ساعدنیوز
ساعدنیوز

عقب رفتن خط پیشانی و درمان آن

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عقب رفتن خط پیشانی و درمان آن
این ریزش مو هم در مردان و هم در زنان ،شایع است اما مشخص است که طاسی در مردان معمول تر است که از شقیقه ها و بالای سر آنها شروع میشود با این حال،اگر موهای شقیقه های شما ریخته است ممکن است که به زودی موهای بالای سر خود را نیز از دست بدهید این نوع ریزش مو نیز میتواند فقط در یک قسمت سر باشد .

این ریزش مو هم در مردان و هم در زنان ،شایع است اما مشخص است که طاسی در مردان معمول تر است که از شقیقه ها و بالای سر آنها شروع میشود با این حال،اگر موهای شقیقه های شما ریخته است ممکن است که به زودی موهای بالای سر خود را نیز از دست بدهید این نوع ریزش مو نیز میتواند فقط در یک قسمت سر باشد .

علل عقب رفتن خط رویش موها

ریزش موها در جلوی سر علل زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته می شود.

تولید بیش از اندازه DHT

یکی از علل ریزش موی آقایان تولید بیش از اندازه هورمون DHT در بدن آن هاست و تولید بیش از اندازه این هورمون در بدن آن ها می تواند موجب ریختن موها و عقب رفتن خط رویش موها در بالای پیشانی شود.

وراثت

یکی دیگر از علل ریزش مو در جلوی سر وراثت است که علت اصلی آن هم تغییرات هورمونی و عدم بالانس هورمون هاست. ژن خاصی که موجب این امر می شود هم به نام ژن اندروگن رسپتر شناخته می شود که این ژن از والدین به فرزندان منتقل می شود.

سن

یکی دیگر از علل ریزش موهای جلوی سر بالا رفتن سن است، که هم موجب ریزش موهای آقایان و هم موجب نازک شدن و کم شدن موهای خانم ها می شود. به خصوص کسانی که در سنین جوانی از موهای خود مراقبت نکرده باشند با این مشکل بیشتر روبرو می شوند.

بیماری ها و دارو ها

استفاده بیش از حد از داروها و یا بیماری هایی که در آن ها از شیمی درمانی استفاده می شود هم می تواند موجب ریزش موها در بالای پیشانی شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا هم از دیگر عللریزش موها می باشد.

پس روی خط پیشانی

عقب رفتن خط پیشانی معمولاً در آقایان بین سنین ۱۷ تا ۲۹ سالگی اتفاق می افتد. هنگامی که موها به «خط رویش موی بالغ» برسند، معمولا سرعت نازک شدن آن ها کند شده یا به طور کلی قطع می شود. اما ممکن است کم پشت شدن موها همچنان ادامه پیدا کند که به آن ریزش موی الگویی گفته می شود.

نوع درمان تضمینی وجود ندارد که مانع از عقب رفتن خط رویش مو شود؛ اما راه کارها و روش های درمانی زیادی وجود دارد که می توانید برای پرپشت نگه داشتن موهایتان از آن ها استفاده کنید.

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن یک برنامه غذایی که سرشار از آنتی اکسیدان باشد می تواند باعث شود موهایتان سالم تر و پرپشت تر به نظر برسد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با استرس اکسیداتیو، یعنی چیزی که می تواند موهایتان را پیر کند، مبارزه می کنند. زغال اخته، اسفناج، لوبیا قرمز و گردو همگی سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی نقشی اساسی در رشد موی سالم دارند. این مواد عبارتند از

  • ویتامین A
  • ویتامین B12
  • ویتامین E
  • آهن
  • زینک یا روی

تلفیق مقدار زیادی سبزیجات برگ دار، مغزها و دانه ها می تواند ظاهر و احساس موهایتان را بهبود بخشد.

داروها

رایج ترین داروی بدون نسخه برای پس روی خط مو، ماینوکسیدیل نام دارد. مطالعات زیادی نشان داده اند که ماینوکسیدیل موضعی بهتر از یک دارونما عمل می کند. فیناستراید (Finpecia) نوعی داروی نسخه ای است که سطح هورمون مسبب ریزش مو را کاهش می دهد. فیناستراید به صورت قرص های خوراکی وجود دارد که ریزش موی سر را مهار می کند و رویش مو را بهبود می بخشد.

داروهای گیاهی

در صورت پس روی خط مو، داروهای گیاهی موضعی می توانند موها را سالم تر و پر پشت تر نگه دارند. گل ختمی چینی، جینسنگ، گیاه گوتاکولا یا گل بشقابی، انگور فرنگی و آلوئه ورا همگی به عنوان داروهای گیاهی ریزش مو، ریشه در طب سنتی دارند. شما می توانید چندین گیاه را با هم در محلول روغن حامل (مثل روغن نارگیل ) مخلوط کنید و روی پوست سرتان قرار دهید.

کاشت مو

کاشت مو روشی است که طی آن پزشک، موهایتان را از پشت سر به خط رویش مو منتقل می کند. این بخش های کاشته شده مو ظاهر پرپشت تری به خط مویتان می دهند. ممکن است کاشت مو با عوارضی همراه باشد و بیمه نیز آن را پوشش نمی دهد. با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید برای کاشت مو گزینه ی مناسبی هستید یا خیر.

از یک شامپوی ملایم استفاده کنید.

برخی از بهترین شامپو ضد ریزش مو به گونه ای طراحی شده اند که برای موها ملایم باشند و فولیکول های مو را تحریک کنند. در حالی که برخی شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که سبوم (روغن) را از پوست سر خارج کرده و فولیکول ها را ضعیف تر می کنند. برخی دیگر در واقع می توانند رشد مو را تحریک کنند.

بر اساس یک مطالعه، کتوکونازول که به ضد شوره معروف است، می تواند در بهبود رشد موها به اندازه ی ماینوکسیدیل موثر باشد و همچنین به علت کاهش چربی سر، ریزش مو را در افرادی که کف سر چرب دارند کاهش دهد.

لیزر کم توان

پرتودرمانی کم توان، برای تحریک رشد مو در پوست سر از لیزر استفاده می کند. تاثیر این روش هم برای آقایان و هم برای خانم ها ثابت شده است. پژوهشگران معتقدند که این پرتو، سیگنالی را به سلول ها می فرستد تا مرحله «آناژن (رشد) » فولیکول های مو را آغاز کند.

اسانس ها

برخی از اسانس ها می توانند رشد مو را تقویت کنند. روغن رزماری، روغن نعناع فلفلی و روغن اسطوخودوس، همگی نتایج امیدوارکننده ای در درمان ریزش مو داشته اند. اسانس ها قبل از استفاده بر پوست سر باید با روغن حامل مانند روغن بادام ، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط شوند.

ماساژ پوست سر

تحقیقات حاکی از آن است که ماساژ مداوم پوست سر می تواند به رشد موهای ضخیم تر و سالم تر کمک کند. ماساژ پوست سر با افزایش گردش خون در خط رویش مو، فولیکول های مو را تحریک می کند. سعی کنید حداقل به مدت ۴ دقیقه در روز پوست سرتان را ماساژ دهید.

پایین آوردن سطح DHT

دی هیدروتستوسترون (DHT) هورمونی در بدن است که با افزایش سطح آن، ممکن است ریزش مو افزایش پیدا کند. با مراقبت در برنامه غذایی و مصرف غذاهای سرشار از لیزین و روی، می توانید سطح DHT را در بدنتان کاهش دهید. لیزین یک آمینواسید است که خاصیت جلوگیری از عملکرد DHT را ندارد؛ اما در کنار مهارکننده های DHT باعث موثرتر شدن عملکرد آن ها می شود. از مواد غذایی سرشار از لیزین می توان گوشت قرمز و گوشت پرندگان، پنیر پارمزان، ماهی هایی همچون ساردین، تخم مرغ و دانه سویا را نام برد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (464 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (114 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (45 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (22 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس عرض ارادت حسین رضا زاده به آقای رئیسی پس از بستری شدنش در بیمارستان/ لاغری باورنکردنی آقای ورزشکار +عکس شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس
تیتر امروز   
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران