عوارض و موارد منع مصرف قرص گلوکوفاژ

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
عوارض و موارد منع مصرف قرص گلوکوفاژ
قرص گلوکوفاژ با کاهش انسولین خون به عنوان داروی ضد دیابت برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود و باعث کاهش وزن فرد خواهد شد. همچنین این قرص با هدف تحریک تخمک‌گذاری در بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود.

قرص گلوکوفاژ در دسته داروهای ضد دیابت قرار دارد و ناباروری مرتبط به سطح انسولین را درمان می کند. البته تأثیر آن در کاهش وزن و لاغری نیز با کاهش میل به غذا ملموس است. این دارو به دستور پزشک در کنار سایر داروهای ضد دیابت یا انسولین و یا به تنهایی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند با عوارض بسیار جدی از قبیل ایجاد اسیدوز لاکتیک، ظهور علائم شبه آنفولانزا و حتی در برخی موارد افزایش وزن همراه باشد.

منع مصرف قرص گلوکوفاژ

پزشک در صورت مشاهده برخی شرایط سلامتی از جمله قند خون پایین ( هیپوگلیسیمی)، نارسایی احتقانی قلب، کمبود هورمون های هیپوفیز، کاهش عملکرد غده آدرنال، کاهش سطح ویتامین B۱۲، اسید اضافی بدن، کم آبی، مسمومیت الکلی، حمله قبلی، مشکلات کبدی و مسائلی از این دست، دستور منع مصرف این قرص ضد دیابت را خواهد داد.

مصرف در بارداری و شیردهی گلوکوفاژ

  • داروی متفورمین در شیرمادر نیز ترشح میشود ولی این میزان به قدری کم است که نمیتوان آن را در افزایش گلوکز نوزاد موثر دانست.
  • مبتلایان به دیابت نوع 2 میتوانند همزمان با مصرف این دارو باردار شوند.
  • این دارو معمولا برای درمان تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز میشود.
  • با مصرف متفورمین خطر سقط جنین کاهش می یابد.
  • این دارو برای زنان باردار مجاز است و خطری برای مادر و جنین ایجاد نمیکند.

هشدارها قرص گلوکوفاژ

  1. در افراد مسن به دلیل احتمال وجود بیماری های اختلال عملکرد کلیوی و عروق محیطی دارو باید با احتیاط مصرف شود.
  2. در شرایطی مانند استفراغ، اسهال، فلج معده، انسداد روده و دیگر شرایطی که جذب غذا را به تأخیر می اندازد، ممکن است تغییر مقدار مصرف دارو لازم بوده و یا انسولین جایگزین آن شود.
  3. مصرف این دارو قرص باید به مدت ۲ روز قبل از جراحی یا استفاده از مواد حاجب برای آزمایشات پزشکی قطع شود.
  4. در صورت بروز علائم اسیدوز لاکتیک ( اسهال، درد و کرامپ های عضلانی، ضعف و خواب آلودگی، تنفس کوتاه و سریع، خستگی ) و یا استفراغ سریعاً به پزشک مراجعه شود.
 گلوکوفاژ

تداخلات دارویی گلوکوفاژ

از جمله دارو هایی که ممکن است با قرص متفورمین تداخل در مصرف داشته باشند عبارتند از:

  • دیگوکسین
  • مرفین
  • وانکومایسین
  • رانیتیدین
  • سایمتیدین
  • آمیلوراید
  • پروکائین آمید
  • تریامترن
  • کینین
  • تری متوپریم
  • بلوک کننده های کانال کلسیم

نکات مربوط به نحوه ی مصرف قرص گلوکوفاژ

  • مصرف منظم قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می تواند بسیار موثر باشد. قرص گلوکوفاژ معمولاً همراه غذا استفاده می شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
  • نوع آهسته رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
  • با استفاده از سنجش منظم قند، می توان به مقدار مطلوب قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ و این که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به قرص گلوکوفاژ متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره ای مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.
  • هنگامی که یک وعده ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
  • در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
  • در مواقعی که یک نوبت قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ فراموش می شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده ی بعدی رسیده ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ گاه دوبرابر مصرف نشود.
  • نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می برد به همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف متفورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی قرص گلوکوفاژ

مصرف قرص گلوکوفاژ نیز مانند تمام دارو های دیگر، علاوه بر فواید و مزایایی که برای درمان بیماری دارد ممکن است باعث بروز عوارضی نیز در فرد شود. در وعده های اولیه ، این قرص ممکن باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی مانند درد معده و یا مشکلات روده شود به همین دلیل اغلب پزشکان توصیه می کنند، بیماران گلوکوفاژ را بعد از غذا بخورند . گرچه با مصرف زیاد سبزیجات، مصرف دارو پس از غذا، خواب کافی و ورزش می توان عوارض مصرف قرص گلوکوفاژ را کم کرد. اما از جمله عوارضی که مصرف قرص گلوکوفاژ ممکن است در افراد ایجاد کند عبارتند از:

  1. سوء هاضمه
  2. افسردگی
  3. احساس ناخوشی عمومی
  4. خواب آلودگی
  5. احساس گرسنگی
  6. احساس خستگی و ضعف غیرمعمول
  7. اضطراب
  8. اختلال در صحبت کردن
  9. پهلو درد و کمر درد
  10. اختلال در تمرکز حواس
  11. تهوع
  12. سرفه و گرفتگی صدا
  13. حالت خس خس سینه
  14. تب و لرز
  15. تاری دید
  16. احساس گرما
  17. کم شدن قدرت بدنی
  18. مشکلات در دفع ادرار
  19. عصبی شدن
  20. کاهش اشتها
  21. تعریق زیاد
  22. درد عضلانی
  23. اسهال
  24. عرق سرد
  25. تنفس سریع و غیر عمیق
  26. سوزش ادرار
  27. دیدن کابوس های شبانه
  28. کوتاهی تنفس
  29. بالا رفتن ضربان قلب و نبض
  30. احساس تنگی در قفسه سینه
  31. تنگی نفس
  32. قرمزی پوست صورت، گردن و بالاتنه
  33. اختلالات رفتاری
  34. لرزش بدن
  35. تشنج
  36. اغما
  37. سردرد
  38. بی قراری
  39. گیجی
  40. تنگی نفس
  41. چرت زدن
  42. پوست سرد و رنگ پریده
  43. سرگیجه

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش