آکیهابارا در توکیو و زیبایی های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آکیهابارا در توکیو و زیبایی های آن!
توکیو (Tokyo) یکی از پرجمعیت‌ترین کلان شهرهای جهان به شمار می‌رود که بیش از 9 میلیون نفر در محله‌های مختلف آن زندگی می‌کنند، آکیهابارا (Akihabara) زمانی پایتخت الکترونیک جهان بود که در آن، مردم برای خرید جدیدترین دوربین‌ها و دستگاه‌های VCR به آنجا هجوم می‌آوردند. هر چند، امروزه این محله بیشتر در تسخیر طرفداران دنیای انیمه و مانگا است.

آکیهابارا که آکیبا نیز نامیده می‌شود، منطقه‌ای در شهر توکیوست که شهرت جهانی خود را مدیون وجود حجم زیادی از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی است که در سراسر این منطقه پخش شده‌اند. شروع فعالیت این منطقه درست پس از جنگ جهانی بود؛ یعنی همان زمانی که به‌عنوان بازار سیاه قطعات الکترونیکی شناخته می‌شد و مملو از خرده‌فروشان بود، اما بعدها به ویترین فناوری کشور ژاپن تبدیل شد. به‌تازگی این منطقه به مرکز تجمع طرفداران بازی‌ها، انیمه، مانگا و همچنین اوتاکو تبدیل شده ‌است.

بهتر است بدانید آکیهابارا در اصل نام ایستگاه قطاری است که در این منطقه قرار دارد؛ بنابراین می‌توان گفت این نام یک نام محاوره‌ای است و ممکن است نتوانید آن را روی نقشه پیدا کنید. یکی از دلایل مشهوربودن این منطقه وجود بسیاری از فروشگاه‌ها و مؤسسات مربوط به انیمه‌سازی و مانگا در آن است. آکیهابارا در توکیو یکی از مناطقی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد توسعه مجدد بوده و طی این فرایند تعدادی آسمان‌خراش به ترکیب مغازه‌ها و فروشگاه‌های کم‌ارتفاع آن منطقه اضافه شده است. برجسته‌ترین فروشگاه لوازم الکترونیکی موجود در این منطقه Yodobashi نام دارد.

توکیو شهر آشفته نورها، آسمان خراش‌ها و جنون است. شهری فراتر از همه فیلم‌های علمی تخیلی که در ذهن‌تان می‌گنجد. برای سال‌ها منطقه آکیهابارا در توکیو جایی برای خرید لوازم الکترونیکی بود. بعد وقتی اینترنت همه‌گیر شد و تولید به شکل عمده از ژاپن خارج شد، این بار این منطقه به مکانی برای خرید گجت‌ها و مغازه‌های جذاب تبدیل شد. اما اوضاع با آمدن Yodobashi Camera باز هم تغییر کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای که عظمتی خیره کننده دارند و قیمت‌های بسیار پایین. می‌توانید آنها را شبیه فروشگاه‌های وال‌مارت فرض کنید با این تفاوت که محصولات عمده این فروشگاه‌ها الکترونیکی هستند. برای هر یک از شیفتگان گجت‌ها دیدن این منطقه حقیقتا حیرت‌انگیز است.

آکیهابارا

روز باشد یا شب، فرقی نمی‌کند، شهرک الکتریکی آکیهابارا مملو از انرژی و جنب و جوش است. فقط کافی است یک پیاده روی کوتاه را از ایستگاه مترو آغاز کنید. خیابان اصلی پر است از ساختمان‌های بلند با تبلیغات رنگارنگ که با شخصیت‌های انیمه‌ها (انیمیشن‌های ژاپنی) و برندهای تجاری پر شده‌اند. اما این تصویر صرفا بخشی از جادوی این منطقه از توکیو است. سری به خیابان‌های کناری بزنید تا با مغازه‌های کوچک‌تر که اجناس تخصصی‌تری می‌فروشند مواجه شوید. به یکی از ساختمان‌های کناری و کوچه‌های فرعی سر بزنید تا باز با مغازه‌های دیگری مواجه شوید. با فروشنده‌هایی که جزئی‌ترین و کوچک‌ترین قطعات الکترونیکی را می‌فروشند که شاید حتی اسم‌شان را هم نشنیده باشید. دالان‌ها و کوچه‌های باریک این محله آدم را یاد یک قلعه نظامی مدرن می‌اندازد با مسیر پیچ در پیچ، پلکانی از پس پلکان دیگر و بساط‌ها و فروشگاه‌های بی‌پایانش.

اما آکیهابارا دیگر آنچه روزگاری در گذشته بود نیست. این منطقه شهرت افسانه‌ای‌اش را به دلیل فروش لوازم الکترونیکی به‌دست آورد اما با گذر زمان و در دسترس بودن این لوازم در تمام نقاط این منطقه، تغییراتی کرد. خیلی زود این محله پر شد از مغازه‌هایی که دی وی دی و مانگا (نشریات کارتونی ) می‌فروختند. و با محبوب‌تر شدن ان اقلام، مغازه‌های دیگر هم کارشان را تغییر دادند تا به مشتریان ویژه و جدید این منطقه خدمت رسانی کنند. خدمت‌رسانی به «اوتاکوها».

اوتاکو

اوتاکو به یک هوادار افراطی انیمه و مانگا اشاره دارد. در واقع اوتاکو کسی است که خوره انیمیشن‌ها و کتب مصور ژاپنی است. در این مغازه‌ها علاوه بر فروش انیمه و مانگا مغازه‌هایی برای خود این اوتاکوها باز شده. به عنوان مثال کافه‌هایی که پاتوق این افراد است و فرهنگ اوتاکو در آنها جاری است. کافی است یک شب در این محله قدم بزنید تا این فضا را حس کنید. جوانانی که در این باره حرف می‌زنند، افرادی که با لباس کاراکترهای معروف انیمه‌ها در خیابان‌ها ایستاده‌اند و مشتریان را به درون کافه‌ها و مغازه‌ها فرا می‌خوانند.

یودوباشی

با اینکه بسیاری از مغازه‌هایی که منحصرا به فروش لوازم الکترونیکی می‌پرداختند با قوت گرفتن فرهنگ اوتاکو تغییر کردند اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای یودوباشی (Yodobashi Camera) پا برجا ماندند. این فروشگاه غول پیکر هشت طبقه احتمالا بزرگترین فروشگاه لوازم الکترونیکی در جهان است. راه رفتن در این فروشگاه احساس عجیبی دارد. در واقع مجموعه‌ای از حواس شما را به شدت درگیر می‌کند. اول از همه اینکه این فروشگاه بسیار روشن است. ژاپنی‌ها علاقه‌مندند فروشگاه‌های خورده فروشی را بیش از حد نورانی کنند. اما نور یودوباشی از این حرف‌ها هم شدیدتر است. لامپ‌های فلورسنت هر سایه‌ای در این فروشگاه‌ را از بین می‌برند. اما به جز نور صدا هم هست. پشت هر یک از مغازه‌هایی که لوازم الکترونیکی می‌فروشند موسیقی در حال پخش است و از این نور و صدا که بگذرید در عظمت این فروشگاه بلعیده می‌شوید. یک موبایل می‌خواهید؟ باید چندصد موبایل را بررسی کنید. تلویزیون می‌خواهید؟ هر برندی که در بازار است را در این یودوباشی پیدا می‌کنید. نهایتا باید بدانید آکیهابارا محله‌ای است که روح توکیو را در خود متجلی کرده است. حجم عظیمی از چیزها که در فضایی کوچک متراکم شده؛ با چاشنی دیوانگی.

آکیهابارا

در آکیهابارا چه چیزهایی یافت می‌شود؟

در این منطقه صدها فروشگاه لوازم الکترونیکی وجود دارد که از غرفه‌های کوچک و تک‌نفره تا مجموعه‌های عظیم و غول‌های الکترونیکی با یکدیگر در حال رقابت هستند و تمامی آن‌ها در خیابانی به نام چودوری و خیابان‌های فرعی اطراف آکیهابارا متمرکز هستند. در این فروشگاه‌ها جدیدترین و به‌روزترین تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها، دوربین‌ها، رایانه‌ها تا قطعات الکترونیکی و کالاهای دست‌دوم و آشغال‌های الکترونیکی یافت می‌شود.

در این میان باید توجه داشته باشید برخی از لوازم الکترونیکی به‌دلیل تفاوت در ولتاژ و سایر تفاوت‌های فنی تنها برای استفاده در ژاپن در نظر گرفته شده‌اند؛ با این حال برخی فروشگاه‌ها مدل‌های بین‌المللی کالاها را بدون دریافت مالیات به گردشگران خارجی ارائه می‌کنند که برای استفاده در خارج از ژاپن مناسب هستند.

دیدنی‌های آکیهابارا

یکی از جاذبه‌های این منطقه مراکز فروش اوتاکو هستند که به‌دلیل وجود انیمه‌های ژاپنی شکل گرفته‌اند. بهتر است بدانید اوتاکوفروشی‌ها مراکزی هستند که اسباب، لوازم و تجهیزات مربوط به انیمه‌های مختلف را در اختیار طرفداران انیمه‌ها قرار می‌دهند. حوزه فعالیت این فروشگاه‌ها که به آن‌ها فروشگاه‌های تخصصی انیمه نیز گفته می‌شود، مربوط به مانگا، بازی‌های ویدئویی، مجسمه‌های شخصیت‌ها و بازی‌های کارتی است.از دیگر جاذبه‌های آکیهابارا می‌توان به مانگا کیسا یا کافه‌های مانگا اشاره کرد؛ نوعی از کافه‌های اینترنتی که مشتریان می‌توانند در آن‌ها علاوه بر مطالعه، به اینترنت دسترسی داشته باشند و کمیک و فیلم تماشا کنند. در ادامه مقاله به معرفی فروشگاه‌های بزرگ لوازم الکترونیکی در منطقه آکیهابارا می‌پردازیم:

  • Sofmap : مجموعه ساف‌مپ چندین فروشگاه در آکیهابارا و اطراف آن دارد و تمامی آن‌ها در ارائه محصولاتی مانند رایانه، نرم‌افزار و انواع سرگرمی‌ها تخصص دارند.

  • Laox: این فروشگاه علاوه بر لوازم الکترونیکی انواع سوغاتی‌های سنتی و کالاهایی را که به سبک زندگی مردن مربوط هستند، ارائه می‌دهد (درست همان محصولاتی که گاهی در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید و احساس می‌کنید وجود آن‌ها زندگی را بسیار آسان خواهد کرد) این فروشگاه از معدود کسب ‌و کارهایی بود که در دوران کرونا توانست رکود اقتصادی 5 را پشت سر بگذارد.

  • Akky: فروشگاه آکی در فروش کالاهای معاف از مالیات تخصص دارد و در منطقه آکیهابارا دارای دو شعبه فعال است. این فروشگاه از آن دسته مجموعه‌هایی است که تجهیزات الکترونیکی مخصوص استفاده در خارج از کشور را به فروش می‌رسانند؛ از جمله دوربین، تلویزیون، انواع نرم‌افزارها، رایانه و انواع پخش‌کننده‌ها.

خلاصه

آکیهابارا در منطقهٔ چیودا و تایتو در توکیو پایتخت ژاپن واقع شده‌است. آکیهابارا مرکز فروش وسایل الکترونیکی و کامپیوتر در ژاپن است. گرچه هنوز هم فروشگاه‌های فروش وسایل برقی در آکیهابارا چشمگیر است، در سال‌های اخیر به‌تدریج بعضی از مراکز فروش وسایل الکترونیکی به قسمت‌های دیگر توکیو تغییر مکان داده‌اند و آکیهابارا در حال تبدیل شدن به مرکز فروش انیمه، مانگا، اکشن فیگور، بازیهای رایانه‌ای و در کل محصولات مورد علاقه اوتاکوها است. روزهای یکشنبه در خیابان مرکزی آکیهابارا راه بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (211 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (100 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (43 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (34 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (29 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!