6 اکتشاف شگفت‌انگیز باستان‌شناسی در سال 2023؛ از «غول جدید جزیره» تا «کارگاه مومیایی»

  چهارشنبه، 22 آذر 1402 ID  کد خبر 366337
6 اکتشاف شگفت‌انگیز باستان‌شناسی در سال 2023؛ از «غول جدید جزیره» تا «کارگاه مومیایی»
ساعد نیوز: در این مطلب، شش مورد از جالب‌ترین اکتشافات سال 2023 را می‌خوانید. در سالی که گذشت، فناوری‌های تازه به باستان‌شناسان امکان دادند که برخی از پوشیده‌ترین رازهای دنیای باستان را آشکار کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ساعدنیوز، سال 2023 سال خوبی برای باستان‌شناسی بود. ما شاهد بودیم چگونه تکنیک‌های جدید مانند هوش مصنوعی (AI) می‌تواند به پیشرفت‌هایی منجر شود و دانشمندان اطلاعات تازه‌ای درباره مصنوعات کشف‌شده در زمان‌های گذشته بدست آوردند.

اما سال 2023، سال اکتشافات باستان‌شناسی جدید هم بود، از جمله کارگاه‌های مومیایی‌سازی از مصر که برخی از اسرار تکنیک تدفین باستانی را آشکار کردند، یک معبد زیر آب در ایتالیا که 2000 سال پیش توسط بازرگانان بیابان‌های عربستان کشف شد.

در ادامه، شش مورد از جالب‌ترین اکتشافات سال 2023 را می‌خوانید:

1. شمشیرهای دریای مرده

ماه ژوئن، باستان‌شناسان چهار شمشیر سالم پیدا کردند که در غاری در صحرایی در ساحل دریای مرده بین قرن اول و سوم پس از میلاد رها شده بودند؛ چوب و چرم معمولاً به سرعت پوسیده می‌شوند، اما اینجا به واسطه محیط خشک سالم مانده بودند.

 غاری که شمشیرها در آن کشف شدند

این شمشیرها پس از کشف نوک آهنی یک نیزه رومی به نام پیلوم (Pilum) و قطعات چوب کارشده برای نخستین بار در غار جنوب‌شرقی بیت‌المقدس و کنار دریای مرده کشف شدند. آن زمان، محققان غار را با فلزیاب جست‌وجو کردند که منجر به کشف چهار شمشیر در پشت استالاکتیت‌ها شد. گمان می‌رود این شمشیرها احتمالاً توسط شورشیان یهودی در جریان شورش بار کوخبا، بین سال‌های 132 تا 136 پس از جمع‌آوری از میدان جنگ یا دزدیدن از واحدهای رومی، آنجا پنهان شده بودند. باستان‌شناسان از سالم ماندن چوب و چرم هیجان‌زده هستند، اتفاقی که به تعیین محل و زمان ساخت شمشیرها کمک می‌کند.

2. یک سر سنگی غول‌پیکر جدید در راپا نوئی

ماه فوریه، داوطلبان یک سر سنگی تازه کشف‌شده به نام موآی (Moai) را در راپا نوئی (جزیره ایستر) در اقیانوس آرام بیش از 2000 مایلی سواحل شیلی کشف کردند. این سر سنگی در دریاچۀ دهانۀ آتشفشان خشک‌شده کشف شد و باستان‌شناسان گمان می‌کنند ممکن است سرهای سنگی بیشتری هم آنجا پیدا شود.

بیشتر موآی‌ها بین سال‌های 1250 تا 1500 ساخته شده‌اند و مردم محلی این مجسمه‌ها را «چهره‌های زنده» اجداد خدایی‌شان می‌دانند. هیچ چیز درباره این موآی جدید شناخته‌شده نیست، از جمله اینکه نمایانگر کدام اجداد هستند، اما باستان‌شناسان ابزارهای مورد استفاده برای شکل دادن به آن از سنگ‌های نرم آتشفشانی را جستجو خواهند کرد. لوح‌های چوبی حاوی الفبای تصویری به نام rongorongo چنانچه قابل‌خواندن باشند مسئله را روشن خواهند کرد.

3. شهر گمشده مایا که توسط لیدار کشف شد

قدرت انقلابی لیدار (فناوری سنجش از راه دور) ماه ژوئن با کشف یک شهر ناشناخته مایایی در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک اثبات شد. این تکنیک از تجهیزات هوابرد برای اسکن منظره زیر سطح زمین با هزاران پالس نور لیزر در هر ثانیه استفاده می‌کند که می‌تواند جزئیات پنهان زیر درختان و دیگر پوشش‌ها را آشکار کند، برای نمونه پناهگاه‌هایی که سربازان در طول نبرد بولج ساخته‌اند.

باستان‌شناسانی که با پای پیاده از این مکان دیدن کردند، این شهر گمشده را Ocomtún نامیده‌اند که از کلمه Yucatec Maya در اشاره به ستون‌های سنگی متعدد آن گرفته شده است. باستان‌شناسان معتقدند اینجا یک مرکز مهم از حدود سال 250 پس از میلاد بوده تا زمانی که پس از فروپاشی تمدن مایا بین سال‌های 900 تا 1000 به دلیل خشکسالی و درگیری‌های داخلی، رها می‌شود. Ocomtún بیش از 120 هکتار را پوشش می‌دهد و دارای میادین، زمین‌های بازی، خانه‌های نخبگان، سکوهای مرتفع، محراب‌های آیینی و معابد هرمی است، بقایای بزرگترین هرم بیش از 80 فوت ارتفاع دارد.

4. معبد بیابانی زیر آب در ایتالیا

باستان‌شناسان ایتالیایی ماه اوت از کشف بقایای یک معبد 2000ساله در زیر آب نزدیک ناپل خبر دادند که به گمان آن‌ها توسط نبطیان باستان ساخته شده است. نبطی‌ها که برآمده از اردن و عربستان امروزی هستند و شهر پترا را نیز تأسیس کردند، بازرگانان بیابان‌نشین بودند که تجملات شرق را در اختیار رومیان گذاشتند. بیشتر تجارت آن‌ها به بندر پوتئولی (پوتزوولی کنونی) چند مایلی غرب ناپل می‌رسید. معبد واقع در خط ساحلی بندر در جریان فعالیت‌های آتشفشانی این منطقه که در منظره کوه وزوویوس قرار دارد، زیر آب رفته است.

خرابه‌های زیر آب شامل یک محراب برای خدایان است و باستان‌شناسان معتقدند این معبد به عنوان یک نماد برای فرهنگ نبطی‌ها و همچنین مکانی برای عبادت کاربرد داشته است. یک کتیبه لاتین روی یک قطعه سنگ مرمر منقوش به این جمله است: «زیدو و عبدلگه دو شتر را به [ایزد] دوشارا تقدیم کردند»؛ این قربانی احتمالاً به نفع مذاکرات تجاری یا تبرکی برای یک سفر دریایی پرخطر بوده است.

5. دو کارگاه مومیایی از مصر باستان

باستان‌شناسان مصری ماه مه اعلام کردند دو کارگاه دیگر مومیایی را در گورستان سقاره نزدیک خرابه‌های شهر باستانی ممفیس در چند مایلی جنوب قاهره کشف کردند. این کارگاه‌ها مربوط به سلسله سی‌ام (380 تا 345 قبل از میلاد) و دوره بطلمیوسی (305 تا 30 قبل از میلاد) هستند. مومیایی مصریان برای حفظ جسد مردگان برای زندگی پس از مرگ به هزاران سال قبل از حدود 2600 قبل از میلاد بازمی‌گردد.

یکی از این کارگاه‌ها در سقاره دارای تخت‌های سنگی برای آماده‌سازی بدن انسان است، در حالی که دیگری دارای تخت‌های کوچک‌تری است که باستان‌شناسان فکر می‌کنند از آن‌ها برای مومیایی کردن حیوانات استفاده می‌شده است. محققان ابزار مومیایی، کوزه‌های سفالی برای احشاء، و ظروف تشریفاتی برای اندام‌های مومیایی‌شده، همچنین منابع ناترون (نوعی خاکستر سودا که از بستر دریاچه‌های خشک در بیابان تهیه می‌شود) یافتند که یک عنصر کلیدی در فرایند مومیایی کردن بوده است.

6. سنگ‌های قیمتی گمشده از حمام رومی

ده‌ها سنگ قیمتی حکاکی‌شده با تصویر خدایان و حیوانات رومی در کارلایل در شمال انگلستان، میان ویرانه‌های یک سیستم زهکشی باستانی که حامل آب از حمام‌های عمومی در قرن سوم و چهارم بوده، کشف شده است. باستان‌شناسان این یافته‌ها را ماه ژوئن اعلام کردند. گمان می‌رود این سنگ‌های قیمتی را حمام‌کنندگان ثروتمند به عنوان جواهر استفاده می‌کردند، اما زمانی که جای نگین در اثر رطوبت و گرمای حما شل شده، به داخل زهکشی افتادند.

این جواهرات شامل سنگ‌های نیمه‌قیمتی عقیق، یشم، آمتیست و عقیق جگری می‌شود. برخی از آن‌ها منقوش به تصاویر خدایان رومی مانند آپولو، زهره و مریخ و برخی دیگر منقوش به حیواناتی مانند خرگوش و پرندگان هستند. سنگ‌های قیمتی حکاکی‌شده مانند این که intaglios نامیده می‌شوند، مورد استفاده رومی‌ها به عنوان یک نوع امضا بودند، به این صورت که اغلب یک حلقه را روی خاک رس یا موم فشار می‌دادند تا مهر ایجاد شود. زهکش‌های باستانی زیر یک غرفه متعلق به باشگاه کریکت کارلایل پیدا شدند. این شهر یک مرکز منطقه‌ای در بریتانیای رومی بود، زمانی که به نام Luguvalium شناخته می‌شد.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
حاجی
7 ماه پیش

عجب
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (278 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس