11 درمان خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

  سه شنبه، 27 اسفند 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
11 درمان خانگی برای رفع سیاهی دور چشم
سیاهی و تیرگی دور چشم علل زیادی دارد و برعکس آنچه که اکثر مردم فکر می‌کنند، خستگی تنها دلیل آن نیست. البته درست است که کمبود خواب می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود، اما مشکلات و بیماری‌های بسیاری نیز می‌تواند علت گودی زیر چشم و باعث سیاهی و تیرگی دور چشم شود.

سیاهی دور چشم اغلب به عنوان حلقه یا سایه ی دور چشم نیز شناخته می شود. برای رفع سیاهی دور چشم باید اول دلایل آن را بشناسید. دلایل اصلی ایجاد این حلقه در دور چشم ها را می توان عوامل ارثی، بالا رفتن سن، خشکی پوست، گریه های طولانی مدت، ساعات طولانی کار مقابل کامپیوتر، استرس روانی و فیزیکی، کم خوابی و رژیم غذایی نامناسب دانست که هم مردان و هم زنان را در گروه های سنی مختلف درگیر می کند.

حلقه های تیره ی دور چشم، مشکل پوستی جدی و مهمی نیستند اما باعث می شوند تا افراد خسته، بی حوصله، بیمار و پیرتر به نظر برسند، شما می توانید به سادگی و با به کارگیری برخی از درمان های خانگی از شر حلقه های دور چشم خلاص شوید.

روغن بادام

روغن بادام، ترکیبِ طبیعیِ فوق العاده ای برای درمان سیاهی دور چشم است. چرب کردن اطراف چشم با روغن بادام به حذف این حلقه های چشمی کمک می کند، علاوه بر روغن بادام باید از ویتامین E هم برای حذف این حلقه ها استفاده کنید. قبل از خواب مقدار کمی روغن بادام را دور چشم بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید. بگذارید در طول شب روی پوست تان بماند. صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید. این روش را تا حذف کامل حلقه های دور چشم ادامه دهید.

خیار

خیار خاصیت روشن کنندگی دارد و ماده ی جمع کننده و معتدلی است که به رفع حلقه های تیره ی دور چشم کمک می کند. علاوه بر آن نرم کننده است و به پوست طراوت و تازگی می بخشد. خیار را به صورت حلقه های کلفت ببرید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را برای حداقل ۱۰ دقیقه روی چشم ها بگذارید، سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته و دو بار در روز، انجام دهید. روش دیگر این است که آب خیار را گرفته و آن را با آب لیمو ترکیب کنید، سپس یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشم بگذارید و سپس صورت تان را بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته انجام دهید.

سیب زمینی خام

سیب زمینی خاصیت سفیدکنندگی دارد و به روشن کردن حلقه های تیره ی دور چشم و از بین بردن پف چشم ها کمک می کند. یک یا دو سیب زمینی خام را رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را به آب سیب زمینی آغشته کنید و آن را درست طوری روی حلقه های دور چشم بگذارید که همه ی قسمت های تیره را پوشش دهد، اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی چشم تان بماند و سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و این کار را روزی یک یا دو بار در طول چند هفته، انجام دهید. می توانید به جای گرفتن آب سیب زمینی، خود سیب زمینی را ببرید و آن را مستقیما روی حلقه های دور چشم بگذارید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خاصیت سفیدکنندگی دارد و تا حد زیادی به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند. یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با نصف قاشق چای خوری آب لیمو ترش ترکیب کنید و به آرامی آن را روی حلقه های سیاه دور چشم تان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. این دستور را روزی دو بار و به مدت چند هفته تکرار کنید. استفاده از آب گوجه فرنگی به تنهایی نیز مفید است. همچنین می توانید یک لیوان آب گوجه فرنگی را همراه با چند برگ نعناع، آب لیمو و نمک بنوشید. برای اینکه این ترکیب حداکثر خواص خود را حفظ کند، آن را بلافاصله بعد از آماده سازی بنوشید. استفاده از این ترکیب به صورت دو بار در هفته می تواند بسیار مفید باشد.

عصاره ی لیموترش

ویتامین C موجود در آب لیمو به دلیل خاصیت روشن کنندگی به برطرف کردن تیرگی دور چشم کمک می کند. یک پد پنبه ای را به آب لیمو آغشته کنید و آن را دور چشم تان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار و برای چند هفته انجام دهید. روش دیگر، درست کردن خمیری با ترکیب آب لیمو، آب گوجه فرنگی و مقدار کمی آرد و زردچوبه است. این خمیر را به آرامی دور چشم تان بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید و این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

توجه: اگر آب لیمو باعث احساس سوزش روی پوست تان می شود از مصرف آن خودداری کنید.

روغن نارگیل

ماساژ دادن دور چشم با روغن نارگیل روشی مؤثر و طبیعی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم است. با توجه به خاصیت مرطوب کنندگی این روغن، استفاده از آن باعث نرمی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی است و خطوط زیر چشم را محو می کند. روغن نارگیل خالص را زیر چشم تان بمالید و آن را ماساژ دهید. بگذارید چند ساعت بماند بعد آن را پاک کنید. این کار را روزی ٢ الی ٣ بار، به مدت چند هفته تکرار کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

چای کیسه ای

کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در چای از طریق کوچک کردن رگ های خونی و کاهش احتباس مایعات موجب از بین رفتن حلقه های دور چشم و پف چشم می شوند. بخصوص تانین موجود در چای باعث کاهش تورم و تغییر رنگ پوست می گردد. دو عدد چای سیاه یا چای سبز کیسه ای را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. هر کیسه را روی یک چشم قرار داده و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند. بعد کیسه ها را برداشته و صورت تان را بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد موجب انقباض رگ های خونی زیر چشم شده و به کاهش پف چشم و حذف حلقه های دور چشم کمک می کند. یک لیف حمام را در آب یا شیر خنک قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی چشم ها بگذارید. همچنین می توانید مقداری یخ را در یک پارچه پیچیده و آن را چند دقیقه زیر چشم بگذارید. به جای آن می توانید از نخودفرنگی منجمد، چای کیسه ای منجمد یا قاشق سرد استفاده کنید.این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کوچک شدن حلقه های تیره ی دور چشم کمک می کند. همچنین پوست اطراف چشم را نرم تر و صاف تر می کند. دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با آب آناناس مخلوط کنید تا به صورت خمیری سفت در بیاید.

ماسک موز

موز برای درمان لکه ها و تیرگی های پوستی بسیار موثر است. 100 گرم موز حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک، ویتامین های A ،C ،E ،K، سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و کاراتن می باشد. همه این مواد برای پوست ضروری بوده و باعث طراوت و جوانی و شفافیت پوست می شوند. استفاده از موز به صورت ماسک روی پوست صورت و اطراف چشم لکه و سیاهی زیر چشم را به میزان زیادی کمرنگ می کند

گلاب

گلاب به جوانسازی پوست کمک می کند و به خاطر خواص زیبایی خود شناخته شده است. همچنین می تواند سیاهی زیر چشم را سریعا از بین ببرد. فقط گلوله پنبه را در گلاب قرار دهید و بر روی چشمان خود بگذارید. پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. برای مشاهده نتیجه، هر شب به مدت یک ماه تکرار کنید.

سایر توصیه ها

  • به میزان کافی بخوابید و استراحت کنید.
  • از مالیدن زیاد چشم ها اجتناب کنید زیرا این کار موجب گشاد شدن رگ های خونی اطراف چشم می شود که حلقه های تیره ی دور چشم را تیره تر نشان می دهد.
  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید وگرنه به چشم ها آسیب می رساند.
  • سعی کنید زیاد در مقابل آفتاب قرار نگیرید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا از احتباس مایعات در بدن جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از تشکیل کیسه های زیر چشم که ناشی از تجمع مایعات در پلک پایین است، هنگام خواب با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سرتان، آن را بالا نگهدارید.
  • رژیم غذایی مناسب و استفاده از ویتامین های A، E و C را فراموش نکنید.
  • سیگار نکشید و مصرف الکل و مایعات کافئین دار را محدود کنید، سیگار کشیدن به سلول های پوست آسیب می رساند و الکل و کافئین موجب کاهش آب بدن می شوند که تضعیف پوست حساس اطراف چشم را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان