ساعدنیوز
ساعدنیوز

عمرا بدانید این غذاهای ناسالمی که روزانه مصرف می کنید چه تاثیر وحشتناکی روی سلامتی شما دارد

  سه شنبه، 01 آبان 1403 ID  کد خبر 414261
عمرا بدانید این غذاهای ناسالمی که روزانه مصرف می کنید چه تاثیر وحشتناکی روی سلامتی شما دارد
ساعدنیوز: غذاهای مضر شامل شکر، فست فودها، آبمیوه‌های صنعتی و ... است که باید برای افزایش سلامتی خود میزان مصرف آن‌ها را در رژیم غذاییتان محدود کنید یا در صورت امکان به کلی آن‌ها را حذف کنید.

به گزارش سرویس علم و فناوری ساعدنیوز، به جرات می‌توان گفت که منشاء بسیاری از بیماری‌ها به خوردن غذاهای ناسالم برمی‌گردد. امروزه استفاده از خوراکی‌های شور، شیرین و پرچرب به یک عادت تبدیل شده است، به طوری که بعضی از افراد به سختی می‌توانند از مصرف آن‌ها چشم‌پوشی کنند. با این حال، باید بدانید که زیاده‌روی در خوردن این غذاها برای سلامتی مضر است و می‌تواند کیفیت زندگی شما را به خصوص در دوران سالمندی به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، این مقاله را به معرفی خوراکی های ناسالم و تاثیر آن‌ها روی بدن اختصاص داده‌ایم. خواندن این مقاله به شما در انتخاب هوشمندانه‌ مواد غذایی و داشتن تغذیه سالم کمک می‌کند.

تغذیه ناسالم چیست؟

تغذیه ناسالم به معنی خوردن غذاهایی است که فقط احساس سیری به شما می‌دهند و با گذشت زمان باعث بالا رفتن وزن‌تان می‌شوند.

غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید، برای شما 2 فایده مهم دارند؛ در ابتدا حجم معده را پر می‌کنند تا احساس گرسنگی نداشته باشید. سپس در مرحله بعد، مواد مغذی مورد نیاز تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن را تامین می‌کنند. غذاهای ناسالم فقط حس گرسنگی را از بین می‌برند، اما چون مواد مغذی زیادی ندارند نمی‌توانند از سلامتی شما محافظت کنند.

تفاوت رژیم غذایی ناسالم با رژیم غذایی سالم

به گفته محققان، تغذیه سالم ویژگی‌های دارد که تغذیه ناسالم فاقد آن‌ها است. تغذیه سالم می‌تواند:

  • فشار خون را کنترل کند.

  • سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را تنظیم کند.

  • سطح کلسترول خون را در محدوده مناسب حفظ کند.

  • به کنترل وزن کمک کند.

  • سطح قند خون را کنترل و از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

  • خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش ‌دهد.

  • به حفظ عملکرد طبیعی اندام‌های بدن کمک کند.

  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

  • بینایی را بهبود بخشد.

  • از سلامت استخوان‌ها محافظت کند.

  • به تولید بافت‌های سالم و جدید در بدن کمک کند.

پیروی از رژیم غذایی سالم از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند و طول عمر را افزایش می‌دهد.

لیست غذاهای ناسالم

به غذای ناسالم به انگلیسی unhealthy food می‌گویند. در ادامه به تعدادی از پرمصرف‌ترین خوراکی های ناسالم اشاره می‌کنیم:

  • تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین: زیاده‌روی در مصرف قند یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به چاقی در سراسر جهان است. چاقی با بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع 2، پرفشاری خون و آرتریت (بیماری مفصلی) مرتبط است.

  • غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ تصفیه‌شده: کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی متعادل را تشکیل می‌دهند، اما باید سعی کنید تا حد امکان از مصرف غذاهای مملو از کربوهیدرات تصفیه‌شده مثل نان سفید خودداری کنید. این نوع غذاها به سرعت توسط بدن تجزیه می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند قند خون را به شدت بالا ببرند.

  • الکل: استفاده از نوشیدنی‌های الکلی با افزایش خطر ابتلا به سرطان، سیروز کبدی و نارسایی کبد مرتبط است. همچنین ممکن است به کم‌آبی بدن و سردرد منجر شود.

  • گوشت‌های فرآوری‌شده: گوشت‌های فرآوری‌شده از جمله سوسیس و کالباس سرشار از سدیم (نمک) و نیترات هستند که هر 2 می‌توانند تاثیر منفی روی سلامتی داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این نوع گوشت‌ها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

  • غذاهای حاوی چربی ترانس: این نوع چربی که در فست فود و روغن جامد یافت می‌شود، کلسترول بد (LDL) را افزایش و کلسترول خوب (HDL) را کاهش می‌دهد.

  • لبنیات پرچرب: استفاده از شیر، ماست و پنیر پرچرب می‌تواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است به جای این محصولات از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.


عوارض مصرف غذاهای ناسالم

تحقیق در مورد تغذیه ناسالم نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف خوراکی ‌های شور، شیرین یا پرچرب با افزایش خطر ابتلا به مشکلات زیر مرتبط است:

1. چاقی و اضافه وزن

بدون شک بین تغذیه ناسالم و چاقی ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خوردن غذاهای پرکالری و ناسالم زیاده‌روی می‌کنید، به دلیل انباشته شدن چربی در بدن با مشکل اضافه وزن و چاقی مواجه می‌شوید. حقیقت آن است که افراط در مصرف غذاهای ناسالم کار ساده‌ای است، اما خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی به تلاش زیادی نیاز دارد و معمولا زمان‌بر است که این موضوع ممکن است شما را از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز سایر بیماری‌ها مانند مشکلات کلیوی، کبدی و… باشد.

کسانی که غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

چاقی

2. کاهش سطح انرژی

غذاهای ناسالم مواد مغذی کمی دارند. به همین دلیل، مصرف آن‌ها نمی‌تواند به اندازه کافی انرژی در اختیار سلول‌ها و اندام‌های بدن قرار دهد. کمبود پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی در رژیم غذایی باعث می‌شود همواره احساس خستگی داشته باشید.

3. مشکلات پزشکی

تغذیه ناسالم به طور مستقیم در بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد. از این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا

  • کلسترول بالا

  • بیماری قلبی

  • سکته مغزی

  • بیماری‌‌های کلیوی و کبدی

  • مشکلات گوارشی

  • دیابت نوع 2

  • پوکی استخوان

  • سردرد

4. اختلال در عملکرد مغز

مغز برای داشتن عملکرد صحیح به چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده نیاز دارد. اگر غذاهای ناسالم را جایگزین غذاهای سالم کنید، مغز از این مواد مغذی مهم محروم می‌شود و عملکرد آن به شدت کاهش می‌یابد.

5. کاهش قدرت یادگیری

رژیم‌ غذایی مملو از قند و چربی روی فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (BDNF) تاثیر می‌گذارد. این فاکتور به رشد و توسعه سیستم عصبی کمک می‌کند و در شکل‌گیری حافظه نقش دارد.

6. مشکلات سلامت روان

مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم می‌تواند علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب را تشدید کند. همچنین مشخص شده است که داشتن عادت‌های غذایی ناسالم در دوران جوانی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

غذاهای ناسالم خطر بروز بیماری‌های مزمن را افزایش و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهند.

کلام پایانی درباره غذاهای ناسالم

تغذیه نامناسب باعث شده است که شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار مثل دیابت و بیماری قلبی در سراسر جهان روند افزایشی داشته باشد. به همین دلیل، متخصصان از غذاهای ناسالم به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر زودهنگام یاد می‌کنند.


برای مشاهده سایر اخبار علمی با سرویس علم و فناوری ساعدنیوز همراه باشید.



  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (491 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (303 نظر) بهنوش طباطبایی: کشتن روباه و استفاده از پوست حیوان خیلی هم خوبه برای محیط زیست مفیده چطور گوشت از قصابی میخریم نمیگیم به قیمت کشته شدن حیوانه+فیلم (152 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (145 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (142 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (124 نظر) رهبر معظم انقلاب: 14 ساله که بودم از پدرم اجازه می‌گرفتیم و با برادرم به ییلاق می‌رفتیم شب خسته برمی‌گشتیم و می‌خوابیدیم، پدرم ما را در خواب می‌بوسید چون دلتنگمان می‌شد+عکس (95 نظر) حرف های گنده تر از دهن مهشید حامدی زن ابی خواننده خطاب به محسن چاوشی: عرب پرست!/ مثل سگ افتخار می‌کند به کاباره و شهامتِ تهران ندارد! (88 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (85 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (70 نظر) حال و هوای کلاس درس در حضور سرزده رهبر معظم انقلاب در یک روستای محروم +عکس؛ از خنده های ریز یک دانش آموز تا نگاه های خیره دانش آموز دیگر (70 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) همسر بیرانوند: علیرضا از غر زدن های من می ترسد/ بعد از 4 بار خواستگاری به علیرضا جواب مثبت دادم/ کافی است چیزی از اشتباه علیرضا بگویم تا فورا عصبانی شود (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
10 دقیقه‌ای برای عصرونه کیک درست کن / طرز تهیه کیک ساده خانگی به صورت مرحله به مرحله و بسیار خوشمزه
آشپزشو؛ 10 دقیقه‌ای کتلت درست کن / آموزش گام به گام طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر
10 دقیقه‌ای پنکیک درست کن / آموزش طرز تهیه پنکیک خانگی
10 دقیقه‌ای فلافل درست کن / طرز تهیه فلافل ساده به روش خوزستانی با طعم بسیار عالی
آشپزشو؛ 5 دقیقه‌ای سالاد ماکارونی درست کن / طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی
در عرض 10 دقیقه مثل کافه‌ها چیز کیک درست کن / طرز تهیه گام به گام چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور با ساده ترین دستور
فال ابجد روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 5 آبان 1403
فال روزانه امروز شنبه 5 آبان ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 5 آبان ماه 1403
رهبر معظم انقلاب: موهای دخترم را شانه کردم، بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود؛ دودستی باید ببافند چون باید موها را سه قسمت کنند+عکس/ روایتی از پدرانگیِ شیرین رهبری
فال انبیاء روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 آبان 1403 + فیلم
شوک خونین در فوتبال اروپا / قطع عضو بازیکن فوتبال در زمین بازی + فیلم
تعجب مقامات مصر از پزشکیان و تیم همراهش / اروپا چهره دیگری از شما نشان می‌دهد
منتخب روز   
رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟ بازداشت مردی که به اسیدپاشی روی دوستش متهم است وحشتناک ترین قتل مرد جوان به دست بستگانش / صحنه‌سازی زن و شوهر جوان برای طبیعی جلوه دادن مرگ 4 محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند مال باخته برای پیدا کردن دزد خودرواش اشتباهی مردی بیگناه را ربود! پذیرایی از مسعود پزشکیان در باند فرودگاه و پس از پیاده شدن از هواپیما با شیرینی های مخصوص و محلی در روسیه+عکس قتل دختر 9 ساله به دست دوست 13 ساله‌اش / جسد در تپه های شهرک مسعودیه پیدا شد! + اعترافات افشای رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی پشت این جنایت بودند؟ فردی که در فرودگاه امام خمینی مرتکب قتل شد: می‌خواستم کارفرما را بترسانم!