انواع گیاهان دارویی برای دیابت در طب سنتی

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع گیاهان دارویی برای دیابت در طب سنتی
استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری ها، قدمتی درست به اندازه خود بیماری ها دارد. دیابت نیز از این قاعده مستثنا نیست و بسیاری از بیماران دیابتی با گیاهان دارویی معالجه می شدند. در این مطلب گیاهان دارویی ضد دیابتی را برای شما به اشتراک می گذاریم.

هر چند استفاده از برخی گیاهان دارویی در درمان این بیماری موثر واقع می شود اما ذکر این نکته ضروری است که باید مصرف هر کدام از آنها با تشخیص پزشک متخصص و همچنین پزشکان متخصص در زمینه طب سنتی باشد زیرا برخی از انواع گیاهان با برخی داروهای شیمیایی تداخل پیدا کرده و اثر معکوس می گذارد.ضمن آنکه اثر هر کدام از آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است.

دیابت

انسولین هورمونی است که تجزیه شده و به سلول ها فرستاده می شود تا به عنوان انرژی استفاده شود و بوسیله لوزالمعده برای کمک به ذخیره قند و چربی تولید می شود.ولی بدن افراد مبتلا به دیابت به درستی به انسولین واکنش نشان نداده و درنتیجه سطح قند خون بالا رفته و علائم مرض قند ایجاد می شوند. اما روش های خانگی و طبیعی بسیاری وجود دارند که می توانند روند پیشرفت دیابت را متوقف کرده و حتی آن را درمان کنند.

گیاهان دارویی برای دیابت

گیاهان دارویی ضد دیابت

  • پیاز و سیر: ترکیبات گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و همچنین اکسید آلیل دی سولفید موجود در سیر با افزایش میزان انسولین خون، نقش بسیار مهمی در کاهش قند خون ایفا می کنند. به همین منظور قرص های سیری در بازار موجود است که مصرف آنها تا حدودی قند خون را کاهش می دهد.
  • شنبلیله: بذر شنبلیله برای درمان دیابت مفید است. مصرف این سبزی باعث کاهش قند خون شده و به دیابتی ها کمک می کند. این گیاه همچنین موجب تسکین علائم دیابت مانند پرنوشی و پرادراری می شود. علاوه بر قند خون، تخم شنبلیله کلسترول خون را نیز کم می کند. ماده موثر تخم شنبلیله، گالاکتولامان است که از انواع فیبرهای قابل حل در آب است.
  • دم کرده گیاه گزنه: گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون شناخته شده است. عصاره برگ گزنه می تواند نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول های پانکراس داشته باشد.
  • عدس الملک: این گیاه به منظور کاهش قند خون بیماران دیابتی تجویز می شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار ۱۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۲ ماه اثر مفیدی بر قند خون نشان نداده و فعلاً اطلاعات علمی کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.
  • دارچین: تازه ترین تحقیقات دانشمندان نشان می دهد مصرف کمی دارچین در رژیم غذایی می تواند در حفظ سلامت بیماران دیابتی موثر باشد.افزودن مقدار کمی دارچین به قهوه صبحانه، آب پرتقال یا غلات مفید است و با جوشاندن آب با یک تکه دارچین، به راحتی می توان چای دارچین تهیه کرد.یک گرم دارچین، فقط ۳ کالری دارد و بیماران دیابتی بدون نگرانی از چاق شدن می توانند آن را مصرف کنند.
دارچین
  • ریحان: ریحان گیاه باغ و سبزی معطریست که تابستان، ایتالیا و اوقات خوش غذا خوردن را در ذهن تداعی می کند. به سالاد، سوپ، و پاستا عطری خوشایند می بخشد. در مطالعه ایی درباره ی دم نوش های گیاهی مشخص شد زردچوبه، رزماری، مرزنجوش، پونه، و ریحان ۵ پیشتاز حاوی فلاوونوید ها هستند. ریحان، به طور خاص قند خون را کاهش می کند.
  • بیل بری: بیل بری نوع اروپایی بلوبری است. بیل بری از بلوبری ها برتر هستند، زیرا بلوبری ها تماما آبی هستند، درحالی که فقط درون بیل بری ها آبی می باشد. رنگ آبی یعنی آنتی سیانین، آنتی اکسیدان های سالم که با دیابت مبارزه می کنند، تقویت کننده ی قلب و کاهش دهنده ی چربی خون و التهابات.مطالعات نشان داده که مصرف منظم بیل بری تازه، حدودا ۴۰۰ گرم در روز، علائم التهاب را کاهش می دهد و تحمل گلوکز در افراد با سندرم متابولیک را بهبود می بخشد. هنگامی که گروه مصرف کنندگان روزانه ی بیل بری با گروه تحت کنترل، کسانی که از رژیم غذایی همیشگی خود را پیروی می کردند، مقایسه شدند، مشخص شد که علائم التهابی اینترلوکین- ۶ در کسانی که مصرف بیل بری را افزایش داده بودند تا ۲۰٪ کاهش داشت.
  • بابونه: بابونه قند خون را کاهش می دهد و با دفع قند از خون و ذخیره ی آن در کبد مانع از عوارض دیابت می شود. پس از یک روز کاری سخت، دم نوشی آرامش دهنده تر و تسکین دهنده تر از یک فنجان چای بابونه وجود ندارد.
دمنوش بابونه
  • زیره ی سبز: زیره ی سبز نوعی ادویه از خانواده ی جعفریست که با عدس قرمز یا برنج قهوه ای تناسب خوبی را پدید می آورد. از آن سخاوتمندانه بهره ببرید، زیره، قند خون و کلسترول را کاهش می دهد. زیره همچنین تاثیری مثبتی بر بیماری های مزمن ناشی از دیابت دارد که بسیار نیز خطرناکند.
  • گل قاصدک: خواص دارویی گل قاصدک درمیان همه ی گیاهان، شگفت انگیز است، بنابراین هرگز نباید این علف هرز را از باغچه خود ریشه کن کنید. برگ های سبز و تیره ی آن بدن را مملو از موادی می کند که فشار خون را کاهش می دهد و کبد را درمان می کند. مانند گزنه، قاصدک ها نیز ادرار را افزایش می دهند و بدین ترتیب، عمل پاکسازی خفیفی در بدن صورت می پذیرد. قاصدک به کاهش وزن کمک می کند، که برای اکثر دیابتی ها سودمند است.
  • شوید: شوید همراه با ماهی، تخم مرغ و قارچ بسیار لذیذ است. خواستگاه شوید خاورمیانه و جنوب غربی روسیه است، اما درحال حاضر جای خود را در آشپزخانه های اروپایی و داروفروشی های قرون وسطایی نیز باز نموده است. سالها پیش به طور عمده برای افزایش شیر زنان استفاده می شد. اما درحال حاضر به عنوان گیاهی موثر در مبارزه با دیابت شناخته شده است.
  • رازیانه: رازیانه وقتی به عنوان سبزی خورده می شود، طعمی بی نظیر دارد. از سوی دیگر، دانه ی این گیاه عطری قوی دارد؛ دم نوش رازیانه برای نفخ نوزادان فوق العاده است. هم سبزی و هم دانه ی آن شامل ترکیباتی شیمیایی است که با دیابت مبارزه می کند. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می شود و با سرطان مبارزه می کند.
دمنوش رازیانه
  • نعناع : نعناع فلفلی شامل آنتی اکسیدان های طبیعی ضد دیابت ، بیماری ‏قلبی، پیری و سرطان هستند. طعم فوق العاده ای به چای می دهد. دم نوش تازه ی آن را جایگزین چای کیسه ای ‏نمائید. نعناع عضلات نزدیک معده و مری را آرام می کند؛ افراد مبتلا به رفلاکس باید از نعناع دوری کنند. اما برای سایرین یک ‏نوشیدنی خوش طعم است که به گوارش کمک می کند .
  • رزماری : اِکلیل کوهی یا رُزماری تقویت کننده ی قلب و موثر در درمان سندرم متابولیسم است. ‏فعال ترین ماده ی گیاهی شیمیایی رزماری، کارنوسل است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو ‏می شود. در نتیجه برای مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. نحوه ی دستیابی به خواص رزماری از طریق طبخ آن به ویژه در ‏تهیه ی گوشت، خورشت، سیب زمینی سرخ کرده است. یا با دم نمودن یک چای رزماری، آرامش را تجربه کنید .
  • ‏مریم گلی : مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان های ضد دیابت است. طعم قوی آن در خورشت ها عالی ‏است، در عین حال دم نوشی آرامش بخش و تسکین دهنده است. مانند دیگر سبزیجات معطر باغچه ایی، مریم گلی سرشار از ‏پلی فنول هاست؛ اسید رزمارنیک بیشتری نسبت به رزماری دارد. ترکیبات فنولیک آن وعده ی مبارزه با آلزایمر را می دهد. ‏
  • آویشن : تایمس یا آویشن شامل ۷۵ نوع ماده ی گیاهی شیمیایی ضد دیابت است و عطر دلپذیر ‏آن هر غذایی را بی نظیر می کند. آویشن از سیتوکین های مبارز کننده با التهاب حمایت کرده و به سلول های ایمنی خاصی ‏موسوم به ماکروفاژها، در ترشح عواملی که التهاب را از بین می برد کمک می کند .
  • ‏زردچوبه : زَردچوبه، ریشه ی زردِ محبوب در غذاهای هندی که یک پای ثابت ادویه ی کاری است، ‏احتمالا بهترین داروی گیاهی یا ادویه برای پیشگیری از سرطان است. زردچوبه ادویه ایی ایده آل برای مبتلایان به دیابت ‏است.
زردچوبه
  • شیرین برگ(سرده): شیرین برگ یا استیویا تنها شیرین کننده ایست که برای دیابتی ها مضر نیست، هرچند ‏که از شکر هم شیرین تر است. در عین حال استیوا به دندان ها آسیب نمی رساند و از تاثیرات مثبتی بر قند خون بعد از ناهار ‏برخوردار است و میزان ترشح انسولین را افزایش می دهد. می توانید گیاه آن را در گلدانی روی طاقچه پنجره پرورش دهید. ‏یک برگ کوچک آن رشد زیادی دارد .
  • ترخون : ترخون گیاه خوبی است که طبق مطالعات مقاومت به انسولین و پرخوری در افراد ‏دیابتی را کاهش می دهد. نوع فرانسوی ترخون به آسانی تکثیر نمی شود، اما انواع روسی و آمریکایی آن تقریبا در سراسر ‏جهان و در آب وهوای معتدل وجود دارد. متاسفانه، گونه های آمریکایی تاثیر کاهندگی قند خون مشابهی را ندارد، بنابراین ‏ممکن است مجبور شوید هزینه ی بیشتری برای نوع فرانسوی آن بپردازید .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (278 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (270 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (264 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (255 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (205 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (116 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (115 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (97 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (89 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (88 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید