ساعدنیوز
ساعدنیوز

6 روش استفاده از جینسینگ در برنامه غذایی

  سه شنبه، 08 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
6 روش استفاده از جینسینگ در برنامه غذایی
جینسینگ از یک واژه یونانی به معنای درمان‌کننده تمام بیماری‌ها گرفته شده است. با توجه به تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی مریلند، ریشه جینسنگ حاوی ترکیباتی فعال به نام جینوساید است که ارزش پزشکی و دارویی دارد. با ما همراه باشید تا به ذکر روش های وارد کردن این ماده مغذی و شفابخش به رژیم غذایی مان بپردازیم.

جینسینگ نام یک گیاه است که دارای ترکیبات موثری بوده که آن را به یک گیاه دارویی تبدیل کرده است. بیشتر خواص جینسینگ در ریشه آن تجمع یافته و دارای ترکیباتی از جمله تتراسایکلین، ترکیبات فنولی پلی ساکاریدی و ... است. اسم “جنسینگ” از عبارتی چینی به معنی «ریشه های مرد» گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است. سابقه ی مصرف جنسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جنسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت.جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جنسینگ “جنسینگ آمریکایی” گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است.

1. مصرف جینسنگ به شکل خام

جینسنگ را به صورت ریشه خام بخورید. ریشه جینسنگ را بشویید و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخارپز کنید تا نرم شود و بتوانید به راحتی آن را خرد کنید. ریشه را به قطعات باریک برش بزنید تا بتوانید به سادگی آن را میل نمایید. نگذارید ریشه خنک و سفت شود. روی قطعات برش زده شده از گیاه جینسنگ عسل بریزید و آن ها را در یخچال و در ظرفی که هوا وارد آن نشود نگهداری کنید. دو تکه از آن را روزانه مصرف کنید تا از مزایای آن به طور کامل بهره مند شوید.

تصویر

2. استفاده از جینسنگ در سوپ

جینسنگ را به شکل سوپ هم می توانید مصرف کنید. سوپ مرغ را بر حسب سلیقه و دستور طبخ مورد نظر خود آماده کنید. یک مشت از تکه های برش خورده جینسنگ را به سوپ اضافه کنید. بگذارید سوپ به مدت ۲ ساعت آهسته بجوشد تا جا بیفتد. تکه های نرم شده از جینسنگ را نرم و له کنید و آن ها را با سوپ مخلوط کنید. حتی می توانید تکه های کوچک جینسنگ را بعد از نرم شدن از سوپ جدا کرده و جداگانه بخورید.

تصویر

3. دم کردن جینسنگ به شکل چای

مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود ۱ تا ۳ گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد. حالا صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود). بهتر است که روزانه، ۱ یا ۲ فنجان از این چای بنوشید. ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند. دم کردن ریشه کمک می کند تا نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر این می توان با قرار دادن تعدادی از ریشه ها در ماکروویو، آنها را نرم و قابل برش کرد. دقت کنید که ریشه ها هنگام گرم کردن، نسوزند. می توانید آن ها را به تنهایی یا همراه عسل میل کنید. مصرف ۱ تا ۲ گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این که می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورد استفاده قرار دهید.

4. مصرف کپسول جینسنگ

از کپسول های جینسنگ استفاده کنید. این کپسول ها را می توانید از داروخانه بخرید و آن ها را در آب بریزید و سپس، طبق راهنمایی های روی بسته مصرف کنید.

تصویر

5. استفاده از جینسنگ در غذا

گیاه جینسنگ را در طبخ غذا استفاده کنید. پودر جینسنگ را در زمان طبخ برنج به آب برنجی که می خواهید بپزید اضافه کنید یا تکه های جینسنگ یا خود ریشه جینسنگ را در روغن سرخ کرده و در کنار غذا سرو نمایید.

6. شکل های دیگر استفاده از جینسینگ

یکی دیگر از راه های مصرف جینسینگ خشک و سپس پودر کردن آن است. در این صورت برای بهره مندی از این گیاه مفید، می توانید پودر آن را بر روی غذا یا سالاد خود بپاشید. اضافه کردن قطعات جینسینگ به مواد اولیه برخی از غذاها هم، یک روش دیگر برای گنجاندن این گیاه در رژیم غذایی است. برای انجام این کار، درست مانند برش زدن سبزیجات، ریشه جینسینگ را هم قطعه قطعه کرده و پیش از سبزیجات دیگر مورد استفاده، به غذای خود بیفزایید. در کنار همه این موارد، برای بهره مندی از مزایای جینسینگ در روند کاهش وزن، بهتر است مصرف روزانه دمنوش آن را از یاد نبرید.

عوارض مصرف

همه عوارض مصرف جینسینگ شناخته شده نیستند. با اینکه اینطور به نظر می رسد که مصرف جینسینگ کاملا ایمن است، اما عواض جانبی زیر در برخی از موارد، گزارش داده شده اند:
• سردرد • مشکلات مربوط به خواب • مشکلات گوارشی • تغییر در فشار خون و قند خون • تحریک پذیری • عصبانیت و دلشوره • تاری دید • واکنش های شدید پوستی • ورم • اسهال • خونریزی • سرگیجه • خشکی دهان • کاهش طپش قلب • تشنج • هذیان گویی

موارد منع مصرف

درست است که مردم می گویند داروهای گیاهی بی خطر هستند اما باید بدانید همین گیاهان دارویی اگر درست و به اندازه مصرف نشوند می توانند باعث آسیب هایی شوند.
مصرف گیاه جینسینگ برای برخی مورد منع مصرف دارد مثل زنان باردار، شیرده.
توجه داشته باشید اگر دچار چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بی خوابی، فشار خون بالا، سرطان هستید نباید از این گیاه استفاده کنید.مصرف جینسینگ برای کودکان و نوجوانان نیز توصیه نمی شود عوارض جانبی می توانند شامل حالت هایی مانند سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت باشد. در موارد شدید تر می تواند باعث حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها شود.همچنین توصیه می شود که بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند از جنسینگ استفاده نکنند. جنسینگ باعث بالا رفتن سطح قند خون شده و با دارو های افسردگی تداخل دارد. از این رو استفاده از جنسینگ به این افراد توصیه نمی شود.علاوه بر این موارد، مصرف جنسینگ همراه با کافئین می تواند تداخل ایجاد کرده و برای سلامت و ایمنی فرد ایجاد خطر کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

18 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

از عطاری یا باشگاهایی که مکمل دارند میتونید خرید کنید
محمد
2 سال پیش

سلام پودر جنسینگ چه جور استفاده میشه میشه بگید
فاطمه
2 سال پیش

با آب جوش هم میشه خورد؟؟؟؟؟؟
Mohadeseh
3 سال پیش

از عطاری همه عطاری ها دارن
بازدیدکننده
3 سال پیش

از عطاری ها برگ سنا و برگ یا غنچه گل سرخ تهیه نمائید و از هردو به یک اندازه مانند چای دم کنید سپس دم کرده آن را با نبات شیرین کرده و میل نمائید . این بهترین و بی ضررترین داروی مسهل است و خودم بارها و بارها ازآن استفاده و نتیجه گرفته ام
علی
3 سال پیش

تو رو خدا یکی کمکم کنه هفت ماهه پودر چاقی کراجنسینگ میخورم الان کم کردم بزارم کنار معدم اصلا کار نمیکنه هیچی نمیتونم بخورم .الان سه روزه یه وعده غذا خوردم .چیکار کنم کسی اگه میتونه کمکم کنه
بازدیدکننده
3 سال پیش

بله
اتنا
3 سال پیش

من صبا برای کاهش اشتها همراه صبحانه شیردارچین میخورم بعد قرص جینیسینگ میخورم ایا شیر خاصیت قرصو خنثی میکنه؟
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام
بازدیدکننده
3 سال پیش

میگن شیرهای تازه رو بعد از نقطه جوش ده دقیقه بجوشانید
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام.شوهرمن هم چاقه هم عصبی.باچربی خون بالا ممیتونه جنسینگ استفاده کنه.بدون اطلاع ازعوارض خریده .ومن پودرش کردم.
Mr
3 سال پیش

باید شیرو جوش بدیم یا نه؟
آرام
3 سال پیش

من ۱۶ سالمه میتونم بخورم؟
الی
3 سال پیش

یک مکمل گرفتم که برای مثبت ۵۰ خانمها می باشدو مقداری جیسینگ داردبا توجه به اینکه من آسپرین ۸۰ روزی یک میخورم ،تداخل دارویی ندارد؟ ویا مشکلی ایجاد نمی کند؟ ممنون پاسخ بدین
علی
3 سال پیش

جنسینگ خوب از کجا تهیه کنم .ممنون میشم راهنمایی کنیدو اینکه با چه چیز دیگری مخلوط کنیم که اثرش ببشتر باشد.
علی
3 سال پیش

جنسینگ خوب از کجا باید تهیه کرد
بازدیدکننده
3 سال پیش

ماک متوجه نشدیم جیسینگ مضره یامفیده بلاخره
مهران
4 سال پیش

بسیار مطالب مفیدی بود از گرداورنده مطلب تشکر میکنم⁦❤️⁩
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (81 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (63 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (54 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده