-بصری تلاش کنید به آنها نشان دهید، آن چه را که درصدد انتقال آن هستند را متوجه شده اید و کاملاً به از جریان اتفاقات پیش آمده آگاه شده اید.

ممکن است در حین مکالمه مخاطب به شما بگوید: “نه، من بیش از حد صحبت کردم، شما ادامه دهید.” هرگز این اعتراف صادقانه را نادیده نگیرید و از این تعارف مؤدبانه استفاده کرده و حالا شما بحث را ادامه دهید. یا اگر او بگوید:

“اجازه دهید صحبت را جمع بندی کرده و خاتمه دهم.” پاسخ مناسب شما، می تواند چیزی شبیه این باشد: “من فکر کردم صحبت شما تمام شده است

یا مثلاً: “در واقع آنچه از صحبت شما فهمیدم این است که . . . . ” و بعد از گفتن این جمله نکات اصلی و مثبتی که شنیده اید را بسیار کوتاه توضیح دهید.»

اگر شما کار خود را درست انجام دهید و بتوانید نشان دهید که منظور مخاطب را درک کرده اید؛ نقطه نظرهای مشترکی دارید و جمله های او را به خاطر سپرده اید؛ می توانید حس همدلی ایجاد کنید که کمک می کند که آتش پُرحرفی خاموش شود.

3- مخاطبانشان را حذف کنید

بعضی از افراد پُرحرف تشنه توجه هستند و از این که مردم به حرف آن ها گوش می دهند لذت می برند. زمانی که روش های قبلی پاسخ گو نبود، نیاز است که او را از توجه دور کنید.

کوارای روانشناس، راه حلی دارد که با وجود این که تا حدی دور از ادب است، امّا می تواند مؤثر باشد. زمانی که در یک گروه هستید و می خواهید این جلب توجه و خودنمایی را متوقف کنید با یکی از اطرافیان خود که حس می کنید، مثل شما به دنبال راه نجاتی است در خصوص موضوعی جدید شروع به صحبت کنید. هیچ چیز مانند از دست دادن مخاطبان برای یک فرد پُرگو ناراحتی ایجاد نمی کند. بنابراین شنونده او نباشید و سعی کنید با یکی از اطرافیان وارد گفت وگو شوید.

به خاطر داشته باشید ، پُرحرفی باعث آشفتگی و آزار ذهن مخاطب می‏شود ، خصوصاً زمانی‏که بدون مکث و حتی بدون فرصت نفس کشیدن به خودتان یا طرف مقابل صحبت میکنید.

وقت دیگران ارزشمند است، همه باید به آن احترام بگذارند. زمانی که در یک مکالمه ی یک طرفه با فردی پُرحرف، گیر افتادید؛ می‏توانید توضیح دهید که به واسطه‏ی انجام کاری متأسفانه مجبور هستید بروید و ادامه‏ی بحث را در فرصتی دیگر دنبال می کنید. استفاده از زبان بدن برای نشان دادن عجله برای رفتن، می تواند مؤثر باشد.

حتی پیش از شروع مباحثه در مواردی که از پُرگویی طرف مقابل مطلع هستید ، می توانید محدودیت زمانی خود را برای مکالمه بیان کنید ؛ مثلاً با این جمله که من ده دقیقه دیگر باید برای جلسه ای از شرکت خارج شوم به مخاطب می فهمانید که فرصت زیادی برای مکالمه ندارید.

البته همه ی افراد، زمان هایی که ناراحت، عصبانی، شاد و یا هیجان زده هستند از لحاظ احساسی احتیاج دارند تا با کسی شریک شوند و شاید شما تنها مخاطب و شنونده حرف های آن ها باشید. در این شرایط، همزمان که تلاش می کنید حرف های آنها را کنترل کنید، مهربان و صبور باشید. نیاز به صحبت کردن و توضیح دادن ممکن است برای همه ی ما پیش بیاید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان