7 سوال در مورد پوست کودکان 

  یکشنبه، 18 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
7 سوال در مورد پوست کودکان 
استفاده از هر نوع شوینده‌ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی که PH خنثی دارند توصیه می‌شود. شامپوها و صابون‌هایی که PH قلیایی دارند می‌توانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند.

به گفته متخصصان پوست و بر اساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از محصولات بهداشتی مخصوص پوست کودک از جمله لوسیون ها، شامپوها، پماد و دستمال های مرطوب و... عامل بروز حساسیت هستند و براساس نتایج مطالعات بالینی می توانند باعث بروز 6 نوع حساسیت در اطفال شوند.براساس تجزیه و تحلیل های علمی انجام گرفته و به گفته مقامات بهداشتی اروپا، این محصولات براساس مواد تشکیل دهنده، به 3 گروه تقسیم می شوند؛ «خطرناک»، «خطر متوسط» و «کم خطر».محققان فرانسوی به تازگی در مطالعه ای 341 محصول مربوط به کودکان را از نظر مواد شیمیایی به کار رفته در آنها بررسی و اعلام کردند از این میان 299 مورد در گروه محصولات «خطرناک» قرار می گیرند. دلیل این مساله وجود ترکیبات زیر است:
1. متیل لیزولینون که به عنوان نگهدارنده شیمیایی استفاده می شود و در تماس با پوست ایجاد حساسیت می کند. این ترکیب در انواع محصولات مورد استفاده برای کودکان از جمله دستمال های مرطوب وجود دارد.
2. فنوکسی اتانول که نگهدارنده شیمیایی است و می تواند باروری را به خطر بیندازد و برای قلب و خون خطرناک است. این ماده در محصولات گوناگون از جمله دستمال های مرطوب وجود دارد. میزان حد مجاز استفاده از این ترکیب حدود 1 درصد است اما حتی این میزان نیز در کودکان زیر 3 سال بالا و خطرناک شناسایی شده است.
فنوکسی اتانول در بسیاری از محصولات از جمله کرم های ضدآفتاب و خیمردندان وجود دارد و نه تنها از راه دهان، بلکه از راه پوست هم جذب می شود. تحقیقات و آزمایشات آژانس ملی امنیت داروی فرنسه، شان داده این ترکیب می تواند زمینه ساز مسمومیت کبدی، خونی و قلبی باشد. این ترکیب در محصولات بهداشتی با عناوین فنوکسیتول یا EGphE نیز درج می شود. از خرید محصولات حاوی این ترکیب خودداری کنید.
3. اسانس و عطر که احتمال ابتلا به حساسیت را بالا می برند و در 226 محصول از 341 محصول مورد آزمایش وجود داشته است.همچنین در 181 محصول نیز ترکیباتی یافت شد که در گروه «ترکیبات با خطر متوسط» قرار می گیرند. این ترکیبات شامل موارد زیر است:
4. EDTA (disodium, tetrasodium, calcium disodium) که بیشتر در محصولات کف کننده موجود است، در دستمال های مرطوب هم به کار گرفته می شود و به شدت محرک مخاط چشم است.

7 سوال در مورد پوست کودکان

چرا پوست کودکان حساس است؟
برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان می کنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا می کند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار می کند جز در 3 مورد. مورد اول ملانوسیت ها یعنی سلول های تولید ملانین است که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می کنند.مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده است و مورد سوم رطوبت است که چون هنوز پوست کودکان نمی تواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمی شود.اما اینکه چرا گفته می شود پوست کودکان لطیف و حساس است برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فراد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است.به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط اند و نواحی ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا می کند اهمیت ویژه ای دارد چون مکانیسم سم زدایی و کلیه ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی زا را به خود جذب کند.

2- آیا برخی نقاط بیش از سایر نقاط پوست، حساس است؟

بله.قطر اپیدرم در برخی قسمت های بدن به ویژه پلک ها و بیضه نازک تر است. از سوی دیگر در کودکان باتکس به دلیل تماسی تدریجی با ترکیبات محرک ادرار و مدفوع و یک محیط گرم و مرطوب بیشتر در معرض آسیب است. وقتی پوست یک کودک تحریک شده و می سوزد راه برای ورود مولکول های شیمیایی و آلودگی ها باز می شود.

3- آیا استفاده از شوینده ها کار صحیحی است؟
استفاده از هر نوع شوینده ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی که PH خنثی دارند توصیه می شود. شامپوها و صابون هایی که PH قلیایی دارند می توانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند.از نظر متخصصان بهترین نوع شوینده ها برای کودکان شامپوهای مایع با PH خنثی یا کمی قلیایی است که در ضمن مرطوب کننده و بدون بو و بدون رنگ باشند. با این حال آبکشی کامل پس از شست وشو الزامی است.در مورد سایر محصولات بهداشتی مانند کرم سوختگی باید گفت این کرم ها باید از ترکیب چربی، آب و اکسیدزینک درست شده باشند و خیلی چرب نباشند چون خود می تواند سبب التهاب پوست شود.

4- شایع ترین بیماری پوستی میان کودکان چیست؟
اگزما یا التهاب حاد پوست خشک از جمله بیماری های شایع پوستی نزد کودکان است و از هر 5 کودک یک نفر از 3 ماهگی تا 6 سالگی به آن مبتلا می شود. دلیل بروز این اگزماها می تواند عفونت، دندان درآوردن، تغییر آب و هوا یا محل زندگی، واکسیناسیون یا استرس باشد. خوشبختانه این بیماری خوش خیم بوده و به سادگی رفع خواهد شد.

5-با کودک مبتلا به اگزمای پوستی چگونه باید برخورد کرد؟
آب حمام و دست شویی باید ولرم حدود 35 تا 36 درجه سانتی گراد باشد. حمام روزانه بلااشکال است البته به شرطی که طولانی و بیش از 5 دقیقه نباشد چون در این صورت می تواند سبب خشکی پوست شود. باید از شامپوی مناسبی استفاده کرد و با دست به آرامی روی پوست کودک کشید و درنهایت خیلی آرام با پارچه ای نرم او را خشک کرد.

کوتاه کردن مرتب ناخن ها ضروری است تا کودک پوست خود را نخراشد. استفاده از یک کرم مرطوب کننده سازگار و مناسب پوست کودک هم توصیه می شود.در رابطه با محیط باید گفت لازم است هوای اتاق کودک مرطوب بوده، زیاد گرم نباشد و حیوانات خانگی در آن رفت وآمد نداشته باشند و صد البته ساکنان نباید سیگار بکشند. لباس هایی که با پوست در ارتباط مستقیم است باید از جنس کتان باشند و با شوینده بدون فسفات شسته شوند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیز توصیه می شود.

6- آیا لک های تولد را باید جدی گرفت؟
حدود 20 درصد از کودکان با لک یا لک هایی روی صورت و بدن متولد می شوند. این لک ها می تواند به رنگ بنفش در پایین کمر یا صورتی روی پلک، پیشانی، پشت گردن و... باشند. در صورتی که این لک ها کنار چشم یا دهان باشد به کمک لیزر می توان آنها را درمان کرد.

7- آیا برداشتن خال در دوران کودکی کار صحیحی است؟
خال ها ممکن است در اوایل سن کودکی یا اوایل بزرگسالی روی بدن نمایان شوند. احتمال بدخیم شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل پزشکان معمولا با برداشتن آنها موافقت نمی کنند مگر آنکه اندازه درشتی داشته باشند یا رنگشان تیره باشد.

نرم کننده کیو وی کیدز Ego

هر مادر می داند که یکی از بهترین محصولات برای باز کردن گره موی کودکان، استفاده از نرم کننده است. اما از بین همه گزینه ها، نرم کننده کیو وی کیدز Ego از بقیه بهتر است زیرا ترکیبات مفیدی دارد و حاوی پارابن یا سولفور نیست و موها را نرم می کند.این نرم کننده ویژه پوست حساس سر کودک فرموله شده است، مو را تمیز و خوش حالت می کند و از پوست سر محافظت می نماید. شامپو و نرم کننده موی کیووی کیدز با داشتن ترکیبات مرطوب کننده، باعث آبرسانی به پوست سر می شود. این محصولات برای خارش، خشکی، اگزمای پوست سر و حتی پوست سر حساس، توصیه مناسبی هستند.

کرم مرطوب کننده هیدرا ب ب MUSTELA

ترکیب روغن بادام شیرین و روغن جوجوبا رطوبت پوست را برای مدت طولانی حفظ می نماید. لایه هیدرولیپیدی محافظ روی پوست را تقویت می نماید. شی باتر موجود در کرم، پوست را نرم کرده و آن را صاف و لطیف می نماید. بافت لطیف و سبک دارد و به کاربرد بردن کرم مرطوب کننده هیدرا ب ب MUSTELA آسان است.خشکی پوست عامل ناخوشایندی است که در هر فصلی ممکن است گریبانگیر کودک دلبند شما شود، به همین دلیل به سراغ این کرم بسیار لطیف بروید که بدون چرب کردن، به پوست آب رسانی می کند.

کرم التیام بخش ایگودرم Ego

کرم ایگودرم Ego یک کرم ملایم فاقد کورتیکواستروئید می باشد که برای کاهش التهابات و رفع خارش ناشی از مشکلات متداول پوستی همچون درماتیت ها، به خصوص در صورت و دست ها، اگزماهای مقاوم و همچنین به عنوان درمان پوست خشک و دچار پوسته ریزی موثر است.همه به خوبی می دانیم که پاک کردن بینی، پوست را قرمز و دچار سوزش می کند. اما زدن کمی از این پماد به زیر بینی و لب ها به شما کمک می کند از پوست بینی مراقبت کنید. این پماد، پوشش خوبی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (317 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس