6 راه برای خداحافظی با مو های چرب

  شنبه، 23 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
6 راه برای خداحافظی با مو های چرب
موهای چرب ، بیشتر مشکل افراد با موهای صاف است. وقتی که مو، چرب می‌شود، به کف سر می‌چسبد و روغنی و کثیف به نظر می‌رسد. چربی از غددی در پایه‌ی مو ترشح می‌شود. ترشح چربی لازم است، زیرا از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث درخشندگی موها می‌شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش از حد است.

فعالیت بیش از اندازه غدد سباسه و چربی پوست سر معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود و خشکی بیش از اندازه پوست سر نیز می تواند موجب تحریک و افزایش فعالیت غدد سباسه شود. چندین راهکار طبیعی مانند استفاده از آبلیمو و روغن جوجوبا برای رفع چربی پوست سر وجود دارد. حتماً برای شما نیز تاکنون پیش آمده است که تنها دو یا سه روز بعد از استحمام، موهایتان به شدت چرب شود. این چربی هیچ منشا خارجی ندارد بلکه توسط غدد سبوم موجود در پوست سرتان تولید شده است. سبوم ماده ای مشابه موم است که توسط گره ها یا غدد سباسه مستقر در پوست سر تولید و ترشح می شود. این گره ها در مجاورت فولیکل های مو هستند و سبوم را به منظور تأمین روغن مو و محافظت از آن، ترشح می کنند. فعالیت بیش از حد این غدد موجب چرب شدن پوست سر و موها می شود. ترشح مازاد سبوم همچنین باعث چسبندگی موها، بی حالت و ضعیف شدن آنها می شود. شست وشوی منظم موها باعث از بین رفتن سبوم و شاداب شدن موها می شود، اما سوال اینجاست که تا چه زمانی می توان با شست وشو دادن موها به رفع چربی پوست سر پرداخت؟ چندین راهکار خانگی و طبیعی می تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به شست وشوی هرروزه موها، چربی اضافی آنها را از بین ببرید.

سرکه سیب

مواد لازم: دو قاشق غذا خوری سرکه سیب آب

چگونه استفاده کنیم: دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیتر آب ترکیب کنید. خوب با هم میکسشان کنید و سپس کنار بگذارید. حالا به موهای خود شامپو بزنید و سپس از ترکیب سرکه سیب روی سر خود بماید. موهای خود را آب بکشید. دیگر لازم نیست از نرم کننده استفاده کنید، اما اگر دوست دارید استفاده کنید این کار را قبل از استفاده ترکیب سرکه سیب انجام دهید. سرکه سیب باکتری هایی را که باعث تولید چربی در موها می شود را از بین می برد. همچنین این سرکه ریزش مو را کاهش می دهد و به موها درخشش می بخشد.

تخم مرغ

مواد لازم: یک عدد سفیده تخم مرغ آب لیمو

چگونه استفاده کنیم: ماسک تخم مرغ برای مو یکی از شایع ترین و ساده ترین ماسک ها برای مقابله با موهای چرب است. تخم مرغ منبعی غنی از چربی و پروتئین است و موها را برای مدت زمانی طولانی مرطوب نگه می دارد. سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم هایی است که باکتری ها را می خورند و به خوبی مو و پوست کف سر را تمیز می کنند. برای آماده سازی ماسک مو سفید یک تخم مرغ را بگیرید و دو تا سه قطره آب لیمو به آن اضافه کنید. ترکیب را بهم بزنید تا کف کند و سپس به مو و کف سر خود بمالید. سر خود را با یک کلاه مخصوص حمام بپوشانید و بگذارید به مدت نیم ساعت به همین شکل بماند. ابتدا موها را به خوبی با آب سرد بشویید و سپس کمی شامپو بزنید. دو بار در هفته این کار را تکرار کنید و خیلی زود نتیجه را خواهید دید.

جوش شیرین

مواد لازم: پنج تا شش قاشق غذا خوری جوش شیرین یک فنجان آب گرم

چگونه استفاده کنیم: جوش شیرین مو را مانند شامپو تمیز و مانند نرم کننده نرم می کند. برای آماده سازی ماسک مو جوش شیرین، جوش شیرین را با آب ترکیب کنید. سپس روی کف سر و طول موهای خود بمالید. اجازه دهید پنج دقیقه بماند. موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را دو مرتبه در هفته امتحان کنید.

موز

مواد لازم: دو عدد موز یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یک قاشق غذا خوری عسل

چگونه استفاده کنیم: موز سرشار از ویتامین ها، کربوهیدرات و روغن های طبیعی است و وقتی به مو و کف سر می مالیدش، باعث می شود موهایی درخشان و براق داشته باشید. برای آماده کردن ماسک مو موز، دو موز رسیده را بردارید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. مطمئن شوید قطعه درشتی باقی نمانده باشد. این میکس را روی کف سر و موها بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس با شامپو بشوییدش. موز نه تنها چرب بودن را از بین می برد، بلکه به نرم شدن موها نیز کمک می کند.

ماست

مواد لازم: دو قاشق غذا خوری ماست یک قاشق غذا خوری عسل یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل

چگونه استفاده کنیم: ماست سرشار است از پروتئین. مو را تغذیه کرده و به سلامت و قوی بودنش کمک می کند. ماست همچنین ترکیبات مرطوب کننده دارد که به نرم شدن موها کمک می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست کف سر را تمیز می کند و پوست های مرده را از سر راه بر می دارد. برای آماده سازی ماسک مو ماست تمام موادی که گفته شده را با هم ترکیب کنید و به کف سر و موهای خود بمالید. اجازه دهید حدود نیم ساعت روی موها بماند و سپس با شامپو بشوییدش. استفاده از نرم کننده به خودتان بستگی دارد. می توانید استفاد نکنید چون ماست خود خاصیت مرطوب کنندگی مو را دارد. دوبار در هفته مورد استفاده قرارش دهید.

نشاسته ذرت

مواد لازم: یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت یک نمکدان یا فلفل پاش خالی

چگونه استفاده کنیم: استفاده از نشاسته ذرت مسلما یکی از بهترین روش ها برای بهبود موهای چرب و روغنی است. علاوه بر این، حتی لازم نیست آن را به عنوان ماسک مو استفاده کنید. می توانید از آن مستقیم به عنوان شامپو خشک استفاده کنید. برای استفاده از آن یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت را داخل یک نمکدان خالی بریزید. سپس روی موهای خشک خود بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. بعد از ۱۵ دقیقه با استفاده از برس مو نشاسته های ذرت را از موهای خود بیرون بریزید. نشاسته های ذرت تمام روغن ها را به خود جذب می کند.

با استفاده از این موارد می توانید به سادگی موهای چرب را در خانه درست کنید. اما اگر این موارد هم نتوانستند کمکتان کنند حتما باید با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات ممنوع!

سولفات در واقع یک دترجنت (پاک کننده) صنعتی است که برای شست وشوی روغن و گریس استفاده می شود. استفاده از این ماده برای پاک کردن روغن موها، موجب آسیب دیدن فولیکول های مو می شود. در واقع فولیکول های مو تحت تأثیر سولفات به طور کامل روغن خود را از دست داده و مجبور می شوند مقدار بیشتری روغن تولید کنند. به جای استفاده از شامپوهای حاوی سولفات که باعث تشدید مشکل چربی پوست سر می شوند، سعی کنید از شامپوهای ملایم تر استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان