تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در چیست؟

  یکشنبه، 20 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در چیست؟
پوست خشک، زبر و پوسته‌پوسته ‌است و این باعث می‌شود وقتی پوست شما رطوبت کافی خود را از دست دهد، دچار پوسته‌ریزی شود. چنین پوستی اغلب سفت و آسیب‌دیده است. با این اوصاف، اگر دچار خشکی شدید شوید، ممکن است پوست شما ترک بردارد و این امر باعث بروز عفونت‌های پوستی شود.

پوست خشک، زبر و پوسته پوسته است و این باعث می شود وقتی پوست شما رطوبت کافی خود را از دست دهد، دچار پوسته ریزی شود. چنین پوستی اغلب سفت و آسیب دیده است. با این اوصاف، اگر دچار خشکی شدید شوید، ممکن است پوست شما ترک بردارد و این امر باعث بروز عفونت های پوستی شود.خشکی پوست اغلب باعث خارش می شود که بسیار عذاب آور است. همچنین وقتی قسمتی از بدن تان می خارد شما تحریک می شوید تا آن را بخارانید که این موضوع باعث آسیب به پوست تان می شود و خارش بیشتر به سرعت منجر به ایجاد یک حلقه آسیب زا به نام سیکل خارش خاراندن می شود.

در خرید کرم مرطوب کننده به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

کرم مرطوب کننده باعث سلامت و انعطاف پذیری پوست می شوند. بیشتر مردم به نقش مهم مرطوب کننده ها در مراقبت پوستی پی برده اند. هر چند با وجود اطلاعات فراوان و فروشندگانی که تلاش می کنند توجه شما را جلب کنند، طبیعی است که در انتخاب محصولات سردرگم شوید.

در حالی که معیارهای مهمی وجود دارد که شما باید در انتخاب مرطوب کننده به آنها توجه کنید. همچنین برای انتخاب کرم مرطوب کننده به یاد داشته باشید که ترجیحات و اولویت های شخصی نیز مهم هستند.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

از لحاظ علمی، مرطوب کننده اصطلاح کلی است که برای انواع ترکیبات مرطوب کننده به کار می رود؛ از جمله:

  • امولینت (emollients): چربی و روغن ها
  • اسکوآلن (squalene): روغن
  • هموکتانت ها یا ترکیبات جاذب الرطوبه (humectants)
  • ترکیبات پوشاننده (occlusive)

اما در دنیای تجارت و بازار جهانی، کلیه اصطلاحات دستخوش تغییر شده اند. در واقع، کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده از جمله واژه های تجاری هستند که برندهای مختلف از آنها تعریف های متفاوت و دل بخواهی ارائه می دهند. از آنجاکه هیچ استاندارد مشخص و ویژه ای برای تعریف یک آبرسان و یک مرطوب کننده وجود ندارد در بیشتر موارد، هر برندی طبق میزان رطوبت رسانی محصول خود به پوست افراد این دو اصطلاح را تفکیک می کنند.

اگر خواهان پوستی سالم و هیدراته در تمام طول سال هستید، فراموش نکنید که باید هر دو فرآیند آبرسانی و مرطوب سازی را روی پوست خود انجام دهید. پس به طور کلی محصولی را انتخاب کنید که حاوی هم مواد مرطوب کننده و هم مواد آبرسان باشد. البته نوع پوست در انتخاب یکی از این دو محصول بسیار مهم است. نکات مربوط به پوست خشک و چرب را در مقاله “تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده” بخوانید.

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت هایی چون استرها و روغن های گیاهی (روغن جوجوبا، روغن نارگیل و …) در برمی گیرند. این مواد روی پوست لایه ای را تشکیل می دهند که مانع از خارج شدن آب می شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

مواد آبرسان

آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هموکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، آلوئه ورا و … هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب می کنند و بر روی پوست نگاه می دارند.

شرکت لافارر براساس مطالعات علمی انجام شده، برای انواع مختلف پوست، از ترکیبات متفاوتی از مواد مرطوب کننده و آبرسان استفاده کرده است، تا به بهترین نحو از پوست شما مراقبت شود.

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست را رعایت کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از محصولات مراقبت از پوست بگیرید، باید ترتیب استفاده از آنها را رعایت کنید. بر اساس تحقیقات، بهتر است که از رقیق ترین محصولات شروع کنید و به ترتیب تا غلیظ ترین آنها ادامه دهید. یعنی؛ ابتدا سرم، بعد روغن و سپس کرم را روی پوست خود بمالید. البته ضد آفتاب استثناء است. همیشه باید در آخر استفاده شود. ایده آل نیست که کرم ضد آفتاب را زیر لوسیون یا کرم مرطوب کننده قرار دهید.

زیرا طبیعت ضد آفتاب از جذب محصولات دیگر جلوگیری می کند. در واقع، شما می خواهید مواد مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شوند، پس آنها را قبل از ضد آفتاب روی پوست خود بمالید.

روش صحیح استفاده از مرطوب کننده

همان طور که روی دستورالعمل محصول هم نوشته شده، برای اثربخشی بهتر باید مرطوب کننده ها را بعد از تمیزکردن و قبل از خشک شدن کامل پوست تان استفاده کنید. نمناک بودن پوست باعث جذب سریع تر مرطوب کننده می شود و به پوست کمک می کند تا آب را درون خود حفظ کند.اگر بعد از شستشوی صورت، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده نمی کنید، این نه تنها یک عادت بد است، بلکه باعث آسیب دیدن پوست شما نیز می شود.اگر این روش برای روتین مراقبت از پوست شما مناسب نیست و یا از محصولات دیگری بعد از شستشوی صورت استفاده می کنید که به زمان بیشتری برای جذب نیاز دارند، می توانید پیش از استفاده از مرطوب کننده، کمی اسپری صورت (فیس میست) روی صورت تان بزنید.

از روغن های مخصوص صورت به جای مرطوب کننده استفاده نکنید.

در حالی که استفاده از روغن های صورت برای پوست های خشک و تحریک شده بسیار عالی هستند، اما نباید به جای مرطوب کننده از آن ها استفاده کرد.

مرطوب کننده ها حاوی مواد هومکتانت یا جاذب رطوبت هستند که مولکول های آب را به داخل پوست می کشانند، در حالی که محصولات روغنی حاوی مواد نرم کننده ای هستند که صرفاً سطح رویی پوست را درمان می کنند.

علاوه بر این، روغن های صورت می توانند روی سطح پوست، پوشش محافظ ایجاد کنند. بنابراین، اگرچه روغن های صورت همانند مرطوب کننده ها نمی توانند آب را به داخل پوست بکشند، اما به حفظ آن در پوست کمک می کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند اگر علاقه مند به استفاده از روغن صورت هستید، روغن را بعد از مرطوب کننده بمالید.با این حال، افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، باید هنگام استفاده از روغن های صورت احتیاط کنند، زیرا بسیاری از آن ها می توانند منافذ پوست را مسدود کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان