انواع سندرم سوزش دهان

  دوشنبه، 12 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انواع سندرم سوزش دهان
سندرم سوزش دهان یک حالت بسیار آزار دهنده و نامطلوب به شکل احساس سوزش، خشکی، خارش و درد خفیف تا شدید در دهان و مخاط پوشاننده آن است

سندرم سوزش دهان یک حالت بسیار آزار دهنده و نامطلوب به شکل احساس سوزش، خشکی، خارش و درد خفیف تا شدید در دهان و مخاط پوشاننده آن است. با اینکه عوامل و دلایل ایجاد این سندرم تا کنون به طور کامل شناخته نشده است، اما پزشک ها معتقد هستند عوامل روحی و روانی و برخی از فاکتورهای سیستمیک، بویژه بیماری های زمینه ای مانند چاقی و دیابت می توانند این مشکل را ایجاد و یا تشدید نمایند. ما در این مقاله، به بررسی و راه های درمان این سندرم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

استعمال دخانیات و نوشیدن الکل:

استعمال سیگار و نوشیدن الکل ممکن است عامل این عارضه باشد. واضح است که دلایل زیادی برای ترک سیگار و الکل وجود دارد اما ممکن است این مشکل شما را وادار به ترک آن ها کند.چنانچه دائما مشروبات الکلی مصرف می کنید و دچار سوزش دهان و زبان هستید، سعی کنید به طور کلی مصرف آن را قطع کنید تا تأثیر آن را در رفع علائم مشاهده کنید.

سوزش دهان ناشی جرم دندان و استفاده از دندان مصنوعی:

از عوامل دیگری که موجب این عارضه می شود، جرم دندان و دندانهای مصنوعی نامناسب هستند.در صورتی که دندانهای مصنوعی دارید، باید بدانید که چسب به کار رفته در آن در عده ای از افراد باعث حساسیت میشود که در این صورت باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.همچنین برای جرم گیری و معاینه کلی دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید.

سوزش دهان ناشی از داروها:

گاهی داروها نیز باعث گلوسوداینیا (سوزش دهان و دندان) می شوند. اگر به طور مرتب از داروی خاصی استفاده می کنید، احتمال اینکه سوزش دهان شما عارضهٔ جانبی آن دارو باشد وجود دارد پس آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.

سوزش دهان ناشی از کمبود ویتامین ها:

پس برخی کمبودهای ویتامین و مواد معدنی در ایجاد این مشکلی تاثیرگذار هستند.همچنین تورم و سوزش سقف دهان ممکن است به دلیل چندین عامل باشد که بیشتر آن ها با حداقل درمان حل خواهند شد. در مواردی که کمتر رایج است، این تورم و سوزش ممکن است به دلایل شرایط جدی تری نیز اتفاق بیفتد.

علایم دیگری که ممکن است با تورم همراه شوند عبارتند از:

  • تاول و یا زخم های دیگر
  • خشکی دهان
  • اسپاسم عضلانی یا انقباض ماهیچه
  • درد یا ناراحتی

سوزش یا گزگز کردن نوک زبان

گزگز کردن نوک زبان یا احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی زبان معمولا بخاطر از دست دادن حساسیت در اثر فشار یا آسیب به اعصاب به وجود می آید. مهم است که در چنین شرایطی با علائم هشدار دهنده برای بیماری های جدی مانند سکته آشنا شوید.گزگز کردن یا سوزن سوزن شدن زبان ممکن است پس از نشستن در یک موقعیت ناراحت کننده برای مدت طولانی و یا خوابیدن بر روی یک بازو اتفاق بیفتد.یکی از شرایطی که معمول نیست، احساس سوزن سوزن شدن و گزگز نوک زبان است که معمولا نتیجه یک فرآیند خاص مثل واکنش های آلرژیک است.

عوامل خطر سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان شایع نیست برخی از عوامل می توانند خطر بروز بیماری را افزایش دهند، از جمله:

  • سن بالای 50 سال
  • جنسیت، این بیماری در زنان بیشتر دیده می شود.
  • یائسگی، BMS در زنان مسن به ویژه زنان یائسگی شایع تر است. همچنین می تواند در زنان یائسه تأثیر بگذارد. BMS در 18 تا 33 درصد از زنان یائسه دیده می شود. علت ایجاد BMS در درجه اول ناشی از عدم تعادل هورمون یا به طور خاص تر افت سطح استروژن است. این کاهش هورمون می تواند تولید بزاق را کاهش دهد، باعث ایجاد طعم فلزی در دهان و ایجاد سوزش در دهان شود. برخی از زنان یائسگی نیز حساسیت بیشتری به درد دارند.

سندرم سوزش دهان معمولاً بطور خودبخود و بدون عامل محرک شروع می شود. با این وجود، برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سندرم سوزش دهان را افزایش دهند، از جمله:

  • داروها
  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • برخی از بیماری ها
  • وقایع زندگی آسیب زا
  • حساسیت به مواد غذایی
  • سابقه درمان های دندانپزشکی
  • برخی از اختلالات پزشکی مزمن مانند فیبرومیالژیا، بیماری پارکینسون، اختلالات خود ایمنی و نوروپاتی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (321 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند