اندیکاتور ADX یا شاخص میانگین حرکت جهت‌دار

  شنبه، 25 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اندیکاتور ADX یا شاخص میانگین حرکت جهت‌دار
ساعد نیوز: میانگین حرکت جهت‌دار (Average Directional Movement Index)، پارابولیک‌سار، میانگین محدوده واقعی (Average True Range) و اندیکاتور شناخته شده RSI، هر یک حاصل سال‌ها تلاش و آزمون ولز وایلدر (welles wilder) آمریکایی می باشد.کلمه ADX مخفف عبارت Average Directional movement Index به معنای شاخص میانگین حرکت جهت‌دار است.

میانگین حرکت جهت دار (Average Directional Movement Index)، پارابولیک سار، میانگین محدوده واقعی (Average True Range) و اندیکاتور شناخته شده RSI، هر یک حاصل سال ها تلاش و آزمون ولز وایلدر (welles wilder) آمریکایی می باشد.کلمه ADX مخفف عبارت Average Directional movement Index به معنای شاخص میانگین حرکت جهت دار است. این اندیکاتور در گروه اندیکاتورهای روند (Trend) قرار می گیرد و به صورت کلی از سه عنصر اصلی شامل منحنی های +DI و -DI و منحنی اصلی ADX تشکیل شده است.

میزان قدرت و ضعف سیگنال را از این اندیکاتور می توان دریافت کرد. برای بررسی این اندیکاتور باید میزان کمتر از 25 را بعنوان روند ضعیف، مقدار 25 تا 50 را بعنوان روند متعادل و مقدار بیشتر از 50 را بعنوان روند قوی درنظر بگیریم.

خطوط اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX از سه خط تشکیل شده است.

  • خط ADX
  • خط DI مثبت
  • خط DI منفی

نحوه استفاده از اندیکاتور ADX

برای استفاده صحیح از این اندیکاتور باید دو گام زیر را انجام دهیم. ابتدا می بایست قدرت روند فعلی را فارغ از صعودی یا نزولی بودن آن ارزیابی کنیم. پس از مشخص شدن قدرت روند نوبت به تشخیص روند صعودی یا نزولی می رسد. پس تشخیص قدرت روند با استفاده از منحنی ADXمهمترین کاربرد این اندیکاتور، استفاده از منحنی ADX (منحنی سبز رنگ) به تنهایی و برای تشخیص قدرت روند است. به این صورت که :

  • هر گاه منحنی ADX صعودی بود و به سطوح بالاتر نزدیک شود، بازار در حال تشکیل یک روند قدرتمند است. این روند می تواند صعودی یا نزولی باشد.
  • هرگاه منحنی ADX نزولی بود و خود را به سطوح پایینی نزدیک کند، بازار روند خاصی نداشته و وارد فاز استراحت شده است.

چند نکته مهم :

  • در استفاده از این روش بهتر است سطح ۲۵ (یا ۲۰) را برای تأیید صحت روند استفاده کنیم. به این صورت که اگه ADX به بالای سطح ۲۵ برسد، روند صعودی یا نزولی فعلی تأیید می شود. اما اگر ADX صعودی بوده ولی هنوز به سطح ۲۵ نرسیده باشد، قدرت روند با تردیدهایی روبرو است.
  • در هنگام تشخیص نزولی بودن ADX برای بازارهای خنثی نیز بهتر است ADC به پایین سطح ۲۰ برسد تا روند خنثی و بی رمق بودن بازار مورد تأیید قرار گیرد. در صورتی که شما یک معامله گر روند هستید، توصیه می شود که در مقادیر ADX کمتر از ۲۵ یا ۲۰ از معامله کردن اجتناب کنید.

خط di- و di+

خط di- مخفف کلمه negative directional indicators است. به معنی شاخص هدایتی منفی است و در ترکیب با دیگر خط ها می تواند سیگنال هایی مبنی بر خرید یا فروش سهام صادر کند.خط di+ مخفف کلمه positive directional indicators است. معنی آن شاخص هدایتی مثبت است و بوسیله این خط و دیگر خط ها سیگنال هایی برای خرید و فروش سهام صادر می شود.

در عکس بالا خط های di- di+ را مشاهده می کنید که با رنگ های مختلف مشخص شده است.

سیگنال های اسیلاتور

سیگنال خرید در بورس با این اسیلاتور با دو قانون مهم صادر می شود. هر سهم باید هر دو قانون را داشته باشد تا بتوان سیگنال خرید به حساب آورد:

۱- خط di+ بالای خط di- قرار داشته باشد و بتواند خط ۲۵ را به سمت بالا بشکاند.

۲- خط adx بالای خط ۲۵ قرار داشته باشد.

در حالت کلی خط های di مشخص کننده روند نزولی یا صعودی بودن یک سهم در بورس هستند. وقتی خط di+ بالای خط di- باشد نشان دهنده روند صعودی سهم است. ولی روند صعودی وقتی تایید می شود که خط di+ بالای خط ۲۵ قرار داشته باشد.شرایط بالا نشان دهنده یک روند صعودی در سهم است و اینجا خط adx مشخص می کند که این روند چه قدرتی دارد.اگر خط adx بالای خط ۲۵ باشد نشان دهنده قدرت داشتن روند است و اینجا تایید خرید برای سهم صادر می شود. ولی وقتی خط adx پایین خط ۲۵ باشد نشان از نداشتن روند خوب و قدرتمند است و نمی تواند خرید خوبی باشد.

همانطور که در عکس بالا می بینید سهم کماسه در محدوده مشخص شده بر روی اسیلاتور (زرد رنگ) دو قانون خرید برای ما صادر شده است. یعنی خط di+ بالای خط di- قرار دارد و خط ۲۵ را به سمت بالا شکانده است. همچنین خط adx هم بالای خط ۲۵ قرار دارد.و سهم بعد از آن روند صعودی را در پیش گرفته و رشد بسیار خوبی داشته است.

در عکس بالا می بینید که خط di+ در بالا قرار گرفته است و خط adx هم بالای خط ۲۵ است. ولی خط di+پایین خط ۲۵ قرار دارد و این نشان می دهد روند صعودی برای این سهم معتبر نیست و حتما باید خط di+بالای خط ۲۵ قرار داشته باشد.

نکات مهم درباره اندیکاتور adx

  • با استفاده از اندیکاتور adx در بازار های روند دار قادر خواهید بود، سیگنال های خرید و فروش خوبی کسب کنید. برای این کار تنها کافی است از سیستم های معاملاتی که حاصل ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتورها مانند؛ DMI و اندیکاتور Stochastic کمک بگیرید.
  • در هنگام استفاده از اندیکاتورهای پیشرو مثل اندیکاتور RSI و یا همین اندیکاتور adx به شما عزیزان توصیه داریم که ترجیحا بازار روندی نداشته باشد یا به عبارتی خط ADX زیر تراز ۲۰ قرار گرفته باشد و همین طور زمانی استفاده از اندیکاتورهای تاخیری یا تعقیب کننده روند مانند اندیکاتور MACD برای شما عزیزان موثر واقع خواهد شد که بازار روند داشته باشد. روند دار شدن بازار زمانی بیشتر محتمل خواهد بود که خط ADX از تراز ۲۰ به سمت بالا در حرکت باشد و زمانی نیز تایید خواهد شد که از تراز ۳۰ نیز به سمت بالا حرکت نماید.
  • جهت خط ADX بسیار حائز اهمیت است. بدین شکل که وقتی جهت این خط به سمت بالا می باشد به معنی بالا رفتن قدرت روند است که بیانگر هم سو بودن قیمت با روند خواهد بود ولی زمانی که خط به سمت پائین باشد، به معنی کاهش قدرت روند تلقی می شود که نشان دهنده ورود قیمت به مرحله اصلاح یا تثبیت خواهد بود.
  • وقتی که اندیکاتور adx برای حدود بیشتر از ۳۰ کندل در تایم فریم های گوناگون زیر عدد ۲۵ قرار بگیرد، بیانگر رنج بودن بازار خواهد بود و در چنین حالتی به زودی تصمیم به بالا رفتن یا پایین آمدن خواهد گرفت که در همین مرحله باید از اندیکاتور دیگری برای تشخیص صعودی بودن و یا نزولی بودن روند استفاده نمایید.
  • اگرچه از اندیکاتور adx به منظور تعیین روند دار بودن و یا نبودن استفاده می شود، ولی این اندیکاتور ابزار خوبی برای تشخیص این که روند صعودی یا نزولی است، به حساب نمی آید و این بدین معنی است که صعودی بودن خط ADX الزاما به معنای صعودی بودن روند و نزولی بودن آن الزاما به معنی نزولی بودن روند تلقی نمی شود.
  • یک اشتباه رایج در تحلیل اندیکاتور adx این است که عده ای بر این باورند که وقتی خط اندیکاتور adx رو به پایین حرکت کند به معنی تغییر روند است، در حالی که اغلب پایین آمدن عدد ADX به معنی تضعیف روند می باشد، مگر در شرایطی که قیمت در انتهای روند قرار داشته باشد و عدد اندیکاتور adx بالای ۲۵ قرار داشته باشد تا بتوانیم به تغییر روند فکر کنیم.
  • به این نکته توجه داشته باشید که اندیکاتور ADX تنها قدرت روند نمودار قیمت را تخمین می زند، بنابراین به تنهایی قادر نخواهیم بود آن را مبنای خرید و فروش سهام قرار دهیم.
  • در استفاده از اندیکاتور adx بهتر است سطی بین اعداد ۲۵- ۲۰ را به منظور تایید صحت روند مورد استفاده قرار دهیم.
  • حین تشخیص نزولی بودن ADX برای بازارهای خنثی نیز بهتر است خط adx به پایین سطح ۲۰ برسد تا روند خنثی و بی رمق بودن بازار تایید شود. لازم به ذکر تحت شرایطی که شما یک معامله گر روند هستید، به شما عزیزان توصیه می کنیم که در مقادیر ADX کم تر از ۲۵ یا ۲۰ از معامله کردن جدا بپرهیزید.
  • قوانین واگرایی نمودارها نیز در اندیکاتور adx صدق می کند، ولی به این صورت است که وقتی قیمت مدام در حال افزایش باشد و خط اندیکاتور ADX در همان مقطع زمانی در حال کاهش باشد، واگرایی رخ خواهد داد و این می تواند به احتمال زیاد جهت حرکت قیمت را هم جهت با شیب خط اتصالی در نمودار ADX کند.
  • توجه داشته باشید که ADX را می توان به نوعی برآیند دو منحنی DI مثبت و منفی به حساب آورد. می توان گفت وتی که دو منحنی DI از هم دور شوند، ADX افزایش پیدا خواهد کرد و یک روند قوی استارت خواهد خورد و برعکس آن ویتی که دو منحنی DI به هم نزدیک شوند، در حقیقت تقابل میان خریداران و فروشندگان به هم نزدیک است و ADX کاهش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (192 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان