آشنایی با خاصیت دارویی و درمانی آب آلو

  شنبه، 19 مهر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با خاصیت دارویی و درمانی آب آلو
آب و فیبر بسیار زیاد آلو از مهمترین خصوصیات آن است. در تابستان به علت تعریق فراوان و از دست دادن آب، بدن بیشتر از قبل به مایعات نیاز دارد که این میوه هم مانند دیگر میوه های تابستانی گزینه مناسبی است.

آب آلو یکی از نوشیدنی های خوشمزه ای است که از دیرباز در نقاط زیادی از دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است. آب آلو در کنار لواشک و یا میوه آن می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده به عنوان یک میان وعده باشد؛ میان وعده ای که به جز بهره بردن از مزه آن به گوارش و هضم غذای مصرفی کمک شایانی خواهد کرد. در کنار بهبود گوارش چند مورد دیگر از فواید این نوشیدنی وجود دارد که در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی جامعی در مورد آنها بپردازیم.

آب آلو چیست و چگونه تهیه می شود؟

این آب میوه معمولاً نوشیدنی مقوی و با اثرات پاکسازی و جوان کنندگی برای فرد استفاده کننده می باشد که حتی میزان کمی از آن هم می تواند خواص زیادی داشته باشد و با وجود داشتن فیبرهای محلول و غیرمحلول و مواد مغذی مختلف باعث بهبود مشکلات گوارشی از قبیل یبوست و عوارض آن می شود. آب آلو را می توان از انواع آلوها تهیه کرد. تهیه این نوشیدنی بسیار راحت بوده و تعداد زیادی از افراد آن را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند. یک لیوان از این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی و ترکیبات مختلفی مثل فروکتوز، سوربیتول، پتاسیم، آهن، منگنز، مس می باشد. بیشتر از ۱۰۰۰ نوع آلو وجوددارد و می توان آلو را به صورت خشک استفاده کرد. در آلوی خشک تمام موادمغذی حفظ شده و یک ماده موجود در آلوی خشک شده به نام سوربیتول بالاتر می رود. خشک کردن آلو باعث بالاتر رفتن ماندگاری و حفظ طعم طبیعی آن می گردد. نوشیدنی آب آلو پرطرفدار و محبوب تر از آلوی خشک شده است.

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی آلو:
۱- یک فنجان آلوی خشک
۲- پنج فنجان آب
۳- یک عدد سیب یا گلابی برش داده شده

روش تهیه:

آلوها را یک شب در آب ولرم خیس کنید. بعد از گذشت دوازده تا پانزده ساعت آلوها را بیرون آورده و مخلوط نمایید، سپس آب را به آنها اضافه کرده و می توانید برش هایی از سیب یا گلابی را خرد کرده و قبل از میل کردن به نوشیدنی اضافه کنید که باعث بالا رفتن شیرینی نوشیدنی می شود که همین طعم نوشیدنی سبب بروز احساس دلچسبی در شما شود. همچنین می توان نوشیدنی آب آلو را با زغال اخته و انبه درست نمود که طعم خوشمزه ای دارد و برای دستگاه گوارش و مخصوصاً معده عالی می باشد.

خاصیت آب آلو:

1. گردش خون را افزایش می دهد

در نوشیدنی حاوی آلو مقداری آهن وجود دارد که ماده ای ضروری برای تولید گلبول قرمز است و در بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر و تأمین مواد مغذی در بدن مورد نیاز بوده و در بالا بردن سطح انرژی بدن ضروری است.

2. متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می برد

آب آلو دارای انواع مختلف ویتامین ب می باشد که باعث تنظیم سوخت و ساز بدن می شود. این ویتامین ها باعث تنظیم آنزیم ها و تولید هورمون ها می گردد و در رفع نقایص دوران جنینی و تقویت سیستم ایمنی مؤثر است.

3. اشتها را کم می کند

تراکم و غلظت مواد مغذی در آب آلو بسیار زیاد است. آلو موجب آزاد شدن هورمون لپتین می شود که این هورمون باعث القا احساس سیری می گردد و این حالت سرکوب کنندگی اشتها سبب شده که این میوه در رژیم های کاهش وزن کاربرد داشته باشد.

4. خواص آب آلو سیاه برای از بین بردن یبوست

از آن جا می دانید آلو سیاه برای مبارزه با یبوست، به ویژه در افراد سالخورده بسیار مفید است. با این حال، یبوست بیماری است که افراد مختلفی آن را تجربه می کنند. از طرفی استفاده بی رویه از مسهل می تواند عوارض زیادی برای بدن داشته باشد. اگر به طور منظم از یبوست رنج می برید، با استفاده از گنجاندن مواد طبیعی مانند آب آلو در رژیم غذایی خود، سعی کنید کارکرد سیستم گوارش را بهبود دهید. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله کره ای Community Nutrition منتشر شده دریافت که “مکمل های حاوی آب آلو سیاه برای ارائه انرژی، فیبر و آب به بدن و از بین بردن علائم یبوست برای بزرگسالان مبتلا به این بیماری عالی است.” علاوه بر این، متخصصان کلینیک کلیوند استفاده از آب آلو را به صورت منظم برای درمان یبوست توصیه می کنند. یکی از دلایل مفید بودن آب آلو سیاه برای سیستم گوارش وجود مقدار زیادی فیبر در این نوشیدنی است. این فیبر نامحلول باکتری سالم در سیستم گوارش را که مسئول سلامت این سیستم هستند و به عنوان پروبیوتیک شناخته می شوند، نظم می دهد. این باکتری ها باید در مقادیر زیادی در داخل روده شما وجود داشته باشند تا سیستم ایمنی سالم و همچنین دستگاه گوارش به درست کار کند. یبوست به ویژه در افراد مسن شایع است. به همین دلیل یک مرکز مراقبت از سالمندان در نیوجرسی اثرات درمان های طبیعی یبوست در بیماران خود را در سال ۱۹۸۰ مورد بررسی قرار داد. محققان فیبر را در سه فرم، که یکی از آن ها آب آلو بود، به بیماران خود دادند. آن ها دریافتند که این ماده می تواند بدون نیاز به داروهای مسهل بیماران را درمان کند. به این ترتیب این مرکز توانست سالانه ۴۴،۰۰۰ دلار در هزینه های دارویی خود صرفه جویی کند.

5. خواص آب آلو سیاه برای توقف رشد سرطان روده بزرگ

در حالی که تحقیقات گسترده ای در مورد اثرات آلو و آب آلو بر سرطان انجام نشده است، اما یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutritional Science and Vitaminology اثر قابل توجهی آب آلو سیاه را بر روی سلول های سرطانی روده بزرگ کشف کرد. در این تحقیق مشخص شد که این آبمیوه به طور کامل رشد سرطان معمول کولون را متوقف کرده و باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلولی) در آن سلول ها می شود.

6. خواص آب آلو سیاه برای جلوگیری از بیماری قلبی

از آنجایی که این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها است، دارای قابلیت بالایی برای جلوگیری و کاهش بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی عروقی می باشد. ترکیبات فنل در آلو مانع از اکسیداسیون کلسترول LDL (معمولا به عنوان کلسترول بد شناخته می شود) می شود. این اکسیداسیون می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی شود. پتاسیم زیاد در این آبمیوه نیز در دراز مدت بر روی سیستم قلب و عروق تاثیر مثبت دارد. آترواسکلروز یک بیماری قلبی شایع است که در آن پلاک، کلسترول و سایر مواد دیواره های شریانی را پوشانده و رگ ها را سفت می کنند. فیبر محلول موجود در آلو از جذب کلسترول در غذاها توسط بدن جلوگیری می کند. این فیبر به اسیدهای صفراوی متصل می شود. اسید صفراوی ماده ای است که توسط کبد برای کمک به هضم چربی تولید می شود. فیبر باعث می شود که اسید صفراوی از طریق مدفوع دفع شود. هنگامی که بدن دفع این اسیدهای صفراوی را تشخیص می دهد، کبد میزان تولید خود را بیشتر می کند. این روند باعث افزایش استفاده از کلسترول در بدن می شود. از طرفی سطح بالای ویتامین K در آلو به جلوگیری از کلسیفیکاسیون شریان ها کمک می کند. ویتامین K ویتامین مفیدی برای بهبود سلامت قلب است.

7. خواص آب آلو سیاه برای کاهش استرس اکسیداتیو

همانطور که در حال حاضر می دانید، آلو ماده ای ضد التهابی است و آب آن شامل سطوح مختلفی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. این خاصیت بسیار مهم است. زیرا آنتی اکسیدان ها از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد که هر روزه و از طریق مواد شیمیایی در پلاستیک ها گرفته تا مواد غذایی خطرناک وارد بدنمان می شوند، جلوگیری می کند. به نظر می رسد که آب این میوه یک ماده خاص رادیکالی به نام پراکسیل را هدف قرار می دهد. این ماده یک واسطه در ایجاد برخی از رادیکال های بسیار مشکل ساز است. این ماده به خصوص در تشکیل رادیکال هایی که باعث ایجاد پلاک در بدن می شوند، نقش دارد آلو و تمام محصولات تهیه شده از آلو حاوی مقدار قابل توجهی لوتئین و زاکسنتین هستند. این مواد دو کاروتنوئید مهمی می باشند که برای سلامت چشم اهمیت دارند. این آنتی اکسیدان های ویژه در بافت ماکولا چشم جمع می شوند و کمبود آن ها باعث انقباض زودرس ماکولا می شود.

8. خواص آب آلو سیاه برای محافظت از بدن در برابر بیماری کبد

یکی دیگر از خواص آب آلو سیاه و دیگر محصولات حاوی آلو، محافظت از بدن در برابر بیماری های کبدی است. در یک مطالعه هشت هفته ای، محققان پس از اضافه کردن آب آلو و آلو خشک به رژیم غذایی، بهبود عملکرد کبد را شاهد بودند. در این مطالعه دو نشانگر عملکرد کبد، از جمله آلانین آمینوترانسفراز، که در هنگام آسیب دیدن کبد یا ابتلا به بیماری کبد در مقادیر زیاد در خون آزاد می شود، به طور قابل توجهی بهبود یافت.

9. خواص آب آلو سیاه برای تقویت استخوان ها

آب آلو سیاه فقط برای اندام ها داخلی شما مناسب نیست. این آبمیوه برای استخوان هایتان نیز خوب است. هنگامی که محققان در موارد خاص از این ماده برای بهبود سلامت استخوان بعد از یائسگی استفاده کردند متوجه شدند که آب آلو “گردش استخوان” (فرایند جذب و رشد استخوان های جدید) را افزایش داده، از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می کند و حتی با تغییر متابولیسم و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در استخوان ها، کاهش تراکم آن ها را معکوس می کند.

10. از بروز بیماری های کبدی در فرد استفاده کننده جلوگیری می کند

آب آلو به روند تولید دو آنزیم مهم کبدی آلانین و آمینو ترانسفراز ALT کمک می کند. ALT مسئول تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن می باشد و وقتی کبد آسیب دیده باشد سطح ALT در خون افزایش پیدا می کند.

11. پیشگیری از پوکی استخوان

تمام مواد معدنی موجود در آلو نشان دهنده این است که این مواد معدنی موجب تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان می شود. این موضوع با بالا رفتن سن مهم می گردد و این دلیل دیگری است که چرا این میوه و نوشیدنی اش در بین سنین بالای جامعه محبوبیت بالایی دارد.

12. قدرت تشخیص را بالا می برد

آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین های گروه B که در این آب میوه موجود است. نقش مهم و اساسی در عملکرد مغز و سیستم عصبی دارد و در کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری های خطرناک عصبی مثل آلزایمر مؤثر می باشد.

13. مصرف نوشیدنی رقیق شده در بارداری

با وجود اینکه متخصصان تغذیه در دادن رژیم های غذایی در دوران بارداری احتیاط می کنند اما نوشیدنی آب آلو قابل به ویژه در زمان بارداری برای درمان یبوست توصیه می گردد که در هر زمان از بارداری قابل استفاده است و می تواند باعث رفع دردهای دستگاه گوارش، فشار در روده، و پیشگیری از بواسیر و نفخ های شدید و رفع انسداد دستگاه گوارش شود. سایر مواد مغذی در این نوشیدنی نیز در دوران بارداری مفید می باشد؛ با این حال بیشترین علت استفاده از آن خاصیت ملین بودن آب آلو می باشد که مانند هر ماده غذایی اگر به صورت متعادل و بدون افراط استفاده گردد، مشکل ساز نمی باشد و با این وجود در صورت نیاز به مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

14. قدرت تشخیص را بالا می برد

آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین های گروه B که در این آب میوه موجود است. نقش مهم و اساسی در عملکرد مغز و سیستم عصبی دارد و در کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری های خطرناک عصبی مثل آلزایمر مؤثر می باشد.

سخن پایانی

آلو میوه ای بسیار مغذی است. آلو و آلو خشک منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر اینها آلو چند خاصیت ممتاز دارد که ازجمله آنها می توان به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت اشاره کرد. همچنین آلو طعم خوبی دارد و نیاز به آماده سازی چندانی هم ندارد. به همین دلیل می توانید آن را به راحتی به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (458 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (106 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..