انواع تغییرات پوستی در دوران بارداری

  یکشنبه، 26 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع تغییرات پوستی در دوران بارداری
تغییرات هورمونی، گردش ‌خون و سیستم ایمنی از عواملی است که می‌تواند روی پوست شما تأثیرگذار باشد. خوشبختانه بیشتر تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، خودبه‌خود بعد از زایمان برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از این تغییرات، به خصوص ترک‌های پوستی و تغییر رنگ پوست ارثی است

بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی و متابولیکی وسیع و شدید است که چون موقتی است- بدن قادر به تحمل آن می باشد. در طی این دوره تغییرات متعددی در پوست - ناخن و موها بروز می کند. ضایعات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار- این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که مربوط به زیبایی ظاهری- امکان عود در بارداری های بعدی- اثرات این تغییرات روی جنین و یا مجموعه ای از آنها باشد.تمام تغییرات پوستی در دوران بارداری از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از ضایعات شایع می باشند و تقریباْ در تمام زنان باردار مشاهده میشود و یا برخی ضایعات که اختصاص به دوران بارداری دارد و بعد از زایمان از بین میروند. حاملگی می تواند بعضی بیماریهای پوستی که فرد قبلاْ به آن مبتلا بوده را تشدید یا تخفیف دهد. حال به تک تک این تغییرات اشاره ای می کنیم.

پوست از چه جنسی است؟

پوست به صورت وسیع کل بدن را پوشش می دهد و همواره در تماس با دنیای اطراف است. رنگ و زیبایی پوست در افراد مختلف، مرد یا زن، پیر یا جوان، اروپایی یا آسیایی فرق می کند. پوست چند لایه داشته که هر کدام وظیفه ای خاص به عهده دارند.بیرونی ترین لایه ی پوست مانع ورود آب به داخل پوست می شود. لایه ی وسطی پوست قسمت های رویی و زیرین پوست را به هم متصل می کند. اعصاب و مویرگ ها و غده های چربی و عرق در این لایه قرار گرفتند. لایه ی زیرین پوست از جنس چربی است تا پوست بتواند کمی تحرک داشته باشد.رنگدانه هایی که در ساختار پوست وجود دارد قابلیت تغییر در پوست را دارند. نور آفتاب می تواند روی فعالیت سلول های تولیدکننده ی این رنگدانه ها تأثیر گذارد.

انواع تغییرات پوستی

تغییرات هورمونی، گردش خون و سیستم ایمنی از عواملی است که می تواند روی پوست شما تأثیرگذار باشد. خوشبختانه بیشتر تغییراتی که در دوران بارداری رخ می دهد، خودبه خود بعد از زایمان برطرف می شود. به نظر می رسد برخی از این تغییرات، به خصوص ترک های پوستی و تغییر رنگ پوست ارثی است. بنابراین اگر مادر یا خواهر شما در طول بارداری این علائم را داشته اند، به احتمال زیاد شما نیز دچار این علائم خواهید شد. برخی از این تغییرات پوستی در قسمت زیر آمده است:

ترک های پوستی: ممکن است شما همزمان با رشد کودک و افزایش وزن، متوجه علائم ترک های پوستی اطراف پستان، شکم و ران های خود شوید. بارداری باعث کشیدگی بیشتر از حد معمول پوست می شود. همچنین سطوح بالای هورمون ها باعث به هم خوردن تعادل پروتئین پوست شما و در نهایت منجر به نازک تر شدن پوست می شود.

تغییر رنگ پوست: در دوران بارداری معمولاً نوک پستان و پوست اطراف آن تیره می شود. ممکن است در دوران بارداری دیگر نواحی پوست که از قبل مبتلا به تغییر رنگ بوده اند مانند خال و کک ومک تیره تر شوند. مدتی پس از زایمان، معمولاً رنگ این نواحی دوباره روشن خواهد شد. همچنین ممکن است در دوران بارداری لکه هایی قهوه ای رنگ روی پیشانی، گونه ها و گردنتان به وجود بیاید. به این لکه ها کلوآسما، ملاسما یا ماسک بارداری می گویند.

خط تیرۀ روی شکم: در دوران بارداری ممکن است یک خط عمودی در وسط شکم شما و در امتداد ناف ظاهر شود. این خط که ممکن است تا یک سانتی متر عرض داشته باشد، معمولاً در حدود سه ماهۀ دوم بارداری ظاهر می شود. این خط بیشتر به خاطر تغییر در رنگ دانه های پوست در آن ناحیه است و معمولاً بعد از زایمان به مرور از بین می رود.

جوش های پوستی: سطح بالای هورمون ها در این دوران تولید چربی پوست را افزایش می دهد، چربی می تواند پوست شما را منعطف نگه دارد، اما از طرفی نیز چربی بیش از حد باعث بسته شدن منافذ پوست و در نهایت منجر به ایجاد جوش می شود.

حساسیت پوست و خارش: به دلیل افزایش جریان خون و همچنین کشیدگی پوست در دوران بارداری، پوست شما از همیشه حساس تر می شود و ممکن است مواد شوینده، نور خورشید یا هر تماسی باعث ایجاد حساسیت و خارش در پوست شما شود. این خارش ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر شدید و با التهاب و بثورات باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (334 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (144 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (68 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (45 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (32 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (26 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (25 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (16 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (15 نظر)