ایچیموکو (ichimoku kinko hyo) اندیکاتور دنبال کننده روند

  شنبه، 25 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ایچیموکو (ichimoku kinko hyo) اندیکاتور دنبال کننده روند
ساعد نیوز: اندیکاتور ایچیموکو یا نمودار ابری ایچیموکو (Ichimoku Cloud Chart)  یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در دسته اندیکاتورهای روند نما (Market Trend) قرار می‌گیرد. اندیکاتور ایچیموکو توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi) در دهه ۱۹۳۰ میلادی اختراع شد.

اندیکاتور ایچیموکو یا نمودار ابری ایچیموکو (Ichimoku Cloud Chart) یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در دسته اندیکاتورهای روند نما (Market Trend) قرار می گیرد. اندیکاتور ایچیموکو توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi) در دهه ۱۹۳۰ میلادی اختراع شد. گوئیچی سی سال از عمر خود را صرف ارتقا و بهبود “اندیکاتور ایچیموکو” کرد و در نهایت پس از اطمینان یافتن از نتیجه کار، در سال ۱۹۶۰ آن را در اختیار عموم گذاشت.

اندیکاتور ایچیموکو را می توان به «چارت تعادلی» و یا «نمودار ابری» معنا کرد. در تحلیل تکنیکال از این اندیکاتور مانند نمودارهای شمعی-ژاپنی برای بررسی وضعیت بازار استفاده می شود، گرچه یک اندیکاتور است اما در واقع می توان گفت نوع پیشرفته ای از نمودار است که بازار را در ابعاد مخلتف نمایش می دهد. درنتیجه در نظر داشته باشید که ایچیموکو بیشتر یک نوع نمودار است تا اندیکاتور. در مقاله آموزش اندیکاتور ایچیموکو قصد داریم تا با شناخت اجزا مختلف اندیکاتور ایچیموکو یا نمودار ابری به بررسی و تحلیل وضعیت بازار، تعیین روند سهم و قدرت آن، سیگنال های خرید/فروش و… بپرداریم.

ابر ایچیموکو

در ابر ایچیموکو 5 اندیکاتور مجزا وجود دارند که با هم یک اندیکاتور واحد را می سازند، مهم ترین بخش این اندیکاتور، ابر ایچیموکو است که در تصویر پایین این ابر را به رنگ های قرمز و سبز مشاهده می کنید.به طور کلی نحوه خواندن این جز از اندیکاتور اینگونه است که اگر خط قیمت بالاتر از ابر حرکت کند، روند مثبت و اگر پایین تر از آن باشد، روند منفی است؛ اما اگر نمودار قیمت دقیقا درون خود ابر قرار بگیرد روند چگونه تعریف می شود؟ در این مواقع می گوییم که با یک روند صاف و تخت مواجه هستیم.

معرفی اجزای اندیکاتور ایچیموکو

چیکو اسپن (Chikou Span)

خط سبز رنگ در اندیکاتور ایچیموکو، چیکو اسپن یا همان نمودار خطی قیمتی است. در واقع همان نمودار خطی ساده است که از اتصال قیمت بسته شدن کندل ها بهم تشکیل شده و به اندازه ۲۶ کندل به سمت چپ انتقال داده شده است.

Leading Span A

اولین اندیکاتور و خطی که باید به آن توجه شود، خط Leading Span A یا به بیان دیگر Senkou Span A است. وقتی قیمت سهام در بورس بالاتر از این خط قرار بگیرد، خط بالایی به عنوان سطح حمایت و خط پایینی به عنوان سطح حمایت دوم عمل می کند.

تنکان سن (Tenkan-Sen)

خط قرمز رنگ در اندیکاتور ایچیموکو ، تنکان سن یا میانگین متحرک کوتاه مدت که نشانگر حرکات قیمتی کوتاه مدت بازار است. فرمول محاسبه این خط به این صورت است که پایین ترین قیمت ۹ کندل آخر را به بالاترین قیمت ۹ کندل آخر جمع کرده و تقسیم بر ۲ می کنیم. به این صورت نرخ میانی بالاترین و پایین ترین قیمت ۹ کندل آخر بدست می آید. درنتیجه این خط در تحلیل تکنیکال حرکات قیمتی دید بهتری از حرکات کوتاه مدت بازار ارائه می دهد.

سنکو اسپن A یا (Senkou Span)

خط سنکو اسپن A در اندیکاتور ایچیموکو یکی از خطوطی است که حاشیه ابرهای کومو را می سازد. فرمول محاسبه این خط به این صورت است که میانگین دو خط تنکاسن سن (قرمز) و کیجون سن (آبی) را ۲۶ کندل به سمت راست انتقال می دهیم.

سنکو اسپن B یا Senkou Span B

خط سنکو اسپن B هم در اندیکاتور ایچیموکو یکی از خطوطی است که حاشیه ابرهای کومو را می سازد، برای محاسبه این خط میانگین بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت در ۵۲ کندل گذشته را به دست آورده و ۲۶ کندل به سمت راست انتقال می دهیم.

نحوه کار با ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

برای شروع آموزش ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال باید عنوان کنیم ابری که به رنگ سبز یا قرمز در تصاویر مشاهده می کنید، منطقه میان Leading Span A و B است و مقاومت و حمایت نمودار را به ما نشان می دهد.هر تغییری در لبه های بالایی و پایینی باعث تغییر حجم و شکل ابر می شود و روی این سطوح تاثیر می گذارد.نکته مهم در وسعت و به نوعی عرض این ابر است که هرچه این عرض و به میزان ضخیم تر شدن ابر، با سیگنال های قدرتمندتری نیز روبرو هستیم و هرچه عرض ابر کمتر باشد، سطوح حمایت و مقاومت قدرت کمتری داشته و نمودار قیمت می تواند به راحتی از آن ها بگذرد.

در تصویر بالا و تصویر شماره یک ابرهای قرمز و سبز رنگ را می بینید، فلسفه این رنگ ها در نحوه قرارگیری Leading Spanها نسبت به همدیگر است؛ به طوری که اگر A بالاتر از B قرار بگیرد ابر سبز و روند مثبت، اگر B بالاتر از A باشد، ابر قرمز و روند منفی است.اگر این دو خط از روی هم رد شده، تغییر وضعیت داده و رنگ ابر تغییر کند، با یک برعکس شدن روند روبرو هستیم که خود سیگنالی مناسب بوده و با توجه به قدرت آن می توان اقدام به معامله کرد؛ اما سوال اینجاست: چگونه قدرت آن ها را اندازه گیری کنیم؟

یکی از روش های حدس زدن قدرت روند نگاه کردن به زاویه ابر است؛ یعنی وقتی ابر با یک زاویه تند بالا می رود، یک روند مثبت قوی و از آن طرف اگر ابر با زاویه تند پایین برود، روند منفی قدرتمند داریم.در اینجای مقاله به بحث سیگنال های خرید و فروش می پردازیم و کار Lagging Span که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، شروع می شود.با استفاده از ابر ایچیموکو می توان سیگنال های خرید و فروش واضحی را پیدا کرد. وقتی Lagging Span، ، بالاتر از نمودار قیمت قرار بگیرد، سیگنال خرید و اگر پایین تر از آن باشد سیگنال فروش داریم.

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

  1. شناسایی روند سهم
  2. بررسی نقاط حمایت و مقاومت
  3. شناسایی جهت و قدرت روند
  4. بدست آوردن اطلاعات مهم از سهم در بازه زمانی کوتاه
  5. سیگنال های مبنی بر ورود و خروج از سهم
  6. مشخص کردن حد ضرر
  7. شناسایی نقاط برگشت قیمت سهم

نحوه اضافه کردن اندیکاتور در نرم افزار

همان طور که در تصویر بالا مشخص است ، در قسمت اندیکاتورها و در بخش اندیکاتور های روند دار دسته بندی شده است .

همان طور که در تصویر بالا نشان داده شده است ، از سه قسمت تشکیل شده که دوره های زمانی در هرکدام از آنها متفاوت می باشد .

کاربردهای Chikou Span در آموزش اندیکاتور ایچیموکو

  1. شناسایی روند معاملات
  2. مشخص کردن نقاط حمایتی و مقاومتی سهم

حمایت

مقاومت

به مثال زیر توجه نمایید :

ه

طور کلی دانستن نحوه محاسبه هر یک از این خطوط ضرورتی ندارد ، نکته مهم این است که بدانید هر کدام از این خط ها چه تفسیرو کاربردی دارند .

نمودار بالا سهم رکیش در تایم فریم روزانه است . سیگنال هایی که از خطوط مختلف در تصویر بالا بدست می آید به شرح زیر می باشد :

Kijun Sen (خط آبی) : از این خطوط برای شناسایی سرعت تغییرات روند سهم در آینده استفاده می گردد . به این صورت که اگر قیمت بالاتر از خط آبی قرار بگیرد به این معنی می باشد که روند سهم صعودی خواهد شد و هرگاه که قیمت پایین تر از خط Kijun Sen قرار بگیرد احتمال اینکه روند سهم نزولی شود وجو دارد .

Tenkan Sen(خط قرمز) : از این خط بیشتر برای شناسایی روند استفاده می شود . زمانی که به سمت بالا و پایین حرکت می کند به این معنی است که در بازار روند وجود دارد و هرگاه که به صورت افقی درآمد ، در بازار شاهد روند خاصی نخواهیم بود .

سیگنال های خرید و فروش در آموزش اندیکاتور ایچیموکو

سیگنال خرید : زمانی که خط قرمز (منظور Tekan sen ) بالای خط آبی (kijun sen) قرار می گیرد و هم زمان هر دو خط در بالای ابر کومو قرار می گیرند ، نشانی از صعودی شدن روند سهم می باشد به مثال زیر توجه نمایید :

سیگنال فروش : اگر خط آبی (kijun sen) بالای خط قرمز (Tekan sen) قرار بگیرد ، و هم زمان هر دوی این خطوط در پایین ابر کومو قرار بگیرند ، نشان از روند نزولی سهم دارد. به مثال زیر توجه نمایید :

سیگنال خنثی: زمانی که قیمت در داخل ابر کومو قرار داشته باشد ، اقدام جهت خرید یا فروش سهم نباید صورت بگیرد. چون در این شرایط روند سهم به خوبی مشخص نمی باشد. به مثال زیر توجه نمایید :


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان