5 روش‌ اصلاح لبخند لثه ای معتبر از نظر پزشکان چیست؟

  جمعه، 07 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
5 روش‌ اصلاح لبخند لثه ای معتبر از نظر پزشکان چیست؟
با چندین روش نوین در علم دندانپزشکی و زیبایی می‌توان به اصلاح لبخند لثه ای پرداخت، در این خصوص متدهای درمانی زیادی برای رفع لبخند لثه ای و بخشیدن لطافت و زیبایی به چهره افراد ارائه شده است که به تعدادی از آنها برای آشنایی بیشتر شما در این مقاله اشاره می‌کنیم.

لبخند لثه ای، لبخند گوشتی یا خنده لثه ای حالتی است که در هنگام لبخند، لثه به میزان بیش از حد طبیعی نمایش داده می شود. به طور نرمال در آقایان حدود ۲-۰ میلیمتر و در خانم ها حدود ۴-۲ میلیمتر، لثه هنگام لبخند باید دیده شود.وجود لبخند لثه ای یکی از حالت هایی است که در آناتومی صورت فرد می تواند وجود داشته باشد و یک امر طبیعی است.اما همین امر طبیعی ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد و سبب شود تا آنها نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشند. در نتیجه همین موضوع باعث خجالت و عدم اعتماد به نفس در فرد می شود اما با پیشرفت علم دندانپزشکی می توان برای اصلاح لبخند لثه ای اقدام کرد و اعتماد به نفس و حال خوب را به افراد هدیه داد.

ژنژیوکتومی به جراحی حذف بافت لثه گفته می شود.

لبخند لثه ای می تواند بر اثر عوامل متعددی به وجود آید از جمله:رشد بیش از اندازه بافت لثه ای بر اثر مصرف داروهایی مانند دیلانتین،سیکلوسفورین و داروهای گروه مسدود کننده کانال کلسیم می تواند از دلایل ایجادلبخند لثه ای شود.

  1. رشد بیش از اندازه بافت لثه ای بر اثر انجام ارتودنسی
  2. التهاب لثه ها بر اثر نبود بهداشت دهان و دندان ، بیماری لثه یا عمل های ترمیمی دندان که به خوبی و درستی انجام نشده اند
  3. بزرگ بودن بافت لثه ای بر اثر عوامل ارثی و اختلالات متابولیک
  4. بزرگ بودن فک بالایی
  5. فعالیت بالای ماهیچه لب بالایی که باعث می شود هنگام خندیدن لب بالایی بیش از اندازه بالا برود
  6. رشد بیش از اندازه قسمت بیرونی استخوان فک بالا

روش های اصلاح لبخند لثه ای یا درمان لبخند لثه ای

با چندین روش نوین در علم دندانپزشکی و زیبایی می توان به اصلاح لبخند لثه ای پرداخت، در این خصوص متدهای درمانی زیادی برای رفع لبخند لثه ای و بخشیدن لطافت و زیبایی به چهره افراد ارائه شده است که به تعدادی از آنها برای آشنایی بیشتر شما در این مقاله اشاره می کنیم.

1. ارتودنسی لبخند لثه ای

اولین روش پیشنهادی برای اصلاح لبخند لثه ای عمل ارتودنسی دندان ها است. با ارتودنسی لبخند لثه ای، متخصص دندان سعی دارد با سیم کشی دندان ها آنها را به سمت بیرون هدایت کرده تا با بزرگ تر نشان دادن دندان ها از تاثیر لثه ها در چهره در هنگام خندیدن بکاهد. اصلاح لبخند لثه ای تحت تاثیر این روش درمانی دراز مدت بوده و ممکن است ماه ها طول بکشد. مزیت بارز این روش این است که به بهانه اصلاح لبخند لثه ای می توان به مرتب و یکپارچه کردن دندان ها هم رسیدگی کرد.

2. درمان با لیزر لبخند لثه ای

در این عمل جراحی که برای درمان لبخند لثه ای انجام می گیرد، بخش اضافی لثه با لیزر یا لوازم جراحی مثل چاقو برداشته شده و امکان مشاهده نتیجه عمل در لحظه وجود دارد. مشکلی که در این نوع اصلاح لبخند لثه ای وجود دارد این است که وجود بافت استخوانی در زیر لثه منجر به رشد مجدد آن شده و این امر نیاز به تکرار عمل درمان لبخند لثه ای یا ژنژیوکتومی با گذشت چند ماه به وجود می آورد.

3. جراحی پریودنتال (افزایش اندازه و طول تاج دندان)

در صورتی که نوع لبخند لثه ای پیشرفته باشد، برای درمان لبخند لثه ای باید بخش بیشتری از بافت لثه برداشته شود. یا اصطلاحا عمل افزایش طول تاج دندان برای اصلاح لبخند لثه ای بیمار صورت گیرد.

در این عمل که با بی حسی موضعی روی بیمار انجام می شود بافت لثه از روی استخوان پوششی زیرین برداشته شده، بافت نرم لثه در این حالت برداشته شده و بخشی از استخوان تراشیده یا دستکاری می شود. پس از انجام این کار بافت لثه فرم دهی شده در جای مطلوب قرار داده می شود. با انجام این کار دندان ها بلندتر از قبل دیده شده و لثه ها حالت نرمالتری به خود می گیرند.

4. جراحی عمودی فک بالا (ارتوگناتیک) و پایین آوردن لب

در صورتی که لبخند لثه ای باعث رشد بیش از حد فک بالایی شود، متخصصان در این حالت با عمل جراحی عمودی فک بالا به برگرداندن فک به حالت طبیعی تر می پردازند. این عمل به دلیل انجام گرفتن در داخل دهان هیچ برش یا خطوطی را بر چهره ایجاد نمی کند و دارای بیهوشی است.

گاها بیش فعال بودن لب بالایی سبب رشد زیاد و همین طور بوجود آمدن لبخند لثه ای می شود. در این صورت تشخیص دندانپزشکان جراحی لب و پایین آوردن آن با محدود کردن عضله حرکتی لب تا خط لثه برای اصلاح لبخند لثه ای می باشد. هزینه جراحی پایین آوردن لب بالایی با توجه به شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد.

5. تزریق ژل لبخند لثه ای

برخی از متخصصان زیبایی بر این باورند که برای جلوگیری از بالا رفتن لب و ممانعت از پیش فعالی لب بالایی می توان از تزریق ژل استفاده کرده و به درمان لبخند لثه ای کمک نمود. زیرا عمل بوتاکس فلج کردن عضله را به دنبال دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (535 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (477 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...