یرقان چیست؟

  سه شنبه، 04 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
یرقان چیست؟
یرقان یا زردی یک اصطلاح است که برای توصیف رنگ زرد پوست و چشم‌ها استفاده می‌شود. مایعات بدن نیز ممکن است زرد باشند. رنگ پوست بسته به سطح بیلی روبین متفاوت است. بیلی‌روبین مواد زائد موجود در خون است.

یرقان موجب زردشدن رنگ پوست و سفیدی چشم شده و حتی ادرار بیمار به رنگ چای تغییر می کند. این تغییر رنگ به معنای زنگ خطر ابتلا به عفونت کبدی یا انسداد مجرای صفراوی به شمار می رود.

کیسه صفرای فرد سالم، برای هضم مواد چرب به طور مداوم صفرای تیره رنگ ارسال می کند. گاهی یک سنگ صفراوی (که حاوی صدها قطعه کلسترول است) مجرای صفرا را مسدود کرده و موجب ورود صفرا به داخل جریان خون می گردد و در نتیجه رنگ تیره صفرا در پوست و چشم نمایان می شود. مشکلات کبدی یا هپاتیت هم می توانند منجر به یرقان شوند.

علت یرقان در بزرگسالان

اصلی ترین علت یرقان در بزرگسالان مشکل در کبد است. وقتی بیلی روبین به کبد می رسد، دیگر مواد شیمیایی به آن اضافه می شوند. بیلی روبین عمدتاً از تجزیه ی و تخریب روزانه ی سلو ل های قرمز در جریان خون که هنگام تخریب شدن هموگلوبین آزاد می کنند، تشکیل می شود. بخش آهن از مولکول هموگلوبین سپس به بیلی روبین تبدیل می شود و وارد جریان خون می شود تا برای سوخت و ساز و دفع به کبد برود.

در کبد، بیلی روبین هم یوغ (محلول در آب می شود) شده و به کیسه صفرا (که در آن ذخیره می شود) منتقل می شود و پس از آن به روده می رود. در روده ها، بخشی از بیلی روبین در مدفوع دفع می شود؛ در حالی که بخشی دیگر توسط باکتری های روده متابولیزه و به وسیله ی ادرار از بدن خارج می شود. بیلی روبین باعث رنگ قهوه ای مدفوع می شود.

اگر بیلی روبین بیش از حد وجود داشته باشد، می تواند به بافت های اطراف نشت کند. این پدیده به عنوان hyperbilirubinemia شناخته شده است و باعث رنگ زرد در پوست و چشم می شود. یرقان زمانی اتفاق می افتد که کبد بیلی روبین را متابولیزه نمی کند. علت یرقان در بزرگسالان را در زیر برای شما شرح داده ایم:

  • سوء مصرف الکل
  • سرطان کبد
  • تالاسمی
  • سیروز کبدی (زخم کبدی، معمولاً به علت الکل)
  • تشکیل سنگ (سنگ های کلسترول ساخته شده از مواد چرب سخت یا سنگ های رنگی ساخته شده از بیلی روبین)
  • هپاتیت A
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • هپاتیت D
  • هپاتیت E
  • سرطان پانکراس
  • کمبود G6PD
  • انسداد مجاری صفراوی
  • کم خونی سلول داسی شکل
  • پانکراتیت حاد
  • واکنش ناسازگاری ABO
  • کم خونی همولیتیک ایمنی ناشی از مواد مخدر
  • تب زرد
  • سایر اختلالات خون مانند کم خونی همولیتیک (پارگی یا تخریب گلبول های قرمز خون که منجر به کاهش تعداد گلبول های قرمز در گردش خون می شود و باعث خستگی و ضعف می شود)
  • یک واکنش نامطلوب یا سوء مصرف دارو، مانند استامینوفن

انواع بیماری یرقان

همانطور که قبلاً ذکر شد، زردی نتیجه بیلی روبین بیش از حد در خون است. این بیلی روبین رنگدانه زرد محصول جانبی تجزیه سلول های قرمز خون است. بیلی روبین از خون به کبد می رود و از آنجا که از طریق مجرای صفراوی عبور می کند. مجرای صفراوی همچنین آنزیم های گوارشی را به روده کوچک منتقل می کنند، جایی که بیلی روبین از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شود.بسته به محل مشکل، سه نوع زردی وجود دارند:

1- پیش کبدی (زردی همولیتیک)

این نوع زردی در شرایطی دیده می شود که میزان همولیز (روند تخریب گلبول های قرمز خون) افزایش می یابد. از آنجا که کبد فقط می تواند مقدار محدودی از بیلی روبین را به طور هم زمان پردازش کند، شروع به سرریز شدن به بافت ها می کند. شرایط شایع شامل مالاریا، کم خونی سلول داسی شکل، اسفروسیتوز و تالاسمی است و علائم شایع شامل، درد معده، تب، لرز، ادرار تیره رنگ، مدفوع کم رنگ و خارش است. سو مصرف مواد مخدر و اختلالات ارثی خون از عواملی هستند که خطر ابتلا به این زردی را افزایش می دهند.

2- کبدی (زردی هپاتوسلولار)

این نوع زردی زمانی ایجاد می شود که کبد آسیب دیده یا دچار اختلال در فیلتر کردن بیلی روبین از خون شود. از آنجا که این بیلی روبین توسط سیستم گوارشی فیلتر نمی شود، سطح بیلی روبین در خون افزایش می یابد. این بیماری معمولاً در سیروز کبدی، هپاتیت ویروسی، سیروز صفراوی اولیه، هپاتیت الکلی، لپتوسپیروز و سرطان کبد دیده می شود. کاهش اشتها، خونریزی بینی، خار ، کاهش وزن، تورم شکم، تیرگی پوست و استفراغ از علائم رایج این نوع بیماری است. عواملی که خطر را افزایش می دهند شامل مصرف مواد مخدر، نوشیدن بیش از حد الکل، داروهای کبدی و سابقه بیماری کبد است.

3- پس از کبد (زردی انسدادی)

وقتی مجاری صفراوی مسدود شود نمی توان بیلی روبین را به میزان کافی تخلیه کرد. سنگ صفرا، سرطان لوزالمعده، پانکراتیت، سرطان مجاری صفراوی و آترزی صفراوی برخی از مواردی هستند که می توانند باعث این امر شوند. حالت تهوع، استفراغ، تیرگی ادرار، کاهش ناخواسته وزن، خارش، تب و تورم شکم از علائم رایج است. عوامل خطر ناشی از آن شامل چاقی، مصرف رژیم کم فیبر و چربی، دیابت، پیری، سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی است.

نشانه ها و علائم بیماری یرقان

بعضی اوقات، ممکن است فرد علائم زردی به همراه نداشته باشد و به طور تصادفی این بیماری پیدا شود. شدت علائم به علل زمینه ای و سرعت رشد یا آهستگی بیماری بستگی دارد. اگر یک مورد زردی کوتاه مدت دارید (که معمولاً ناشی از عفونت است)، ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشید:

  • تب
  • لرز
  • درد شکم
  • علائمی شبیه آنفولانزا
  • تغییر در رنگ پوست
  • ادرار تیره رنگ و یا مدفوع به رنگ روشن یا خاک رسی

بیماری یرقان

تشخیص بیماری یرقان

تشخیص بیماری یرقان کبدی به کمک تست های زیر انجام می شود:

  • آنالیز ادرار که سطح ماده ای در ادرار که با عملکرد کبدی مرتبط است را اندازه می گیرد.
  • آزمایش های خون مانند شمارش سلول های خون و تست های آنتی بادی یا تست های عملکرد کبدی که میزان بیلی روبین در خون و سطح موادی که نشان دهنده پردازش نامناسب بیلی روبین در کبد است را اندازه می گیرند.
  • تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی برای ارزیابی آسیب کبدی یا وجود سلول های سرطانی
  • آندوسکوپی که شامل وارد کردن یک لوله باریک مجهز به نور به داخل یک شکاف کوچک است تا سیستم گوارشی قابل مشاهده بوده و نمونه کوچکی از آن تهیه شود تا وجود سرطان یا سایر شرایط ارزیابی گردد.

عوامل خطرساز یرقان یا زردی

یرقان اغلب در نتیجه یک اختلال زمینه ای اتفاق می افتد که یا باعث تولید بیش از حد بیلی روبین شده یا نمی گذارد کبد آن را دفع کند. هر دوی اینها منجر به رسوب بیلی روبین در بافت ها می شوند.

بیماری های زمینه ای که ممکن است باعث یرقان شود عبارتند از:

۱. التهاب حاد کبد: ممکن است توانایی کبد در ترکیب و ترشح بیلی روبین، اختلال ایجاد شده و در نتیجه تجمع بیلی روبین می شود.

۲. التهاب مجرای صفراوی: می تواند از ترشح صفرا و دفع بین بردن بیلی روبین جلوگیری کرده و باعث یرقان شود.

۳. انسداد مجرای صفراوی: مانع تنظیم بیلی روبین توسط کبد می شود.

۴. کم خونی همولیتیک: با شکسته شدن مقادیر زیادی گلبول های قرمز، تولید بیلی روبین افزایش می یابد.

۵. سندرم گیلبرت: این یک بیماری ارثی است که توانایی آنزیم ها در دفع صفرا را مختل می کند.

۶. کلستاز: جریان صفرا از کبد مختل می شود. صفرا حاوی بیلی روبین کونژوگه شده به جای دفع، در کبد باقی می ماند.

موارد نادر که ممکن است باعث یرقان شود شامل موارد زیر است:

۷ سندرم کریگلر-نجار: یک بیماری ارثی است که باعث اختلال در آنزیم خاص مسئول پردازش بیلی روبین می شود.

۸. سندرم دوبین جانسون: نوعی یرقان مزمن ارثی است که از ترشح بیلی روبین کونژوگه از سلول های کبد جلوگیری می کند.

۹. یرقان کاذب: یک نوع زردی بی ضرر است. زرد شدن پوست ناشی از بتاکاروتن اضافی است، نه بیلی روبین. معمولاً از خوردن مقادیر زیادی هویج، کدو تنبل یا خربزه ناشی می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (138 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (56 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (31 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!