انواع خلال‌ دندان کدامند؟

  یکشنبه، 25 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انواع خلال‌ دندان کدامند؟
خلال دندان به دندان و لثه آسیب می زند.لحظاتی وجود دارد که وقتی چیزی می خورید بین دندان هایتان گیر می کند و تلاش می کنید آن را بیرون بیاورید ، در این مواقع بعضی افراد از خلال دندان استفاده میکنند.کارشناسان بر این باورند که استفاده از خلال دندان خوب نیست

خلال دندان به دندان و لثه آسیب می زند.لحظاتی وجود دارد که وقتی چیزی می خورید بین دندان هایتان گیر می کند و تلاش می کنید آن را بیرون بیاورید ، در این مواقع بعضی افراد از خلال دندان استفاده می کنند.کارشناسان بر این باورند که استفاده از خلال دندان خوب نیست چون خلال دندان های امروزی بیشتر از چوب و پلاستیک هستندکه ممکن است در وهله ی اول خوب باشد اما بعدا باعث آسیب دندان ها می شود.

انواع خلال دندان کدامند؟

به نظرمی رسد که خلال دندان ها دو هدف اصلی را دنبال می کنند: اول کمک به حذف موادغذایی بین دندان ها و دوم خارج کردن مواد ریز غذایی به شکل مودبانه در نشست های اجتماعی. البته خلال دندانهای معمولی استفاده های تخیلی دیگری نیز از قبیل پروژه های صنایع دستی مانند پل های ماکتی در ساختمان سازی، یا بعنوان ابزاری موقت در چسب زدن (چسب مالیدن) و تمیز کردن مناطق کوچک و دور از دسترس دارند . تقریبا کاربرد خلال دندانها به اندازه انوع آنها است.

خلال دندان های چوبی با غلاف هایی مثلثی شکل

این خلال های چوبی با شکل مثلثی و طبیعی فضای بین دندانها سازگارهستند.

خلال های دندانی

خلال دندان های کاوردار برای تحریک لثه ها و از بین بردن بقایای موادغذایی از بین دندان ها، احتمالا شایع ترین نوع خلال دندان موجود در بازار باشند. جنس بسیاری از خلال دندانها پلاستیکی است تا از ایجاد تراشه و شکستن بین دندانها جلوگیری شود. چندین نوع خلال دندان ساخته شده از توس طعم دار سوئدی نیز در دسترس همگان است. استفاده از خلال دندان جهت بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان توصیه می شود.

خلال دندان دارای فلوراید

  • فلوراید خیلی باریک: خلال دندان خیلی باریک، آغشته به فلوراید برای جوانان و بزرگسالان دارای فضای بسیار باریک در بین دندانها و از چوب توس طراحی شده است.
  • فلوراید باریک: خلال دندان باریک، آغشته به فلوراید برای فضاهای بین دندانی خیلی تنگ و از چوب توس ساخته شده است.
  • فلوراید متوسط: خلال دندان پهن تر و قابل انعطاف و آغشته به فلوراید است که برای فضاهای عریض بین دندانی طراحی شده است. چوب لیندن برای فضاهای عریض بین دندانی توصیه می شود.

خلال دندان های بدون فلوراید

  • باریک: از خلال دندان های باریک برای خارج کردن ذرات غذایی بین فضاهای تنگ بین دندانی استفاده می شود که جنس آن از توس است.
  • متوسط: از خلال دندان های با ضخامت متوسط و خم شو در فضاهای عریض بین دندانی استفاده می شود. جنس این خلال ها از چوب لیندن است.

تفاوت های خلال دندان در مقایسه با نخ دندان و بررسی اینکه کدامیک برای بهداشت دهان و دندان بهتر و موثر تر است.

خلال دندان

1- خلال دندان یک وسیله چوبی یا پلاستیکی باریک و نوک تیز است که برای بیرون آوردن تکه های غذا از بین دندان ها استفاده می شود. 2- زمانی می توانید از خلال دندان استفاده کنید که تکه غذایی بین دندانها قابل مشاهده باشد.
3- استفاده از خلال دندان بعد از خوردن غذا، فقط تکه های غذا را از لای دندان بیرون می آورد ولی رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که باعث بوی بد دهان می شوند را تمیز نمی کند.
4- استفاده از خلال دندان بسیار مشکلتر و برای لثه ها بسیار زیان آورتر است. استفادۀ مکرر آن باعث عقب نشینی لثه ها شده و با تولید فضاهای ناخواسته بین دندانها، امکان تجمع غذا را در در اطراف دندانها بیشتر می کند.
5- خلال دندان هرگز نمی تواند جایگزین نخ دندان یا مسواک زدن بشود .

نخ دندان

1- نخ دندان از نخهای نایلونی به ضخامتهای متفاوت و با اسانسهای خنک کنندۀ دهان تولید می شوند.
2- استفاه از نخ دندان بهترین راه برای تمیز نگه داشتن دهان و دندان است.
3- نخ دندان باید حداقل یک بار در روز استفاده شود اما بهترین موقع آن قبل از خواب است چون دهان برای مدتی طولانی بی تحرک می ماند و به باکتریها این فرصت طلایی را می دهد که رشد کرده و باعث فاسد شدن دندان و تولید بیماریهای لثه بشوند.
4- نخ دندان می تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشد. نخ دندان می تواند خرده های غذایی را از بین دندان ها خارج کند و از همه مهمتر، رسوبات غذا و بزاق دهان دهان را از روی دندانها و لثه پاک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (135 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتلان اجاره ای افغان گفتند : کارمان این است که پول می‌گیریم و آدم می‌کشیم
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟