عادات مخرب دندان

  شنبه، 10 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
عادات مخرب دندان
دندان‌ها همیشه در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارند. گاهی‌اوقات این آسیب‌ها به عادت‌های روزانه ما تبدیل شده‌اند که می‌توانند برای سلامت دندان‌ها خطرناک باشند. در ادامه این نوشته، به فهرستی از این عادت‌های مخرب اشاره خواهیم کرد.

برای دستیابی به دندان های سالم یک عمر مراقبت نیاز است. حتی اگر به شما گفته شود دندان های زیبایی دارید، هر روز باید از آن ها مراقبت و از بروز مشکلات جلوگیری کنید. باید به مراقبت روزانه از دهان خود عادت کنید.

ورزش کردن بدونِ محافظه دهان

اگه شما ورزش های مثل فوتبال (فوتبال امریکایی)، هاکی یا هر ورزش دیگه که با دیگران در تماس هستید (مثل ورزش های رزمی کاراته ، بوکس و …) رو میخوایید بازی کنید ، بدونِ محافظ دهان و دندان ورزش نکنید .محافظ دهان یک قالب پلاستیک ژله ایی است که از ردیف بالای دندان محافظت می کند. بدون آن ، ممکن است دندان هایان خرد شوند ، بشکنند و یا کلا از دست بروند .محافظ دهان و میتونید از یه فروشگاه تهیه کنید و یا میتونید یکی به صورت سفارسی از طریق دندانپزشک خودتون تهیه کنید.

بطری در وقت خواب

برای محافظت از دندان ها خیلی زود است.دادن یک بطری آب شیرین، شیر و یا هرچیزدیگه، می تواند دندان های جدید را در مسیر تجزیه قرار بده .ممکن است کودک با بطری در دهان خود سقوط (از جایی بیوفته) کند ، بهتر از بطری ها را در کابینت نگه دارید .

پیرسینگ (Piercings) زبان

پیرسینگ زبان شاید مد باشد ، ولی برخورد ان با دندان ممکن است باعث ایجاد ترک در دندان ها شود . سوراخ کردن لب ها (پیرسینگ لب) هم یک خطر مشابه است. زمانی که فلزی دائما در اطراف لثه باشد ، می تواند باعث آسیب به لثه شود که ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.دهان همیشه محلی برای تجمع باکتری هاست ، بنابراین ایجاد سوراخ در ان مثل پیرسینگ لب و زبان خطر ابتلا به عفونت و زخم را افزایش می دهد.همچنین در سوراخ کردن زبان ، خطر اصابت به یک رگ خونی بزرگ وجود دارد.که می تواند باعث خونریزی شدید شود.

دندان قروچه

دندان قروچه به مرور زمان پوشش مینای دندان را از بین میبرد. اغلب استرس و عادات خواب موجب دندان قروچه میشوند بنابراین ممکن است کنترل آن دشوار باشد. در طول روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید تا درد و آسیب ناشی از این عادت کاهش یابد. میتوانید شب هنگام از محافظ دهان استفاده کنید (ابزاری مخصوص محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه) تا در حین خواب دندانهایتان به خاطر ساییده شدن صدمه نبینند.

شربت سرفه

این که قطره و شربت سرفه در داروخانه ها به فروش میرسد دلیل نمیشود که مصرف آن ضرری نداشته باشد. بیشتر شربت سرفه ها پر از شکر هستند بنابراین پس از مصرف آنها دندانهایتان را خوب مسواک بزنید. فرقی نمی کند شکر چسبیده به دندانهایتان از شربت سرفه بوده یا شکلات، در هر صورت موجب تخریب دندان میشود. شکر با پلاکهایی که روی دندانها چسبیده اند، واکنش میدهد، سپس باکتریهای موجود در پلاکها شکر را به اسید تبدیل میکنند که مینای دندان را حل میکند و موجب تشکیل سوراخ های ریز در دندان میگردد.

پاستیل و آدامس

همه خوراکیهای شیرین پوسیدگی دندان را تسریع میکنند اما برخی از شکلاتها تاثیر مخربتری دارند. آدامس مدتها در دهان قرار دارد و ساعتها محتوای شکر آنها بر روی دندان باقی مانده و به اسید تبدیل شده و این اسید در تماس با مینا قرار دارد. اگر میخواهید آدامس و پاستیل بخورید به جای یک میان وعده جدا، آن را همراه یک وعده غذایی مصرف کنید، در حین غذا بزاق بیشتری ترشح میشود که اسید و مواد باقیمانده شکلات را تا حدی میشوید و پاک میکند.

نوشابه

شکلات تنها منبع شکر دریافتی نیست. نوشابه ها 11 قاشق چایخوری شکر در هر جیره غذایی دارند. علاوه بر آن نوشابه حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک است که مینای دندان را میزداید. نوشابه های رژیمی اگر چه شکر ندارند اما اسید بیشتری به شکل شیرین کننده مصنوعی دارند. قند زیاد و اسید ترکیب مضری برای دندان است. استفاده مداوم از نوشابه باعث پوسیدگی دندان می شود. به علاوه اسید موجود در این نوشیدنی موجب از بین رفتن مینای دندان و حساس شدن آن می شود. اگر مجبور هستید که نوشابه بنوشید، دفعات استفاده از آن را کم کنید و سعی کنید بیشتر آب بنوشید.

باز کردن همه چیز با دندان

باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار میتواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.

آبمیوه

آبمیوه به دلیل داشتن ویتامین های مختلف و مواد معدنی، نوشیدنی مفیدی است ولی به خاطر داشتن قند بالا برای دندان مضر است. میزان قند موجود در آبمیوه های طبیعی نیز کمتر از سایر انواع آن نیست. برای مثال آب سیب تقریباً به اندازه نوشابه در حجم یکسان قند دارد. رقیق کردن آبمیوه با آب غلظت قند موجود در آن را کاهش داده و در نتیجه تماس دندان با قند کمتر
می شود.

چیپس سیب زمینی

تنقلات حاوی نشاسته در دهان تجزیه شده و به دندان می چسبند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند که موجب پوسیدگی و خرابی دندان می شود. به محض خوردن چیپس و تنقلاتی نظیر آن، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا میزان پلاک های دهان را پائین نگه دارید.

نوشیدن قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز به بسیاری از ما کمک می کند تا روز خود را آغاز کنیم. متاسفانه کافئین در جریان تولید بزاق خلل ایجاد کرده و باعث خشکی دهان و در نتیجه پوسیدگی می شود. همچنین اضافه کردن قند یا شکر به نوشیدنی خود، خطر پوسیدگی را بیشتر می کند. برای مقابله با خشکی ایجاد شده توسط کافئین، در طول روز مرتب آب بنوشید.

استعمال دخانیات

استفاده از توتون و تنباکو باعث خشکی دهان و تجمع پلاک دور دندان می شود. در افراد سیگاری احتمال از دست دادن دندان و بیماری های لثه بیشتر از افرادی است که سیگار نمی کشند. به علاوه مصرف تنباکو یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به سرطان دهان است.

خوردن تفریحی

این نوع خوردن یعنی مصرف میزان زیادی غذا و نوشیدنی شیرین که منجر به پوسیدگی دندان می شود. خوردن تفریحی گاهی ممکن است باعث پرخوری و در نهایت حالت تهوع و استفراغ شود. استفراغ چون یک عمل اسیدی است باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان می شود. مراقبت های پزشکی و مداخله برای ترک عادت این نوع اختلال خوردن مهم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (274 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!