۵ علت رنگ سیاه لثه که باید بدانید

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
۵ علت رنگ سیاه لثه که باید بدانید
رنگ لثه در هر فرد متفاوت است. لثه سیاه و دیگر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از بیماری، دارو، سیگار کشیدن و یا دیگر عوامل سبک زندگی باشد.لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. آن ها می توانند به رنگ قرمز یا صورتی ،قهوه ای یا سیاه باشند

رنگ لثه در هر فرد متفاوت است. لثه سیاه و دیگر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از بیماری، دارو، سیگار کشیدن و یا دیگر عوامل سبک زندگی باشد.لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. آن ها می توانند به رنگ قرمز یا صورتی ،قهوه ای یا سیاه باشند.

لثه سیاه

سلامت دهان و دندان برای سلامت عمومی ضروری است. تغییرات در رنگ لثه می تواند نشان دهنده مشکل اساسی درسلامت بدن باشد، پس فرد باید به پزشک مراجعه کند تا علت آن مشخص شود چرا که سیاه شدن لثه سلامت فرد را تهدید می کند. متاسفانه سیاهی لثه بسیار رایج است و نیاز به درمان دارند

۵ علت رنگ سیاه لثه

ملانین
لثه قهوه ای یا سیاه رنگ ممکن است به دلیل ملانین بیشتر دربدن باشد. اگر لثه های یک شخص همیشه تیره بوده است، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگررنگ لثه در یک دوره کوتاه تغییر کند یا لکه های سیاه روی لثه ظاهر شود، احتمالاً نشان دهنده یک مشکل است و باید به پزشک مراجعه کرد.
سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث ایجاد تغییر رنگ لثه می شود، زیرا نیکوتین موجود در تنباکو می تواند باعث شود ملانوسیت ها بیش از حد معمول ملانین تولید کنند. این تغییر رنگ می تواند بر لثه یا قسمت داخلی دهان تأثیر بگذارد.
مصرف دارو
داروی مینوسیکلین که برای درمان آکنه و برخی عفونت ها مانند کلامیدیا استفاده می شود، می تواند باعث تغییر رنگ در لثه و دهان شود.
لثه نکروزه
زخم لثه باعث تب، لثه های دردناک و بوی بد دهان می شود. اگر لایه ای از بافت مرده روی لثه ها ایجاد شود، عفونت می تواند باعث ایجاد لثه های سیاه یا خاکستری شود. شست وشوی دهان با دهانشویه دارویی و تمیز کردن دندان و لثه به جلوگیری از تکرار عفونت ها کمک می کند.
کیست خون آبه
هنگام رشد دندان، کیستی پرازمایع ایجاد می شود که ترکیب آن با خون، رنگ تیره ای ایجاد می کند.کیست ها معمولا بعد از رشد دندان رفع می شود. دندان پزشک می تواند کیست را با جراحی باز کند.

بیماری آدیسون (Addison diseases):

این بیماری، غدد ترشح فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار داده و باعث توقف ترشح این هورمون ها به اندازه کافی در بدن می شود. کسانی که مبتلا به بیماری آدیسون هستند ممکن است داشتن لثه ها و لب های تیره رنگ را تجربه کنند. همچنین باعث تیرگی رنگ پوست در قست هایی از بدن مانند: زانوها، در بندهای انگشتان، خط های موجود در کف دست ها و اطراف زخم ها می شود. مهم ترین علت این بیماری مربوط به ایمنی خود بدن است. اگر اینبیماری درمان نشود و مقدار این هورمون ها کاهش یابد، میتواند باعث یک وضعیت بحرانی و نارسایی برای غدد فوق کلیوی شود.
علایم این بیماری عبارت اند از:

  • احساس ضعف و خستگی
  • احساس تشنگی بیشتر نسبت به قبل
  • کم شدن وزن و بی اشتهایی
  • کاهش فشار خون تا مرز از حال رفتگی
  • تیره شدن رنگ پوست

سرطان دهان:

سرطان دهان نیز می تواند باعث سیاهی لثه شود. علایم دیگر مرتبط با سرطان دهان شامل زخم های باز، خونریزی غیرعادی و تورم دهان است . همچنین ممکن است گلو درد مزمن و یا تغییری در صدا داشته باشید.

پزشک به منظورتشخیص سرطان دهان از بافت لثه نمونه برداری می کند. آن ها همچنین ممکن است از تکنیک های تصویربرداری متفاوتی مانند سی تی اسکن یا پت اسکن استفاده کنند تا ببینند که آیا سرطان پیشرفت کرده یا خیر.

اگر این لک یا خال سرطانی باشد، ممکن است پزشک با جراحی آن را از بین ببرد و اگر شیوع پیدا کند با رادیوتراپی و شیمی درمانی به از بین بردن و مقابله به سلول های سرطانی می پردازند.

مصرف تنباکو، یکی از مهمترین عوامل خطر در ایجاد سرطان دهان است ، بنابراین از مصرف آن اجتناب کنید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز