ساعدنیوز
ساعدنیوز

زایمان طبیعی چه مراحلی دارد؟

  سه شنبه، 05 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
زایمان طبیعی چه مراحلی دارد؟
در مورد این که درد زایمان طبیعی چند ساعت طول می کشد باید گفت که دردهای واقعی و فعال که به زایمان و تولد نوزاد ختم می شوند، بین 8 تا 14 ساعت طول می کشد. این دردها نشانه های شروع روند زایمان هستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در زایمان طبیعی، نوزاد از راه واژن و انقباضات انجام شده در رحم مادر به دنیا می آید، انقباضاتی که باعث گشاد شدن دهانه رحم و تسهیل روند به دنیا آمدن نوزاد می شوند.

زمانی که مادر انتخاب می کند فرزند خود را به روش طبیعی به دنیا آورد هم می تواند به صورت اپیدورال و هم به صورت کاملا طبیعی زایمان کند. در روش اپیدورال مادر بی حس می شود و هیچ دردی را حس نمی کند و زمانی که کاملا برای زایمان آماده باشد فقط کمی فشار بیاورد اگر کودک خارج نشود، پزشک از دستگاه وکیوم استفاده می کند البته این کار ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد اما اگر پزشک مهارت داشته باشد هیچ کدام از این روش ها خطری برای نوزاد ایجاد نمی کند.

علائم شروع زایمان طبیعی

به طور کلی باید گفت که اطلاع از زمان دقیق زایمان امکان پذیر نیست و متخصص زنان، زایمان و نازایی همیشه تاریخی تقریبی برای زایمان ارائه خواهد کرد. با مشاهده نشانه های زیر می توانید مطمئن شوید که زمان زایمان شما نزدیک است:

  • برآمدگی شکم پایین می آید و مادر احساس سبک تری دارد: در واقع در زمان نزدیک به زایمان طبیعی، سر جنین پایین می آید و آماده زایمان است. با پایین آمدن جنین شما احساس سبکی بیشتری خواهد داشت و وزن جنین به ریه ها فشار وارد نمی آورد. در این دوران ممکن است به دلیل فشار بیشتر جنین بر روی مثانه، مادر دچار تکرر ادرار شود.
  • ترشحات صورتی رنگ آمیخته به خون از رحم خارج می شود: این علامت چند روز پیش از زایمان یا همزمان با آغاز زایمان مشاهده می شود.
  • کیسه آب پاره می شود: در صورتی که پاره شدن کیسه آب اتفاق بیفتد، مایعی از واژن خارج می شود. این علامت نیز چند ساعت قبل از شروع درد زایمان و یا همزمان با آن اتفاق می افتد. مادر حداکثر بعد از 24 ساعت از شروع درد زایمان، نوزاد را به دنیا می آورد.
  • رحم دچار انقباض می شود: با نزدیک شدن به شروع زمان زایمان طبیعی، انقباضات رحمی به شکل نامنظم و متناوب رخ می دهد که این مسئله امری عادی و طبیعی است.
  • مادر دچار اسهال مکرر می شود : اسهال مکرر نیز یکی دیگر از علائم نزدیک شدن به زمان زایمان است.

مراحل زایمان طبیعی

زایمان طبیعی اصلاً ترسناک نیست و به شکلی طبیعی گام به گام پیش می رود. زایمان طبیعی به 3 مرحله تقسیم می شود که هر مرحله فازهای مختلفی دارد. مراحل زایمان طبیعی عبارت است از:

  • مرحله اول زایمان طبیعی

این مرحله طولانی ترین مرحله زایمان طبیعی است. در این مرحله، ابتدا انقباضات رحمی افزایش پیدا می کند و باعث می شود که دهانه رحم بازتر و نازک تر شود. با باز شدن گردن رحم، راه برای ورود نوزاد به کانال زایمانی باز می شود. در فاز دوم، دهانه رحم با سرعت بیشتری باز و نازک می شود. انقباضات رحمی باعث می شود که مادر در قسمت کمر و شکم احساس درد شدید یا فشار داشته باشد. این فشار می تواند در ناحیه مقعد نیز حس شود. سپس دهانه رحم با افزایش انقباض ها به صورت کامل، به اندازه 10 سانتی متر باز می شود. در این قسمت، انقباضات رحمی با شدت بیشتر و با مدت طولانی تری اتفاق می افتد. هر 3 تا 4 دقیقه، انقباضاتی به مدت 60 تا 90 ثانیه رخ می دهد. اگر میزان انقباضات کافی نباشد و گردن رحم باز نشود، دکتر زنان و زایمان برای تشدید انقباضات رحمی دارویی تجویز می کند.

برخی از زنان برای غلبه به درد این مرحله از زایمان، پیش از زایمان در کلاس های آماده سازی برای زایمان شرکت می کنند تا بدون نیاز به داروهای مسکن از این مرحله عبور کنند.

  • مرحله دوم زایمان طبیعی

در این مرحله دهانه رحم به طور کامل باز و نازک می شود و حرکت نوزاد به کانال زایمان شروع می شود. در این مرحله، مارکت مادر نقش بسیار مهمی ایفا می کند. مقاومت گردن رحم شکسته شده و هر انقباضی باعث می شود که نوزاد جلوتر بیاید. مادر در این مرحله با زور زدن خود به روند زایمان طبیعی کمک می کند. با زور زدن مادر، واژن گشادتر می شود و نوزاد به جلوتر می آید. نرمی استخوان های جمجمه نوزاد و انعطاف آن ها و همچنین فاصله ای که میان استخوان ها وجود دارد، کمک می کند تا سر نوزاد راحت تر از ناحیه تناسلی مادر بیرون بیاید. مادر باید در فاصله هایی که بین دردهای زایمانی وجود دارد، تنفس عمیقی کند تا برای زور زدن توان بیشتری داشته باشد.

مرحله دوم زایمان طبیعی در هر زن متفاوت است. زنانی که اولین بار است زایمان را تجربه می کنند حداکثر 2 ساعت و زنانی که سابقه زایمان طبیعی داشته اند، 15 تا 40 دقیقه زمان برای زایمان نیاز دارند.

  • مرحله سوم زایمان طبیعی

در مرحله آخر زایمان، جفت از بدون خارج می شود. در این مرحله رحم همچنان منقبض است تا بتواند جفت را دفع کند. این انقباضات رحم دیگر با درد زیاد همراه نیست.

درد زایمان طبیعی چگونه است؟

همان طور که مدت زمان زایمان طبیعی در زنان با هم متفاوت است، درد ناشی از زایمان نیز در هر مادر متفاوت است. مقاومت بدن مادر نسبت به درد، اندازه نوزاد، حالت قرارگیری نوزاد و میزن وش دت انقباضات رحمی نیز در درد زایمان طبیعی موثر است. در مورد این که درد زایمان طبیعی چند ساعت طول می کشد باید گفت که دردهای واقعی و فعال که به زایمان و تولد نوزاد ختم می شوند، بین 8 تا 14 ساعت طول می کشد. این دردها نشانه های شروع روند زایمان هستند.

بعضی از زنان پیش از زایمان با شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان مانند تکنیک های تنفس، ریلکسیشن، یوگا و … خود را برای زایمان و کاهش و کنترل درد زایمان آماده می کنند. اما راه های دیگری نیز برای تسکین درد زایمان طبیعی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

تسکین درد زایمان طبیعی

علاوه بر شرکت در کلاس های آمادگی پیش از زایمان، راه های زیر نیز به تسکین درد زایمان کمک می کند:

بی حسی موضعی: متخصص زنان برای کاهش درد در زمان زایمان یا در صورت نیاز برای بخیه زدن اطراف واژن، از داروهای بی حسی موضعی استفاده می کند.

بی حسی با تزریق: متخصص زنان در زمان زایمان به منظور از بین بردن حس و حرکت ماهیچه ها داروهایی را به صورت تزریق عضلانی یا وریدی تجویز می کند. این تزریق به پایین کمر در داخل مایع نخاعی انجام می گیرد که به آن بی حسی اسپینال گقته می شود. گاهی نیز تزریق به صورت بی حسی اپیدورال یعنی با استفاده از کاتتر به ناحیه اطراف نخاع به صورت پیوسته انجام می شود.

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

بعد از زایمان، روزهای شیرین شما آغاز می شود و حالا می توانید با آسودگی، پس از 9 ماه، با سبکبالی بیشتری به امور روزمره بپردازید. اما فراموش نکنید که مراقبت های پس از زایمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این موارد را بعد از زایمان فراموش نکنید.

· اگر نشستن برایتان سخت است و درد دارید، دراز بکشید یا روی بالش بنشینید؛

· بهتر است بعد از ادرار کردن، بدن را با آب ولرم بشویید و سپس با سشوار به آرامی خشک کنید یا با دستمالی نرم بدن را خشک کنید؛

· اگر پزشک دارویی برایتان تجویز کرده، سر ساعت و مرتب دارو را مصرف کنید؛

· به زخم دست نزنید و بدون تجویز پزشک از پماد یا لوسیون استفاده نکنید؛

· از مواد غذایی مقوی و با فیبر بالا استفاده کنید. سالاد، روغن زیتون، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و میوه ها برای بعد از زایمان بسیار مفیدند؛

· از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید؛

· زیاد روی پاهایتان نایستید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (443 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (188 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (183 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (174 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (68 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (63 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (53 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (36 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (28 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (24 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار سکانس خنده دار برنامه "اسکار"/ وقتی نیما شعبان نژاد، نعیمه نظام دوست رو سرگرم میکنه که بقیه بتونن تمرکز داشته باشن، ولی بدتر شد همه چی🤣 خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از مارشملو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) خواستگاری شهاب حسینی، شمس تبریزی فیلم "مست عشق" از هانده ارچل / ترکی حرف زدن دیدنی پارسا پیروزفر (ویدئو) علت بامزه علاقه روناک سریال "نون خ" به زبان کره ای و تسلطش به این زبان/ میبینین چقدر بیرون سریال متفاوته حتی مدل حرف زدنش دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور! عجیب ترین لوازم تحریر جهان که از دیدنشون شاخ درمیارین (ویدئو) آهنگ جدید منوچهر هادی برای دخترش سوفیا از شدت دلتنگی اش خلاقیت منحصربفرد رامبد جوان برای دلبری کردن از همسرش با الهام از اسم نگار+عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس... هنرنمایی دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با یکی از معروفترین آهنگهای جهانی/ رسما سالن رفت هوا صدای خاصی که داورهای "صداتو" با دلیل حذفش کردند ولی غوغایی به پا کرد که فَکِ همه خورد زمین/ ببین چه ترانه ای هم خوند چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال نون خ، بدون گریم قدرت بازیگری خیره کننده مریلا زارعی در سکانسی از سریال افعی تهران/ ببینین چطور در چند لحظه با لحن و نگاه و زبان بدن قدرت بازیگریشو به رخ میکشه! قاب سه نفره و عاشقانه محمدرضا گلزار با مادربزرگ و خواهرزاده نازش در خانه پدربزرگش +عکس/ ثبت این لحظه به دست آیسان خانوم بوده😍 نسبت شیدا خلیق و ناهید مسلمی بازیگران سریال زوج یا فرد در واقعیت چیست؟ اوج تعهد و وفاداری محسن تنابنده، نقی پایتخت به زنش+ویدیو/ اگه تو بمیری یه زن دیگه میگیرم! روش های تشخیص زیپو اصل از تقلبی ماجرای دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس خلاقیت پدر ایرانی در پیوند ادکلن با اسپری شیشه‌شور مرزهای اختراع کاربردی را جابجا کرد+عکس/ دست این هموطن بوسیدن داره😂 انواع سقف متحرک و مزایا آن در تمام فصول عاشقانه های مینا خانوم برای تولد همسرش بهرام رادان/ اولین تولد آقای بازیگر بعد از بابا شدنش +عکس سورپرایز هوش پران یک پسربچه با ساختن مجسمه زیبای رونالدو، ابرستاره فوتبال جهان/ چه ذوق و استعداد بی‌نظیری+عکس تولد حیرت انگیز یک سگ عجیب الخلقه با 8 پا و دو بدن مجزا/ سرنوشت این حیوان چه شد؟+عکس (عکس) نگاهی به امضای زیبا رضا گلزار سوپر استار سینما و همسر آیسان خانوم/ چه هنرمندانه و زیبا از اسمش استفاده کرده برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد خلاقیت خنده دار مرد ایرانی با خواندن فاتحه از روی موتور حماسه آفرید+عکس/مرد حسابی اون خدابیامرز راضی به زحمتت نیست🤣 زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد نگاهی به اتاق کار اصیل و ایرانی پسند بهنام تشکر، نیمای ساختمان پزشکان با دکوراسیون شیک و خاص+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلنشین شبنم مقدمی، داور صداتو+ویدیو/ از دکوری های بامزه‌اش در پذیرایی تا بالکنی پر از گل و گیاه😍 اولین روز مادر شدن فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر ناز و گوگولی+عکس آخرین عکس از عاشقانه های کیومرث پوراحمد و همسرش قبل از ماجرای خودکشی کلاس درس اروپایی و مدرن پناه، دختر بزرگ شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ با لباس خونگی رفته مدرسه؟ تغییر چهره جالب و باورنکردنی نیما شاهرخ شاهی، ساسان سریال فاصله ها پس از 15 سال+عکس/ انگار جا افتاده تر شده نه؟
تیتر امروز   
دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور! ماجرای دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف ناگفته های زندگی شخصی علی دایی که شوکه تان خواهد کرد/ از دانشگاه شریف تا گیتارنوازی قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده