انتخاب نام مینا برای کودک

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
انتخاب نام مینا برای کودک
از زیباترین نام های دخترانه که ریشه فارسی دارد مینا می باشد. معنی این نام در زبان فارسی، پرنده ای شبیه سار با پرهای رنگارنگ که به راحتی قادر به تقلید صدای انسان و حیوانات است، مرغ مقلد، مرغ مینا، گلی معمولاً سفید با گلچه های گل برگی که انواع گوناگون دارد.

یکی از نام های زیبایی که می توان برای دختران خود انتخاب کرد مینا می باشد. معنی اسم مینا در زبان فارسی پرنده ای شبیه سار با پرهای رنگارنگ بیان شده است. شما عزیزان همراه در ادامه می توانید با دیگر معانی، فراوانی و اسم های مشابه این نام اصیل دخترانه آشنا شوید پس تا پایان همراه ما باشید.

مشخصات اسم مینا

  • جنسیت: دختر
  • افراد دارای این نام:227,037
  • ابجد کبیر:101
  • ابجد صغیر: 11
  • ریشه نام: فارسی
  • نام به انگلیسی:mina
  • تلفظ به فارسی: مینا
  • تلفظ نام به انگلیسی:/minā/

معنی اسم مینا در ثبت احوال

۱- پرنده اي شبيه سار با پرهاي رنگارنگ كه به راحتي قادر به تقليد صداي انسان و حيوانات است، مرغ مقلد، مرغ مينا؛ ۲- (در گياهي) گلي معمولاً سفيد با گلچه هاي گل برگي كه انواع گوناگون دارد؛ ۳- (در گياهي) گياه يك ساله و بوته ايِ اين گل با برگ هاي دندانه دار؛ ۴- (در صنايع دستي) لعاب شيشه اي شفاف و رنگي كه براي تزئين فلزات و كاشي مورد استفاده قرار مي گيرد؛ ۵- نوعي شيشه رنگي به ويژه سبز كه از آن انواع ظروف مي سازند؛ ۶- (در قديم) ظرفي كه از اين شيشه ساخته مي شود؛ ۷- (در قديم) (به مجاز) شراب؛ ۸- (در قديم) كيميا.

معنی اسم مینا در لغت نامه دهخدا، فرهنگ معین ،فرهنگ فارسی و عمید

  • لغت نامه دهخدا: مینا. [ م َ / م ِ ] ( هندی ، اِ ) قسمی از غراب. ( ناظم الاطباء ) . جانوری است که بعضی آن را شارک گمان ...
  • فرهنگ معین: [ اَوِس . ] ( اِ. ) ۱ - آبگینه ، شیشة شراب ، پیاله . ۲ - لعابی آبی رنگ که با آن نقره و طلا را نقاشی م ...
  • فرهنگ فارسی: ( اسم ) ۱ - ماده ایست از لعاب شیشه یی حاجب ماورائ یاشفاف که آنراروی کاشی و فلزات برای نقش و نگار بکار ...
  • فرهنگ عمید:۱. نوعی شیشۀ رنگی، به ویژه سبز برای ساختن ظروف. ۲. نوعی رنگ یا لعاب آبی رنگ برای نقاشی و تزیین ظرف ...

نام های هم آوا با مینا

دارا،بینا،سلینا،ایما،ثمینا،مینادخت،میناگون،میناوش،هانیا،نارمینا،نیتا،شینا،میناز،تیرا،آرمینا

شعر با اسم مینا

لوح یاقوت زرد گشت بباغ

بر درختان صحیفه مینا


بیا خورشید معنی را ببین از روزن مینا

که یاد صبح صادق میدهد خندیدن مینا


می جان بخش اگر چه جام زر می گیرد از مینا

سفال تشنه لب فیض دگر می گیرد از مینا


اگر این بار می آید به دستم گردن مینا

چو درد می نخواهم داشت دست از دامن مینا


حسن ذاتی در نیارد سر به عشق عارضی

سرو مینا را تذرو از پنبه مینا بس است


از رگ گردن سر مینا به خون غلطیده است

چون قدح سربر خط تسلیم نه، مینا مباش


مردم از مینا به ساغر باده می ریزد و من

از تنک ظرفی می از ساغر به مینا می کنم


اگر تن از سرت چون پنبه بردارند از مینا

به روی اهل مجلس خنده قهقه چو مینا کن


سقف مینا گر چه بس عالیست پیش چشم تو

لیک پیش رفعتش بد سقف مینا دور دور


زان پیش که طاق چرخ اعلا زده اند

وین بارگه سپهر مینا زده اند


صبح چون از روی مشرق رو نمود

صحن مینا روضه مینو نمود


برنمی آید خرد با ساز حشر آهنگ دل

مغز مستی گر نداری پنبه از مینا مکش


ازشکست ساغر مینا صدا آزاده است

در لباست نیست رنگی تا دهد تغییر جنگ


هر قدر مینا بسنگ آید درین ناموسگاه

خجلت اظهار از روی پری شستست رنگ


اعتبار است اینکه ما را دشمن ما میکند

سنگ اگر مینا نگردد نیست نقصانش زسنگ


تشنه کامی گل بصبر فگیی اسرار است

تا خموش است نگردد جگر مینا خشک


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (356 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (260 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (137 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (101 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (99 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (68 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (45 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (43 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (30 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (30 نظر)
تیتر امروز   
(ویدیو) آشپزخانه ی شیک و مدرن تازه عروس داماد سینمای ایران "سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی"/ چقدر امروزی و مینیماله، منحصربفردترین کابینتا رو دارن!/فقط اون دکوری های عجیب غریبشون!
(تصاویر) لباس مجلسی خیره‌کننده‌ی بازیگر هالیوودی، جنیفر لوپز، در شب تولدش تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرد/ چیدمان رویایی خونه و میز شامشون رو با این گلهای خاص و زیبا میپسندین؟
(تصاویر) 12 سنت عجیب و باورنکردنی قبایل آفریقایی که حتی دیدن تصاویرشان نیز شما را انگشت به دهان خواهد‌گذاشت/ الان خوشحالین در این قبایل بدنیا نیومدین؟
روایت تکان دهنده از مادری که دختر خود را 25 سال در زیرزمین خانه حبس کرد +عکس
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا
پزشکیان: کابینه در سریع‌ترین زمان به مجلس معرفی می‌شود
رهبر انقلاب: حمایت دانشگاهیان آمریکا از فلسطین بی‌نظیر است
شوخی کاربران فضای مجازی با لباس کاروان ایران در المپیک با الهام از رضا عطاران
پشت صحنه گفتگوی پزشکیان با سایت اطلاع رسانی رهبر انقلاب + فیلم
از باز شدن پای ترامپ به همستر تا هدیه ویژه پزشکیان در حواشی داغ امروز جمعه 5 مرداد 1403
جزئیات کاهش سن جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها
چاپ مقالۀ دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یکی از برترین مجله‌های علمی جهان
بازی سرعت و دقت/ آیا می‌توانید 3 تفاوت بسیار کوچک را در تصویر "پیرزن و مسابقۀ گلف" فقط در 5 ثانیه پیدا کنید؟
ویدیویی شگفت‌انگیز از اولین و آخرین مدل تکنولوژی‌های اختراع شده/ مقایسۀ نوستالژیک وسایل قدیمی و فوق پیشرفتۀ جدید
ویدیو/ جهانی بزرگ درون اتم‌هایی کوچک از تار مو/ شگفت‌انگیز نیست؟
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....