اعصاب خود را با گل ختمی ارام کنید

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
اعصاب خود را با گل ختمی ارام کنید
در دنیای پرمشغله و استرس‌زای امروزی، باید به دنبال راهکارهایی برای تقویت سیستم اعصاب و حفظ آرامش بود. چه بهتر که از روش‌های طبیعی استفاده کرد. نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش در طول روز جزو عادات بسیاری از ما است.

یکی از بهترین و سالم ترین روش های کاهش استرس و آرامش اعصاب برای افزایش تمرکز و بهبود کیفیت زندگی مان استفاده از بهترین دمنوش های گیاهی است! اگر شما هم از اون دسته افرادی هستید که فکر می کنید اضطراب تان باعث کاهش آرامش و مانع لذت بردن از تمام چیزای خوب زندگی و کارتون شده است بعضی از این دمنوش ها بعضا مثل دارو بر بدن شما اثر می گذارند پس مثل همیشه، قبل از نوشیدن هر نوع دمنوش جدید، حتماً بیشتر بخوانید و با پزشک مشورت کنید، به خصوص آنهایی که قبلاً هرگز امتحان نکرده اید.

دمنوش و گیاهان دارویی مناسب برای آرامش اعصاب

زمانی که فرد دچار کمبود خواب می شود، ترشح ناکافی این دو هورمون موجب اختلال در عملکرد آنها می شود؛ به طوری که دیگر قادر نیستند به نحوی مؤثر سیستم ایمنی را تقویت نمایند و درنتیجه، با به هم خوردن تعادل ساختار میکروبی دستگاه گوارش (که موجب هضم و جذب غذا می شوند)، افت عملکرد سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش ایجاد می شود. در نتیجه می توان گفت، خواب نامناسب، اختلال عملکرد ملاتونین و اختلال در سیستم گوارش و ایمنی، اجزای یک چرخه معیوب هستند. اهمیت ملاتونین در سیستم گوارش تا حدی در حیطۀ پژوهش های پزشکی اثبات شده است که تجویز آن در کاهش علائم بعضی بیماری های التهابی و ایمنی دستگاه گوارش نظیر بیماری های التهابی روده (IBD) و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) با نتایج مثبت همراه بوده است.

آرامش اعصاب

۱- یک قسمت گل بابونه ، یک قسمت گیاه اسطو خودوس ، یک قسمت برگ نعناع ، دو قسمت ریشه سنبل الطیب ، سه قسمت میوه رازیانه و سه قسمت گل و برگ پاخری را بکوبید (منظور از قسمت، نسبت مواد به هم می باشد) و با هم مخلوط کنید.
یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان صبح و شب میل کنید.

۲- ریشه سنبل الطیب ، برگ نعناع و گیاه اسطوخودوس ( از هر کدام سه قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.

۳- ریشه سنبل الطیب، گل رازک، گیاه اسطوخودوس، گیاه فرنجمشک، گل بابونه و میوه انیسون ( از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.

۴- ۲۰ گرم بادرنجبویه و ۲۰ گرم علف چای و ۵ گرم رازک را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.

۵- ۲ تا ۴ گرم علف چای (هوفاریقون) را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

۶- ۵ تا ۱۰ گرم گلبرگ شقایق را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

۷- ۲ تا ۴ گرم گیاه ریحان را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

۸- ۲ تا ۴ گرم گل بابونه را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

۹- ۱ تا ۲ گرم برگ مریم گلی را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

۱۰- ۲ تا ۴ گرم ریشه سنبل الطیب را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.

دمنوش ختمی؛ ضد اضطراب و استرس

دمنوش ختمی که البته به صورت خطمی نیز نوشته می شود و با نام گل بامیه نیز شناخته شده است، تاثیرات آرام بخش و ضد اضطراب دارد.

گل ختمی مفید برای اعصاب و روان

با فرا رسیدن فصل گرما تمایل افراد به نوشیدن آب ،عرقیات و شربت های سنتی از جمله گل ختمی زیاد می شود. شربت ختمی یک شربتی است که فوق العاده سردینه است و در فصل گرم تابستان برای بدن مفید است. از فواید گل ختمی می توان به مفید بودن آن برای اعصاب و روح و روان کلیه ها،معده و یرقان اشاره کرد. ختمی بیشتر در بین مردم به گل بنفشه معروف است گیاهی است که بیشتر به صورت خودرو در سطح شهرمی توان آن را مشاهده کرد که با طبع سرد و خنک است که در این روزهای گرم تابستان هم می توان از خیسانده یا شربت آن استفاده کرد و کمک به رفع عطش و گرما کنیم. اگر ختمی را برای سرما خوردگی استفاده کردید خوب است که ختمی را بعد از گرم کردن یعنی هنگامی که آب خود را پس داد به آن عسل اضافه کنیم چون سطح جذب آن بالا می رود و خوشمزه تر می شود و هم باعث بهتر شدن خاصیت درمانی آن شده و هم گلو و سینه را نرم می کند. یک استفاده سنتی که از ختمی می شود این است که پوست ریشه آن را در می آورند و قسمت نرم آن را برای کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند و از خارش و التهاب لثه رنج می برند استفاده می کنند.

درمان بیماری های عصبی با «گل ختمی»

گل ختمی علاوه بر آنکه به دلیل داشتن گل های رنگی و بزرگش در تزئین خانه یا باغچه استفاده می شود، کاربردهای پزشکی و درمانی هم دارد. برگ ها و گلبرگ های گل ختمی را می توان به شکل دم نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری ها مفید است. به لحاظ تاریخی گل ختمی در فرهنگ های مختلف به عنوان گزینه ای برای درمان چندین بیماری کاربرد داشته است. در مصر باستان از دم نوش گل ختمی برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری های عصبی و قلبی و افزایش دهنده ادرار استفاده می کردند. در کشورهای آفریقایی نیز دم نوش گل ختمی را برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی تجویز می کردند. همچنین خمیر تولید شده از برگ های این گیاه برای درمان جراحت روی پوست قرار داده می شد. در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی های بیشتری در این باره انجام گیرد. همچنین این گیاه دارای خواصی است که می توان در درمان سرطان و کاهش وزن مورد استفاده قرار داد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می کند. این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است. به نقل از هلث لاین، با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان