انواع ضایعات پوستی

  پنجشنبه، 03 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع ضایعات پوستی
ضایعات پوستی بخش‌ها و نواحی از پوست هستند که به صورت غیر طبیعی رشد کرده و نسبت به پوست اطراف طبیعی متفاوت به نظر می‌رسند.

اگر از بین بردن زگیل یا جوش هایی که ناراحتتان کرده و در تمام بدن تان به رشد و نمو خود ادامه داده و حتی شانه زدن به موهایتان را برایتان کابوس کرده اند، بهتر است بدانید با روش رادیو فرکانس یا لیزر درمانی می توانید برای همیشه از شر این ضایعه های پوستی خلاص شوید.

لیزر درمانی از استقبال بیشتری نسبت به سایر روش های جراحی زیبایی برخوردار است چرا که این روش مورد تایید همگان بوده و بیمار بدون هیچ دوره ی نقاهتی به زندگی روزمره ی خود باز می گردد.این روش درمان بسیار بی خطر، موثر و بدون درد است و حتی می تواند در تمامی نقاط بدن برای از بین بردن زگیل ها مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش لیزر، زگیل را مورد هدف قرار داده از سطح پوست (اپیدرم) عبور کرده و عروق خونی زگیل را که در تغذیه و رشدش کمک می کنند از بین می برد. با از بین رفتن عروق خونی، زگیل و یا جوش که منبع تغذیه ای ندارد، کم کم خشک شده و می ریزند.

با این روش به صورت سرپایی، بدون هیچ برش و زخمی از شر خال، جوش و یا زگیل های مزاحم در هر نقطه از بدنتان خلاص می شوید. باید خاطر جمع باشید، این عمل زیبایی هیچ خطری برای بافت های پوستی نخواهد داشت، همچنین زیبایی و سلامت پوست شما را تضمین خواهد کرد.

آیا از دیدن جوش و زگیل روی پوستتان احساس تهوع به سراغتان می آید؟

این جوش ها و زگیل ها باعث خجالتتان شده و احساس می کنید دیگران از دیدن شما، ناخشنود می شوند؟درست است. هیچکس با دیدن جوش و زگیل، احساس خوبی نداشته و همه دوست دارند از دست آن ها خلاص شوند. در طی سالیان گذشته، روش های خانگی زیادی برای از بین بردن جوش ها و زگیل ها معرفی شده اند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های مطمئن و ایمن تری برای زیباسازی پوست و زدودن جوش و زگیل مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد این ضایعات پوستی مطالعه کنیم.

انواع ضایعات پوستی

ضایعات پوستی بخش ها و نواحی از پوست هستند که به صورت غیر طبیعی رشد کرده و نسبت به پوست اطراف طبیعی متفاوت به نظر می رسند. انواع مختلفی از ضایعات پوستی خوش خیم و غیر سرطانی وجود دارد.

خال ها (Moles )

خال ها ضایعات پوستی کوچک و تیره رنگی هستند که به صورت طبیعی از دوران کودکی بر روی پوست ظاهر می شوند.

درماتوفیبروما ( Dermatofibroma)

ضایعات پوستی ثابت و برآمده ای هستند که به رنگ های قهوه ای، بنفش و قرمز رنگ دیده می شوند. علت دقیق درماتوفیبروما مشخص نیست ولی ممکن است در نتیجه ی نیش حشرات و یا جراحت های جزئی بر روی پوست ظاهر شوند.

اکتینیک کراتوزیس ( Actinic keratosis )

ناهمواری های سختی بر روی پوست هستند که معمولاً در مناطقی از بدن که در معرض تابش مداوم آفتاب قرار داشته، ظاهر می شوند.اکتینیک کراتوزیس ها پتانسیل تبدیل شدن به نوعی از سرطان پوست موسوم به کارسینوم سلول سنگفرشی (squamous cell carcinoma) را دارند. به همین علت پزشک معمولاً توصیه می کند که این ضایعات برداشته شوند.

زگیل پیری ( Seborrhoeic keratosis )

کراتوز سبورئیک، که به آن زگیل سبورئیک یا زگیل پیری نیز می گویند، برآمدگی های خاکستری، سیاه و یا قهوه ای روی سطح پوست یا کاسه ی سر هستند که معمولاً با افزایش سن بیش تر بر روی سطح پوست ظاهر خواهند شد.

کراتواکانتوما ( Keratoacanthoma)

این نوع از ضایعات پوستی به سرعت رشد کرده و دارای مرکزی سخت و پوسته پوسته هستند. کراتواکانتوماها معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض تابش افتاب قرار دارند به وجود می آیند و بسیار به ضایعات پوستی در هنگام ابتلا به سرطان سلول های سنگفرشی شباهت دارند. برای تشخیص بهتر این ضایعات باید توسط پزشک برداشته شوند.

زائده ها یا منگوله های پوستی (Skin tags )

این نوع از ضایعات پوستی معمولاً در مناطقی از بدن که پوست چین می خورد و روی هم سابیده می شود، مانند کشاله ی ران، زیر بغل یا گردن به وجود می آیند.

پیوژنیک گرانولوما(Pyogenic granuloma )

توده های عروقی خوش خیم که معمولا قرمز روشن هستند و معمولا بعد از جراحت ها و اسیب های پوست ایجاد می شوند.همچنین ممکن است در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد گردد. گراونولوم های پیوژنیک معمولاً به راحتی خونریزی می کنند و اغلب توصیه می شود که برداشته شوند.

کیست سباسه یا اپیدرمویید (Sebaceous cysts )

کیست اپیدرمویید گرد و آبدار است و در اندازه های کوچک میلی متری تا چندین سانتی متری دیده می شود. این نوع از ضایعات پوستی عفونی هم خواهند شد.

زگیل (Warts )

زگیل ها بر اثر عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آیند. این نوع از ضایعات پوستی سخت و کوچک هستند. در صورت مشاهده ی هر تغییری بر روی پوست و مشاهده ی تغییر در اندازه، شکل، رنگ یا اندازه ی خال به پزشک مراجعه کنید

عوارض برداشتن خال چیست ؟

1_قرمزی جای خال :

معمولا بعد از جراحی و یا لیزر خال یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شود که طی چند روز تا چند هفته خود بخود از بین می رود

2-تیرگی جای خال :

در بعضی پوستها مخصوصا پوستهای سبز امکان دارد جای خال کمی تیره تر شود , که آنهم طی چند هفته تا چند روز به مرور از بین می رود.

3- اسکار (جوشگاه و یا رد ):

احتمال باقی ماندن اسکار (باقی ماندن جای خال ) بعد از عمل خال بستگی به مهارت پزشک و نوع ترمیم پوست دارد البته که خالهای بزرگتر امکان اینکه از خود رد بجابگذراند را دارند خالهایی که روی نواحی برجسته گونه ها نیز امکان بجا گذاشتن رد را دارند و همچنین خالهای روی گردن و سینه و اندام احتمال بجا گذاشتن اسکار هیپرتروفیک (گوشت اضافی) نتیجه برداشتن خال دو نواحی مقعر صورت مثل بنا گوش و خط خنده عالیست ودر خبلی از موارد هیچگونه جوشگاه و یا رد بجا نمی گذارند

آیا بر داشتن خال باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود ؟

خیر اینکه به ندرتا بعضی افراد را می بینیمیا می شنویم که به دنبال برداشتن خال دچار سرطان پوستی در آن محل شده اند این است که برخی ضایعات پوستی که ظاهرا به عنوان خال برداشته می شوند اشتباها تشخیص داده اند و به اسم خال برداشته شده اند در حالیکه این ضایعه از اول خال نبوده بلکه تومور و یا سرطان پوستی کوچک بوده اند و چون عمق آنها اصولی برداشته نشده است بلا فاصله تومور عود می کند و این گمان می رود که خال بدنبال جراحی سرطانی شده است این در حالیست که از اول خال نبوده و همان سرطان پوست بوده است

پس برداشتن خال (اگر واقعا خال باشد ) هیچ مشکلی از نظر سرطانی شدن ندارد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (616 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (559 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...