آیا اسطوخودوس بر لاغری تاثیر دارد؟

  دوشنبه، 05 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا اسطوخودوس بر لاغری تاثیر دارد؟
اسطوخودوس گیاهی گلدار از خانواده نعنا است. با ساعد نیوز خواص لاغری این گیاه رابررسی می کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

بهترین روش برای کاهش وزن، مصرف دمنوش های لاغری است. اسطوخودوس، اسطوقدوس یا لاوندر گیاهی است از خانواده نعناسانان که برگ ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است. علی رغم بوی بسیار مطبوع این گیاه طعم آن تلخ است اما خواص درمانی اسطوخودوس باعث شده است که مصرف آن در بین مردم رواج زیادی داشته باشد. گیاه اسطوخودوس گل های کوچک خوشه ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. برگ های اسطوخدوس شبیه برگ آویشن و از آن درازتر و باریک تر است و ساقه اش واحد و باریک و بی شاخ است.

خواص عرق اسطوخودوس

یکی از فراورده های این گیاه، اسانس آن است که برای تهیه لوازم آرایشی و داروهای گیاهی کاردبرد دارد. اسطوخودوس خودرو است و در کشورهای ایران، چین و هند به مقدار زیاد مصرف می شود. همچنین گیاه اسطوخودوس به صورت دمنوش، روغن اسطوخودس و عرق آن مصرف می شود. این گیاه موجب سلامتی بدن می شود. روغن اسطوخودوس برای ماساژ بدن بسیار مناسب است و دردهای عضلانی را درمان می کند. نوشیدن چای اسطوخودوس به جای چای سیاه، موجب بهبود سلامتی بدن می شود و به دلیل آن که کافئین ندارد برای استفاده قبل از خواب مناسب است. از خواص عرق اسطوخودوس برای سردرد و آرامش روانی استفاده می شود. این عرق گیاهی استرس را رفع کرده و از فواید آن می توان به شادی آور بودن اشاره کرد. عرق اسطوخودوس یکی از مفیدترین عرق های گیاهی برای درمان افسردگی است. معمولا خرید عرق اسطوخودوس برای تهیه شربت های گیاهی و مصارف دارویی در طب سنتی، انجام می شود.

ویژگی های اسطوخودوس

اسطوخودوس مانند مانند سنبل الطیب دارای مزاجی گرم و خشک است و مصلح آن سکنجبین است. در خواص مفرح، تقویت کننده بدن، قلب، مغز، احشا و قوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده گرفتگی های عروقی و مسهل بلغم و سودا به خصوص سودای مغز است. در بیماری های سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه، بیماری های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید است. مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است. اسطوخودوس دارای طعم تلخ و تند است که استفاده از آن را دشوار می کند؛ به همین دلیل برای بهره بردن از خواص بی نظیر آن می توان از عرق اسطوخودوس استفاده کرد که تمام خواص گیاه اسطوخودوس را داراست. عرق اسطوخودوس تلخ نیست و حتی مصرف آن در قالب شربت بسیار خوشایند است.

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس و لاغری

شما از گیاه اسطوخودوس می توانید برای کاهش وزن استفاده کنید چراکه آنتی اکسیدان های این گیاه به شما کمک می کند تا حرکات روده شما افزایش یابد. همچنین پودر اسطوخودوس را می توانید به هر وعده ای اضافه کنید. می توانید از ادویه هایی که حاوی اسطوخودوس نیز هستند روی گوشت کبابی یا سرخ کرده، گوشت مرغ و سبزی ها بریزید و از مزایای آن بهره ببرید. از دیگر خواص خارق العاده این دمنوش گیاهی می توان به درمان مشکلات گوارشی اشاره کرد. مصرف این دمنوش موجب درمان سوءهاضمه و معده عصبی می شود. طبق مطالعات صورت گرفته، ثابت شده است که مصرف دمنوش اسطوخودوس و یا روغن آن، موجب جلوگیری از بروز زخم معده نیز شده و گوارش غذا را آسان تر می کند.

خواص اسطوخودوس

  • اسطوخودوس برای مو: ریزش مو و شوره سر جزو کابوس های بسیاری از خانم ها می باشند. خواص ضدالتهابی و ضد قارچی موجود در دمنوش اسطوخودوس سبب پیشگیری و درمان شوره سر می شود. همچنین این گیاه برای پاک سازی پوست سر و موها بسیار مفید می باشد. از دیگر خواص آن می توان به تقویت و افزایش رشد مو و جلوگیری و درمان ریزش مو اشاره کرد.
  • اسطوخودوس برای پوست: جوش ها و آکنه ها مزاحم های همیشگی پوست صورت هستند! یکی از گیاهان موثر در درمان این مشکل پوستی، اسطوخودوس است. مقادیر فراوان آنتی اکسیدان و خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی موجود در نوشیدنی این گیاه باعث شده تا این گیاه تاثیر بسزایی در پاکسازی پوست صورت و درمان جوش ها داشته باشد. همچنین برای از بین بردن جای جوش نیز بسیار موثر می باشد. استفاده از عصاره اسطوخودوس نیز سبب پیشگیری از آفتاب سوختگی می گردد.
  • اسطوخودوس برای لاغری: یکی دیگر از معضلات این روزها، چاقی و اضافه وزن است. بهترین روش برای کاهش وزن، مصرف دمنوش های لاغری می باشد. یکی از گزینه های موثر بر کاهش وزن، دمنوش اسطوخودوس است. مصرف مقادیر فراوان این دمنوش علاوه بر سم زدایی روده ها، سبب کاهش جذب چربی در بدن شده و درنتیجه منجر به لاغری و کاهش وزن می شود.

  • اسطوخودوس برای سرماخوردگی: بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب به دلیل پایین بودن مقاوت سیستم ایمنی بدن رخ می دهند. یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف دمنوش اسطوخودوس است. این دمنوش خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی داشته و از این رو موجب پاک سازی سیستم تنفسی می شود. همچنین مصرف این دمنوش برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، سینوزیت و آسم بسیار مفید می باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه می توانید این دمنوش را با دیگر دمنوش های سرماخوردگی مخلوط کنید.

  • اسطوخودوس برای سیستم گوارش: از دیگر خواص خارق العاده این دمنوش گیاهی می توان به درمان مشکلات گوارشی اشاره کرد. مصرف این دمنوش موجب درمان سوء هاضمه و معده عصبی می شود. طبق مطالعات صورت گرفته، ثابت شده است که مصرف دمنوش اسطوخودوس و یا روغن آن، موجب جلوگیری از بروز زخم معده نیز شده و گوارش غذا را آسان تر می کند.

  • اسطوخودوس برای آرامش اعصاب: فشارها و تنش های موجود در زندگی های امروزی باعث شده تا بسیاری از افراد دچار اختلال خواب و استرس های شدید شوند. یکی از دمنوش های موثر در کاهش استرس و تنظیم خواب، دمنوش اسطوخودوس است. مصرف این دمنوش پیش از خواب باعث می شود تا خوابی آرام و بی دغدغه داشته و به اندازه بخوابید. توصیه می شود برای گرفتن بهترین نتیجه، یک ساعت قبل از خواب این دمنوش را میل کنید.

  • اسطوخودوس برای سر درد: عوامل مختلفی می توانند در ایجاد سر درد موثر باشند. اما برای از بین بردن سر درد خود چه می کنید؟ ما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از هرگونه داروی شیمیایی، از دمنوش گیاهی اسطوخودوس استفاده کنید. مصرف این دمنوش برای بهبود انواع سر دردها، از جمله سر دردهای مربوط به میگرن، عصبی، سینوسی، تنشی و سر دردهای عمومی بی دلیل تان موثر خواهد بود. همچنین ماساژ دادن شقیقه ها با روغن این گیاه نیز تاثیر فراوانی در کاهش سر درد دارد.
  • استوخودوس برای قلب: یکی از خواص شگفت انگیز دمنوش اسطوخودوس، خاصیت آرامش بخش آن است. ترکیبات ارگانیک و آنتی اکسیدان های فراوان موجود در این دمنوش باعث شده تا این دمنوش به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین از بروز بسیاری از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کرده و خطر حمله های قلبی و سکته را تا حد زیادی کاهش می دهد.

سخن آخر

دمنوش اسطوخودوس نسبتاً بی خطر است اما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به خصوص اگر از دارویی استفاده می کنید که فعالیت دستگاه عصبی مرکزی را کند می کنند. مصرف همزمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب آور، آرام بخش و ضدافسردگی مشکل ایجاد می کند. اگر پس از مصرف دمنوش اسطوخودوس هر نوع واکنش حسّاسیتی همچون لرزش یا گرفتگی گلو را تجربه کردید، مصرف را قطع کنید.متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف چای و دمنوش اسطوخودوس اجتناب کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (483 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان