خواص ویتامین K برای پوست و مو

  شنبه، 18 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص ویتامین K برای پوست و مو
ویتامین K و K۲ سبب جلوگیری از افتادگی پوست، از بین رفتن ورید‌های واریسی است و یک مکمل طبیعی مناسب برای جلوگیری از پیری سلول‌های بدن هستند. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی بوده که برای انعقاد خون مناسب است و به سلامت قلب، استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ویتامین K اهمیت بالایی دارد و به سلامت پوست و استخوان ها کمک می کند. اما مصرف بیش از حد آن به کلیه ها و کبد آسیب می زندبانوانی که می خواهند در سالمندی پوستی شاداب داشته باشند باید در رژیم غذایی خود مصرف یک ویتامین ضروری را در اولویت قرار دهند. کارشناسان در جدید ترین پژوهش های خود دریافتند استفاده از مکمل ویتامین k، افزون بر سلامت پوست و مو، سبب کنترل ضربان قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی نیز می شود.بیشتر افراد درباره مزایای ویتامینهایی چون A،B،CوD اطلاعات فراوان دارند، اما خواص ویتامین K برای بسیاری از افراد ناشناخته است.

ویتامین K و K۲ سبب جلوگیری از افتادگی پوست، از بین رفتن ورید های واریسی است و یک مکمل طبیعی مناسب برای جلوگیری از پیری سلول های بدن هستند. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی بوده که برای انعقاد خون مناسب است و به سلامت قلب، استخوان ها و سیستم ایمنی بدن کمک می کند. قابل توجه بانوان؛ چین و چروک صورت اصلی ترین نشانه ابتلا به پوکی استخوان است.

این ویتامین در دو نوع مختلف وجود دارد، ویتامین K۱ که به طور عمده در سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی وجود دارد و ویتامین K۲ که در گوشت، تخم مرغ، لبنیات، مواد غذایی تخمیر شده، کلم بروکلی و برخی از پنیر های تخمیر شده و ماست وجود دارد. ویتامین K۲ پروتئین هایی را در بدن فعال می کند که سبب ورود کلسیم به استخوان ها می شوند و درنهایت برای سلامت استخوان ها، چگالی حجم آن ها و سلامت گردش خون مفید است، این ویتامین سبب جذب کلسیم در استخوان ها برای تقویت آنها می شود و مانع از جذب کلسیم در رگ های خونی و بروز گرفتگی عروق می شود.

کمبود این ویتامین در بدن سبب ابتلای افراد به بیماری فشارخون بالا، دیابت نوع دو، بیماری های دستگاه گوارش، بیماری های مزمن کلیوی و بیماری های قلبی عروقی می شود. میزان ویتامین K۲ در خون نقش موثری درجذب ویتامین D مورد نیاز بدن دارد. از نشانه های کمبود ویتامین K در بدن می توان خونریزی زیاد از محل زخم ها، پوسیدگی دندان، عفونت لثه، سست شدن استخوان و مشکل های قلبی عروقی را نام برد.

مصرف ویتامین K۲ به ویژه برای زنان بعد از یائسگی اهمیت فراوان دارد، زیرا در اثر یائسگی سطح هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می کند که منجر به از دست رفتن تا ۲۰ درصد از تراکم استخوان می شود و درنهایت سبب افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی خواهد شد. در پژوهشی که درسال ۲۰۱۱ انجام شده است زنانی که دارای چین وچروک بیشتری بر سطح پوست خود هستند، تراکم استخوانی کمتری داشتند، به همین دلیل زنان ژاپنی که در رژیم غذایی خود نوعی خوراک تهیه شده از سویای تخمیر شده را مصرف می کنند از پوست زیبا و نیز تراکم استخوانی بالاتری برخوردار هستند.کارشناسان توصیه می کنند برای مصرف مکمل ویتامین K درصورت نیاز پس از آزمایش خون، حتماً از پزشک متخصص مشاوره انجام شود، زیرا مصرف بیش از اندازه آن می تواند سبب آسیب کبد و کلیه شود.

1. درمان سریع تر زخم ها

ویتامین K به بهبود لخته شدن خون کمک کرده و همین می تواند باعث درمان سریع تر زخم های پوستی شود؛ در واقع ویتامین کا باعث می شود که سلول ها سریع تر در ناحیه ی زخم تجمع پیدا کنند و پوست زودتر ترمیم شود.

2. گودی و سیاهی زیر چشم

برخی متخصصان می گویند که کرم های ویتامین K با افزایش گردش خون در بدن می توانند به درمان کبودی وسیاهی دور چشم کمک کنند.

3. تقویت و افزایش رشد مو

برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین K با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد مو و درمان ریزش مو می شود.

نکات مهم

محافظت ازکشش پوست

خطوط لبخند، چین و چروک و افتادگی پوست نشان می دهد که پوست قابلیت ارتجاعی خود رااز دست میدهد. صورت یکی از مناطقی است که اغلب نشانه های بالا رفتن سن را نشان میدهد. ویتامین کا حاوی پروتئینی برای حفظ قابلیت ارتجاعی بر روی پوست است، . ویتامین K کمک می کند تا پروتئین حفظ شود و چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش می دهد.
از بین بردن مشکلات پوستی

ویتامین K برای از بین بردن کبودی، زخم و کشش بر روی پوست است . روزاسه یک بیماری پوستی است که در آن صورت از جوش و قرمزی در پوست صورت بوجود ککی آید. یکی از تکنیک های که برای درمان روزاسه استفاده می شود. و ویتامین K است التهابات بیماری پوستی روزاسه را کاهش می دهد

درمان لخته شدن خون

یکی از دلایل مهم ویتامین K اثر بخشی آن در درمان لخته شدن خون است. وقتی یک کبودی در بیماران دچار ترومای پوست بوجود می آید، خون مویرگها در زیر منطقه آسیب دیده پارگی ایجاد می شود و لخته خون نامیده می شود. سطح پوست در طول این زمان تغییرات بوجود می آورد و رنگهای به سیاه و سفید، قهوه ای یا آبی و می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد بسته به فرد دارد. تسریع فرایند درمان زمانی که ویتامین K مصرف میشود بهبود عروق خونی را تحت تاثیر قرارمی دهد.
استفاده قبل و بعد از عمل جراحی

جراحان پلاستیک استفاده از جذب ویتامین K قبل و بعد از عمل جراحی را برای آماده سازی بدن توصیه میکنند. غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از: کلم بروکلی، سبزیهایی با برگ تیره. این رنگ سبز به طور منظم باشد مصرف شود که برای درمان کبودی بسیار مهم است. استفاده از کرم ویتامین K غنی شده در محل جراحی، قبل و بعد از عمل جراحی، آماده سازی پوست کمک میکندویتامین K ازپوست محافظت میکند و نشانه های پیری را از بین می برد ، درمان کبودی و التهاب و باعث درخشش پوست می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (309 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (7 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (1 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند