فواید بهار نارنج برای تسکین اعصاب

  یکشنبه، 15 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید بهار نارنج برای تسکین اعصاب
بهار نارنج با رایحه مطلوبی که به همراه دارد، می‌تواند آرامشی عالی را برای اعصاب به همراه داشته باشد. در شرایط استرس‌زا که اغلب با بالا رفتن ضربان قلب، کاهش یا افزایش فشار خون، ایجاد اختلال خواب و به هم خوردن تمرکز همراه است، نوشیدن یک دمنوش با چند برگ از این شکوفه معطر می‌تواند تسکینی موثر باشد.

بهار نارنج سبب آرامش سیستم عصبی مرکزی انسان می شود بنابراین برای درمان بی خوابی، ضعف اعصاب، اضطراب و سردرد های عصبی و میگرنی مفید است. افرادی که به اختلال خواب دچار هستند باید ۲ ساعت پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند.مهمترین بهره دارویی که بشر از بهار نارنج می برد، تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. از آنجا که بر سیستم عصبی مرکزی انسان اثر گذار است، تاثیر درمانی فوق العاده بر اضطراب، بی خوابی و تسکین اعصاب بر اثر فعالیت های روزمره را دارد.

بهار نارنج اعصاب را تسکین می دهد و آرامش می بخشد!

یکی از دلایلی که دمنوش بهار نارنج در آروماتراپی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اثر تسکین دهنده آن روی اعصاب است. اضافه کردن آن به آب حمام شما باعث تسکین تنش و حتی سردردها می شود. همچنین به رفع استرس و اضطراب کمک می کند. میتوانید برای راحتی بیشتراز عصاره آن را در حمام استفاده کنید!

عرق بهار نارنج اعصاب را تقویت می کند

عرق بهار نارنج در تسکین ناراحتی های سینه و تپش قلب مؤثر است و اعصاب را تقویت می کند. عرق بهارنارنج طبیعت گرم دارد و مقوی جسم و روح است. همچنین برای رفع ضعف اعصاب مفید و نشاط آور است. عرق بهار نارنج در تسکین ناراحتی های سینه و تپش قلب مؤثر است. همچنین مربای بهارنارنج مقوی معده و ضد تشنج است و سکسکه را درمان می کند، ضد انگل است و گاز معده را از بین می برد. عرق بهار نارنج اشتهاآور است، همچنین نیروی جنسی را افزایش می دهد، اعصاب را تقویت و بی خوابی را درمان می کند. آب نارنج دارای ویتامین های B و C است که خواص آبلیمو را دارد. دم کرده پوست بهار نارنج تب را درمان می کند و درد نیمه سر یا میگرن را معالجه می کند. برای آرام کردن قلب و جلوگیری از تپش قلب نیز موثر است.

خواص بهارنارنج برای اعصاب و استرس

مهم ترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب (Anxiety) و تسکین اعصاب است. بهارنارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است. سردردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می دهد. نشاط آور است. عرق بهار نارنج برای رفع غم و افسردگی(Depression) مفید است. افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می توانند پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند.اگر از این محلول ۲ ساعت قبل از خواب استفاده کنند خواب بسیار آرامی خواهند داشت. دم کرده گل درخت بهارنارنج برای برطرف کردن قولنج های عصبی مفید است.

از بهار نارنج می توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد. در این مطالعه تعداد ۶۰ بیمار ۱۴ تا ۴۸ ساله مراجعه کننده جهت عمل جراحی، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. ۲ ساعت قبل از عمل به گروه یک ۱۰۰ سی سی عرق بهار نارنج و به گروه ۲ محلول یک قرص ۵ میلی گرمی دیازپام در ۱۰۰ سی سی آب به صورت خوراکی داده شد.

خواص گیاه بهار نارنج

از خواص گیاه بهار نارنج می توان به درمان فشار خون بالا و بهبود عملکرد سیستم گوارش اشاره کرد. همچنین، روغن بهار نارنج پوست را مرطوب، نرم و شفاف می کند، از پوست در برابر عفونت های قارچی و باکتریایی محافظت می کند و چربی پوست را نیز متعادل می کند. بنابراین از این نوع روغن برای جلوگیری از بروز آکنه استفاده می شود و اغلب به عنوان یک لوسیون ضد لک بدون مواد شیمیایی به کار می رود.

در چه مواردی نباید از بهار نارنج استفاده کرد؟

گیاهان هم مانند داروها می توانند عوارضی داشته باشند که باید به آن ها توجه کرد و استفاده شان را در موارد لازم محدود کرد. استفاده بیش از حد از بهار نارنج می تواند منجر به پرفشاری خون و افزایش ضربان قلب شود و موقعیت بیماران مبتلا به بیماری فشار را تهدید کند، پس این افراد باید توجه داشته باشند که بهار نارنج را به صورت مدیریت شده استفاده کنند و در زمان استفاده فشارشان را کنترل کنند.
دوران بارداری نیز یکی از زمان هایی است که زنان باید قبل از استفاده از هر نوع گیاه یا دارویی با پزشک خود مشورت کنند، بهار نارنج نیز از همین دسته است، زنان باردار و شیرده باید توجه داشته باشند که در این دوران بهار نارنج را با احتیاط مصرف کنند.

روش تهیه

ابتدا از یک عطاری مطمئن می توانید برگ های خشک شده بهار نارنج را تهیه کنید. یک قاشق غذاخوری از آن را درون قوری خود ریخته و آب جوشیده شده را بر روی آن ریخته و می گذاریم به مدت 20 دقیقه روی کتری در حال جوش یا روی حرارت کم و غیر مستقیم گاز تا دم بکشد! می توانید آن را با عسل یا نبات مزه دار کنید و نوش جان کنید. در روش دیگر می توانید مقداری برگ خشک شده بهار نارنج را به قوری چای تان اضافه کنید تا با چای دم بکشد. واقعا چای را معطر و خوشمزه می کند!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان