عوارض جانبی میوه نارنگی و زیاده روی در مصرف آن

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
عوارض جانبی میوه نارنگی و زیاده روی در مصرف آن
زیاده روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از ۵عدد نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد. افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی‌های گوارشی برای مصرف کننده به همراه می‌آورد.

نارنگی یکی از مرکباتی است که در مناطق گرمسیری آسیا رشد می کند. این میوه را عمدتا به خاطر طعم دلپذیر آن مصرف می کنیم، اما جالب است بدانید که این میوه خواص بی شماری دارد. از خواص نارنگی برای سلامتی می توان به کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، حمایت از سیستم ایمنی بدن، محافظت از قلب، کمک به تنظیم فشار خون، حمایت از سلامت چشم، کمک به پیشگیری از دیابت و ... اشاره کرد. به علاوه حتی پوست نارنگی نیز برای سلامتی مفید است و به صورت خوراکی مصرف می شود. در این مطلب به ارزش غذایی، خواص و عوارض مصرف بی رویه نارنگی می پردازیم.

تصویر

۷ خواص کاربردی و درمانی نارنگی

شاید تا امروز نارنگی را تنها به عنوان یک میوه خوش آب و رنگ و خوشمزه می شناختید اما با مطالعه این نکات خواهید دید که این میوه در برخی شرایط بحرانی می تواند مانند دارویی شفابخش به کمک شما بیاید. افرادی که دچار مسمومیت با الکل می شوند می توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم زدایی نارنگی به بیمار کمک می کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند. اگر به فشار خون مبتلا هستید، نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا به بیمار کمک می کند تا فشار خون خود را کاهش داده و آن را کنترل کند. افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند. پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش های این میوه زمستانی برای بهبود سرفه های روزهای سرد زمستانی است.

عوارض جانبی میوه نارنگی و زیاده روی در مصرف آن

1. افزایش جوش:

نارنگی یک ماده اسیدی است که روی آکنه تاثیر می گذارد. معمولاً این اتفاق با خونریزی شدید و آکنه اتفاق میفتد و می تواند اثر زخم روی صورت را ایجاد کند. در عوض، اگر شما مشکلاتی با صورت خود دارید، می توانید از خوردن نارنگی خودداری کنید.

2. مناسب برای موهای خشک:

با توجه به اعتقاد بسیاری از مردم، استفاده از اسیدها به طور مستقیم بر روی مشکل ریزش مو می تواند باعث بهبود موها شود. نارنگی برای بدن مفید است، اما باعث ریزش مو می شود. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که نارنگی را به صورت مستقیم بر روی پوست مو استفاده کنید.

3. فیبر خیلی زیاد نارنگی خوب نیست:

نارنگی که مقدار زیادی فیبر دارد برای سلامتی بدن، به ویژه در بخش گوارشی بسیار خوب است اما اگر فیبر خیلی زیاد شود، باعث گرفتگی عضلات، اسهال و غیره می شود.

4.نارنگی برای برخی افراد پوست چرمی می سازد:

اثر جانبی نارنگی باعث ایجاد تغییر رنگ پوست در مدت زمان طولانی می شود. تغییرات در اینجا معمولاً در برخی قسمت ها روشن تر به نظر می رسند و قسمت های دیگر کمی تیره تر به نظر می رسند.

5. نارنگی باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود:

برخی از اثرات جانبی نارنگی را مشاهده کنید این نارنگی چقدر می تواند به حساسیت به نور معروف باشد. افرادی که حساسیت به نور را تجربه می کنند، نمی توانند بدون ضد آفتاب در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و آن ها باید مصرف بیش از حد عصاره نارنگی را کاهش دهند. زیاده روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از ۵ عدد نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد.افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی های گوارشی برای مصرف کننده به همراه می آورد.

6. نارنگی باعث نازک و ضعیف شدن مینای دندان می شود:

نارنگی اسیدی است پس اگر نارنگی زیادی مصرف کنید، به لایه دندان آسیب خواهد رساند. اسید موجود در دندان باعث می شود که لایه مینای دندان نازک شود. مینای دندان از دندان در برابر باکتری ها، ویروس ها و انواع مختلفی از بیماری ها محافظت می کند. تخلیه مینا باعث عفونت و مشکلات سلامتی دهانی و حساسیت دندان می شود.

7. سوزش معده از عوارض مصرف زیاد نارنگی:

مصرف بیش از حد نارنگی باعث التهاب معده یا زخم معده می شود و باعث می شود که معده بسوزد. اسفانکترها ماهیچه هایی برای اطمینان از اینکه اسید معده به مری بالا نمی آیند، هستند که به اینها اسید می رسد.بعضی اوقات این ماهیچه ها به خوبی کار نمی کنند و می توانند اسید معده را رها کنند تا به مری برسد. این باعث ایجاد احساس سوزش می شود و آن را سوزش سردل می نامند. نارنگی اسیدی است و اگر بیش از حد مصرف شود می تواند باعث سوزش سردل شود.

8.مصرف زیاد نارنگی باعث کم آبی و ادرار مکرر می شود:

نارنگی یک میوه ای است که غنی از ویتامین Cاست. این ویتامین برای حفظ بدن سالم مثل جلوگیری از پیری زودرس، افزایش ایمنی بدن، کاهش اسکابیز، کمک به از بین بردن مایعات و سدیم و غیره مفید است.مصرف مقدار کافی نارنگی برای بدن خوب است اما اگر شما مقدار زیادی نارنگی مصرف کنید، باعث خروج مایعات بدن و نمک خواهد شد. عدم وجود نمک در بدن باعث ادرار بیش از حد می شود. این منجر به آب زدایی و یا کمبود مایعات بدن می شود.

9.نارنگی اگر خوب تمیز نباشد، آلوده به آفت کش است:

اگر تمیز نباشد، تاثیر آن بر سلامت به دلیل وجود مواد آفت کش ها روی پوست نارنگی تاثیر خواهد داشت. بهترین راه این است که این میوه نارنگی را خوب بشوییم.

10.مصرف نارنگی زیاد باعث تهوع، استفراغ و درد لگن می شود:

نارنگی اسیدی است و مصرف بیش از حدش باعث افزایش اسید معده می شود. اسید معده چیزی است که موجب تهوع، استفراغ، درد می شود. اسید نارنگی باعث فرسایش خاک و آستر معده می شوند.

11. نارنگی می تواند ریسک سنگ کلیه و سنگ صفرا را افزایش دهد:

نارنگی که دارای یک ماده اسیدی است، می تواند در صورتی زیاد باعث تشکیل بلورهایی شود. این بلورها موجب سنگ کلیه و سنگ صفرا می شوند، چون مانع جذب کلسیم در بدن می شود.

12.نارنگی نامناسب برای پوست خشک:

مصرف بیش از حد نارنگی باعث کاهش مایعات بدن می شود. تاثیر بیشتر برای پوست های است که پوست خشک دارند که ناشی از کمبود مایع یا آب در بدن است.

نارنگی و تداخل دارویی

افرادی که در نسخه دارویی آن ها دارو هایی وجود دارد که به افزایش میزان پتاسیم خون شان کمک می کند، باید مراقب باشند که مصرف همزمان این دارو با نارنگی موجب افزایش بیش ازحد پتاسیم در بدن آن ها می شود و این مسئله خود عوارض جانبی متعددی به دنبال دارد؛ بنابراین افرادی که از دارو های حاوی پتاسیم مصرف می کنند باید در مصرف نارنگی دقت کنند و حتما با مشاوره متخصص خود این میوه را مصرف کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (193 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت