علائم و نشانه های شاتون زدن خودرو

  پنجشنبه، 30 آذر 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه

شاتون ها جزء ضروری موتورهای احتراق داخلی هستند که وظیفه انتقال نیرو از پیستون به میل لنگ را بر عهده دارند. با این حال، مانند هر قطعه مکانیکی، آنها می توانند از کار بیفتند که این اتفاق منجر به عواقب فاجعه بار می شود. درک علل شاتون زدن برای حفظ طول عمر و قابلیت اطمینان موتورها بسیار مهم است.

علائم شاتون زدن ماشین

نشانه‌های شاتون زدن مختصر می‌باشد که به راننده این هشدار را می‌دهد که مشکلی در موتور خودرو وجود دارد. از آنجایی که خرابی شاتون میتواند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای خودرو به همراه بیاورد بهتر است با داشتن اطلاعات و دانش کافی نسبت به نشانه‌های خرابی شاتون از آسیب‌های احتمالی دیگر قطعات جلوگیری کنید.با مطالعه این علائم شما پی به شاتون زدن خودروی خود خواهید برد.

1- صدای شاتون زدن ماشین

صدای شاتون زمانی در میاید که موتور در دور متوسط یعنی نه کم و نه زیاد قرار دارد.ازبین رفتن یاتاقان که همواره در حرکت است باعث بوجود آمدن صدای کوبیده شدن شاتون می شود.کمبود روغن نیز یکی دیگر از دلایل بوجودآمدن صدای شاتون است.

2- تغییر صدای موتور در دور‌ موتور بالا

شاتون به عنوان یک قطعه متحرک دائماً در حال تبدیل حرکت عمودی به چرخشی است و از آن‌جایی که سرعت و شدت این حرکت در دور موتور‌های بالا افزایش می‌یابد، وجود هرگونه ایرادی در شاتون باعث تغییر صدای اتومبیل شما خواهد شد.

در دور موتور‌‌های بالا فرایند احتراق با سرعت بیشتری انجام می‌شود و در صورتی که روغن موتور خودرو توانایی انتقال گرمای تولید شده در این قسمت و روانکاری قطعات موتور را نداشته باشد، صدای آزاد شده از موتور خودرو در دور موتور‌های بالا افزایش چشم‌گیری را شاهد خواهد بود و این صدا بیشتر شبیه به صدای ساییده شدن دو قطعه فلزی به یکدیگر است.بنابراین، در صورت تغییر صدای موتور بهتر است که از رانندگی با اتومبیل خود پرهیز نمایید و برای جلوگیری از شاتون زدن ماشین در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

دور موتور بالا

3- شنیدن صداهای غیر عادی در دور موتور‌های پایین

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که صدای عادی موتور نیز در هنگام فرسوده بودن شاتون تغییر کرده است. شنیدن صداهایی همچون: صدای تق تق کردن و یا صدای ساییده شدن فلزات به یکدیگر در هنگامی که خودرو در وضعیت ایستاده قرار دارد یکی دیگر از علائم و نشانه‌های خراب بودن و یا فرسوده شدن شاتون است

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این صدا از شدت چندانی برخوردار نیست و برای شنیدن آن باید کمی دقت کنید. همچنین، شنیده شدن اینگونه صدا‌ها جزو نشانه‌های پایانی وجود مشکل در شاتون‌ها می‌باشد و در صورت نادیده گرفتن این صدا‌ها احتمال شاتون زدن ماشین در کوتاه مدت بسیار بالا می‌باشد.

4- مشاهده شدن لکه‌های روغن

در شرایط بسیاری مشاهده شده است که خراب بودن شاتون‌ها باعث آزاد شدن روغن از سیستم روانکاری خودرو شده است و با مشاهده لکه‌های روغن در زیر خودرو می‌توان وجود این مشکل را تشخیص داد و از خراب شدن کامل موتور جلوگیری کرد.

بی کیفیت بودن روغن و یا کم بودن روغن موتور یکی از دلایل اصلی شاتون زدن خودرو می‌باشد و این حالت می‌تواند به گیرپاژ کردن موتور منجر شود.بنابراین، در صورت مشاهده لکه‌های روغن در زیر اتومبیل سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکلات احتمالی سیستم روانکاری موتور همچون: سوراخ شدن کارتل روغن را برطرف نمایید.

5- پرتاب شدن قطعات فلزی از زیر کاپوت در تصادفات رانندگی

پرتاب شدن قطعات فلزی از زیر کاپوت در تصادفات رانندگی جزو نشانه‌های شاتون زدن خودرو می باشد و این حالت زمانی مشاهده می‌شود که شاتون‌ها در اثر فشار شکسته شده باشند.بنابراین، در صورتی که پس از تصادفات شدید قطعات فلزی را در محدوده‌ی تصادف مشاهده کردید بهتر است اتومبیل خود را به هیچ عنوان روشن نکنید زیرا این کار باعث وارد شدن آسیب‌های بیشتر به موتور خواهد شد.

تصادف

سخن پایانی

نگهداری ناکافی و بی توجهی به علائم هشدار دهنده می تواند خرابی شاتون را تشدید کند. عدم پیروی از برنامه‌های تعمیر و نگهداری مناسب یا نادیده گرفتن نشانه‌های مشکلات موتور، مانند صداهای ضربه یا رفتار نامنظم، می‌تواند باعث تشدید مشکلات اساسی شود و در نهایت منجر به شاتون زدن شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان