علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن

  پنجشنبه، 03 خرداد 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن
اگر متوجه لکه‌های سفید روی ناخن‌های خود یا اطرافیانتان شده‌اید، به هیچ وجه مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله از ساعد نیوز اطلاعات مفیدی درباره انواع، علائم و روش‌های درمان این لکه‌ها در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سفیدی ناخن یا لوکونیشیا (Leukonychia) یکی از مشکلات بسیار رایج و بی‌خطر است که به‌صورت لکه‌ها و خطوط سفید روی ناخن‌های دست و پا مشاهده می‌شود. از نظر پزشکی وجود لکه سفید روی ناخن مسئله خطرناکی نیست؛ اما نوع و علت بروز این عارضه حتما باید مشخص شود تا پزشک اقدامات لازم برای درمان را آغاز کند‌.

لوکونیشیا چیست


همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، لوکونشیا یا وجود لکه‌های سفید روی ناخن عارضه‌ای شایع است که بسیاری از افراد در دوران مختلف زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. سفیدی جزئی یا کامل یک یا چند ناخن‌ هم در ناخن‌های دست و هم در ناخن‌های پا ایجاد می‌شود. تمام افراد با هر جنسیت، قومیت و سنی ممکن است در طول زندگی خود با مشکل سفیدی ناخن مواجه شوند.

جالب است بدانید که کلمه Leukonychia یک اصطلاح پزشکی برگرفته از دو واژه یونانی “leukos” و “onyx” به ترتیب به معنای سفید و ناخن است. ناخن‌های سالم باید صاف، بدون شیار یا حفره، از نظر رنگ یکنواخت و بدون لکه‌های سفید باشند.

علت به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن


علل مختلفی برای سفید ناخن وجود دارد. از مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وارد شدن ضربه‌ فیزیکی به ناخن‌ها


جنس ناخن‌ها از لایه کراتینی ساخته شده است. درصورت پدیکور پا و مانیکور بیش از حد، خم شدن ناخن به عقب، چیدن ناخن‌ها، جویدن و ژلیش ناخن به مدت طولانی و پوشیدن کفش‌های تنگ، لایه کراتینی ناخن دچار آسیب می‌شود. در صورت ترک خوردن لایه کراتینی، هوا در داخل آن محبوس شده و لکه سفید به وجود می‌آید.

ابتلا به عفونت‌های قارچی


یکی دیگر از دلایل سفید شدن ناخن ابتلا به عفونت‌های قارچ ناخن مانند آنیکومایکوزیس پا است. قارچ‌ها با رشد در لایه‌های کراتین ناخن پا باعث ایجاد لکه‌های سفید در سطح آن می‌شوند. با گسترش عفونت قارچی، ناخن‌های پا شکننده و پوسته‌‌پوسته می‌شوند‌.

ابتلا به بیماری‌های سیستمیک


دلیل سفیدی ناخن‌هایی که نوع سفیدی آن‌ها totalis است، ابتلا به بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، کم‌خونی فقرآهن، پرکاری تیروئید، پنومونی یا ذات‌الریه، سیروز کبدی، هپاتیت و بیماری نارسایی کلیه است. در بیماری نارسایی کلیه سطح آلبومین خون پایین می‌آید. در نارسایی کبد نیز بدن با کاهش پروتئین مواجه می‌شود‌. کمبود آلبومین و پروتئین تاثیر زیادی در سفیدشدن ناخن‌ها دارد.

کمبود سطح مواد معدنی بدن


اگر سطح موادمعدنی مانند کلسیم و روی (زینک) در بدن کاهش پیدا کند، روی ناخن‌ها لکه‌های سفید ایجاد می‌شود. به طور کلی کمبود مواد معدنی دیگری مانند مس، منیزیم، سدیم و آهن نیز باعث کاهش استحکام ناخن‌ها شده و احتمال آسیب دیدن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کمبود ویتامین و سوء تغذیه


کمبود بیوتین یا ویتامین‌ B7، فولات یا ویتامین B9، ویتامین B12 و ویتامین C در بدن افرادی که دچار سوء تغذیه هستند و از یک رژیم غذایی سالم استفاده نمی‌کنند، باعث ایجاد لکه سفید روی ناخن‌ می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک


سفیدی ناخن در افرادی که به لاک، ناخن مصنوعی، لاک پاک‌کن، استون، برق ناخن و غیره حساسیت دارند نیز مشاهده می‌شود. در واقع سفید شدن ناخن در این افراد یک نوع واکنش آلرژیک به مواد حساسیت‌زا است. در انواع روش کاشت ناخن ممکن است این حساسیت ها ایجاد شود.

عوامل وراثتی


در موارد بسیار نادر ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ در بعضی از افراد نشان‌دهنده یک بیماری وراثتی است. این بیماری که از پدر یا مادر و گاهی از هر دوی آن‌ها به کودک انتقال می‌یابد و کودک به سفیدی کامل یا totalis ناخن مبتلا می‌شود.

مسمومیت و مصرف دارو


در اثر مصرف برخی از داروهای شیمی درمانی مخصوص سرطان، داروهای سولفونامید برای درمان عفونت‌های باکتریایی و مسمومیت در اثر مصرف موادی مانند آرسنیک نیز ممکن است روی ناخن‌ها لکه سفید از نوع striata ایجاد شود.

ناخن

علائم لوکونیشیا


لوکونیشیا با علائم زیر همراه است:

  • یک نقطه سفید روی ناخن

  • یک خط سفید روی ناخن

  • نقاط سفید در اندازه‌های کوچک و ریز روی ناخن‌

  • نقاط سفید بزرگ و پراکنده در سطح ناخن‌

  • خطوط سفید بزرگ و طولی در امتداد هم روی ناخن‌

  • خطوط سفید عرضی موازی با پایه ناخن

  • سفید شدن تمام سطح ناخن

هر یک از علائمی که معرفی کردیم، به دلیل خاصی ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال اگر علت به وجود آمدن لکه سفید واکنش‌های آلرژیک باشد، تعداد زیادی لکه‌ سفید و ریز بر سطح ناخن مشاهده می‌شود. یا اگر ناخن دچار ضربه و آسیب شود، نقطه سفید بزرگی درست در وسط آن به وجود می‌آید.

ناخن

روش های درمان سفیدی ناخن


با توجه به اینکه دلایل مختلفی در ایجاد سفیدی روی ناخن‌ها نقش دارند، برای درمان این مشکل نیز باید از روش‌های متفاوتی استفاده کرد. مهم‌ترین روش‌های درمان سفیدی ناخن عبارت‌اند از:

استفاده از رژیم غذایی مناسب


یکی از بهترین روش‌های درمان سفیدی روی ناخن‌ها استفاده از رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین است. هر چه ناخن‌ها از استحکام برخوردار باشند، در مقابل ضربه یا آسیب مقاوم‌تر خواهند بود و لکه‌های سفید روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. در رژیم غذایی خود خوراکی‌هایی مانند قارچ، موز، سویا، کره، لوبیا، تخم‌مرغ، غلات، آجیل و گل‌کلم را بگنجانید.

مصرف مکمل بیوتین


مصرف مکمل بیوتین نیز مناسب است. بیوتین یا همان ویتامین B یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که تاثیر زیادی در افزایش سلامتی پوست، مو و ناخن دارد. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را تبدیل به انرژی کند.

درمان عفونت قارچی تحت نظر پزشک


در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سفیدی ناخن عفونت قارچی به نام آنیکومایکوزیس است. برای درمان این نوع عفونت حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای ضدقارچ برایتان تجویز شود‌. این داروها باید به‌صورت مداوم و به‌مدت سه ماه مصرف شوند تا عفونت قارچی کاملا از بین برود. قارچ پوستی حتما باید درمان شود.

استفاده از محصولات تقویت‌کننده ناخن


ناخن‌های نرم خیلی بیشتر از ناخن‌ها محکم و مقاوم در معرض آسیب‌دیدن و شکستن هستند. دلیل ایجاد سفیدی ناخن در بعضی از افراد وارد شدن ضربه است. این افراد با استفاده از محصولات تقویت‌کننده که اغلب توسط پزشکان متخصص پوست‌و‌مو تجویز می‌شود، می‌توانند ناخن‌های خود را تقویت کنند.

قطع استفاده از لاک، ناخن مصنوعی و ژل نکردن ناخن‌ها


برای درمان سفیدی روی ناخن‌ها برای مدتی موقتا استفاده از لاک‌های شیمیایی، لاک پاک‌کن، ناخن مصنوعی و ژل کردن ناخن‌ها را قطع کنید. اگر مجبور بودید برای شرکت در جشن یا مراسمی ژلیش ناخن و یا فرنچ ناخن انجام دهید، حتما به سراغ‌های لاک‌هایی بروید که در ترکیبات آن‌ها مواد شیمیایی به‌کار نرفته است.

جمع بندی


امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که با این عارضه مواجه هستید، درمانی گرفته‌اید که موثر واقع شده است، لطفا در بخش نظرات با ما و کاربران صندلی به اشتراک بگذارید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (320 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (205 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (106 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (49 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (33 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (31 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (32 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (23 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (13 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (10 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (10 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (10 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای شلیک در خیابان گلکشت تبریز چه بود؟ / همه صحنه وحشتناک را دیدند + جزییات
عفو رهبر انقلاب 29 اعدامی را به زندگی بازگرداند
اینجا نه جشن تولد است نه عروسی!+عکس
نگاهی به ویو ابدی خونه مهدی طارمی در ایتالیا رو به کوه های آلپ+عکس
سلاخی خانواده همسر توسط خواننده خشمگین
خنده معنادار رهبر معظم انقلاب در دیدار انفرادی با کمدین محبوب ایرانی/ بازی شما را دوست دارم خیلی طبیعی بازی می‌کنید+عکس
جزئیات شرایط انتقال دانشجویان به خارج از کشور
کارنامۀ مرحلۀ اول آزمون استخدامی مشاغل دبیری منتشر شد
دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: بهترین و ضعیف‌ترین اخلاق پدرم مهربان بودن اوست
توهین هم زمان مدیر عامل اسبق استقلال به حجاب و بیرانوند / ایشان باید چادر سرش کند!
این زن بعد افشای خیانت همسرش، خودش و 4 فر زندش را کشت +عکس
همه داوودنژادهای جلوی دوربین! / از مادربزرگ و عمو گرفته تا خواهر و دختر عمو
این 5 میوه را در یخچال نگه ندارید!
مرد همسایه بخاطر شارژ ساختمان دست به اسلحه برد!
توله گیری برخی پیمانکاران شهرداری از سگ‌های ولگرد! + فیلم دلخراش