آشنایی با ارزش غذایی بینظیر لیمو شیرین

  پنجشنبه، 06 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با ارزش غذایی بینظیر لیمو شیرین
لیمو شیرین است و یک پاییز و زمستان دلچسب البته اگر سرما نخورده باشید !؟ یکی از خوش طعم ترین میوه های زمستان که برای مقاومت و درمان سرما خوردگی همیشه نام برده می شود .

خواص بی نظیر لیمو شیرین را همه آگاه هستیم و می دانیم که برای بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا موثر است و خواهان بسیار زیادی دارد، در این مقاله سعی داریم تا شما را با خواص بی نظیر این میوه ی خوشمزه و لذیذ بیشتر آشنا کنیم، تا همیشه سلامت و تندرست باشید.

تصویر
ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪ ۲۹/۸‬کالری، ‪ ۰/۷۴‬گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵‬گرم قند ‪ ۰/۱۴‬گرم چربی ‪ ۲/۸‬گرم فیبر ‪ ۱۰‬میکروگرم اسید فولیک ‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪ C‬است.

ترکیبات لیمو شیرین:

اسید سیتریک و ویتامین ‪ :Cمهمترین ترکیبات قابل توجه لیموشیرین ، اسید سیتریک و ویتامین سی است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده است.
مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال، همان مقدرا ویتامی سی را به بدن می رساند.
نقش پیشگیری کننده ویتامین سی موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان ها به اثبات رسیده است.
درصورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی مقدار ‪ ۷۷میلی گرم ویتامین سی به بدن می رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ‪۵۳ میلی گرم ویتامین سی است.
بنابراین توصیه شده است که لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند.

پتاسیم:

پتاسیم به مقدار قال توجهی در لیموشیرین یافت می شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می تواند از بروز بیماری قلبی - عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار نماید.

اسید فولیک:

اسید فولیک موجود در لیموشیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.

کلسیم:

این میوه از میوه های پرکلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می کند.
همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.
پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به کلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می کنند و خوردن آن را بلافاصله پس از غذا منع کرده اند.

لیموشیرین چرا تلخ است ؟

علت تلخی لیموشیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است.
مهندس علیرضا پیوندپور کارشناس بیوشیمی و استاد دانشگاه درباره تلخی لیموشیرین می گوید: هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن به تلخی می گراید.
وی می گوید هنگامی که لیموشیرین را برش می زنیم، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می شود.
در بین مرکبات، نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند و هر چه درجه شیرینی یک میوه بیشتر باشد تلخی خود را بیشتر نشان می دهد.
این کارشناس می گوید تلخی این میوه اثر منفی بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و این ویژگی جزء طبیعت این میوه محسوب می شود.
لیموشیرین مطلوب و خوب، پوست نرم دارد و هر چه سنگین تر باشد، پرآب تر است.

تصویر

خواص لیمو شیرین

کمک به کاهش وزن

از خواص لیمو شیرین کمک به کاهش وزن است. مصرف آب ِ لیمو شیرین همراه با عسل و آب ِ داغ راه مناسبی برای کمک به کاهش وزن است.

مفید برای زنان باردار

لیمو شیرین برای زنان خاصیت مضاعفی دارد. زیرا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری می کند و برای رشد مناسب جنین مفید است.

خاصیت ضدسرطان

فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.

سم زدایی بدن

لیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. همچنین این میوه می تواند تأثیرات مضر استرس و آلودگی ها را خنثی بکند.

تقویت دستگاه ایمنی

لیمو شیرین منبع مناسبی از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهابات، تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت ها کمک می کند

کمک به سلامت استخوان

براساس بسیاری از مطالعات، لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی جلوگیری و به سلامت استخوان ها کمک می کند.

کمک به بینایی

لیمو شیرین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم ها در برابر عفونت ها محافظت می کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می شود.

درمان ترک خوردگی لب ها

روزی ۲ یا ۳ بار آب لیمو شیرین را به لب های خود بمالید تا تیرگی لب را از بین ببرد و ترک خوردگی لب را کاهش دهد.

کمک به گوارش

فلاونوئیدهای موجود در لیموشیرین به خنثی کردن اسید شیره ی گوارشی کمک می کنند و موجب تسهیل گوارش برای انسان می شوند. بنابراین می توانید از لیمو شیرین به عنوان دارویی برای کمک به سلامت گوارش استفاده بکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (54 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (51 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت