افزایش شیر مادر با رژیم غذایی مناسب

  دوشنبه، 03 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
افزایش شیر مادر با رژیم غذایی مناسب
شیر مادر یکی از بهترین هدایایی است که مادر می تواند به نوزاد تازه متولد شده خودش بدهد. به همین منظور افزایش شیر مادر یکی از مهمترین دغدغه های مادران می باشد.

یکی از مهم ترین سؤالاتی که مادران در دوران شیردهی دارند این است که باید در دوران شیردهی چه غذاهایی را مصرف کنند تا مطمئن شوند که تولید شیرشان خوب است، زیرا نگران سلامتی و رشد کودک دلبندشان هستند و می خواهند برای او سنگ تمام بگذارند. برای خانم ها، دوران شیردهی یکی از زمان هایی است که باید توجه بیشتری به تغذیه و سلامتی خود داشته باشند. هرچیزی که در این دوره خورده می شود از یک سو در بهبودی پس از زایمان نقش دارد و از سوی دیگر، می تواند در مقدار شیری که تولید می شود تأثیری مستقیم داشته باشد. در ادامه نکاتی در رابطه با افزایش شیر مادر آورده شده است.

کودک در ماه های رشدش به میزان متفاوتی از شیر مادر احتیاج دارد؛ بنابراین مادرانی که تازه زایمان کرده اند، باید مواد غذایی غنی تری مصرف کنند.

ماده غذایی برای افزایش شیر مادر

مواد غذایی خاصی وجود دارند که باعث افزایش شیر مادر و تغذیه کودک، تنها با شیر مادر می شوند. شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک بوده و باعث فعالیت کلی مغز یک نوزاد تازه متولد شده می شود. در اینجا لیستی از ماده های غذایی که برای افزایش شیر مادر باید در رژیم غذایی او قرار بگیرد، آورده شده است. این غذاها، برای افزایش شیر مادر مفید بوده و شرایط لازم برای رشد سالم کودک را فراهم می کند.

کربوهیدرات بخورید

کربوهیدرات ها یکی از گروه های غذایی بسیار مهم هستند که به هیچ وجه نباید از برنامه روزانه غذایی مادر حذف شوند. نان، غلات، سیب زمینی، برنج، میوه و لبنیات اصلی ترین منابع کربوهیدرات به شمار می روند و می توانند در افزایش شیر مادر سهم زیادی داشته باشند.

حسابی مایعات بنوشید

مادر در دوران شیردهی باید سعی کند بیش از پیش مایعات مصرف کند. بیشترین حجم شیر مادر از آب تشکیل می شود و به همین دلیل مصرف مایعات می تواند حجم شیر را افزایش دهد. غذاهای به اصطلاح آبکی مثل آبگوشت، انواع آش و سوپ حتما باید در برنامه روزانه مادر گنجانده شود. غیر از غذاها انواع نوشیدنی های طبیعی مثل آب و آبمیوه ها باید در طول روز به وفور مصرف شوند. بین آبمیوه ها، آب هویج شهرت بیشتری در افزایش شیر دارد. همچنین بعضی ها گفته اند نوشیدن ماء الشعیر به شرط رعایت تعادل هم میزان شیر را بیشتر می کند.

دمنوش دم کنید

انواع نوشیدنی های دم کردنی مثل دمنوش های طبیعی هم در ایجاد تنوع موثر هستند و حجم شیر را افزایش می دهند. دمنوش بابونه و ریحان به این منظور بسیار توصیه شده است.

شیر را فراموش نکنید

لبنیات از آن دسته مایعاتی است که به هیچ وجه نباید فراموش شود چون حذف آن می تواند به پوکی استخوان منجر شود و مصرف میزان کافی آن می تواند سبب افزایش شیر مادران شود.

سبزی خوار شوید

خواص سبزیجات و میوه ها دیگر بر کسی پوشیده نیست و همه می دانند این گروه از مواد غذایی چه تاثیری بر سلامت می گذارد. البته اگر سبزیجات و میوه ها به صورت خام مصرف شوند، بهتر است.

از گیاهان شیرافزا کمک بگیرید

رازیانه، مخمرهای ماء الشعیر، جوانه غلات و حبوبات، جوانه عدس و نخود، دانه کنجد، زردچوبه، گرمک، سیاه دانه، شوید، تخم شوید، تخم ترب، شیره خرما، شیره انگور جزء شیرافزاها هستند.

گیاه آرتیشو نخورید

مصرف این گیاه به هر نحوی می تواند حجم شیر مادر را کاهش دهد. بهتر است مادر در توصیه هایی که از اطرافیان می گیرد و غذاهایی که کمتر می شناسد، دقت بیشتری به خرج بدهد. ضرری ندارد از ترکیبات غذایی که می خورد اطلاع کافی به دست بیاورد چون کم شدن شیر، مادر و نوزاد را خیلی ناراحت می کند.

از تغییر طعم نترسید

تغذیه مادر ذائقه کودک را می سازد و تغذیه مادر در دوران شیردهی و حتی در دوران بارداری بر ذائقه نوزاد بعد از تولد (حتی بزرگسالی) تاثیر شگرفی می گذارد. در مطالعاتی که صورت گرفته دیده شده کودک مادری که در دوران بارداری هویج زیادی می خورده، در کودکی و بزرگسالی هم به هویج علاقه زیادی دارد یا مادری که بدغذا ست کودک بدغذایی هم دارد؛ مثلا مادری که حبوبات نمی خورده بعدها هر کاری می کند کودکش زیر بار خوردن حبوبات نمی رود.
در واقع می شود گفت، غذاهایی که مادر در بارداری و شیردهی مصرف می کند، به شکل خاطره ای در ناخودآگاه نوزاد باقی می ماند. هرچه تغذیه مادر متنوع تر و سالم تر باشد، در آینده کودک ذائقه خوب و متنوع تری خواهد داشت.

می توانید پیاز بخورید

برخی خوراکی ها دارای طعم و بوی خاصی هستند و تا حدی می توانند این خواص ظاهری را به شیر مادر منتقل کنند. سردسته این قبیل خوراکی ها سیر و پیاز است. مواد غذایی دیگری مثل انواع حبوبات، ریواس، لوبیا سبز، شلغم و کلم هم روی شیر تاثیر می گذارند اما نباید این تصور ایجاد شود که چون خوراکی هایی که گفته شد روی طعم شیر تاثیر می گذارند، پس باید حذف شان کنیم اما اگر نوزادتان به طعم شیر واکنش نشان داد، تغذیه آن روزتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که دلیل شیر نخوردن فرزندتان استفاده از آن ماده خاص است.

حسابی شیر بدهید

زردی نوزاد در اثر بالارفتن غلظت خون است. از همین رو بدن صفرا تولید می کند تا گلبول های قرمز را کم کند. وجود صفرا در بدن نوزاد باعث بروز زردی است. بهترین کار برای کوتاه و آسان کردن زردی نوزاد، کمک به دفع صفرا از بدن است. نوزاد هرچه بیشتر شیر بخورد، صفرای بیشتری را دفع خواهد کرد؛ یعنی اگر مادر تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کند، نوزاد عمل دفع را بیشتر انجام خواهد داد و زودتر بهبود پیدا می کند. شیردهی مکرر به شیر زیاد احتیاج دارد و تغذیه صحیح مادر و استفاده از شیرافزاهایی که گفته شد، اینجا بیشتر کارگر می شود به خصوص اگر مادر مصرف مایعات را بیشتر کند از نظر تامین شیر با مشکلی روبه رو نخواهد شد.

مراقب حساسیت باشید

احتمال دارد نوزاد نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت نشان دهد. خوراکی های حساسیت زایی نظیر ماهی، بادمجان، لبنیات، کیوی، پرتقال، گوجه، حبوبات و سبزیجات ممکن است نوزاد را ناراحت کند. او این ناراحتی را با خودداری از خوردن شیر نشان می دهد. برای اطمینان یافتن از حساس بودن نوزاد، مادر می تواند وضعیت نوزاد را به دقت کنترل کند و ببیند نسبت به کدام یک از این غذاها حساسیت نشان می دهد و در صورت شناسایی ماده غذایی حساسیت زا، آن را حذف کند.

استرس نداشته باشید

یکی از شایع ترین و مهم ترین عوامل کاهش میزان شیر، استرس بیش از حد است. بهترین راهکار مقابله با استرس کمک گرفتن از دیگران در نگهداری نوزاد و مطالعه و کسب آگاهی قبل از زایمان است. حمایت و کمک همسران در این شرایط نقش بسیار موثری در کاهش استرس و کم نشدن شیر دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (158 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (145 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (128 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (79 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (69 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (58 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (56 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی