۸ توصیه متخصصان برای استفاده صحیح از کرم مرطوب کننده

  یکشنبه، 20 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
۸ توصیه متخصصان برای استفاده صحیح از کرم مرطوب کننده
خشکی پوست یک مشکل متداول است که به دلیل عملکرد سدی ضعیف پوست به وجود می‌آید. در بیماری اگزما نیز شرایط به همین صورت است. با وجود این، حتی آنهایی که پوست عادی یا چرب دارند، اگر در معرض آب و هوای بد و کم‌ رطوبت قرار گیرند، رطوبت پوست‌شان به سرعت خشک می‌شود.

خشکی پوست یک مشکل متداول است که به دلیل عملکرد سدی ضعیف پوست به وجود می آید. در بیماری اگزما نیز شرایط به همین صورت است. با وجود این، حتی آنهایی که پوست عادی یا چرب دارند، اگر در معرض آب و هوای بد و کم رطوبت قرار گیرند، رطوبت پوست شان به سرعت خشک می شود.از آنجا که در طول زمستان دما و رطوبت هوا کاهش پیدا می کنند مشکل خشکی پوست تشدید می شود. سامانه های گرمایش خانگی نیز هوا را خشک می کند و سبب افزایش سرعت خشک شدن پوست می شود.از سوی دیگر، محرک هایی چون صابون های نامناسب ، شوینده ها یا بعضی مواد شیمیایی خاص که باعث بر هم زدنPH پوست می شود و همچنین عدم استفاده از کرم مرطوب کننده پوست، نقش مهمی در افزایش خشکی پوست دارند.عوامل مربوط به سبک زندگی مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل و کمبود مصرف آب هم می تواند باعث خشکی پوست شود. البته به خاطر داشته باشید که معمولا با افزایش سن تان پوست شما خشک تر می شود.

کرم مرطوب کننده نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت رسانی به آن از وظایف عمده آن است. مطلب حاضر اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده از مرطوب کننده ها در اختیار شما می گذارد.استفاده روزانه از مرطوب کننده برای پوست سالم بسیار حیاتی است اما برخی همچنان استفاده از آن را در راستای تمایل به زیبایی می دانند. در حالی که هر روش مراقبت از پوست در صورت بی توجهی به روال رطوبت رسانی کامل نخواهد بود.

۱- هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

حفظ سلامت پوست نیازمند پیگیری است. یک روتین روزانه برای مراقب از پوست خود ایجاد کنید و هرگز آن را رها نکنید. در برنامه ی خود استفاده از مرطوب کننده را در اولویت قرار دهید. متخصصان پوست توصیه می کنند هر شب و درست بعد از شستن صورت خود از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. در فصل سرما از مرطوب کننده های قوی تری استفاده کنید تا از خشکی ناشی از سرما و باد و گرمای محیط های داخلی جلوگیری شود. در فصل گرما مرطوب کننده های ملایم تری را انتخاب کنید، یا حتی می توانید تنها از سرم های پوستی استفاده کنید.

۲- درست بعد از تمیز کردن پوست، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

بین زمان شستن پوست و زدن کرم مرطوب کننده نباید فاصله ی زیادی باشد، چون باید جلوی از بین رفتن رطوبت را بگیرید و پوست تان را مرطوب و نرم نگه دارید. تفاوتی ندارد که تازه صورت تان را شسته اید یا از حمام بیرون آمده اید؛ وقتی که پوست تان هنوز مرطوب است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر از سرم پوستی هم استفاده می کنید، آن را قبل از مرطوب کننده بزنید. در آخر استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

۳- اگر پوست خشکی دارید صبح ها و شب ها از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر پوست خشکی دارید، ممکن است پوست تان زبر، دچار خارش و پوسته پوسته یا حتی ترک خورده باشد و از آن خون بیاید. بهترین راه برای درمان خشکی شدید استفاده از کرم های مرطوب کننده ای است که ترکیبات آن ها به ترمیم و حفظ حائل طبیعی پوست کمک می کند. این محافظ طبیعی در حقیقت بیرونی ترین لایه ی سلول های پوستی است که رطوبت پوست را حفظ می کند و باکتری ها را دور نگه می دارد. در هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده به دنبال ترکیباتی باشید که رطوبت را حفظ می کنند مثل گلیسیرین و دایمتیکون و مواد نرم کننده ای مثل وازلین و اسکوالین تا به استحکام محافظ طبیعی پوست کمک کنند.

۴- پوست چرب هم به کرم مرطوب کننده نیاز دارد

اگرچه منطقی به نظر نمی رسد، اما پوست های چرب و مستعد جوش هم به مرطوب کننده نیاز دارند، چون وقتی پوست تان را مرطوب نمی کنید، غدد چربی پوست متوجه خشکی آن می شوند و برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید می کنند. اگر پوست چربی دارید کرم مرطوب کننده ای انتخاب کنید که ساختار آن سبک و بدون چربی باشد و منافذ پوست را مسدود نکند. به علاوه کرم مرطوب کننده ی پوست های چرب باید حاوی لایه بردار ملایمی مثل سالیسیک اسید یا گلیکولیک اسید باشد.

۵- به پوست تان آسیب نزنید

مراقب باشید که از ترکیباتی که بیش از اندازه قوی هستند استفاده نکنید، به ویژه اگر پوست حساس یا خشکی دارید. در زمان خرید کرم مرطوب کننده به توضیحات روی بسته بندی محصول دقت کنید و مطمئن شوید که کرم فاقد الکل و غیر معطر است. چون الکل و عطر چربی طبیعی پوست را از بین می برد و می تواند باعث صدمه دیدن پوست شود.

۶- به دنبال ترکیبات ویژه باشید

همه ی کرم های مرطوب کننده ساختار یکسانی ندارند. در زمان انتخاب کرم مرطوب کننده، به توضیحات روی بسته بندی آن دقت کنید. هر کرم مرطوب کننده ای که حاوی ترکیباتی مانند شی باتر، هیالورونیک اسید و سرامید ها باشد، رطوبت ویژه ای به پوست شما خواهد بخشید.

۷- کرم مرطوب کننده را با توجه به نوع پوست تان انتخاب کنید

هر نوع پوستی نیاز های مراقبتی خاص خود را دارد. تفاوتی ندارد پوست چرب یا خشکی دارید یا پوست تان به ترکیبات قوی حساس است؛ برای همه نوع پوستی کرم مرطوب کننده تولید شده است. درهنگام انتخاب مرطوب کننده، توضیحات روی بسته بندی محصول و ترکیبات آن را به دقت مطالعه کنید و تنها به دنبال آن نباشید که محصول برای چه نوع پوستی تولید شده، چون روی بیشتر محصولات درج شده که مخصوص پوست خشک، چرب و حساس هستند. اگر مطمئن نیستید، کرم های مرطوب کننده ی مخصوص پوست های معمولی را انتخاب کنید. بعد از استفاده از آن به وضعیت پوست تان دقت داشته باشید که آیا به شکل قابل توجهی خشک تر شده یا چرب تر.

8- کرم را به سمت بالا بمالید.

با افزایش سن، گرانش زمین پوست شما را به سمت پایین می کشد. برای مقابله با این امر، برخی از متخصصان مراقبت از پوست، پیشنهاد می دهند مرطوب کننده را به سمت بالا روی صورت خود بمالید. ممکن است این کار برای معکوس کردن تأثیر گرانش کافی نباشد، اما دست کم اوضاع را بدتر نمی کند. همچنین، این تکنیک، ماساژ ملایمی است که گردش خون را افزایش می دهد و به کاهش پف صورت کمک می کند. افزون بر این، با این شیوه، پوست شما بیشترین مرطوب کننده ی ممکن را جذب می کند.

قدرت مرطوب کننده را دست کم نگیرید. اگر از مرطوب کننده ای مناسب و با کیفیت استفاده کنید، بدون شک از مزایای آن بهره مند می شوید. برای اینکه به مصرف کرم عادت کنید، پیشنهاد می کنیم هر روز در زمان مشخصی از آن استفاده کنید، مثلاً بعد از دوش گرفتن یا اصلاح صورت. این زمان ها برای استفاده از مرطوب کننده ایده آل هستند، زیرا پوست شما هنوز نمناک است و این رطوبت کمک می کند لوسیون راحت تر به داخل پوست نفوذ کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان