همه چیز درباره دارچین! و خواص درمانی آن

  پنجشنبه، 17 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره دارچین! و خواص درمانی آن
دارچین با نام علمی Cinnamomum verum و نام عربی "دارصین" یکی از ادویه های مشهور مورد استفاده در غذاهای ایرانی است

دارچین با نام علمی Cinnamomum verum و نام عربی "دارصین" یکی از ادویه های مشهور مورد استفاده در غذاهای ایرانی است که به عنوان چای نیز به کار می رود. در ادامه خواص فوق العاده ی آن را می بینیم...

دارچین پوست درختی هندی و بومی جزیره سیلان است، این درخت قبل ها در شهر نوشهر ایران کشت شد اما به عمل نیامد. لازم به ذکر است که دارچین های موجود در بازار، همه از گونه زیلانیکوم که بومی کشور هند است، نبوده و اثربخشی مناسب، تنها در این نوع دارچین است.
نحوه ی جداسازی دارچین از درخت به این ترتیب است که وقتی درخت دارچین، به پنج سالگی می رسد، پوست شاخه ها را زمانی که شیرابه گیاه جریان دارد، شکاف می دهند و چند روز دست نمی زنند تا بر اثر تابش آفتاب، خشک و پیچیده شده، از شاخه جدا شود.

دارچین موجب آرامش بدن می شود

دارچین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون نیز مفید است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به كار می رود.
دارچین والیوم گیاهی است زیرا در آن ماده ای به نام “cinnamodehyde ” كه موجب آرامش بدن می شود، وجود دارد همچنین برای كاهش تب مفید است. مصرف دارچین برای قوی كردن بدن بسیار مفید است.

دارچین ضد درد و آنتی اكسیدان است

دارچین گیاهی است كه در ایران وجود ندارد و بیشتر از كشورهای شرق آسیا وارد می شود.وسته های این درخت دارای اسانس زیادی است و بهترین پوسته دارچین پوست درختان یك تا 6 ساله است و اگر سن درخت بیشتر از 6 سال باشد، اسانس گیاه كاهش پیدا می كند.
بهتر است پوست دارچین تا زمان مصرف، پودر نشود به دلیل اینكه اسانس آن از بین می رود همچنین بهتر است پودر دارچین در ظروف شیشه ای رنگی نگهداری شود. بدترین ظروف برای نگهداری ادویه ها ظروف پلاستیكی است كه موجب تبخیر اسانس ادویه می شود.

تصویر

ارزش غذایی دارچین

بر طبق دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، 10 گرم دارچین حاوی:

  • 24.7 کیلوکالری انرژی
  • 0.12 گرم چربی
  • 8.06 گرم کربوهیدرات
  • 0.4 گرم پروتئین می باشد.

خواص درماني دارچين:

  • یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار حاوی آنتی اکسیدان است.
    ▪ دارچین سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C،K، منگنز و فیبر است.
  • عفونت های قارچی. برطبق انستیتوی ملی سلامت آمریکا، سینامالدئید (یک ماده شیمیایی موجود در دارچین سنا) می تواند در مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند.
  • استنشاق روغن دارچین، تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.
  • برای پیشگیری از فاسدشدن گوشت به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.
  • پاشیدن مخلوطی از روغن دارچین، میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری ۹۹درصد باکتری های موجود در فضا را از بین می برد.
  • افزودن آن به چای، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را التیام می بخشد.
  • افزودن آن به چای و سوپ حالت تهوع را کاهش می دهد.
  • در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می باشد.
  • بیماری آلزایمر. برطبق تحقیقات جدید، مواد موجود در دارچین می تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت پیشرفت این بیماری را کم نماید.
  • اچ آی وی. تحقیقات جدید نشان می دهد که دارچین می تواند بصورت بلقوه برضدویروس اچ آی وی، مفید باشد. کاراترین نوع دارچین بر علیه ویروس اچ آی وی 1 و 2 نوع چینی (سنا) آن می باشد.
  • بیماری ام اس (Multiple Sclerosis). دارچین می تواند پیشرفت بیماری ام اس را کاهش داده و بجای بعضی از داروهای گران قیمت که برای این بیماری استفاده می شوند، مصرف شود.
  • يكي از خواص دارچين به دليل طبيعت گرم آن، افزايش دهنده قواي جنسي است.

عوارض و مضرات مصرف بیش از حد دارچین

1. تجمع سمی:

مصرف زیاد دارچین در طول دوران طولانی باعث ساخت سطح ویژه ای از مسمومیت در بدن می شود. مقدار توصیه شده دارچین با توجه به وزارت بهداشت، 6 گرم در 6 روز از هفته یا کم تر است که در این سطح، دارچین برای بسیاری از مردم ایمن است.

توصیه می کنیم یک روز از هفته را از دارچین استراحت دهید و در 6 روز دیگر هفته ادامه دهید. این به هر نوع سمی اجازه می دهد که از سیستم شما پاک سازی شود یا می توانید 5 روز و 2 روز استراحت از دارچین در آخر هفته دوباره امتحان کنید.

2. زایمان زودرس:

زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند. این به این دلیل است که دارچین (به خصوص روغنی اش) می تواند زایمان زودرس و یا انقباضات رحمی را القا کند.در حالی که دارچین به ناراحتی های شکم، گاز و سوهاضمه کمک می کند، اما شما نباید در حالی در دوران بارداری از این ماده استفاده کنید.

گاهی نوشیدن یک فنجان چای دارچین به احتمال زیاد ایمن است، اما چرا این شانس را به خود بدهید؟ استفاده از قرص های دارچین و یا به خصوص بوی روغن دارچین را باید کلا از زندگیتان حذف کنید.

3. کومارین و سایر محصولات سمی:

افرادی که به صورت روزانه دارچین را برای رژیم غذایی و یا دیگر دلایل سلامتی مصرف می کنند، باید از دارچین سیلان استفاده کنند که فقط 0.03 - 0.04 % کومارین دارد.

انواع دیگر دارچین دارای سطوح بالایی (در حدود 0.4 - 0.8 %) کومارین هستند که اگر روزانه و یا در دوزهای بالا مصرف شوند، می تواند منجر به نقص کبد شود.

اروپاییان به خاطر اثرات آن بر کبد، دارچین کاسیا را برای مدتی ممنوع کرده بودند. دارچین کاسیا حاوی، بنزن،1،1" -( 2- بوتن - 4،1- دییل) بیس - بنزن، 1،1" ( 1، 2 - ، سیسلوبوتاندییل) بیس - ، پالماتیک اسید، استاریک اسید، 4 - فنیل بوتیل کلرید ، و ( 2، 3- دیفنیل سیکلوپروپیل) متیل فنیل سولفوکسید، که در دارچین سیلان در مقادیر ناچیزی وجود دارند.

4. قند خون:

دارچین نیز می تواند میزان قند خون شما را کاهش دهد.در حالی که 2 قاشق چای خوری پودر دارچین سیلان یا جوشاندن چوب دارچین در چای نمی تواند تاثیر زیادی روی سطح قند خون داشته باشد، اما روغن چوب دارچین سیلان می تواند منجر به افت شدید در سطح قند خون شود به خصوص اگر دارو مصرف می کنید.

پس مراقب باشید. اگر بیش از 2-3 قطره از عصاره روغن چوب دارچین سیلان را به چای یا قهوه اضافه می کنید، ممکن است احساس سبکی بکنید. اما طعم آن وقتی که به طور متوسط استفاده می شود، باور نکردنی است.

احتمالاً یکی از دلایلی که کوکا کولا از چوب دارچین سیلان در "کوکاکولا" هایش استفاده می کند همین است، هر چند که این نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند.

5. رقیق کننده خون:

دارچین به ظاهر خون را پاک می کند. این خواص رقیق کنندگی خون به طور خاص در دارچین کاسیا بالا است، در حالی که دارچین سیلان به نظر نمی رسد که خون را رقیق کند.

این خاصیت رقیق کنندگی خون در دارچین به ظاهر به آن کمک می کند به عنوان یک عامل انعقاد کننده به خصوص برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند، عمل کند.

بنابراین باید مراقب باشید که دارچین را با داروهای رقیق کننده خون دیگر نخورید و این دلیل این است که چرا پزشکان توصیه نمی کنند دارچین را در هنگام مصرف دارو مصرف کنید.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (76 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!