سیب چه تاثیری روی دندان ها دارد؟

  شنبه، 23 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سیب چه تاثیری روی دندان ها دارد؟
یک اصطلاح در میان مردم وجود دارد که می گوید: "با خوردن یک سیب در روز، خود را از پزشک ها بی نیاز کنید"، اما این جمله چقدر صحت دارد؟ سیب چه تاثیری روی دندان دارد ؟ آیا می توان سیب یا هرگونه میوه و سبزیجات دیگری را جایگزین مسواک دانست؟

یک اصطلاح در میان مردم وجود دارد که می گوید: "با خوردن یک سیب در روز، خود را از پزشک ها بی نیاز کنید"، اما این جمله چقدر صحت دارد؟ سیب چه تاثیری روی دندان دارد ؟ آیا می توان سیب یا هرگونه میوه و سبزیجات دیگری را جایگزین مسواک دانست؟

سیب چه تاثیری روی دندان دارد ؟

سال هاست که بسیاری از مردم عنوان "مسواک طبیعی" را به سیب نسبت می دهند، زیرا پوست ضخیم این میوه و فیبر سرشاری که در آن وجود دارد، بافتی بسیار مناسب را برای تمیز کردن دندان ها به صورت طبیعی تشکیل داده و مانند یک مسواک زبر برای از بین بردن پلاک های جمع شده بر روی دندان عمل می کنند. سیب مانند برخی میوه ها و صیفی جات دیگر از جمله هویج و کلم، خاصیت سایندگی دارد و هنگام جویده شدن، پلاک های دندانی را از بین برده و از تغییر رنگ های جزیی دندان جلوگیری می کند؛ به طوری که این تاثیرات با چشم غیرمسلح نیز دیده می شود. از طرفی خوردن سیب باعث افزایش تولید آب دهان می شود که این امر موجب از بین رفتن باکتری های دهان می گردد. هرچند امروزه سیب هایی در گلخانه ها و باغ ها تولید می شود که نسبت به سیب های قدیمی، قند بیشتری در ترکیب خود دارند. بسیاری از انواع سیب های امروزی، حاوی 15 درصد قند هستند، در صورتی که این مقدار در گذشته، 10 درصد یا کمتر بود. اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، 15 درصد قند در یک سیب، تقریبا معادل چهار قاشق چایخوری شکر می باشد. بنابراین بهتر است که روزانه سیب کمتری مصرف کنید، به خصوص مابین غذاها و به صورت آب سیب. تحقیقات نشان داده که بیشتر پوسیدگی های دندانی بزرگسالان به دلیل مصرف بیش از حد میوه و آب میوه اتفاق می افتد. این پدیده در مورد کودکان بیش از بزرگسالان صدق می کند. بنابراین آب میوه های کودکان باید همیشه رقیق باشد.

نکته: لازم به ذکر است که قند موجود در میوه، فروکتوز بوده و با قند و شکری که برای سلامتی بدن و به خصوص دیابتی ها مضر هستند، متفاوت می باشد و تنها مصرف زیاد آن تاثیر بدی بر روی سلامت دندان ها دارد و درضمن فیبر موجود در سیب باعث کند شدن روند جذب قند سیب توسط بدن می شود.

سرکه سیب برای سفیدی دندان

به عنوان یک تمیز کننده: سرکه ای که از سیب سرخ تهیه می شود یک تمیز کننده قوی است که می تواند به عمق هر لکه ای نفوذ کند و آن را از بین ببرد. همچنین باکتری هایی را که روی مینای دندان وجود دارند را نیز از بین می برد. به عنوان یک سفید کننده طبیعی: سرکه سیب به خوبی می تواند جایگزین هر سفید کننده ای باشد. از فواید آن این است که طبیعی است و مضرات بسیار کمی نسبت به دیگر مواد دارد. پس دندان ها را به خوبی سفید می کند. غنی از پکتین: سرکه سیب از تخمیر سیب به دست می آید پس غنی از پکتین بوده است. پکتین یک ضد باکتری قوی و طبیعی برای محافظت از دندان و تمیز کردن فضای دهان است. با استفاده از آن شما می توانید کدورت های روی دندان را از بین برده و خنده ای زیبا تر داشته باشید.

  • نصف قاشق سرکه سیب
  • یک قاشق آب

مواد بالا را با یکدیگر مخلوط کنید. مسواک خود را داخل محلول تهیه فرو ببرید و آن را کاملا روی دندان هایتان بکشید. سپس به صورت معمول با خمیر دندان، دندان هایتان را بشویید. پیشنهاد می شود این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. توصیه می شود که در طول روز فقط یک بار دندان هایتان را به صورت ذکر شده در بالا، با سرکه سیب، بشویید. مصرف بیش از اندازه می تواند به مینای دندان و لثه ها آسیب بزند. همچنین دوره درمانی ۱۵ روزه برای خود در نظر بگیرید. بعد از ۱۵ روز مصرف، ۱۵ روز استراحت داشته باشید. همچنین می توانید فقط در طول هفته یک یا دو بار از این روش درمانی استفاده کنید. اگر می خواهید اثر سریع تری روی دندانهایتان داشته باشید، سرکه سیب را با کمی جوش شیرین مخلوط کنید. بسیاری از خمیر دندانهای سفید کننده موجود در بازار نیز از همین فرمول بهره می گیرند. برخی نیز از جوش شیرین داخل محصولات خود استفاده می کنند، هم ضدعفونی می کند و هم سفید کننده است.

  • نصف قاشق جوش شیرین
  • نصف قاشق سرکه سیب

مواد بالا را با هم مخلوط کنید. سپس مثل خمیر دندان روی مسواک خود قرار دهید و دندان خود را با آن بشویید. سپس دهان خود را به خوبی با آب بشویید. همان طور که قبلا گفتیم، بیش از روزی یک بار استفاده نکنید. و طول درمان ۱۵ روزه داشته باشید. لطفا تناسب مواد را به دقت رعایت کنید زیرا در صورتی که هر کدام از مواد بیشتر از مقدار تعیین شده استفاده شوند، می توانند اثرات مخرب جدی روی مینای دندان و لثه داشته باشند. این مواد دارای اثر سایندگی قوی هستند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با استفاده از ۵ ماده غذایی

درکل می توان گفت که سیب به دلیل داشتن مواد مغذی، ویتامین و فیبر برای سلامت دندان ها و سفیدی آن ها و نیز سلامت لثه ها مفید است، اما به هیچ عنوان نمی توان آن را و یا هرگونه خوراکی مفید دیگری را جایگزین مسواک کرد و تنها می توان از آن به عنوان نیروی کمکی استفاده نمود. از آنجا که سیب حاوی قند و اسید است، در طولانی مدت ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد. بنابراین در هنگام خوردن سیب باید به این نکات دقت کنید:

یک سیب را به طور کامل و در یک وعده بخورید، زیرا گاز زدن سیب باعث آزادسازی بیشتر قند و اسید شده و در طولانی مدت به دندان ها آسیب می زند. سیب را همراه با دیگر غذاها بخورید تا اسید آن خنثی شود؛ مثلا یک تکه پنیر یا نان. سیب را با آب بشویید تا اسیدها و قند سطح پوستش از بین برود. پس از خوردن سیب، 30 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اگر بلافاصله پس از خوردن سیب، دندان هایتان را مسواک بزنید، ممکن است که مینای دندانتان ساییده شده و از بین برود.

چه غذاهایی (به جز سیب) برای سلامت دندان ها مفید هستند؟

بهتر است بدانید که به جز سیب، خوراکی های دیگری نیز وجود دارد که باعث حفظ سلامت دندان ها می شود. هرچند که نمی توان آن ها را جایگزین مسواک دانست، اما مزیت های فراوانی را می توان برای آن ها برشمرد.

هویج

هویج خام مانند مسواک طبیعی عمل کرده و با پوسیدگی دندان ها مقابله می کند. جویدن هویج باعث ماساژ دادن لثه ها شده و کراتین و ویتامین A موجود در آن باعث حذف پلاک ها و استحکام بخشیدن به مینای دندان می شود.

کلم

جویدن کلم باعث تمیزی دندان و ماساژ لثه ها شده و به تولید بیشتر آب دهان برای خنثی کردن باکتری ها کمک می کند.

توت فرنگی

شاید فکر کنید توت فرنگی شیرین و اسیدی بوده و دندان ها را نیز قرمز می کند، پس چه منفعتی برای دندان ها دارد؟ این میوه حاوی اسید مالیک می باشد که یک سفیدکننده طبیعی برای مینای دندان است. خوردن توت فرنگی باعث جلوگیری از تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شود. از آنجا که ممکن است دانه های توت فرنگی در میان دندان ها گیر کند، باید پس از مصرف آن از نخ دندان استفاده کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...