۸ علت گلو درد که باید بدانید!

  سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
۸ علت گلو درد که باید بدانید!
علامت اصلی گلو درد احساس خشکی، درد یا سوزش در گلو است. درد گلو یکی از شایع ترین علائم بیماری است. سالانه بیش از ۱۳ میلیون از بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند دارای گلو درد هستند.

عفونت گلو یا التهاب گلو ، هم می تواند باکتریایی باشد و هم ویروسی که باعث التهاب بافت های گلو شده و آن نواحی را قرمز، دردناک و ملتهب می کند.گلو یا حلق، ساختاری لوله مانند است که هم غذا را به مری و هم هوا را به نای می رساند. عوامل عفونت زا موجود در گلو اغلب از راه دهان یا بینی وارد بدن می شوند.بسیاری از این عفونت ها ویروسی هستند در حالی که ممکن است باکتری هم عامل بروز بیماری باشد (مثل استرپتوکوک پیوژن یا استرپتوکوک های گروهی).باکتری های استرپتوکوکی عواملی هستند که باعث ایجاد گلوی دردناک یا همان گلو درد استرپتوکوکی می شود.

نشانه های عفونت گلو

اغلب شامل درد و احساس گرما در حلق می شود. عفونت روی سایر قسمت های گلو مثل لوزه ها هم تاثیر می گذارد.علائم از خفیف تا شدید متفاوت است و ممکن است با تب، سرفه، احتقان و بدن درد همراه باشد و یا نباشد.همچنین احتمال دارد غدد لنفاوی کنار گردن باد کنند. اغلب عفونت های گلو علی الخصوص آن هایی که به دلیل ویروس ایجاد می شوند خود به خود خوب می شوند ولی عفونت های باکتریایی نیازمند آنتی بیوتیک هستند.اگر نشانه هایی جدی تر و شدید تر مثل تنگی نفس شدید همراه با لب های رنگ پریده یا کبود، تپش قلب، اضطراب، تب بالا ( بیش از ۳/۳۸ )، داشتید حتما با اورژانس تماس بگیرید.ورم ناگهانی زبان یا گلو، تغییر سطح هوشیاری مثل غش کردن یا عدم پاسخ به محرک ها یا تغییر در وضعیت روانی و رفتاری مثل گیجی، هذیان، فراموشی و توهم همگی علائمی خطرناک هستند که باید سریعا به آن ها رسیدگی شود.شاید علائمی کم خطر تر داشته باشید که آن ها هم باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. اگر در انتهای گلوی خود یا روی لوزه ها تکه های سفید رنگ دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸ علت گلو درد

گلو درد براثر دلایل مختلفی مانند عفونت یا زخم های داخلی به وجود می آید. در ادامه هشت مورد از شایع ترین علل گلو درد ذکر شده است. البته جای نگرانی نیست زیرا اغلب گلو درد ها از نوع شایع هستند که بعد از مدتی مصرف دارو و استراحت به راحتی برطرف میشوند:

سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی

ویروس ها عامل ۹۰ درصد موارد گلو درد هستند. از جمله ویروس هایی که باعث گلو درد می شوند عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • انواع آنفولانزا
  • مونونوکلئوز، یک بیماری عفونی که از طریق بزاق منتقل می شود
  • سرخک، بیماری که باعث ایجاد بثورات و تب می شود
  • آبله مرغان، عفونتی که باعث تب و خارش پوست می شود
  • اوریون، عفونتی که باعث تورم غدد بزاقی در گردن می شود

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی نیز می توانند باعث گلو درد شوند. شایع ترین آن گلو درد استرپتوکوکی است (عفونت لوزه و گلو ناشی از باکتری های گروه A استرپتوکوک).

این باکتری عامل تقریباً ۴۰ درصد از موارد گلو درد در کودکان است. تونسیلیت و عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا نیز می توانند باعث گلو درد شوند.

آلرژی

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا مانند گرده گل، پوشش گیاهی و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می دهد، مواد شیمیایی را آزاد می کند که باعث ایجاد علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو می شود.

مخاط بیش از حد در بینی می تواند به بخش پایین گلو وارد شود. به این پدیده اختلال آبریزش از پشت بینی گفته شده و می تواند گلو را تحریک کند.

آب و هوای خشک

هوای خشک باعث کاهش رطوبت در دهان و گلو شده و حس خشکی و خارش را به وجود می آورد. این نوع اختلال در ماه های سرد و با روشن بودن بخاری تشدید می شود.

دود، مواد شیمیایی و سایر مواد تحریک کننده

بسیاری از مواد شیمیایی مختلف و موجود در محیط گلو را تحریک می کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

  • سیگار و سایر دودهای دخانیات
  • آلودگی هوا
  • محصولات بهداشتی و سایر مواد شیمیایی

جالب است بدانید که پس از ۱۱ سپتامبر بیش از ۶۲ درصد از آتش نشانان حاضر در محل حادثه از گلو درد مکرر شکایت داشتند. این در حالی است که پیش از حادثه این مقدار تنها ۳.۲ درصد بود.

جراحت

هرگونه صدمه مانند ضربه یا بریدگی در ناحیه گردن می تواند باعث درد گلو شود. گیر کردن تکه های سفت غذا در گلو هم می تواند باعث تحریک و ایجاد درد شود.

تارهای صوتی و ماهیچه های گلو براثر استفاده مکرر تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین داشتن گلو درد بعد از فریاد زدن، بلند صحبت کردن یا آواز خواندن برای مدت زمان طولانی کاملا عادی است. گلو درد یکی از علائم رایج بین مربیان و معلمان بدنسازی است که بیشتر اوقات باید با صدای بلند صحبت می کنند.

ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD)

ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD) به حالتی گفته می شود که در آن اسید معده به داخل مری (راه انتقال مواد غذایی از دهان به معده) بازمی گردد.این اسید مری و گلو را می سوزاند و باعث ایجاد علائمی مانند سوزش سر دل و رفلاکس اسید (حالت تهوع) می شود.

تومور

تومور گلو، حنجره یا زبان معمولا از اولین دلایل گلو درد نیست، اما گلو دردهایی که به دلیل سرطان ایجاد می شوند با گذر زمان از بین نمی روند.

گلو درد

چگونه التهاب گلو تشخیص داده می شود؟

معاینه بدنی

اگر در معرض علائم فارنژیت هستید، پزشک به گلو نگاه می کند. او تکه های سفید یا خاکستری، تورم و قرمزی را بررسی می کند. پزشک ممکن است به گوش ها و بینی شما نگاه کند. برای بررسی و تشخیص گره های لنفاوی متورم، آنها گردن شما را خوب لمس و معاینه می کنند.

ریشه یابی علل درد گلو

اگر دکتر شما را متقاعد کند که دچار گلو درد از نوع باکتریایی هستید احتمالا برای نمونه گیری ترشحات گلو شما از یک سواب پنبه استفاده خواهد کرد. اکثر پزشکان قادر به انجام آزمایش کامل سریع در مطب خود هستند. اگر آزمایش برای استرپتوکوک مثبت باشد، در عرض چند دقیقه پزشک متوجه می شود. اما در بعضی موارد، سواب به آزمایشگاه ارسال می شود تا نتایج به مدت حداقل ۲۴ ساعت مشخص شود.

آزمایش خون

اگر پزشک شما مشکوک به یکی دیگر از علائم فارنژیت باشد، ممکن است از شما تست خون بگیرد. یک نمونه کوچک از خون شما گرفته می شود و سپس برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این آزمایش می تواند تعیین کند که آیا شما دارای مونوکلوسیس (عفونت باکتریایی) هستید. برای تعیین اینکه آیا شما نوع دیگری از انواع عفونت ها را دارید یا نه، ممکن است یک آزمایش کامل خون (CBC) از شما گرفته شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان