ساعدنیوز
ساعدنیوز

علائم و نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان و روش های درمان

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان و روش های درمان
بسیاری از افرادی که اختلال بیش فعالی دارند،‌ممکن است از بیماری شان اطلاع نداشته باشند. به همین دلیل است که درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار پر اهمیت است. برای درمان بیش فعالی در بزرگسالان امروزه موارد بسیار زیاد و گسترده ای مطرح می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ADHD، اختلالی است که حتما در مورد آن شنیده اند ولی ممکن است تصور کنید که این اختلال فقط در مورد کودکان است و بزرگسالان به چنین اختلالی دچار نمی شوند. بزرگسالان هم مانند کودکان دچار این اختلال می شوند و حدود ۴ تا ۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا به این اختلال مبتلا هستند. البته تعداد کمی از افراد، این اختلال در آنها تشخیص داده می شود و تحت درمان قرار می گیرند.

هر فردی که در کودکی با این اختلال مواجه بوده، در بزرگسالی نیز با آن دست به گریبان است. ممکن است در برخی از آنها این بیماری در کودکی تشخیص داده نشده باشد و همچنین تحت درمان قرار نگرفته باشند و بعدها در زندگی به مرور زمان این بیماری در افراد بزرگسال تشخیص داده شود. با وجود اینکه تعداد زیادی از کودکان مبتلا به این اختلال، این مرحله را پشت سر می گذارند، ۶۰ درصد از آنها در بزرگسالی هنوز این اختلال را تجربه می کنند. اختلال کم توجهی بیش فعالی که آن را در ادامه به طور خلاصه فقط بیش فعالی در بزرگسالان می نامیم، زنان و مردان را به طور مساوی، درگیر می کند.

در این مقاله می خواهیم به درمان بیش فعالی بزرگسالان و علائم و نشانه های آن و درمان های پیشنهادی آن بپردازیم:

بیش فعالی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

یکی از اولین قدم هایی که باید برای درمان بیش فعالی بزرگسالان انجام دهید این است که باید علائم و عوارض که این اختلال ایجاد می کند را بشناسید .

بی اشتهایی ، خشکی دهان ، اضطراب و استرس ، سردرد و مشکلات خواب از جمله مشکلاتی است که ممکن است بر اثر بیش فعالی در بزرگسالان ایجاد شود .

البته باید به این نکته توجه داشت که داشتن این نشانه ها الزاما به این معنی نیست که فرد اختلال بیش فعالی دارد . آشنایی با این نشانه ها به افراد مختلف کمک می کند تا اگر چنین علامت هایی دارند ، آن ها را پیگیری کنند.

چه نوع درمانی بهتر است؟

نکته مهمی که باید در مورد درمان بیش فعالی بزرگسالان بدانید این است که ، داروها یک ابزار هستند . بسیاری از افراد تصور می کنند که دارو درمانی بر روی همه کسانی که اختلال بیش فعالی دارند جواب می دهد. در صورتی که چنین تصوری غلط است.

دارو درمانی ممکن است در افراد مختلف ، نتایج مختلفی به دنبال داشته باشد. بنابراین بهترین راهی که امروزه برای درمان بیش فعالی بزرگسالان پیشنهاد می شود، دارو درمانی همراه با درمان های مشاوره ای است.

برای درمان بیش فعالی بزرگسالان با دارو باید چه نکاتی را بدانیم؟

براساس نتایجی که از تحقیقات مختلف به دست آمده است، دارو درمانی باید با جلسات مشاوره ای همراه شود. البته ممکن است درمان بیش فعالی کودکان یا نوجوانان با روش هایی که برای بزرگسالان پیشنهاد می شود متفاوت باشد.

در ادامه چند نکته ضروری که باید در درمان بیش فعالی در بزرگسالان بدانید را بیان می کنیم:

1- واکنش افراد با یکدیگر فرق می کند.

در روند دارو درمانی و پس از این که افراد بنابر تشخیص روان پزشک شروع به مصرف دارو می کنند، امکان دارد حالت های مختلفی به وجود بیاید.

درمان دارویی در تعدادی از افراد به خوبی جواب می دهد. در حالی که در تعداد دیگری از افرادی که مبتلا به اختلال بیش فعالی بزرگسالان هستند، داروها پاسخ مناسبی نمی دهند. هم چنین ممکن است عوارض داروها در افراد مختلف متفاوت باشد.

2- درمان فقط مصرف دارو نیست!

هر روشی که برای کنترل علائم اختلال تان به کار می گیرید، جزو درمان بیش فعالی محسوب می شود. اگر جزو افرادی هستید که مدتی است تحت نظر روان پزشک قرار گرفته اید و دارو مصرف می کنید، نباید تصور کنید که دیگر لازم نیست هیچ کاری بکنید!

درمان اکثر اختلال های روان پزشکی با همیاری و همراهی خود فرد امکان پذیر است. بنابراین نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که باید درمان های دیگر را نیز دنبال کنید و به دارو محدود نشوید.

3- مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد.

یکی از اشتباهاتی که در جامعه رایج است این است که خود افراد به صور خودسر تصمیم می گیرند مشکلات روانی شان را درمان کنند. درمان بیش فعالی بزرگسالان مانند درمان هر اختلال دیگری باید تحت نظر مستقیم روان پزشک صورت بگیرد.

روان پزشک وضعیت شما را به صورت مستمر چک و پایش می کند و تصمیم می گیرد که چه راه درمانی را در پیش بگیرید. هم چنین مورد دیگری که باید بدانید این است که یکی دیگر از وظایف بسیار مهم روان پزشک، کنترل عوارض جانبی دارو است. به طور کل همه داروهای روان پزشکی عوارض جانبی دارند و بدن افراد را به صورت های مختلف درگیر می کنند. در چنین شرایطی مراجعه به روان پزشک ضروری است.

تغذیه چه نقشی در درمان بیش فعالی بزرگسالان دارد؟

نقش تغذیه و مسائل مربوط به آن، در درمان بیش فعالی در بزرگسالان ضروری است. به طور کلی دو اصل مهم در روند درمان بیش فعالی بزرگسالان که به تغذیه مربوط است وجود دارد. اول این که چه غذایی می خورید و نکته دوم این که غذایتان را چگونه می خورید.

یکی از نکات اساسی که افرادی که اختلال بیش فعالی دارند باید بدانند این است که باید به غذا خوردن شان، نظم بدهند. کسانی که بیش فعال اند ممکن است برای ساعت های طولانی گرسنگی را تحمل کنند و بعد از این که شرایط غذا خوردن فراهم شد، شروع کنند و هر نوع غذایی که در اطراف شان بافت می شود را میل کنند.

بهتر است بین فاصله وعده ها و میان وعده های غذایی بیشتر از سه ساعت فاصله نیفتد. این موضوع به شما کمک می کنند تا گرسنگی طولانی مدت نداشته باشید و بخواهید با غذا خوردن زیاد آن را جبران کنید.

توصیه دیگری که روان پزشکان به افرادی که اختلال بیش فعالی دارند می کنند این است که از مصرف فست فودها و شکر و کافئین پرهیز کنند. بالا رفتن قند خون و هم چنین مصرف چای و قهوه باعث اختلال خواب شبانه می شود. بنابراین بهتر است که این نکته را جدی بگیرید و از مصرف بیش از حد این خوراکی ها پرهیز کنید.

امگا3 یکی از مواد مغذی است که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار توصیه شده است. موادی خوراکی مانند غداهای دریایی، فرآورده های لبنی و تخم مرغ سرشار از امگا 3 هستند. اگر شما جزو افرادی هستید که برای بیش فعالی خودتان به دنبال درمان های کمکی خوراکی می گردید، بهتر است امگا 3 را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

آیا جلسات مشاوره به درمان بیش فعالی بزرگسالان کمک می کند؟

مراجعه به روانشناس و استفاده از تجربیات مشاور یکی از بهترین راهکارهایی است که می توانید برای درمان بیش فعالی در بزرگسالان در پیش بگیرید. همان طور که پیش از این گفته شد، درمان بیش فعالی بزرگسالان فقط با مصرف دارو میسر نمی شود.

احساس نیاز به مراجعه به مشاور ممکن است در خود فرد ایجاد شود. خود فرد احساس می کند که برای درمان بیش فعالی و برای در میان گذاشتن مسائل و مشکلاتی که تجربه می کند، بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کند.

حالت دیگر این است که روان پزشک به شما توصیه می کند که برای بهبود روند درمان تان به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با انجام تست های مختلف، تمام ویژگی های شخصیتی شما را می شناسد و شما را با نقاط ضعف و قوت خودتان آشنا می کند. هم چنین یکی دیگر از مواردی که باعث می شود برای درمان بیش فعالی به مشاور مراجعه کنید این است که روانشناس ریشه های مشکلات شما را می شناسد.

روانشناسی خانواده و درمان بیش فعالی

روانشناسی خانواده یکی از زیرشاخه های علم روانشناسی است. ممکن است تعدادی از افرادی که قبلا ازدواج کرده اند در زمانی که ازدواج کرده اند متوجه بیش فعالی شان شوند. مشاور خانواده با جلساتی که برگزار می کند، حالت های مختلفی را که ممکن است برای شما در طول دره درمان بیش فعالی بزرگسالان که با آن مواجه هستید را توضیح می دهد و به شما راهکارهای مناسبی برای مواجه شدن با این مشکل می دهد.

شما در کنار روند درمانی که در پیش گرفته اید می توانید جلسات مشاوره تان را ادامه دهید. تعداد این جلسات بنابر صلاحدید پزشک تان و خود روانشناس می تواند متغیر باشد. بنابراین دانستن این نکته ضروری است که نقش یک روانشناس مجرب در درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار مهم است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (274 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (65 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (41 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس