10 درمان خانگی پسوریازیس

  دوشنبه، 12 اسفند 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
10 درمان خانگی پسوریازیس
پسوریازیس نوعی مشکل پوستی رایج است که می‌تواند چرخه زندگی سلول‌های پوستی را تغییر دهد. پسوریازیس می‌تواند موجب تجمع سریع سلول‌ها روی سطح پوست شود. این سلول‌های پوستی مازاد موجب تشکیل زوائد فلس مانند نقره‌ای و ضخیمی می‌شوند که با خشکی، خارش، و پوسته‌‌های قرمز رنگ همراه هستند که گاهی اوقات دردناک هستند.

آیا می دانید بیماری پسوریازیس چیست؟

بیماری پسوریازیس (Psoriasis) که با نام های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می شود یک بیماری خود ایمنی پوستی است که خود را با خارش و التهاب پوست بدن بروز می دهد، ولی می تواند به بخش های دیگر بدن نیز آسیب برساند و خطرناک شود. این بیماری ممکن است در مواقع مختلف تشدید شده، بهبود پیدا کند یا مجدد بروز کند. در این بیماری سلول ها در سطح پوست بدن، چرخه زندگی سریع تری دارند و با سرعت زیاد تولید می شوند. به همین دلیل بافت زمخت، ضخیم و نقره ای رنگی به وجود می آورند که باعث خارش، التهاب و قرمزی پوست می شود. هدف از درمان پسوریازیس توقف رشد سریع سلول هاست.

در این بیماری سیستم ایمنی سیگنال های نادرست ارسال می کند و به همین دلیل رشد سلول های پوست افزایش می یابد. در حالت طبیعی بدن، سلول های پوست از عمق و از لایه های زیرین به سمت روی پوست حرکت می کنند و به صورت سلول های مرده از بدن خارج می شوند. ولی در بیماری پسوریازیس با رشد بیشتر سلول ها، چندین لایه سلول مرده روی پوست جمع می شود که حالتی فلسی و پوسته پوسته به وجود می آورند. ابتلا به این بیماری در سنین مختلف دیده می شود، نوع اولیه آن اغلب در سنین جوانی نمود پیدا می کند که ممکن است در سنین بالاتر نیز تشدید شود. واژه یونانی psora که نام بیماری از آن گرفته شده، به معنای خارش است. باید متذکر شد که این بیماری واگیردار و مسری نیست. گفته شده است که دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به وراثت باز می گردد. به این معنا که از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست. برخی از عوامل مانند عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب و هوا، سیگار، الکل و استرس می تواند این بیماری را نمایان کند. علائم شایع پسوریازیس اغلب در ناحیه آرنج، زانو و سر دیده می شود.

علائم پسوریازیس

  • فلسی شدن پوست به همراه پینه های زبر قرمز یا صورتی برآمده؛
  • پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی کند؛
  • خارش و سوزش و درد روی پوست؛
  • ضخیم شدن و برآمدگی ناخن ها
  • تاول های پر از چرک روی لکه های قرمز پوست (در موارد نادر).

درمان پسوریازیس

روغن ماهی

استفاده از روغن ماهی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به پسوریازیس کمک کند. پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود. بنابراین روغن ماهی راه خوبی برای بهبود علائم پسوریازیس است. به منظور کاهش علائم بیماری پسوریازیس، باید انواع مختلف ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا – ۳ را مصرف کنید، ماهی هایی مانند ماهی تن باله دراز و ماهی سالمون. بهترین راه مقابله با پسوریازیس این است که هفته ای ۲ الی ۳ وعده ماهی مصرف کنید. نکته: اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، تحت هیچ شرایطی روغن ماهی مصرف نکنید. چرا که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

درمان پسوریازیس با یوگا

برخی بیماران ادعا کرده اند که استرس علائم پسوریازیس شان را شدیدتر می کند. استرس در افراد مبتلا به پسوریازیس که از علائم و نشانه های این بیماری رنج می برند ایجاد خارش و درد می کند. همچنین اگر به آرتروز پسوریاتیک مبتلا باشند نیز استرس موجب دشوارتر شدن حرکت در آن ها می شود. یوگا یک روش مشهور برای کاهش استرس به حساب می آید. هر روز ۲۰ دقیقه فعالیت های یوگا مانند فعالیت های کششی، تنفسی، یا حرکات تقویتی انجام دهید. در ابتدا می توانید در کلاس های پایه یوگا، سلامتی، و تناسب اندام شرکت کنید. بعد از مدتی برای این که احساس راحتی بیش تری داشته باشید این کار را در منزل ادامه دهید.

پودر زردچوبه

پسوریازیس نوعی بیماری است که به خاطر عفونت ایجاد می شود، و دارای علائمی است مانند درد، زوائد فلس مانند نقره ای و ضخیم، و تکه های قرمز رنگ و خارش دار بر سطح پوست. ماده کورکومین موجود در پودر زردچوبه دارای خواص آنتی باکتریالی است که می تواند به تسکین این نشانه ها کمک کند. به علاوه، کورکومین می تواند پوست آسیب دیده را التیام ببخشد، از عفونت پیشگیری می کند، و زخم ها را نیز به سرعت التیام می بخشد.

نحوه کاربرد

روش ۱: پودر زردچوبه را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر چسبناک به دست بیاید، سپس این خمیر را مستقیما روی پوست آسیب دیده بزنید. این روش را هر شب پیش از خواب انجام دهید، و صبح روز بعد پوست تان را بشویید.

روش ۲: هم چنین می توانید هر روز پودر زردچوبه را مستقیما با استفاده از آن به عنوان چاشنی غذا مصرف کنید. هم چنین علاوه بر خواص آن برای درمان پسوریازیس، از زردچوبه می توان برای خوش طعم شدن طعم غذاهایی مانند سبزیجات سرخ شده، گوشت، گوجه فرنگی و غیره نیز استفاده کرد.

روش ۳: شما همچنین می توانید از ترکیب زردچوبه و یک لیوان شیر گرم یا عسل نیز استفاده کنید.

روغن نارگیل

از آن جایی که روغن نارگیل دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی زیادی است، و به خصوص حاوی مقادیر زیادی آنزیم و مواد مغذی بسیار مفید و بی خطر برای پوست است، بسیاری افراد از این روغن به عنوان یک راه ساده برای درمان پسوریازیس استفاده می کنند. پس از یک دوره استفاده از روغن نارگیل، با تعجب مشاهده خواهید کرد که این روغن نه تنها مانع گسترش پسوریازیس شده است، بلکه نشانه های آن را نیز بهبود بخشیده است.

نحوه کاربرد

ابتدا، حمام آب گرم بگیرید تا پوست بدن تان کاملا نرم شود و مواد معذی موجود در روغن نارگیل را به آسانی جذب کند. سپس، روغن نارگیل را روی نواحی آسیب دیده و مبتلا به پسوریازیس بمالید و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا روغن نارگیل بتواند در پوست نفوذ کند. پس از یک دوره استفاده از روغن نارگیل، شاهد بهبود قابل توجهی در نواحی پوستی مبتلا به پسوریازیس خواهید بود.

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند، زیرا می تواند سطح pH بدن را متعادل کند.

نحوه کاربرد

روش ۱: استفاده از سرکه سیب روی سطح پوست

سرکه سیب و آب را با نسبت های برابر ۱:۱ با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز این محلول را به آرامی روی نواحی آسیب دیده بکشید. پس از ۳۰ دقیقه، پوست تان را به طور کامل با آب تمیز بشویید. این کار را باید حداقل روزی دو مرتبه انجام دهید. با بهره گیری از این روش، خواص ضد میکروبی سرکه سیب به رفع عوامل مخرب از روی پوست، و بازیابی تعادل pH آن کمک خواهند کرد.

نکته: پیش از آن که از این روش استفاده کنید بهتر است این محلول را روی قسمت کوچکی از پوست تان بزنید و ببینید نسبت به آن آلرژی نداشته باشید.

روش ۲: نوشیدن سرکه سیب

سرکه سیب و آب را به نسبت ۲:۱۰ با هم مخلوط کنید سپس، برای این که طعم آن را بهتر کنید یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. برای این که بهترین نتیجه را بگیرید باید این محلول را به صورت منظم میل کنید.

نکته: هرگز آبی را که حاوی مقدار بسیار زیادی سرکه سیب است ننوشید، زیرا اسید موجود در سرکه سیب می تواند به پوست و همچنین مینای دندان تان آسیب وارد کند.

پوست موز

پوست موز یکی از مهم ترین عناصر در درمان برخی بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس است. به علاوه، استفاده از پوست موز یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس به شمار می رود. پوست موز به کاهش خارش و همچنین جوش ها کمک می کند.

آب و جوش شیرین

ترکیب آب و جوش شیرین به رفع خارش نواحی مبتلا به پسوریازیس کمک خواهد کرد.

نحوه کاربرد

۴ قاشق چایخوری آب و یک قاشق چایخوری جوش شیرین آماده کنید. سپس، این دو را با هم ترکیب کنید و با استفاده از پارچه ای نرم این خمیر را روی نواحی مبتلا به پسوریازیس بمالید، تا از آن نواحی در برابر باکتری ها محافظت کنید. اجازه دهید آن قدر بماند تا خشک شود و خودش بریزد.

برگ کلم

برگ های کلم می توانند التهاب را از بین ببرند و همچنین خارش و درد را کنترل کنند. به منظور استفاده از برگ های کلم برای درمان پسوریازیس، این برگ ها را خوب بشویید. سپس برگ اها را با استفاده از یک وردنه صاف کنید و رگه های ضخیم برگ های کلم را جدا کنید تا بتوانید برگ ها را به راحتی روی پوست تان بگذارید. سپس، برگ های کلم را روی شعله کم بگذارید تا نرم شوند. در آخر، برگ ها را روی نواحی آسیب دیده پوست تان بگذارید. باید برگ ها را به گونه ای روی هم بگذارید که تمام نواحی آسیب دیده پوشیده شوند. این برگ ها را روی پوست تان بگذارید و روی آن ها را گاز استریل قرار دهید، سپس آن ها را به همین حالت رها کنید تا خشک شوند، آن گاه برگ های جدید را جایگزین شان کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا پوست آسیب دیده تان به تدریج تمیز شود و احساس بهتری داشته باشید. این یکی از بهترین و آسان ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس به شمار می رود.

میوه ها و سبزی های رنگی

یکی از آسان ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس افزایش مصرف میوه ها و سبزی های تازه است. زمانی که به برنامه ریزی غذایی می پردازید اطمینان حاصل کنید که سبزی ها و میوه های رنگی را در رژیم غذایی تان گنجانده اید و مواد مغذی موجود در آن ها را از دست نمی دهید. سبزی ها و میوه های رنگی سرشار از فیبر هستند و آنتی اکسیدان هایی دارند که با بیماری های مقابله می کنند. این مواد غذایی باعث می شوند از پر خوری خودداری کنید و زودتر سیر شوید. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، باید وزن سالم و مناسبی داشته باشید تا داروها و دیگر راه های درمانی برای تان اثربخش تر باشند.

ایجاد تعادل در رژیم غذایی

گواه قطعی وجود ندارد که نوع خاصی از مواد غذایی می تواند علائم پسوریازیس را بهتر یا بدتر کند. بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس گفته اند که بعد از کاهش مصرف برخی مواد غذایی نظیر آرد سفید، کافئین، قند یا گلوتن، علائم بیماری شان بهبود یافته است. امتحان کردن این روش هیچ ضرری ندارد. بنابراین این کار را امتحان کنید تا شاید به نتیجه مطلوبی برسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان